Gå til innhold

Sønnen min skjærer tenner i søvne

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest-urolig mor
Skrevet

Sånn er ståa, da min sønn var liten så skjærte han tenner i søvne, det hørtes helt forferdelig ut, jeg vet ikke hva det var som gjorde det, men trodde at det var noe forbigående.

Nå i voksen alder får jeg høre av hans kjære at han fortsatt skjærer tenner.

Hva er det som gjør at folk skjærer tenner? Er det noe med nervøsitet å gjøre? Eller av psykologisk karakter? Han har et normalt forhold til alkohol, og bruker ingen andre rusmidler. Har aldri hatt noen psykiske problemer, god jobb og er aldri syk. Tennene er også foreløpig i god behold.

Jeg vil vite mer om hva som ligger bak. Alt har vel en grunn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp av...

Jeg er akkurat som sønnen din, jeg har fått høre hele tia fra jeg var liten at jeg skjærer så mye tenner i søvne at det skriker og høres tydelig på avstand.

Jeg gjør dette omtrent hele tia når jeg sover, jeg har også merket flere ganger når jeg våkner at jeg driver og skjærer tenner helt ubevisst.

Ikke er jeg stressa, ikke er jeg nervøs, ikke har jeg psykologiske problemer, ingenting.

Men jeg sliter veldig mye på tenna, jeg har et tydelig hakk i den ene fortanna i underkjeven fordi tennene over har gnisset inn i den, og jeg har slitt istykker minst 1 fylling.

Skrevet

Men er du mye stressa eller nervøs eller noe sånt? Det må jo ha en psykisk forklaring?

Skrevet

For mange er det bare en uvane, på lik linje med å snakke i søvne, bite negler, snurre på håret osv. Behøver ikke ha noe med psyken å gjøre annet enn at det er en vane som har festet seg.

Skrevet

Hvorfor må det ha en psykisk forklaring?

Jeg og broren min skjærer begge tenner til tider. Da vi var små var det ekstremt (mamma slo av babycallen) men nå er det ikke fullt så ille.

Vi er begge oppegående mennesker som ikke har psykiske problemer.

Skrevet
Ikke er jeg stressa, ikke er jeg nervøs, ikke har jeg psykologiske problemer, ingenting.

Skrevet

Jeg skjærer av og til tenner i søvne. Våkner opp med vond og sliten kjeve og vonde tenner, men har ikke noen psykiske problemer.

Hender også at jeg skjærer tenner om jeg er sint.

:)

Skrevet

Vet ikke årsaken, men vet det sliter på tennene hvis det skjer ofte og over tid. Men tannlegen kan lage en skinne til å bruke om natten. Denne hindrer slitasje pluss at den lager ikke lyd!

Skrevet

søstera til veninna mi gjorde også dette, og hun fikk en blank avstøpning av tennene sine som hun som med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...