Gå til innhold

Mamsen og prinsene

Ellisiv

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig gått til det stor skrittet og bestilt meg time til tannlegen :sjokk: :hår: :grine::tristbla:

Jeg har tannlegeskrekk så det holder så det var virkelig et stort skritt å ta.

Denne gangen skal jeg ikke avbestille timen. En mnd igjen å manne meg opp.

Denne uken må jeg finne ut hva jeg skal skrive prosjekt om, og hvordan det skal gjennomføres. Ugg! Jeg er ikke så motivert for et stor prosjekt akkurat nå, men jeg må værtfall finne et tema så får det modnes underveis. Innleveringen er ikke før 1. mai så jeg har litt tid på meg.

Nå er jeg begynt å bruke dresser på lillegutten i str. 62. De er ikke så store. Jeg bretter de litt opp i armene eneste. Han er en stor gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg begynt å bruke dresser på lillegutten i str. 62. De er ikke så store. Jeg bretter de litt opp i armene eneste. Han er en stor gutt.

Oi... :overrasket:

Vi bruker litt bukser i 62, men det er fordi Julegaven er lang i bena. (Og endel av 62 klærne er korte i bena...) Men for det meste går det i 56 ennå.

Og Julegaven er jo 5 uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg bare skulle prøve en heldress i str 62 for morro skyld, og den satt kjempefint; kun litt oppbrett i armer. :) Nå har jeg tatt i bruk flere av dressene i str. 62. Jeg har ikke prøvd bodyer eller bukser i den størrelsen, men er veldig fornøyd med å få brukt alle de fine klærne jeg har bestilt fra Danmark;)

Lillegull er 3 uker i dag :hjerte:

og mamma fikk et STORT smil av lilleprinsen sin :hjerter_rundt:

Jeg har sett antydninger til smil både i går og dagen før, og ventet at det snart kom til å komme. I kveld når jeg satt og snakket med han så gliste han skikkelig. Jeg begynte nesten å gråte det var så søtt!

Ellers har jeg bært han i masse timer i sjalet i dag mens jeg har ryddet, brette klær, hengt klær osv. Det er veldig behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg endelig fått komt meg til dagboken din! :klem:

Godt at fødselen gikk så fort, men ja..da blir den oftere mer intens, kjenner til det! ;)

Høres ut som dere koste dere kjempemasse når mannen også var hjemme.

Jeg skulle ønske mannen var hjemme noen uker til ja.. :sjenert:

Lillegutt høres herlig ut, og de søte storebrødrene som er så glade i han. :hjerte:

Idag skal jeg på barseltreff, spennende!

Åååå ...sant det er heeerlig å få det første smilet! :hjerter:

Håper du får en suuuper dag med den skjønne 3 uker gamle prinsen din!

Må si... at du har gått gjennom 3 fødsler, det er bra :klappe:

Vet ikke om jeg tør føde igjen,,,,, :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epica: Takk for besøk :klem:

Fødselen var veldig intens, men riene er mer effektive og da går det fort. Sånn har alle tre fødslene mine vært. Jeg tenkte nå siste gang: "hvorfor i all verden har jeg gjort dette igjen" men når gutten var ute så var det glemt.

Håper du får bearbeidet det du opplevde, så du kan og har lyst til å føde igjen hvis du har lyst på flere barn med tiden. Fødselsangst skal bli tatt på alvor.

Det er så trist at sambo bare fikk være hjemme i to uker. Han er lei for det selv også. Han blir på en måte litt utenfor når han ikke får ta så stor del i hverdagen til lillegutt som det jeg gjør. Han er her 100 for oss når han ikke er på jobb da :)

Håper du koste deg på barseltreff! Har dere det ofte?

Jeg fikk et til smil i dag! :hjerte:

:hjerter_rundt::hjertesmil::hjerter::hjerte::hjerter::hjerter_rundt:

En fin dag ønskes deg og snuppa din også! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene med lilleprinsen flyger avgårde. Man ser tydelig at han er blitt mye større. En skjønn liten mammadalt er han. Han skal helst ligge i fanget mitt og sove, og han skal allerhelst sovne med puppen i munn :)

Jeg elsker dagene med han :hjerte:

I natt sovnet han ikke før nærmere 04! :overrasket:

Lurer på om det var sjokoladen jeg spiste. Jeg har ikke spist det tidligere så kanskje. Han hadde mageknipe værtfall. Nå skal jeg holde meg unna det, heldigvis ;)

Vi har vært en tur ute i dag for å handle inn litt småtteri som vi trengte. Jeg bar han i sjalet og han sov hele tiden mens vi var ute - veldig lettvint. Vi fikk kjøpt kuldekrem, nesesuger og sprøyte til å ta tran med.

Med min ammetåke så er hele dagen nedskrevet på en lapp :ler:

Jeg glemmer ALT! I går skulle jeg møte en venninne for å dra på kafe, men jeg glemte å ringe henne når jeg kom til sentrum. Hun satt og venta på tlf, og når jeg kom hjem ringte hun og spurte hvor jeg ble av. Jeg er blitt et surrehode for tiden!

Nå sitter jeg og prøver å formulere en god tittel på prosjektet jeg skal ha dette semesteret, men det er ikke mye fornuftig som kommer ned på papiret.

Fokuset mitt er en annen plass.

I morgen kommer lilleprinsens farmor og far for å hilse på. De bor ganske langt unna så han har bare møtt de en gang før. Det blir bare en kort visitt, men det blir koselig!

Sambo har jobb i helga :sur:

Det blir tvtitting på meg og forhåpentligvis noen trilleturer om det ikke er for kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk, du er 3 barns mor! :overrasket::sjarmor:

Ikke verst! ;)

:ler: Skikkelig surrehodet altså??

Godt du kooser deg om dagene!

Skjønn mammadalt førstår jeg! :hjerter:

Æsj, kjedelig at sambo må jobbe i helga..... :forvirret:

Håper du koooser deg vennen! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilleprinsen er 4 uker i dag! :hjertesmil:

Tiden går så fort!

Gode runde kinn har han fått, søtnosen min. Han spiser godt. Melk har jeg nok av for han tar bare av ene brystet for hvert måltid. Han våkner med 2-3 timers mellomrom for mat om natten. Han ligger i vugga når vi legger oss. Etter første nattamming tar jeg han over i min seng og der blir han til vi står opp mellom kl 6 og 7. Vi vekker storebrødrene, lager matpakke og får de avgårde på skolen før vi legger oss igjen ca 8.30. Da sover vi i to timer - deilig :)

I dag skulle vi begynt med tran, men jeg glemte det når vi var på butikken. Jeg har kjøpt sprøyter som vi skal bruke å sprøyte det i munnen på han med. I morgen skal jeg kjøpe det. *notere bak øret* Vi begynner bare med små smaksprøver han får smake fra fingeren vår før vi gradvis øker til 5 ml daglig.

Jeg vet av erfaring at det kan bli mye søl med tran så vi kommer til å legge tran til kveldsstellet uten klær på for tran går ikke vekk fra klærne.

Onsdag, torsdag og fredag har jeg skole. Det blir tre fulle dager med forelesning. Jeg skal ha med meg lilleprinsen. Jeg har med meg sjalet og vogna også så. Det er et amme og stellerom rett ved min forelesningssal så jeg kan ta pauser innimellom når det trengs. Sambo har selvfølgelig fri torsdag og fredag. Dårlig timet :(

Torsdag skal vi forresten på 6 ukers kontroll selv om han bare er 4 uker. Det gleder vi oss til. Jeg er spent på hvor mye han har lagt på seg.

En annen ting jeg må huske på er å bestille kirka for dåp så vi får den datoen vi vil ha. Mer å skrive på lista med andre ord :ler:

Endret av Vilje78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg pakke i posten med klær :smilbla: Jeg venter enda to til :sjenert:

At lilleprinsen er velkledd skal være sikkert og visst. Jeg har gått litt berserk med babyklærshopping,men det finnes så utrolig mye fint til gutter på internett. I butikkene her finner jeg lite som faller i smak; jeg vil ikke ha lyseblå klær, todelte sett eller donger (upraktisk). Fra Danmark bestiller jeg klær i sterke farger; heldresser som er behagelige å ha på.

Nå skal jeg komme meg i dusjen før jeg tusler i seng. I morgen må vi opp grytidlig for å rekke skolen. Jeg gleder meg ikke, men vi får ta det som det kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg og lilleprinsen vært på forelesning hele dagen. Det hadde aldri gått så bra hadde det ikke vært for sjalet. Han lå tett inntil meg størsteparten av dagen mens jeg hadde armene fri til å notere. Han oppførte seg som et prakteksemplar! Men jeg er sliten etter en hel dag med hjerneføde (det er lenge siden sist). I morgen skal vi ha praktiske øvelser i å gi hverandre rådgivning. Det kommer til å bli spennende! Håper lilleprinsen har tenkt å være like snill da, og at hodet mitt fungerer som det skal uten ammetåke. :ler:

Vi skal forresten på 6 ukers- kontoll i morgen (selv om han bare er litt over 4..). Jeg er så spent på hvordan vekstkurven hans er. Han spiser bare av en pupp om gangen, og sluker maten (har aldri lange ammestunder) så jeg er veldig spent på om han får nok av den fløtemelken som er helt på slutten før brystet er tomt.

Han har fått litt bollekinn og valker på lårene, så jeg er ikke bekymret - bare spent. Målet mitt er at vi skal fullamme i værtfall 5 mnd, helst 6.

I kveld begynner vi med tran og det gleder jeg meg ikke til. Jeg husker hvor mye søl det var sist. Dårlig lukt og dårlig smak! :sprettoy:

Storguttene skiftet bleie på lillebror i dag, for første gang. De fikk det bra til etter godt samarbeid og litt om og men med bleia feil vei osv :ler:

De er så glad i lillebror. I dag tok de han med inn på sitt rom litt så han skulle få se hva de holdt på med. De vil helst bære på han hele tiden. Han er heldig som har to storebrødre som elsker å kose med han :hjertesmil:

Nå skal jeg se på ugly Betty og Lost mens jeg forbereder meg til morgendagen :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit: Han er heldig! Han kommer nok til å ha stor glede av de fremover :hjertesmil:

Jeg prøver å forberede meg til morgendagen. Hjerneføde og ammetåke er ikke den beste kombinasjon for suksess :ler:

Lilleprinsen og pappan har lagt seg. Han ligger i vugga sin helt inntil vår seng. Han sover veldig godt på skinnet sitt. Jeg tar han opp for amming når han er sulten. Av og til legger jeg han tilbake, men som regel sover han i vår seng hele natta. Jeg liker å ha han nært meg.

Etter skolen i morgen kommer sambo så spiser vi middag der. Det er pappadag for guttene hver torsdag, så da er det bare oss tre. Vi lager skikkelige middager hver dag, så torsdagene når det bare er vi to som spiser så spiser vi gjerne ute eller lager noe godt og usunt til kvelden ;)

Morgendagens oppdrag: kjøpe ny dvd-spiller. Vår har tatt kvelden for lenge siden, men vi har ikke blitt å kjøpe ny for vi har hatt annet håndarbeid å henge fingrene i (les:baby) ;) MEN melder behovet seg. Jeg har Prison break sesong 1 og sambo har noen sesonger Sopranos å se. Jeg må ha noe å se på innimellom på dagene. Har fått anbefalinger om The OC også, men jeg tror jeg skal se den jeg har først. Min søster har noen serier jeg kan låne etter jeg er ferdig med min. Planen min er å være aktiv om dagene + skrive oppgave, så da holder en dvd boks.

Men ikke alt blir som planlagt når man har baby i hus, så vi får nå se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trøtt! Det tar på med full dag med forelesning + baby. Heldigvis er han så snill at det lar seg gjøre å være på forelesning en hel dag. Vi tar pauser for stell og mat innimellom ellers så ligger han godt inntil meg i slynga. Mange har kommentert hvor fin den er. Jeg kan ikke få rost den nok. Mitt beste babyutstyrskjøp ved siden av vogna.

Nå har vi dvdopptaker. Endelig! :sjarmor:

Vi hadde tenkt å se på film i kveld, men jeg fikk noen venninner på besøk og nå er jeg så trøtt at senga frister mer.

6 ukerskontrollen gikk kjempefint. Gutten er perfekt, selvsagt ;)

Han har lagt på seg godt (har ikke tallene her for hånden og husker de ikke), er sterk, frisk og fin :hjertesmil:

I kveld fikk han tran. Det ble litt søl som forventet, men han svelgte unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er helga på hell.

Det har vært hektiske dager før helga med lange dager med forelesning. Jeg håper lilleprinsen er like snill på neste samling for da blir det litt lettere. Det store prosjektet som skal skrives skal jeg gjøre i lag med en annen i klassen som også hadde tenkt til å skrive om atferdsproblemer. Hun er gravid, så jeg regner med at det blir litt babysnakk underveis innimellom adhd og atferdskorrigering :ler:

Nå gis tran hver dag, og det er et søl! Han svelger tranen, men litt slipper han ut fra munnvikene som renner bakover og setter seg i håret. Lukta er jo ikke god akkurat. Han får det hver kveld i forbindelse med kveldsstellet (uten klær på).

Lørdagen var vi med mellomste på håndballturnering i mange timer. En full hall med glade barn. Lokalavisa hadde fått hans jubelscener på film, så han går nå rundt og gleder seg til han kommer i avisa. Jeg hadde lilleprinsen med meg i sjalet og der lå han hele tiden. Nå skal jeg få mannen til å knytte på seg sjalet så han også kan bruke det. Dama på utstyrsbutikken kom bort til meg og spurte meg ut som hvor jeg hadde fått tak i sjalet osv. Her jeg bor har jeg aldri sett noen bære i sjal, så jeg sprer gjerne "det glade bærebudskap" så flere får oppleve gleden av å bære ;)

Til uka har sambo bursdag, men jeg har ingen anelse hva jeg skal kjøpe..

Han ønsker sånne kjedelige ting som trådløs mus, headset, tekniske duppeditter, skjerf, genser og joggebukse. Jeg har kjøpt en sesong Sopranos fra storguttene. Jeg skal kjøpe en gave fra lilleprinsen og en fra meg. Men hva? Jeg har lyst til å kjøpe noe spesielt, men jeg kommer ikke på noe.

Ang navn. Jeg er veldig opptatt av navn, og hadde en lang liste med kriterier da vi skulle finne navn. Navnet skal være norsk/norrønt, ikke poppis, staut (ikke feminint) osv. Vi ble enige veldig fort enige da pappan også ville ha et spesielt navn. Mange menn jeg vet om hadde satt seg på bakbena og "forlangt" et topp 10 navn. (Jeg synes mange topp 10 er fine, men det er ikke helt meg).

Vel, vi er kjempefornøyde med navnevalget begge to, MEN når det kommer til etternavn har vi et problem. Vi vil begge at lilleprinsen skal ha vårt etternavn. Begge har like gode/dårlige argumenter. Hvordan skal vi klare å løse det?

Nå skal jeg gå i gang med middagen; kjøttkaker i brunsaus. Etterpå skal vi i bursdag til en venninnes datter. Det er såpass mildt nå at vi kan trille :sjarmor:

Endret av Vilje78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt og lengde

Fødsel:

3790 gram

52 cm

35 cm hode

6 dager: (den dagen vi utskrives fra sykehuset etter gulsott behandlingen)

3740 gram

16 dager: (Helsesøsters hjemmebesøk)

4164

4 uker, 3 dager: (6-ukers kontroll litt på forskudd)

4614 gram

56 cm (hun sa han var nok litt lengere, men hun strakk han ikke helt ut)

39,4 cm hode

Han har lagt på seg 449 gram på de siste 15 dagene. Dvs rett over 220 gram i uka - noe som er flott vektøkning. Det viktigste er at han følger sin egen

vekstkurve.

6 uker, 1 dag

4900 (og et eller annet) Sambo som var innom helsestasjonen for å veie, og husket ikke nøyaktig tall.

Neste kontroll er 10.april Da er han tre mnd, og skal vaksineres. Om vi har lyst til å veie han før det kan vi bare stikke innom helsestasjon på dagtid å veie han selv.

Endret av Ellisiv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpsplanlegginga er i gang.

Ikke at det er så mye å planlegge, men det er greit å begynne nå så tilreisende familie og faddere kan planlegge reisen sin.

Kirke er reservert

Faddere er spurt (5 stk)

Lokale er ordnet (det blir hos min mor).

Antall gjester: 32 om alle kommer. Vi hadde lyst til å be tantene og onklene våre også, men det hadde da blitt over 50 stk, og det har vi ikke plass til.

Mat: Lapskaus

Kjole: Den er sydd av min mor til min eldste sønn i 1997. Båndene skal være i turkis da jeg ikke er særlig glad i tradisjonelle lyseblåe bånd. Storguttene mine hadde heller ikke lyseblåe bånd.

Kaker: Får hjelp av familie og venner. Jeg har selv lyst til å bake eller kjøpe en spesiell dåpskake, men har foreløpig ingen ideer.

Jeg eller min søster bærer han til dåpen. Størstegutten min tar av luen og mellomste bærer lyset.

Ønskeliste:

- Karius og Baktus servise

- Dåpsfat med plass til bilde og gravering (Viking gutt og jente)

- Trekopp med navn på

- Barnetursekk Bergans

- Aschehougs store hvite barnebok serie

- Gullarmbånd med navneplate

- Tripp trapp stol

- sølv skje og gaffel (barnesett)

Endret av Vilje78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ang navn. Jeg er veldig opptatt av navn, og hadde en lang liste med kriterier da vi skulle finne navn. Navnet skal være norsk/norrønt, ikke poppis, staut (ikke feminint) osv. Vi ble enige veldig fort enige da pappan også ville ha et spesielt navn. Mange menn jeg vet om hadde satt seg på bakbena og "forlangt" et topp 10 navn. (Jeg synes mange topp 10 er fine, men det er ikke helt meg).

Vel, vi er kjempefornøyde med navnevalget begge to, MEN når det kommer til etternavn har vi et problem. Vi vil begge at lilleprinsen skal ha vårt etternavn. Begge har like gode/dårlige argumenter. Hvordan skal vi klare å løse det?

Det høres ut som du har hatt nokså like krav som det jeg hadde. Jeg måtte nok fire litt på mine krav for at jeg og mannen skulle bli enige, men nå er vi vel begge fornøyd.

Det viktigste kravet mitt var at vi ikke valgte noe vi visste var et topp ti navn. (Og etter at de nye listene kom, har vi fortsatt ikke sett navnet på noen liste, så det var nok et godt valg sånn sett!)

Når det gjelder etternavn, så er nok jeg ganske snill, for jeg lot Julegaven få kun pappans etternavn.

Dere får nok bli enige om dette med etternavn dere imellom. Kan forstå at det er vanskelig i en sånn "fastlåst" situasjon. Hva med loddtrekkning?

Tør jeg spørre hva fornavnet ble? På en PM f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen skal jeg stille inn stegtelleren. Mulig vi kan trille en lang tur også om det er litt mildere enn det har vært. Graderstokken viser sjeldent under 10 blå om dagene. Det er mer vanlig at den står på 20, og det er litt kaldt å trille tur da.

Nå har han og pappan gått på rommet for å legge seg, men lilleprinsen har ikke lyst til å sove hører jeg. Jeg føler det er viktig at jeg ikke bryter inn når pappan holder på med han. Det må føles sårt om det er mor som har alle svar, og ikke slipper han til. Jeg er veldig oppmerksom på det. Hans omsorgsevne er like god og stor som min selv om jeg og lilleprinsen har et annet forhold da det er jeg som har maten og som er hjemme med han om dagene.

Nå er det stilt der inne. Pappa bysset han i søvn :)

I morgen skal størstegutten ta bussen alene herfra og til sentrum. Der skal han gå fra busstasjonen til bestemors jobb å vente på sin gudmor. De skal i bassenget. De pleier å gudmordag innimellom. Hun er bare verdens beste gudmor! Han er litt oppspilt over bussturen han skal på, naturlig nok siden det er første gangen. Han ville vite helt eksakt klokkeslett når den går og hva det koster. Bassengsekken har han pakket selv. Jeg triller med han til busstoppet i morgen, så jeg vet at han går på rett busstopp, og kommer seg med. Det er ikke en lang tur, og jeg har forklart han hva han skal gjøre så det jeg er ikke redd for at det ikke skal gå bra. Det blir nok litt stas for han.

Nå skal jeg planlegge middagen for uka som kommer.

Mandag: Pølsegrateng

Tirsdag: Fiskekaker og spaghetti

Onsdag:

Torsdag:

Fredag: Kjæresten har burdag og vi spiser ute på steakhouse :hjertesmil:

Lørdag:

Søndag:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit:

Vi hadde både gutte og jentenavn klart før lilleprinsen kom. På jentenavnlista måtte jeg forkaste alle mine favoritter da mannen ikke likte noen av de. Da var jeg nødt til å fire på kravene, men sånn er det bare. Vi ble enige om et jentenavn vi begge kunne stå inne for, og som vi synes var fint (selv om det ikke var favorittnavnet). Navnet måtte også passe i lag med storebrødrenes navn.

Siden han ikke har fått etternavn så skrev de mitt etternavn på resepten han fikk til øyedråper og salve. Da jeg kom på apoteket sa farmasøyten navnet høyt, og tilføyde: Det var et staut navn. Han kommer værtfall til å bli mann. ;)

Ikke feminint i det hele tatt.

Jeg og sambo har begge poppisnavn fra da vi var små. Og når vi var små så "forfinet" man navna - til irritasjon for meg som må ha navnet og stave det til alle og enhver. Jeg misliker ikke navnet mitt, men når man må kalle meg xfornavnx P for å skille meg fra xfornavnx T da blir det kjedelig.

Jeg ville derfor ha et navn som det ikke er stor sjanse for at flere i klassen heter.

Ang etternavn. Ingen av oss har lyst til å diskutere, men ingen av oss vil gi seg heller. Jeg vet ikke hvordan vi skal løse det. Loddtrekning er siste utvei, men det kan være vi må gjøre det.

Jeg kan godt sende deg navn på pm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg ang. navn. Har flere venninner som måtte kalles med første bokstav i etternavnet i tillegg til fornavn, for det var alltid flere som het det samme.

Selv har jeg et uvanlig dobbeltnavn, og har alltid trivdes med å ha et navn jeg stort sett er helt alene om. :)

Syntes det var greit at lillegutten min fikk noe av det samme privilegiumet! Helsesøster på helsestasjonen hadde hvertfall ikke hørt noen andre i området som het det samme, samtidig som det er et veldig "normalt" navn. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...