Gjest niomi Skrevet 14. januar 2007 #1 Skrevet 14. januar 2007 (endret) Samboer fikk denne orkideen på jobben i sommer, og etter at den var avblomstret klipte han den (helt) ned. Nå ser den slik ut, og det syns jeg den har gjort siden i høst... Nor håp for nye blomster? Er det evt. noe vi skal gjøre for å få den til å blomstre? Den får ett eggeglass med vann hver uke, og står i vindu uten direkte sol annet enn på morgen. Endret 14. januar 2007 av niomi
Drua Skrevet 14. januar 2007 #2 Skrevet 14. januar 2007 (endret) Nå må du nok lese den artikkelen til Bjørnsdatter først og fremst Min orkidé (altså en phalaenopsis) har etter omhyggelig stell og pleie kommet med knopper og blomster nå, to år etter at jeg klipte den ned og holdte på å drepe den med eggeglass-vanning og alskens tull. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=168638&hl= Endret 14. januar 2007 av Drua
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. januar 2007 #3 Skrevet 14. januar 2007 Problemet er at dette ikke er en phalaenopsis, så den trenger en hvileperiode med lav temperatur og mye lys, noe phalaenopsisen normalt ikke trenger (eller tåler så godt). Svarte i den andre tråden jeg, så ikke at du hadde laget to.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. januar 2007 #4 Skrevet 14. januar 2007 For det første er det helt feil med et eggeglass med vann. Den trenger mer og mindre enn det - gjennomvann den under springen minst en gang i uka med lunkent vann. Vær kjempenøye på at det IKKE står noe vann nederst i potta. Sett den kjølig (12-15 grader) og lyst en stund nå til den får nye blader som blir til nye bulber (de tjukke klumpene med blader på). Nye stilker kommer etter hvert, men det tar som regel ganske lang tid for de der i forhold til phalaenopsisen. Akkurat hvilken type det er tør jeg ikke å påstå før jeg ser blomstene
Gjest niomi Skrevet 14. januar 2007 #5 Skrevet 14. januar 2007 Så siden vi ikke har et kjølig og lyst sted kan vi like så godt la den dø og heller kjøpe oss ny? For poenget er jo at vi vil ha blomster...
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. januar 2007 #6 Skrevet 14. januar 2007 Hvis du ikke ønsker å vente et års tid på en måneds blomstring, så vil jeg nok anbefale deg å kjøpe noe annet, ja
Gjest niomi Skrevet 14. januar 2007 #7 Skrevet 14. januar 2007 Samboer maser... Hvor kjølig? Hvor lyst? Hvor lenge?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. januar 2007 #8 Skrevet 14. januar 2007 Som jeg svarte deg i første svar: 12-15 grader. Luxstyrken vet jeg faktisk ikke, men jeg tror ikke dere hadde funnet ut av det likevel Den skal stå i et vindu, men ikke i full sol, i hvert fall ikke når sola begynner å ta sånn i mars omtrent. Der skal den stå til den er klar, altså når det har kommet nye bulber (klumper) og du kan se at det er noe lysegrønt og tynt noe som begynner å stikke opp innimellom bladene. Hvor lang tid det tar er umulig å si. Det varierer fra plante til plante, men et år må dere nok regne med å vente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå