Gå til innhold

Blomster - Hvordan skal jeg behandle de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Meg og blomster går ikke særlig bra sammen, men jeg kjøpte to i sta og tenkte jeg skal gjøre alt for at disse skal leve lengst mulig. Derfor håpet jeg noen kunne hjelpe meg angående vanning, hvor mye de trenger, om en av trenger lys mer enn den andre o.s.v..

Blomstene jeg da har skaffet meg er alpefiol, og nå husker jeg ikke helt navnet på den, men den ligner på tusenfryd. Masse små hvite lange blader på blomsten.

Ville blitt kjempeglad om noen kunne hjelpe meg :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Kanskje du burde nevnt i blomsterbutikken at du ikke pleier å være så heldig med blomster, for alpefiolen regnes som forholdsvis vanskelig å få til og krever mye. Den andre vet jeg ikke helt hva er, men kanskje en gerbera (finnes i alle mulige farger utenom blå og svart)?

Alpefiol skal stå så kjølig som mulig, helst mellom 16-18 grader. Den krever forholdsvis mye vann, men ikke mye om gangen, da blir den sur og får gule blader og råte. Pass på å vanne på skåla og ikke oppi selve planten, da får den råte. Bruk lunkent vann. Kaldt vann kan gi gule blader. Det er veldig viktig at det ikke blir stående vann på skåla etter vanning. Hell av alt det som ikke blir sugd opp på fem-ti minutter.

Den trenger mye lys, men ikke direkte sol, for at knoppene skal utvikle seg. Vær nøye på å fjerne alt som er av visne blomster og blader, og få med hele stilken. Rester av stilker vil forårsake mugg.

Hvis det er en gerbera den andre du har, så regnes den som en bruk-og-kast-plante, så ikke ha for store forhåpninger til den. Den skal ikke tørke for mye ut, men heller ikke være konstant fuktig, og må vannes på skål. Trenger mye lys, og holder lenger hvis den også står kjølig. Fjern visne blomster, de pleier å ha anlegg for nye knopper, men som regel blir nye blomster mindre og blekere i fargen.

Skrevet

Tror jeg skal greie dette.. Har ikke så store ideer om at de kommer til og leve lenge uansett etter som jeg har katter som spiser på de, men du hadde riktig angående den andre så da vet jeg det og.

Virker ikke som om de var så vanskelig og holde styr på, men hva vet vel jeg, skal prøve hvertfall og se hvor lenge de varer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...