Gjest Bodillen Skrevet 13. januar 2007 #1 Skrevet 13. januar 2007 (endret) Datteren vår på 10 har vært veldig interessert i dette nettstedet. Det er et slags spill/chat-sted med 13-årsgrense. Flere av hennes jevnaldrende tilbringer tid på Habbo, og datteren vår har vært inne der når hun har vært med venner hjem. Vi har snakket med henne om at det faktisk er 13 årsgrense på Habbo, men hun har ikke kunnet forstå hvorfor. "Det er jo bare spilling og prating, og det inneholder ikke stygge ting:" I dag logget hun seg inn på Habbo her hjemme, og vi var innom og sjekket innimellom. Brått får mannen min se tekster som "jenter = deilig" og "finnes det noen kåte jenter her?" Tror ikke hun skjønte helt hva det dreide seg om, men vi forklarte henne litt om hva slags mennesker sånne nettsteder for veldig unge jenter kan tiltrekke seg, og nedla forbud med øyeblikkelig virkning. Fryktelig trist at man faktisk må regne med sånt når barna beveger seg på nettet. Vi fikk virkelig en bekreftelse på hvor viktig det er å følge med, i hvert fall!! Endret 13. januar 2007 av Bodillen
dinamor Skrevet 13. januar 2007 #2 Skrevet 13. januar 2007 Takk for advarselen. Det er viktig at vi foreldre følger med på hva barna er ine på når de er på internett
Far til 2 Skrevet 14. januar 2007 #3 Skrevet 14. januar 2007 Vi har nektet vår yngste å delta på Habbo. Det har medført massevis av hyling, men etter å ha hørt hva andre barn i klassen har blitt utsatt for er vi ikke i tvil om at vi har gjort riktig.
Gjest Bodillen Skrevet 14. januar 2007 #4 Skrevet 14. januar 2007 (endret) Vi har nektet vår yngste å delta på Habbo. Det har medført massevis av hyling, men etter å ha hørt hva andre barn i klassen har blitt utsatt for er vi ikke i tvil om at vi har gjort riktig. ← Hva konkret har de blitt utsatt for? Har tenkt å ta opp dette med foreldrene til de av datteren vår sine venner vi vet bruker Habbo mye, derfor hadde det vært greit å ha litt mer å vise til. Endret 14. januar 2007 av Bodillen
Gjest gjesta Skrevet 14. januar 2007 #5 Skrevet 14. januar 2007 Jeg synes uttalelser som dem nevnt i det første innlegget er nok å bli utsatt for jeg. Og kommer det slike uttalelser er det som oftest noe mer og vil jeg tro. Heldigvis har ikke Habbo blitt noen hit her i huset.
Gjest Kristin_ Skrevet 14. januar 2007 #6 Skrevet 14. januar 2007 (endret) Det er ikke så vanskelig å skjønne hvorfor så unge barn ikke bør inn på slike nettsteder. Om du ikke skjønner hvorfor eller vil ha bevis, utgi deg for å være en 13 år gammel jente (som er minimums alder de fleste stedene) og gå litt rundt. Prøv habbo, chat.no, jippii og liknende steder. Det er typiske steder unger trekker mot og som er overfylt med eklinger. Ta screenshot med print screen, kopier samtalelogger etc. så har du en temmelig vanntett sak. Endret 14. januar 2007 av Kristin_
Gjest gjesta Skrevet 14. januar 2007 #7 Skrevet 14. januar 2007 Det er ikke så vanskelig å skjønne hvorfor så unge barn ikke bør inn på slike nettsteder. Om du ikke skjønner hvorfor eller vil ha bevis, utgi deg for å være en 13 år gammel jente (som er minimums alder de fleste stedene) og gå litt rundt. Prøv habbo, chat.no, jippii og liknende steder. Det er typiske steder unger trekker mot og som er overfylt med eklinger. Ta screenshot med print screen, kopier samtalelogger etc. så har du en temmelig vanntett sak. ← Og irc. Irc-operatørene prøver å motvirke dette ved å ha diverse boter rundt omkring med som har nick "jentenavn13" etc, og killer de som skriver uanstendige ting til de, men det dukker stadig opp nye folk (det er jo bare å skaffe seg en ny IP-adresse, så har man tilgang igjen). Bare man har jentenick opplever man ganske mye drit, det går ikke en uke uten at jeg får msg (personlige meldinger) som "hei, er du kåt?", "vil du se kuken min?" ol. Foreldre bør aldri la barn bruke internett alene er min konklusjon.
Gjest Kristin_ Skrevet 14. januar 2007 #8 Skrevet 14. januar 2007 Irc ja, det hadde jeg glemt. Etter å ha surfet rundt en del syns jeg ikke at unger bør ha internett alene før de kan takle det som er på nettet. Og om de skal ha det, installer alle tenkelige vern for dritt og lort. Webcam bør ingen unger ha, og ingen bør ha PC på rommet. Om man lurer på hvorfor er det bare å surfe litt rundt på eks. deiligst.no så skjønner man veldig fort hvorfor. Og bruk printscreen og kopier chatter. Det er veldig greit å ha håndfaste beviser å vise til når man nekter unger noe (eller f.eks. allierer seg med foreldre for å gå sammen om å si nei til noe). Tror mye av skaden skjer når foreldre rett og slett ikke har peiling på teknologien og det ungene driver på med, og derfor tenker at det er ufarlig. Man kan stort sett ikke forhindre at unger oppsøker uheldige sider på internett på en eller annen måte, men man kan i det minste prøve å gjøre det mindre tilgjengelig.
Gjest gjesta Skrevet 14. januar 2007 #9 Skrevet 14. januar 2007 Habbo er skumle greier.. Jeg og tanta mi logga inn der for å finne min da 8 år gamle kusine, og gav oss ut for å være en 16 år gammel gutt.. Og selv om vi hadde sagt like før at hun aldri måtte si hvem hun var og hvor hun bodde, så presterte hun å fortelle alt til oss.. Heldigvis var de oss hun prata med, men tenk om det hadde vært en gammel gris som hadde gitt seg ut for å være en gutt på 16. Etter den episoden ble Habbo forbudt for henne, og nå bruker hun bare msn der foreldrene godkjenner kontaktlista med jevne mellomrom.
Gjest Bodillen Skrevet 14. januar 2007 #10 Skrevet 14. januar 2007 Ja, heretter blir det bare msn for vår del også. Vi kjenner alle på kontaktlista hennes og sjekker den med jevne mellomrom. Hun maste om webcam til jul, men vi har sagt nei til det. Æsj, at det skal være så mye møkkafolk.
Rakel Skrevet 14. januar 2007 #11 Skrevet 14. januar 2007 Jeg har ei jente på 10 som er på Habbo. Der har hun blokket for de hun ikke kjenner, og svarer ikke dersom det er ukjente på mail. Hun kaller seg for et guttenavn. Jeg følger jo med nå og da hele tiden, men har ikke sett noe mistenkelig enda.. Mulig jeg er naiv. Har aldri kjøpt Habbo-kort til henne, så hun har ikke hatt penger. Men til Jul fikk hun 6!! Habbo kort av en slektning som er 2 år eldre. vi har flere PC-er i huset, så jeg har tenkt å gå inn mens hun er der, så får jeg se da... Hun kommer uansett ALDRI til å få egen PC på rommet av oss. (snakker av erfaring med eldste søster som kjøpte seg PC for komfirmasjonspengene. Hadde liten kontroll, og hun stengte seg inne på rommet i evigheter. Ikke bra!)
Kaffeavtalen Skrevet 14. januar 2007 #12 Skrevet 14. januar 2007 (endret) Mine gutter har vært der inne, uten min tillatelse. Jeg fikk dem utesperret siden de verken er gamle nok, og ellers hadde brukt masse penger fra telefonene sine, og mannen sin til å kjøpe seg ting der inne. (sendte SMS) Jeg synes ikke unger har noe der inne å gjøre. Litt surmulig var det i utgangspunktet, men det gikk over. Nå er der Runscape som er det store. Er det noen som kjenner til om det er en annen utgave av Habbo, så si ifra. Endret 14. januar 2007 av Kaffeavtalen
Gjest Gjesta Skrevet 15. januar 2007 #13 Skrevet 15. januar 2007 Min søster på 8 la ukritisk til folk fra habbo på sin msn-liste, den ene kalte seg sex maniac, en annen var 17 og og ville møte henne! Habboforbud for henne også, samt at msn-listen gås gjennom jevnlig og vi spør hvem alle på listen nedover er. Ukjente blokkeres og slettes
Gjest Emera Skrevet 15. januar 2007 #14 Skrevet 15. januar 2007 Takk for tipset. Skal følge godt med på dette.
Gjest little M Skrevet 16. juni 2009 #15 Skrevet 16. juni 2009 Jeg synes Habbo er MYYYYE bedre enn sminke. Mye mer fornuftig og bruke pengen på habbo. Sminke er bare stygt og ødelegger skjønnheten i jenter;(
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #16 Skrevet 16. juni 2009 Jeg ser ofte opp og takker for at jeg ikke hadde nettregler da jeg fikk internett i hus da jeg var 13 år. Broren var 7 og hadde lheller ingen nettregler. Han brukte habbo da han var 10. Men så var jo vi gutter om det skulle ha noe på si og jeg er nå 21. Med andre ord, det var kanskje en annen tid?
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #17 Skrevet 16. juni 2009 Jeg synes Habbo er MYYYYE bedre enn sminke. Mye mer fornuftig og bruke pengen på habbo. Sminke er bare stygt og ødelegger skjønnheten i jenter;( Og denne viktige informasjonen føler du for å formidle to år etter at denne tråden ble startet. Way to go!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå