Gå til innhold

Sende varer med posten!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann!

Har bestemt meg for å selge en del klær/sko, og har også fått en del gode bud og derfor bestemt meg for å endellig selge! MEN! Jeg aner ikke hvor mye porto kommer på, hvordan det er med postoppkrav også. Kjøper stiller jo slike spørsmål, og jeg har ingen svar. Er det noens om kan hjelpe?

Feks, en vanlig kåpe fra HM- hvordan bør jeg sende den på en billigst måte slik at kjøper trenger å betale minst mulig?

Hva vil det si å sende mot postoppkrav?

*uviten*

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk www.posten.no

Postoppkrav betyr at mottakeren må betale for å få ut pakken. Og det er prisen/beløpet du har satt på varen som må betales. På denne måten risikerer du ikke at kjøperen ikke betaler for varen.

Som regel er det billigste å sende i ferdige esker fra posten, men så vit jeg vet kan ikke disse sendes som postoppkrav. Det koster en del ekstra med oppkrav.

Prisene kommer også an på vekt, størrelse og slike ting, så det er litt vanskelig å gi et korrekt svar.

Skrevet

send en PM til bobeline, hun kan dette :)

Skrevet (endret)
Sjekk www.posten.no

Postoppkrav betyr at mottakeren må betale for å få ut pakken. Og det er prisen/beløpet du har satt på varen som må betales. På denne måten risikerer du ikke at kjøperen ikke betaler for varen.

Som regel er det billigste å sende i ferdige esker fra posten, men så vit jeg vet kan ikke disse sendes som postoppkrav. Det koster en del ekstra med oppkrav.

Prisene kommer også an på vekt, størrelse og slike ting, så det er litt vanskelig å gi et korrekt svar.

Det er helt rett det som står over. Smartpakkene (tidligere kalt norgespakker) kan ikke sendes i postoppkrav. Nå er det heller ikke mulig å sende en sending i postoppkrav uten et bankkontonummer som pengene (oppkravet) kan betales til. Prisen på oppkravstjenesten har steget til 60 kroner, med virkning fra 01. januar i år.

Så til trådstarter;

Brevsendinger som sendes i oppkrav, med verdi over 5000 som oppkravsbeløp må rekommanderes, noe som koster 54 kroner til i tillegg til oppktavsgebyr på 60 kroner pluss vanlig porto.

Dette kravet er ikke å finne for oppkravspakker, som er registrerte sendinger som pakke. En oppkravspakke må sendes i egen eske (altså ikke postens røde smartpakker), og kan sendes som pakke 0-10 kg koster 180,- ; 10-25 kg koster 259,- ; og 25-35 kg koster 338,- (prisene er inkludert oppkravsgebyret).

Postens egne esker, smartpakken koster for liten 89,-, medium 103,-, stor 120,- og ekstra stor 149,-. Disse går ikke etter vekt, men kan sende hva det er plass til i eskene. Det samme gjelder smartpost boblekonvolutter hvor liten koster 49,- og stor 65,-. Disse lønner seg for brev som veier fra 350 gram og oppover. Disse er også "vektløse" og en kan sende hva boblekonvoluttene har plass til uten å tenke mer på porto.

Er en pakke lenger enn 120 cm, bredde over 60 cm og/eller høyde over 60 cm kommer et tillegg på 80 kroner for spesialgods. Dette gjelder også hvis bare en lengdene er lenger enn målene gitt ovenfor. Brevsendinger som er større enn 36 x 27 x 7 cm skal det betales tillegg for, dette er ved vekt til 1000 gram 21,- og vekt 1000 - 2000 gram 31,-.

Så når det gjelder å finne den rimeligste løsningen, så avhenger dette av vekt, format og fremsendingsmåte. B-post er rimeligste brevalternativ, men hvis innholdet får plass i en liten smarteske er denne billigst. Egenemballert eske til 120,- er billigere enn den største smartpakken. Med oppkrav koster pakken 180,-. Så etter mitt syn kommer det an på om du stoler på kjøperne dine nok til å godta at du sender faktura i pakken, og mottaker betaler denne etter å ha fått varene, om du vil kreve forskuddsbetaling og deretter sende varene på billigst mulig måte, eller sende varene i postoppkrav som sikrer deg og mottaker betaling og varer samtidig.

Endret av Bobeline
Skrevet

tusentakk bobeline! det hjalp veldig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...