Gå til innhold

Bytting av kattesand

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som bruker klumpesand, hvor ofte bytter dere alt og rengjør hele kassa?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bytter vel alt og rengjør kassen ordentlig annenhver uke.

Vasker dokassen godt, og lar den stå med varmt vann og Domestos i en time ca.

Ellers fjerner jeg klumper hver kveld før jeg legger meg.

Bruker for tiden EverClean less track kattesand, og er veldig fornøyd med den.

Har 3 katter i hus nå.

Skrevet

Jeg bytter alt sandet annenhver dag. Bruker billigsand fra kolonialbetukken. Har 3 katter, hvorav to alltid bruker kassen. Ca en gang pr mnd rengjør jeg kassen og bruker klorin.

Skrevet

Nå så jeg at innlegget gjaldt de med klumpesand..... med klumpesand byttet jeg alt ca hver tredje dag....

Skrevet

2-3 ganger i året. Nettopp noe av poenget med klumpesand er jo at man ikke trenger å gjøre dette så ofte.

Skrevet
2-3 ganger i året. Nettopp noe av poenget med klumpesand er jo at man ikke trenger å gjøre dette så ofte.

Samme her. Ser ikke poenget med å bytte hver tredje dag eller annenhver uke engang. Unødvendig, og ikke minst dyrt (en stor boks EverClean koster jo rundt 250 kroner).

Skrevet

Jeg bytter heller nesten aldri kattesanden når jeg bruker klumpesand. kanskje 2 ganger i året. Pga at jeg slipper å skifte så ofte er klumpesand mye billigere i bruk. Med vanlig dagligvaresand måtte jeg skifte omtrent en gang i uka, siden det stinket.

Når dette er sagt driter (bokstavelig talt) kattene i hva slags sand de får. Min erfaring er at de ikke liker klumpesand som er for klebrig, siden den setter seg fast i pelsen. Derfor bruker jeg klumpesand med litt større korn. :)

Skrevet
Når dette er sagt driter (bokstavelig talt) kattene i hva slags sand de får. Min erfaring er at de ikke liker klumpesand som er for klebrig, siden den setter seg fast i pelsen. Derfor bruker jeg klumpesand med litt større korn. :)

Mine katter foretrekker klumpesand, siden de heller ikke liker at kassa lukter for mye. Jeg har korthårede katter, så jeg slipper problemet med at det setter seg i pelsen, men foretrekker likevel den mest grovkorna sanden, siden den finkorna flyr for lett utover gulvet når de graver.

Skrevet
Samme her. Ser ikke poenget med å bytte hver tredje dag eller annenhver uke engang. Unødvendig, og ikke minst dyrt (en stor boks EverClean koster jo rundt 250 kroner).

hvor i svarte tar de 250 kroner for 10 kg everclean?! Jeg håper virkelig at de i det minste har gitt deg et bonuskort hvor du får den ellevte dunken gratis!!!

:hakeslepp:

Skrevet
Jeg bytter heller nesten aldri kattesanden når jeg bruker klumpesand. kanskje 2 ganger i året. Pga at jeg slipper å skifte så ofte er klumpesand mye billigere i bruk. Med vanlig dagligvaresand måtte jeg skifte omtrent en gang i uka, siden det stinket.

jeg måtte også skifte hele tiden med billigsand, jeg følte at jeg gikk og gravte i den driten hele tiden.. Men med skikkelig kattesand kunne jeg bruke katte-tids-budsjettet på kos istedenfor ;)

Det går litt på behov når jeg renser ut alt sammen, jeg ser at det trengs og fyller gradvis på mindre og mindre med ny kattesand til det er så lite som mulig som må kastes når jeg lar doen stå med klor, så skylles og står med grønnsåpe, og så skylles og fylles med ny sand!

Skrevet (endret)
Mine katter foretrekker klumpesand, siden de heller ikke liker at kassa lukter for mye. Jeg har korthårede katter, så jeg slipper problemet med at det setter seg i pelsen, men foretrekker likevel den mest grovkorna sanden, siden den finkorna flyr for lett utover gulvet når de graver.

Joda, katter er jo noen vanedyr, og mange katter får det for seg hvordan de vil ha det ;) Og de får som regel noen sære dovaner etterhvert: min ene passer på å dytte på luka i kassa mange ganger, så all lukta siver ut :ler: Jeg prøvde bare å si at type kattesand ikke er en indikasjon på om katten er vanskjøtet eller ikke. Hvis man har vanskelig for å transportere mye fra dyrebutikken, ville jeg heller prioritert å få med meg maten de selger der :)

Kan legge til at jeg som regel vasker selve kassa hver uke, men tar vare på klumpesanda og putter den tilbake igjen etterpå.

Endret av ikke innlogget
Skrevet
hvor i svarte tar de 250 kroner for 10 kg everclean?! Jeg håper virkelig at de i det minste har gitt deg et bonuskort hvor du får den ellevte dunken gratis!!!

:hakeslepp:

Ja, vi får rabattkort (tiende eller ellevte gratis). Tok visst litt feil av prisen, sjekket på lappen og den koster "bare" 186 kroner. Ikke så ille, men fremdeles for dyrt til at man skifter et par ganger i uka. Det går jo med en hel boks til å fylle et kattedo.

Skrevet
Ja, vi får rabattkort (tiende eller ellevte gratis). Tok visst litt feil av prisen, sjekket på lappen og den koster "bare" 186 kroner. Ikke så ille, men fremdeles for dyrt til at man skifter et par ganger i uka. Det går jo med en hel boks til å fylle et kattedo.

ja da betaler du rett pris :)

Og det er den ellevte gratis!

og å skifte hele trengs ikke en gang i uka egang :)

Skrevet

Vi skifter hele kassen ca en gang pr mnd. Kanskje annen hver mnd. Husker ikke hva merket heter, men det er fra dyrebutikken. Det minsker jo en god del og når vi likevel må fylle på så skifter vi hele greia.

Skrevet

Dere som sier dere bytter sand 1-2 ganger i året... Dere tuller nå, ikke sant???

Ellers så har dere vel utekatter/ katter som går på do ute?

Grunnen til at jeg bytter ut sanden annenhver uke, er at kattene mine (3 stk) er innekatter, og gjør i fra seg noen ganger daglig. Jeg har to doer i huset.

For meg ville det vært uaktuelt å bruke billig butikksand, fordi det lukter, og er veldig dårlig kvalitet på den.

Ønsker heller å betale noen kroner mer for sanden (Everclean Less Track) enn å ha kattelukt i huset.

Skrevet

Nei, jeg tuller i allefall ikke. Jeg har to innekatter og bruker også EverClean kattesand. Alt klumper seg i sanden og klumpene fjernes daglig, så det er ikke noe poeng i å bytte all sanden så ofte.

Skrevet

Jeg har fire utekatter, men de gjør hovedsaklig fra seg inne. Poenget med klumpesand er jo at man slipper å bytte all sanden, men bare trenger å fjerne den skitne sanden, noe som er veldig enkelt iom at den klumper seg. Bruker en spade med riller i, til å "sile" sanden ett par ganger i uka, og ser da ingen grunn til å bytte resten av sanden, siden den ikke er skitten enda. Og det lukter ikke i det hele tatt.

Skrevet

Det som er vitkig når man bruker klumpesand er at man fyller kassa tilstrekkelig opp, så sanda får klumpa seg. da er det ikke noe problem i forhold til lukt ol, og man trenger bare å skifte sanda en sjelden gang. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...