Gå til innhold

Fotografering.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske ny innen fotografering, men er veldig glad i å ta bilder. Nå skal jeg kjipe meg ned og tenkte jeg skulle gå til innkjøp av et bra kamera.

Det står da mellom Canon og Nikon, og jeg har siklet spesielt på dette!

Det jeg lurer på er om noen her er interessert i fotografering, og kan gi meg noen tips angående speilreflekskamera og hvordan tilbehør jeg bør ha (hvilke objektiver som er bra, stativer, bager) osv.

Hadde håpet det var noen kamerainteresserte her.

På forhånd, takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal vi danne en sikleklubb??

Jeg å ønsker meg en Nikon D80 og vurdere seriøst å få importert en fra USA, der prisene er latterlig i forhold til det de er her på berget.

Et sted mellom 10 og 11 lapper kommer herligheten til å koste inn til kongeriket. Kanskje mere om jeg slenger med en skikkelig bliz, filtre og solskjermer. Men det er fortsatt fem seks tusen billigere enn i norge.

Til å begynne med bør du surfe litt på Akam, der står det mye nyttig. Særlig bør du lese denne testen av begge de mest aktuelle kameraene til Nikon og Canon. Som det står er det en fordel å ha litt store never til Nikon, men det er også en vanesak.

Denne pakken på ebay kunne jeg tenkt meg, men med en skikkelig blits, f.eks nikons SB 600, enda en filterpakke og solskjermer til linsene. Da har man en semiproff pakke, med det aller meste av utstyr som man kan komme til å trenge.

Prisen for denne pakkjen, med dagens dollarkurs vil bli omlag 8 700 kroner, da forutsetter jeg at jeg får det jeg ønsker for 1 350 $. MVA kommer på omlag 2 200 kroner og 700 kroner for frakt og fortolling går til Jetcarrier, som jeg benytter når jeg imprterer varer fra USA.

Total pris blir da 11 600.

En lignende pakke hos MPX kommer på omlag 19 000.

Gjennomgående har Nikon bedre objektiver i sine kitpakker en Canon, så den noe høyere prisen på Nikon kommer delvis av bedre objektiv og et bedre kamera.

Håper det var til litt hjelp i allefall!

kekker

Skrevet (endret)

Jaaa :hoppe: En å dele den interessen med. Og den D80-pakken der, så ikke mindre enn kjempedigg ut, og det var utrolig billig.

I begynnelsen hadde jeg tenkt å spare opp til D200, men det ble litt for dyrt. Dessuten, når alt kommer til alt, er det faktisk personen bak kameraet som avgjør hvor gode bildene blir.

Jeg har lest mange av de testene, og det virker som Nikon regjerer når det kommer til alt. Så da er det vel kanskje verdt de ekstra kronene også! Var i butikken her om dagen, for å kjenne om kameraet lå godt i hånden, og jeg ble absolutt storfornøyd.

Jeg gleder meg noe så inni granskævven til å bestille det, at jeg snart hopper i taket.

Endret av Bridget J
  • 2 uker senere...
Skrevet

Bare henter opp denne, vel. :) Sånn i tilfelle det er noen andre som er glad i å ta bilder og.

Skrevet

Jeg holder nå fremdeles på Canon som best jeg da, selv etter fem år med Nikon-tyrani på jobb.

Hvis du er nybegynner, synes jeg ikke du behøver å kjøpe deg alt det raffeste av utstyr før du har lært å ta bilder. Du klarer deg lenge med et godt makroobjektiv, vidvinkel og ei telelinse. Men en bra blits må du ha.

Et 16-35-objektiv med maks blenderåpning vil gjøre deg forelsket :ler:

Fru Nitha

Skrevet

Canon er også supert, men kameraene blir litt for små for meg ;)

Nå har jeg akkurat kjøpt et Nikon D80 med objektiv (18-70) og gleder meg til å ta det i bruk! Men jeg må vente helt til tirsdag :(

Skrevet

Gratulerer med nytt kamera!

Canon eller Nikon, hipp som happ sier jeg... Tror det er mest personlig som ligger bak valget der. Har man allerede linser i ett merke, er det jo bare å fortsette på det.

Selv har jeg Canon, og kaller meg selv for nybegynner. Det er kjempemorsomt og man blir lett hekta.

Hvilke linser man skal anbefale kommer jo an på hva slags type bilder du vil ta. Makro, landskap, portrett??

Men kitlinsa er et godt sted å begynne. Lær deg kamera, utforsk, kos deg og ta masse bilder!

Skrevet

slagordet til cannon sier det meste når det gjelder foto.

..gå ut å lek..

Skrevet

Takk skal dere ha! Nå har jeg akkurat vært ute og tatt masse bilder og de blir utrolig PENE! :hoppe: Jeg angrer absolutt ikke på at jeg brukte 10 000 på dette kameraet (inkludert objektivet) Tenkte jeg skulle laste opp et par bilder etter hvert; Må bare overføre dem til dataen først.

Jeg har "lekt" mest i dag, må komme ordentlig i gang med kameraet, det er masse funksjoner å finne ut av! :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...