Gå til innhold

Mamsen og prinsene

Ellisiv

Anbefalte innlegg

Heisann hoppsann!

Jeg er trebarnsmor! :hjerte:

Da starter jeg en helt ny dagbok om mitt liv som mamma til tre herlige prinser.

I januar kom min tredje prins til verden, og lykken er komplett!

Et år fremover skal jeg nyte vår lille prins - være mamma på heltid (og litt student), samt kjæreste.

Her skal jeg skrive ned tanker, hverdagsting&tang, samt skravle med andre småbarnsmødre.

Da åpner jeg min mammadagbok her inne, og håper på masse nye mammavenner! :klem:

Endret av Vilje78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor skal jeg begynne?

En kort (?) fødselsrapport:

Egentlig skulle prinsen komme i fjor, men han lot vente litt på seg og kom som et lyn i januar.

Jeg hadde hatt rier i en og en halv time når jeg kom på føden for en sjekk. Jeg var ikke sikker på om det var falsk alarm da jordmødrene hadde sagt at tredjemann kan være en luring, og at fødselen kan starte og stoppe flere ganger. Da jeg ble sjekket kl 09 hadde jeg 4 cm åpning- takk og pris ingen falsk alarm for jeg hadde ganske vondt allerede da. Vi fikk tildelt rom, og jordmor gikk for å vaske fødestua som det akkurat hadde vært fødsel i. Vi kom inn på fødestua kl. 10, og da holdt hun på å tappe i badekaret til meg. Jeg kjente at babyen ikke var langt unna, så jeg ba henne sjekke åpningen før jeg gikk i badekaret. Hun sjekket meg kl. 10.10 og da hadde jeg 7-8 cm åpning. Jeg sa at jeg ikke ville i badekaret. Jeg lå på siden i senga og det pressetrangen var stor. Jordmoren tok det rolig, hentet lystgass om jeg ville ha, og skrev fornavnet mitt i journalen da jeg ropte at jeg kjenner hodet, at babyen er på tur ut. En til jordmor kom, men de tok det ikke så alvorlig virket det som, helt til den nye jordmora løftet føttene mine fra hverandre - da ble de stressa! Jeg pressa og ut kom gutten, 9 minutter etter hun sjekket åpningen til 7-8 cm. Pappan satt ved min side ganske så paff. Han hadde sett for seg timer med massasje, kjefting, kalde kluter i panna, vann osv. Jeg selv var ikke mindre sjokkert. Det var helt uvirkelig. Jordmødrene sa at noen er skapt for å føde barn, og jeg er nok en av de ;)

Jeg måtte bare sy tre sting etterpå (lite til at det gikk så fort), og formen var fin.

Vi dro hjem samme dag. Det var fødselen kort fortalt - den var kort og intens.

Dagen etterpå dro vi tilbake for obligatorisk legesjekk, og alt virket bra med lillegutt. Da han var tre dager skulle vi tilbake igjen for å ta Følling og veie han. De oppdaget da at han hadde gulsott så vi ble lagt inn på sykehus. Stakkars lillevennen hadde så mye gulsott at han måtte få medisiner via veneflon i handa, og i tillegg måtte han sondemates for vi fikk ikke ta han ut av lyskassa for mating. Det var vondt og hardt for oss. Vi skulle jo bruke disse første dagene på å bli kjent - ikke bli adskilt. Jeg satt ved lyskassa hans og gråt. Etter to døgn var han heldigvis frisk og fikk komme ut til masse kos. Melka kom sent i gang, men jeg pumpet meg mens han lå i lys, og han fikk melka min i sonden.

Da han var 6 dager kom vi hjem igjen. Pappan har heldigvis fri to uker i forbindelse med fødselen så vi koser oss godt. Storebrødrene er kjempestolte over lillebror. De koser og klemmer hele dagen. Her er det masse kjærlighet å få. Lilleprinsen er kvikkere nå (gulsotten gjorde han trøtt) så vi får se øynene hans oftere nå. Han er et lite lykketroll med masse sort hår. Han sover godt, spiser ofte og bæsjer mye.

Nå ligger han ved min side og sover søtt. Vi er alle helt betatt! :hjerte:

Endret av Vilje78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin lørdag ønskes tilbake til deg Coco Chanel :blomst:

Vi har akkurat kost oss med taco og masse godt til. Jeg spiste litt sterk salsa til, så jeg er spent på om lillegutt reagerer på det. Vi får se. Jeg elsker sterk mat, så jeg ser ikke for meg at jeg skal være uten det i et år eller to fremover. Alle babyene i India gråter da ikke for at mor spiser sterk mat? :ler:

Jeg krysser fingrene og håper på det beste.

Jeg har holdt meg unna brus, melk og sjokolade siden han kom til verden. Det har jeg nok bare godt av selv også ;)

Nå skal jeg komme meg i dusjen snart for jeg har lekt melk, og det lukter ikke godt. I går kom ammetoppene i posten, og i dag kom den elektriske brystpumpen. Ammetoppene av merket Boob er virkelig til å anbefale! Den ene har fleeceparti over brystet som holder de varme. Jeg bruker i tillegg ullinnlegg for jeg er livredd for brystbetennelse. Pumpa har jeg ikke prøvd enda, men jeg synes det er en god investering.

Etter jeg har dusjet skal gullet bades. Vi har en tummy tub som han bader i. Vi kavet litt de første gangene, men nå har vi litt bedre dreisen på det. Regner med badingen i den blir bedre når han er sterkere i nakken.

Døgnet hannes er det ikke helt rutine på enda, men det kommer seg etterhvert. Nå tar vi dagen som den kommer, og koser så godt vi kan - dag og natt :)

Endret av Vilje78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk monja! :klem:

Nå har gutten badet og spist, og ligger ren og pen i vugga sin. Jeg kaver fortsatt med håndgrepene i tummy tuben. Jeg synes det er litt vanskelig når han ikke klarer å holde hodet oppe selv, men hovedpersonen selv koste seg. Han tisset og bæsjet godt på håndduken rett før vi skulle ta han oppi balja så vi måtte vaske godt først :ler: Det samme skjedde sist. Babyer tisser gjerne når de blir litt kalde. Han koste seg i badet, og godt er det. Etter badet hadde pappan en lang fotosession med han på lammeskinnet. Mange fine og morsomme bilder ble det. Vi skal ta en runde med alle guttene i morgen. Må sette bilde i avisa av den nye verdensborgeren.

Jeg har fortsatt ikke kommet meg i dusjen selv, men skal gå nå snart! ;) Ting tar tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Susan Sto Helit og Miss Foxy! :klem:

I dag fikk jeg sove lenge. Pappan sto opp med lillegutt når han hadde fått frokostpuppen. Tre timer senere vekket han meg - deilig!

Tacoen i går ga ingen skrikerunder :klappe:

Jeg lar brusen og melka være enda en stund. Mest for min egen del kanskje ;)

Har "bare" tatt av meg 10-12 kilo siden fødselen, og har enda mange igjen.. Jeg har en del arbeid foran meg der ja. Når 6 uker er gått skal jeg sette i gang med friskt mot! Jeg har enda noen uker å motivere meg på. Når bekkenet mitt er bedre og været mildere skal jeg begynne å trille små turer.

I dag skal vi bare slappe av hjemme. Rolige dager med guttene mine er det beste som finnes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er navnesmokker bestilt.

Min kjære har vært ute å hentet pizza til oss alle. Det smakte himmelsk! Nå er jeg spent på om løken gjør utslag, men jeg tror ikke det siden han tålte gårdagens tacoaften.

Senere skal vi ta bilder av alle guttene i lag - oppstilt fotosession.

Det kan jo bli morsomt å få tre barn til å samabeide foran kamera. :ler:

Vi skal sende takk for gaven og godt nyttårkort til venner og familie.

Jeg leter etter en fin babybok som jeg kan skrive ned viktige ting i. Jeg skal scrappe også, men ha en bok i tillegg. Noen som vet om noen fine?

Endret av Vilje78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er siste dagen min kjære er hjemme før han må tilbake til hverdagen med jobbjobbjobb :grine:

Jeg gruer meg! Det har vært så koselig å ha han hjemme. Menmen jeg og lilleprinsen skal finne masse kos å fylle dagene med. Når bekkenet mitt er bra igjen skal det trilles mye. Min søster er heldigvis enda i permisjon så det blir nok mange turer på oss fremover.

Middagsliste for denne uken:

Mandag: Kjøttdeig i pitabrød med salat

Tirsdag: Fiskekaker og poteter

Onsdag: Wok med strimlet svinekjøtt, ris og grønsaker

Torsdag: Blomkålsuppe

Fredag: Hjemlaget pizza

Har noen gode middagstips så bare kom med de :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag er min kjære tilbake på jobb :grine:

Det var så koselig å ha dagene i lag bare vi tre.

Lillegutt har vært litt sur i dag. Mulig salaten jeg spiste i går.

Jeg har en lang liste med ting som må gjøres i dag, men jeg kommer meg ingen veier.. blæh! Det får bare være.

På torsdag kommer helsesøster på hjemmebesøk. Da får vi veid lillevennen. Jeg lurer på hvor mye han har lagt på seg. Spennende!

Endret av Vilje78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er stegteller bestilt. Nå skal det gås!

Minimum 10 000 skritt hver dag, så er alt over det bonus. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt var skikkelig sint i natt. Mulig druer og løk som utløste det. Når han endelig sovnet så sov vi til langt på dag, kun avbrutt av amming. Herlig!

I dag har helsesøster vært på hjemmebesøk. Han har lagt godt på seg; godt over 200 gram i uka og det er bra :)

Vi fikk refleksband å ha rundt vogna, og så snakket vi litt om amming, vaksinasjonsprogrammet, løst og fast. Vi skal tilbake når han er en mnd.

Vi trillet en tur i ettermiddag. Det var deilig å få rørt seg litt og få litt frisk luft. Vogna er en drøm! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig så mye man må holde seg unna når man ammer? :overrasket:

Jeg leter etter en fin babybok som jeg kan skrive ned viktige ting i. Jeg skal scrappe også, men ha en bok i tillegg. Noen som vet om noen fine?

Anne Geddes har en utrolig fin babybok. Den norske versjonen har et gult omslag. Der er det plass til egne notater, den første hårlokken, masse bilder osv. Jeg synes hvertfall den er veldig søt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så mye man må holde seg unna når man ammer?  :overrasket:

Anne Geddes har en utrolig fin babybok. Den norske versjonen har et gult omslag. Der er det plass til egne notater, den første hårlokken, masse bilder osv. Jeg synes hvertfall den er veldig søt ;)

Man må bare prøve seg frem for å se hva den lille tåler. Mange babyer reagerer på om mor spiser/drikker: kumelk, kullsyrer, løk, kål, sjokolade osv. Noen reagerer ikke på noe, mens andre skriker for nesten alt. :)

Takk for boktips! Jeg har allerede kjøpt en bok som heter Babykrøniken. Jeg likte innholdet i boka, men designet er ikke så fint. Da er nok Anne Geddes bok finere. At jeg skal være så utålmodig :ler:

Velkommen i nabolaget!

:vinke:

Takk! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er helgen på hell. Det har vært en rolig helg med guttene. Vi har i grunn bare vært hjemme. Graderstokken viser mange minus så det har ikke vært trillevær.

Nå ligger lillegutt i moby wrapen (elastisk sjal). Han er så rolig og sovner som regel øyeblikkelig når han blir lagt i den. Jeg anbefaler alle babymammaer å invistere i en. Han har ligget i den mens jeg har spist, vasket og nå når jeg sitter her så ligger han i. Han elsker kroppskontakt og har det mye bedre her enn alene i vugga sin hver gang han skal sove. Det er kjempedeilig å bære i den; ikke vondt for skuldre og rygg. Er virkelig godt kjøp! :tommel:

Jeg har ingen planer for neste uke. Det er så kaldt at det er ikke så mye man kan gjøre ute - det blir mest innendørskos.

I morgen er lillegutt 3 uker :hjertesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...