Donpedro Skrevet 13. januar 2007 #1 Skrevet 13. januar 2007 Jeg vurderer ulike bæreanordninger for tiden, men synes det er så utrolig mye å velge i. Ikke skjønner jeg alt som står på nettsidene til de ulike produsentene heller. Jeg vil ha noe enkelt, uten for mye surring og knyting. Skal låne skjal, så det trenger jeg ikke tips om. Patapum og Ergo ser ganske like ut. Men disse kan vel ikke brukes fra nyfødt? Hvilken alder kan de brukes for, og hva koster de? Synes igrunnen disse ser ganske ok ut. Hva med Mei Tai? Har denne et annet bruksområde, eller dekker den det samme som de over? Synes de ser fine ut, men mange er jo voldsomt mønstrete og prangende... Noe sted hvor de selges i litt mer diskrete stoffer? Hva er vanlig pris for slik?
ashera Skrevet 13. januar 2007 #2 Skrevet 13. januar 2007 Har du sjekket www.tettinntil.com? Der er det et eget bæreforum hvor slikt diskuteres (se i meny til høyre på siden).
Gjest miiip Skrevet 13. januar 2007 #3 Skrevet 13. januar 2007 Jeg har en Ergo som jeg er veldig fornøyd med. Den kan brukes fra nyfødt med et spesielt spedbarnsinnlegg. Det jeg liker med den er at det bare er å spenne den på seg, at den er god å bære og at den er veldig nøytral (mannen bærer også gjerne i denne). Tror den kommer til å være enda bedre å ha på ryggen (har bare brukt den på magen foreløpig), fordi da får man maksimalt utbytte av hoftebeltet og bryststrammeren (som på en ryggsekk). Har nylig fått en Mei Tai som jeg også liker å bære i. Det er litt styr med lange stropper i starten, men man får fort teken på det. Egentlig er det ikke så stor forskjell på denne og en Ergo, begge kan brukes både på rygg og mage men babyen må sitte vendt mot deg. Vet at flere brukere her syr Mei Tai'er, tror prisen ligger rundt 700 kr.
L@dy Skrevet 13. januar 2007 #5 Skrevet 13. januar 2007 Patapum og Ergo ser ganske like ut. Men disse kan vel ikke brukes fra nyfødt? Hvilken alder kan de brukes for, og hva koster de? Synes igrunnen disse ser ganske ok ut.← Jeg har tenkt at jeg må kjøpe dette også, har hatt en link til siden til Patapum og Ergo, ja, det var vel to forskjellige web sider da, men de er forskjellig. Noen som har link? Jeg hadde først tenkt på Ergo, men så leste jeg ett sted at Patapum var like bra og som du skriver de ser like ut, men at Patapum var mye rimeligere. Dette ser ut som ett så mye bedre alternativ Baby Bjørn som jeg hadde når hun var helt liten, men jeg synest det blir fort for tungt, nå er mi jente 16 mnd.
Fibonacci Skrevet 14. januar 2007 #6 Skrevet 14. januar 2007 (endret) Vi har Ergo, og den er helt super! Har brukt den mest til storebror på 2 år, og hatt ham på ryggen. Den er helt genial istedetfor bæremeis, som tar mye plass og er tung. Til lillesøster bruker jeg ringslynge (Mayawrap), den er jeg også veldig fornøyd med. Enkel i bruk, og ikke noe knyting, men krever litt trening i starten. Endret 14. januar 2007 av La Traviata
Gjest Dalwhinnie Skrevet 14. januar 2007 #7 Skrevet 14. januar 2007 Har nylig fått en Mei Tai som jeg også liker å bære i. Det er litt styr med lange stropper i starten, men man får fort teken på det. Egentlig er det ikke så stor forskjell på denne og en Ergo, begge kan brukes både på rygg og mage men babyen må sitte vendt mot deg. ← Er det ikke mulig å bære babyen forovervendt i en Ergo?
Gjest Gjesta Skrevet 14. januar 2007 #8 Skrevet 14. januar 2007 Noen som så siste episode av Akutten? Jeg holdt på å le meg ihjel da Abby kom inn på den barselgruppen med barnet i en bæresele, og alle de ekle besserwisser-mammaene så på henne som om hunskulle ha pest eller noe........... "Men du bærer jo babyen etter skrittet..." Er det muuuuulig........... Jeg må innrømme at jeg tenkte litt på KG-mammaer da............................ (ingen spesielle, da)
Murmelmy Skrevet 14. januar 2007 #9 Skrevet 14. januar 2007 Dr Bailey på Grey's Anatomy har båret sin lille i en slynge over flere episoder. Jeg kjenner ikke til Ergo eller Patapum, men er veldig glad i å bære i MT. Og ja, du kan selv velge farger, vi er mange som syr
Totalya Skrevet 14. januar 2007 #10 Skrevet 14. januar 2007 Noen som vet hvor lenge de enkelte kan brukes? Hun er 4 mnd nå, så jeg vil helst få en type jeg kan bruke lengst mulig...
Lavalampe Skrevet 14. januar 2007 #11 Skrevet 14. januar 2007 Noen som vet hvor lenge de enkelte kan brukes? Hun er 4 mnd nå, så jeg vil helst få en type jeg kan bruke lengst mulig... ← Har ikke erfaring med ergo eller patapum, men i en mei tai kan du i alle fall bære barnet så lenge du selv ikke synes det blir for tungt. Mange bærer til ungene blir et par-tre år, i alle fall.
Lavalampe Skrevet 14. januar 2007 #12 Skrevet 14. januar 2007 Er det ikke mulig å bære babyen forovervendt i en Ergo? ← Nei. For at babyen skal få riktig sittestilling, skal knærne være høyere enn rumpa, og det er vanskelig å få til når den sitter forovervendt. Da må den henge etter skrittet, som på Akutten.
Grooo Skrevet 20. januar 2007 #13 Skrevet 20. januar 2007 Man kan bære så lenge man selv synes det er konfortabelt, jeg har selv prøvd med min nevø på fire år og det gikk helt fint i sjal. Jeg har skrevet en hel del om sjal/mei tai/slynge her før, men kan ta en kort oppsummering igjen: Jeg har ennå ikke prøvd Patapum/Ergo over lenger tid, kun prøvd dem på et kvarter eller noe så de kan ejg ikke si så mye om. Sjalet bruker jeg når jeg skal bære lenge, helt klart best bærekomfort. Jeg har et vevd sjal, bilde i signaturen min. Jeg lærte veldig fort å knyte det, allerede andre gangen jeg prøvde gikk det veldig bra. Mei tai bruker jeg oftes til turer på kjøpesenter osv, jeg syr selv og har noen forskjellige, og det er enkelt å ta babyen ut og inn av den. Absolutt god bærekomfort her og, men jeg merker at det er litt tyngre enn sjalet. Slynga bruker jeg hver kveld når hun har fått nattapuppen og er trøtt og sløv men ikke riktig klarer å sovne alene. Har henne i slynga rundt fem minutter, "danser" stille rundt på gulvet på soverommet til klassisk musikk, og etter fire-fem minutter snorker hun. Slynga bruker jeg også en del når hun vil opp mens jeg lager mat, pusler med ting i huset og sånn. Den er veldig enkel å ta på: Har barnet på armen, trer slynga over hodet + en arm + barnet. Og der er den på plass. Holder jeg på litt lenger i huset, eks. oppvask, klesvask, støvsuging tar jeg henne på ryggen i mei tai, det går veldig greit å få henne dit alene med litt hjelp av sofaen. Min anbefaling er å få kontakt med noen som har litt forskjellige ting, og så prøve, kjenne og se hvordan det fungerer. På Tett inntil får du lett kontakt med bærere i hele landet. Så finner du ut en ting du synes ser penest/nyttigst/best ut og starter med det. Der er veldig greit å kjøpe brukt der, og veldig enkelt å få solgt også. Jeg startet med sjalet fordi jeg forelsket meg i fargene, så kjøpte jeg slynga i bommul + en i mesh til bading/dusjing (sånt trenigsstoff, som tørker på to sekunder og er supert i dusjen på badeland/svømming) og så byttet jeg til meg en mei tai. Etter det har jeg sydd noen mei taier selv, og også fått bestilling fra andre. Og lånt bort en av mine til venninner som har vært nyskjerrige...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå