Gå til innhold

Få henne til å sove litt lenger?

Anbefalte innlegg

Gjest Allinara
Skrevet

Jeg har ei jente som blir to år snart. Problemet er at hun våkner så innmari tidlig om morgenen. Idag var vi oppe halv seks :overrasket:

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få henne til å sove lengre heller. Hun legger seg mellom halv åtte og åtte om kvelden og sover en dupp iløpet av dagen på 1 times tid.

Jeg har prøvd å legge henne senere på kvelden, men da virker det som hun våkner enda tidlligere. Lurer litt på om jeg må kutte ut duppen på dagen, men er ikke det litt tidlig å gjøre?

Hun ligger inne på samme rom som meg, men sover i sin egen seng. Vi har nemlig bare ett soverom i leiligheten vi leier. Kan det være derfor?

Ikke vet jeg! Gode råd mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine sluttet og sove når de var 2. Men det er ganske vanlig at små unger våkner i den tiden.

Gjest Allinara
Skrevet

Kanskje det er på tide å slutte med dupp på dagen da. Hun sov lengre før iallefall. Til halv ti er vel det lengste, men det er leeeeeeeenge siden nå.

Skrevet

Når barnet er 2 år er det ikke noe farlig om du kutter ut duppen nei.

Eller kutter den ned til max 30 minutter i allefall.

Prøv det i en periode og se hvordan det går da...

Skrevet

Min førstefødte våknet 5-5:30 hver dag - ukedag eller helg - like tidlig uansett. I noen år så var den største drømmen min å få sove skikkelig ut.

Tror bare man må innse at noen barn er så tidlige om morgenen ... Snart er hun tenåring og da må du dra de utav sengen langt på dag ;)

Små barn, små problemer, store barn, store problemer ;)

Skrevet

Jeg vil også ha oppskriften på hvordan man kan få sove lengre enn 5 halv 6 om morgenen. Har også ei som blir to år snart....Hun sover også 1-1,5 time om dagen. Men må jo også si at storesøster var akkurat likedan. Og jeg tror jammen vi prøvde alt.... :forvirret: La henne senere, la henne tidligere, kutta litt på duppen, kutta hele duppen, hadde på mindre klær om natta, hadde på mere klær om natta....Da hun var ca 3 begynte hun å sove ganske godt. Våkna da ofte melllom 6 og 7. Og nå er hun 4 og kan sove til 8 i helgene!!!!Så det går jo over...

Men gode tips mottas med stor takk herfra også ;)

Skrevet

Merkelig så forskjellige barn er... Har ei snuppa som blir to i mars, og i dag sov hun til kl elleve.. ble riktignok litt seint i går kveld, hun var i seng kl 2145. Hun begynte med dette i jula da vi andre hadde fri så vi slapp å vekke henne på over en uke. Ikke en eneste dag før kl halvt ti stod hun opp, og da er hun lagt mellom kl sju og åtte. Hun sover en god times lur på dagen, vi må bare passe på at hun ikke sover lenger enn til kl 16 for da blir det litt krangling til kvelds... Men vår erfaring at søvn gagner søvn.. jo mere hun sover, dess bedre.. Lykke til..

Skrevet

Vår sønn har også hatt for vane å våkne tidlig.

Dersom han har våknet før 6 har vi konsekvent latt være å ta ham opp. Kun gått inn til ham, lagt ham ned, og sagt at det er natten.

Ble jo blitt litt skriking av det selvsagt, men etter noen dager sov han til 6 eller senere.

Det hender jo fortsatt at han våkner tidlig da. I dag feks våknet han 5. Da var jeg inne hos ham og la dynen over ham, og han sov videre til 6:30 uten protester.

Vi har ikke eksprimentert med ulike leggetider, kutte dagsøvn og den typen ting for å få ham til å sove lenger. Vi har heller tatt en liten "fight" om morgenen, og det har gitt gode resultater for oss.

Han sover 2 timer på dagtid og blir 2 år i april.

Skrevet

Jeg ville forsøkt å legge henne et annet sted, hvis dere har mulighet. Kan man lage en sovealkove eller noe? Datteren vår sov på rommet vårt til hun var halvannet år, men da vi flyttet og hun fikk eget rom, sov hun plutselig gjennom hele natten. Hun sov også lenger om morgenen.

Gjest Allinara
Skrevet
Jeg ville forsøkt å legge henne et annet sted, hvis dere har mulighet. Kan man lage en sovealkove eller noe? Datteren vår sov på rommet vårt til hun var halvannet år, men da vi flyttet og hun fikk eget rom, sov hun plutselig gjennom hele natten. Hun sov også lenger om morgenen.

Det er det jeg tror hjelper mest iallefall. Hun hadde eget rom før nemlig, men når jeg flyttet sist, var det til en så liten leilighet at det er bare ett soverom. Kan jo ligge på sovesofaen i stua jeg da noen dager å se åssen det går. Er på utkikk etter en større plass å bo også så det ordner seg etterhvert forhåpentligvis. Lei av å være trøtt hele tia....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...