Nanna Skrevet 13. januar 2007 #1 Skrevet 13. januar 2007 Hei! Jeg og min samboer vurderer å legge inn bud på leilighet. Det må gjøres innen mandag kl. 14. Jeg har ikke avklart lån med banken. Kan dette ordnes så raskt som mandag morgen/formiddag i banken eller bruker de lenger tid? Vi var ikke helt forberedt på at drømmeleiligheten skulle komme på markedet så fort Takk for hjelp!
Nanna Skrevet 13. januar 2007 Forfatter #2 Skrevet 13. januar 2007 Ingen? Jeg er så ivrig og spent her...
Gjest Fresh Skrevet 13. januar 2007 #3 Skrevet 13. januar 2007 Jeg antar du kan få et lånebevis ganske kjapt (i løpet av dagen), hvis du trenger det.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 13. januar 2007 #4 Skrevet 13. januar 2007 Hos flere banker kan du få det avklart allerede i helga. De rene nettbankene har vel stort sett betjent telefon i helgene, og det har også Postbanken.
Nanna Skrevet 13. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. januar 2007 Takk for svar. Ringte en rådgiver nå, og til min forbauselse ville hun ikke gi oss lån i det hele tatt. Vi har en leilighet som egenkapitel (gjeldfri) som er verdt mellom 1,5 og 1,7 millioner - vi får ordentlig takst på mandag. Jeg har fått meg fast jobb, med inntekt på 260000 i året. Samboeren min studerer fortsatt, og har studielån på 300000. Men dette begynner vi ikke å betale på før han har studert ferdig (et år igjen), og da har vi også en inntekt til. Vi ønsker å låne 800000, med 30 års nedbetalingstid. I følge DnbNors lånekalkulator blir utgiftene på dette lånet 4200 i måneden, noe jeg helt fint klarer å betale. Hvorfor får vi ikke lån da? Er det et eller annet vesentlig jeg ikke har skjønt? :klø:
Gjest Pax Skrevet 13. januar 2007 #6 Skrevet 13. januar 2007 Bankene kan være kjipe. Om du søker startlån gjennom kommunen er sjansene mye bedre. Men det tar tid. Hvilken bank brukte du? Ba du om begrunnele til avslaget?
Nanna Skrevet 13. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 13. januar 2007 Hun mente at vi ikke ville klare å betjene lånet. Men hvis lånekalkulatoren stemmer, så er utgiftene som sagt 4200 i måneden, noe jeg har til overs hver måned, er temmelig økonomisk anlagt. Leiligheten vi har lyst på har en verditakst på 2,2 mill (går sannsynligvis for rundt 2,4), og banken vil jo da - hvis jeg mot formodning ikke skulle klare å betjene lånet - ha plenty av sikkerhet. Vi sitter jo da på en leilighet som er verdt ca 2,4, de må jo skjønne at deres 800000 er rimelig trygge. Vi vet mao at vi kan betjene lånet, og dersom vi usannsynlig nok ikke klarer det, så får jo banken uten problem pengene sine tilbake. Hva faen er problemet da?
Arkana Skrevet 13. januar 2007 #8 Skrevet 13. januar 2007 Som de andre sier burde det ikke være noe problem å få lån raskt. Noen banker er veldig strenge på 2,5-regelen, dvs at du ikke kan låne mer enn 2,5 ganger din årslønn, og med din lønn kan du bare låne 650 000. Dere har jo da en gjeldsfri leilighet så i utgangspunktet har ikke banken noe å tape fordi den leiligheten dere skal kjøpe er verdt mer enn lånet. Jeg antar det kan ha noe med leiligheten å gjøre? Dere kan ikke bare ringe å si at "jeg eier den leiligheten på den adressen og den er vært X kroner" sånn uten videre. De vil ha takst og de vil være sikker på at den er din. Og de vil jo også ha lønnsslipp, arbeidskontrakt eller annet bevis på at du har fast inntekt. Så jeg tror det må være pga dette, fordi du har så lav inntekt i forhold til lånet.
Nanna Skrevet 13. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 13. januar 2007 Du har noen poeng, Arkana. Men det som er pussig er at vi ikke engang hadde kommet til hvor mye jeg ønsker å låne. Hun foreslo heller ikke 650000, for å si det sånn. Hun sa bare at banken rett og slett ikke kunne tilby meg noe lån.
Arkana Skrevet 13. januar 2007 #10 Skrevet 13. januar 2007 Banker er forskjellige, det er nok bare sånn det er. En venninne av meg skulle kjøpe leilighet for et par år siden. Nyutdannet og nyansatt med 300 000 i årslønn, 250 000 i studielån og et ønske om en leilighet i Oslo. Et par banker sa nei tvert, noen banker tok hensyn til studielånet når de regnet ut hvor mye hun kunne låne (de trakk fra studielånet fra totalbeløpet slik at hun bare fikk et par hundre tusen i lån), mens noen banker gladelig lånte ut pengene sine. Hun endte opp med det lånet hun ønsket, 800 000 (100% av kjøpesummen), fra en bank som ikke brydde seg om studielånet, men som rett og slett stolte på at det budsjettet hun hadde satt opp stemte og at hun kunne betjene lånet. Noe hun klarer helt fint. Dere kommer garantert til å få lånet dere ønsker, dere må bare ringe litt rundt. Og ha papirene klare, det er greiest.
Nanna Skrevet 13. januar 2007 Forfatter #12 Skrevet 13. januar 2007 Da snakker jeg med en annen bank. Jeg bare lurte på om det var noe alvorlig jeg ikke skjønte her, men det høres jo ut som dere ikke synes opplegget vårt høres helt urimelig ut...
Gjest Pax Skrevet 13. januar 2007 #13 Skrevet 13. januar 2007 Du har ikke en inkassosak på deg, da? Har du overtrukket kontoen i banken ofte? Om du har kredittkort, har du betalt regningen etter forfallsfristen?
Nanna Skrevet 13. januar 2007 Forfatter #14 Skrevet 13. januar 2007 Ingen inkasso, betalt mastercard innen fristene. Har klart meg gjennom fem års studier uten studielån fordi jeg har greid å jobbe mye ved siden av studiene uten at det har gått ut over progresjonen. Jeg ble ærlig talt litt lei meg. Jeg trodde liksom dette var helt bankers, men det er som om de har vurdert meg og ikke synes det er bra nok. Det var en kalddusj, ja
Fakse Skrevet 13. januar 2007 #15 Skrevet 13. januar 2007 Ingen inkasso, betalt mastercard innen fristene. Har klart meg gjennom fem års studier uten studielån fordi jeg har greid å jobbe mye ved siden av studiene uten at det har gått ut over progresjonen. Jeg ble ærlig talt litt lei meg. Jeg trodde liksom dette var helt bankers, men det er som om de har vurdert meg og ikke synes det er bra nok. Det var en kalddusj, ja ← Det vi gjorde var å sette opp et budsjett som viste hvordan vi skulle klare utgiftene. Vi har f.eks ikke bil, og har derfor mindre utgifter enn en vanlig familie, hvilket de ikke tar med i standardutregningene, men det hadde en del å si da vi skulle få lån. Baser budsjettet på de utgiftene dere faktisk har i dag, da blir det mest mulig realistisk. Sjekk også at dere har rom for den renteøkninga som kommer de neste årene. Skaff dokumentasjon både på alt dere har av eiendom og inntekter, samt alt dere har av lån fra før. Jo bedre forarbeid dere gjør jo bedre er sjansen for å få lån. Og om du får avslag flere steder, så spør for all del hvorfor dere får avslag, sånn at du kan finne ut om det er en feil eller begrunnet i de faktiske forhold.
Nanna Skrevet 13. januar 2007 Forfatter #16 Skrevet 13. januar 2007 Jeg skal gjøre som du sier, Fakse. Så får vi håpe vi får lån. Men synes dere andre at vi egentlig er helt urealistiske?
Gjest Pax Skrevet 13. januar 2007 #17 Skrevet 13. januar 2007 Jeg ble ærlig talt litt lei meg. Jeg trodde liksom dette var helt bankers, men det er som om de har vurdert meg og ikke synes det er bra nok. Det var en kalddusj, ja ← Slapp av, jeg fikk også avslag gjennom banken min, DnB. Vet hvor kjipt det kan være. Søkte om startlån gjennom kommunen i stedet, og fikk det. Betingelsene var bedre også.
Gjest Pax Skrevet 13. januar 2007 #18 Skrevet 13. januar 2007 Men synes dere andre at vi egentlig er helt urealistiske? ← Nei, ikke siden dere har en gjeldsfri leilighet allerdede. Men banken trenger vel en rekke papirer og det er ikke så lett å dokumentere alt sammen i løpet av en helg. Det tar tid å finne alle relevante papirer.
Nanna Skrevet 14. januar 2007 Forfatter #19 Skrevet 14. januar 2007 Da er det ordnet! Ringte opp banken i dag, traff på en hyggeligere rådgiver som mente vi hadde svært gode betalingsmuligheter og dermed bekreftet at vi får lånet. Så nå er det bare å sende inn alt av papirer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå