^me^ Skrevet 12. januar 2007 #1 Skrevet 12. januar 2007 jeg sitter og lurer på hva vi skal ha, jeg vil ha pinnekjøtt eller ribbe (elsker julemat.... ) men hvordan blir det om sommeren? hadde du begyndt og lurt? jeg trenger mer inspirasjon.. hvordan ser deres menyer ut?
Gjest nimbus Skrevet 12. januar 2007 #2 Skrevet 12. januar 2007 Jeg hadde ikke reagert, men elsker også julemat, så... Synes du skal ta det du og forloveden vil ha, det er deres dag. Mulig noen vil reagere, men so what? Tviler på at noen er så ufine at de sier noe uansett. Vet ikke hva vi skal ha ennå... begynner egentlig å få dårlig tid til å bestemme oss!
water1 Skrevet 12. januar 2007 #3 Skrevet 12. januar 2007 Menyen vår: Forret: Urtestekt laks servert lun med safransaus, linsesalat og grillet paprika Hovedrett: Medaljonger av svinefilet, tomatisert urtesaus, oliven, sopp og squash Dessert: Sjokolademousse servert med marnierte bringebær. Mulig forreten blir litt annerledes...Ikke så glad i linsesalat tror jeg .
Brura2007 Skrevet 12. januar 2007 #4 Skrevet 12. januar 2007 Forrett: Barbequestekt ørret på blåpotetpurè med urteolje Hovedrett: Helstekt oksefilet med frisk asparges, peppersaus, saute grønnsaker og potetstydel Dessert: Pasjonsfruktkake med bringebær, pasjonsfruktsirup og coulis
Arkana Skrevet 13. januar 2007 #5 Skrevet 13. januar 2007 Jeg hadde nok stusset over julemat på sommeren. Det jeg også hadde stusset på var at dere hadde valgt pinnekjøtt (hvis valget falt på det) som er såpass spesiell mat som ikke alle liker. Joda, det er brudeparet som bestemmer, men personlig ønsker jeg at flest mulig skal kose seg med maten i bryllupet vårt og da styrer jeg unna mer spesiell mat som det er vanligere å ikke like. Ellers har vi ikke bestemt menyen enda. Vi skal ha middagen på en restaurant og de har endret menyen siden sist vi var der, så vi må snakke litt.
amles Skrevet 13. januar 2007 #6 Skrevet 13. januar 2007 Jeg hadde nok stusset litt.. men pinnekjøtt er godt da! Vi skal ha: Forrett: Laksetartar i butterdeig med grønn saus. Hovedrett: Duck L'Orange (Andebryst i appelsinsaus;)) Vi skal ikke ha dessert, holder med kakene:)
Ninakanin Skrevet 13. januar 2007 #7 Skrevet 13. januar 2007 Rypebryst til forret, hjort til hovedrett, multe-et eller annet til dessert, og Bergensk fiskesuppe til nattmat Pinnekjøtt på sommeren hørtes spesielt ut! Noen vil elske det, andre vil ikke
Lassie Skrevet 13. januar 2007 #8 Skrevet 13. januar 2007 jeg sitter og lurer på hva vi skal ha, jeg vil ha pinnekjøtt eller ribbe (elsker julemat.... ) men hvordan blir det om sommeren? hadde du begyndt og lurt? jeg trenger mer inspirasjon.. hvordan ser deres menyer ut? ← Personlig synes jeg ikke at pinnekjøtt eller ribbe passer på sommeren, men dere må jo gjøre som dere vil. Jeg hadde nok stusset om det kom som sommermat, men jeg er veldig glad i pinnekjøtt, så jeg hadde smilt og spist fornøyd maten min lell Vi hadde sommerbryllup (juli), og vi hadde spekeskinke med honningmelon til forrett, marinert kalkunbryst med wokede grønnsaker til hovedrett, og isparfait til dessert. Vi spurte rett og slett på spisestedet vi var på hva de anbefalte å spise, og da sa han at siden det er sommeren og kan bli varmt så kan det være lurt å ikke ha for tungt kjøtt. Hvilket vi var enige i, så derfor valgte vi som vi valgte. Men hvis dere vil ha pinnekjøtt, så er det jo ingen som kan nekte dere det Men det er lurt å huske på at pinnekjøtt er veldig spesiell mat, og for de som ikke liker det så er det vanskelig å tvinge i seg pinnekjøtt for høflighetens skyld. Jeg ville nok valgt en litt mer "safe" rett også.
Gjest Scaphoid Skrevet 13. januar 2007 #9 Skrevet 13. januar 2007 jeg sitter og lurer på hva vi skal ha, jeg vil ha pinnekjøtt eller ribbe (elsker julemat.... ) men hvordan blir det om sommeren? hadde du begyndt og lurt? jeg trenger mer inspirasjon.. hvordan ser deres menyer ut? ← Synes det er helt greit med ribbe eller pinnekjøtt, det er deres dag og det vil alltid være noen som ikke har retten deres som favoritt uansett. Men jeg tror nok at jeg alikevel ville stå over så tunge retter på sommeren, jeg klarer i allefall ikke så mye tung mat når det er varmt. Vi kommer til å ha kald hovedrett som f.eks laks eller røkt svinekam. Skal gifte oss på et lite sted med et catering selskap, vi var i et bryllup i fjor hvor de hadde maten og den var lunken og vi synes det er bedre med kald hovedrett + varmt tilbehør enn lunken "varm mat". En god ide å spørre der dere skal ha selskapet, de har sikkert noen gode ideer som lar seg gjennomføre akkurat der.
*Emma* Skrevet 13. januar 2007 #10 Skrevet 13. januar 2007 (endret) Her er vår meny (litt dårlig oversatt - det hørtes bedre ut på engelsk ) Forretter Et utvalg av ovnstekte”flatbreads”(ser ut som italienske pizzaer og serveres "stående"i baren før vi setter oss) Suppe Sesongens suppe Salat Babyspinat med lun chèvre, sprøstekt shitake-sopp og vinaigrette med tre typer ristede nøtter Sorbet Sesongens frukter Hovedretter- blir servert hver for seg, først en og så den andre Smørposjert Maine-hummer med hummerrisotto og Grillet oksefilet med kremet polenta og blandet skogssopp Dessert Luftig vaniljekake, m honning "scented" krem, aprikoser og søtt tilbehør **De tingene som er sesong inspirert fårvi vite når det nærmer seg mere** Min sønn har valgt meny til seg og søstern: Forrett Grønnsaker med dipp Hovedrett Maccaroni and cheese Dessert Rice Crispy Sushi (ser ut som suschi men er godteri og "kjeks") Endret 13. januar 2007 av *Emma*
marsy Skrevet 13. januar 2007 #11 Skrevet 13. januar 2007 Vi har litt fingermat mens vi tar bilder, bl.a. melon og spekeskinke Middagen er: Forrett: Kremet soppsuppe Hovedrett: Kylling med parmaskinke, kremet hvitvinssaus, korianderkål, potet og grønnsaker Dessert: Mango creme brûlée
Gjest gjesta Skrevet 13. januar 2007 #12 Skrevet 13. januar 2007 Vi har overhodet ikke bestemt oss ennå, men jeg har noen forslag Forrett: Heller litt mot bruschetta og spekeskinke Hovedrett: Reinsdyrmedaljonger ++ Dessert: Sjokolademousse, sorbet av noe slag og/eller creme brûlée
foxie Skrevet 14. januar 2007 #13 Skrevet 14. januar 2007 Her er vår meny (litt dårlig oversatt - det hørtes bedre ut på engelsk ) Forretter Et utvalg av ovnstekte”flatbreads”(ser ut som italienske pizzaer og serveres "stående"i baren før vi setter oss) Suppe Sesongens suppe Salat Babyspinat med lun chèvre, sprøstekt shitake-sopp og vinaigrette med tre typer ristede nøtter Sorbet Sesongens frukter Hovedretter- blir servert hver for seg, først en og så den andre Smørposjert Maine-hummer med hummerrisotto og Grillet oksefilet med kremet polenta og blandet skogssopp Dessert Luftig vaniljekake, m honning "scented" krem, aprikoser og søtt tilbehør **De tingene som er sesong inspirert fårvi vite når det nærmer seg mere** Min sønn har valgt meny til seg og søstern: Forrett Grønnsaker med dipp Hovedrett Maccaroni and cheese Dessert Rice Crispy Sushi (ser ut som suschi men er godteri og "kjeks") ← åååå... plass til en gjest til??? super meny
flickan Skrevet 15. januar 2007 #14 Skrevet 15. januar 2007 Forrett: Kamskjell Stekte kamskjell med sitrusfrukter og revet ingefær Serveres med grønnsaksjulienne med sitrus-saus og smaksoljer Hovedrett:Kalvestek Skåret kalvestek med fløtesaus. Torgets friske grønnsaker og smørglaserte poteter Dessert: Mousse au chocolat Luftig sjokolademousse med pisket krem og pyntet med frukt Blir sulten selv når jeg leser menyen vår gidder ikke bruke masse penger på dyr mat til barn som ikke liker noen ting, går det an å servere en barnemeny ala noe sånt, synes dere, eller blir for dumt? Barnemeny: forrett: melon med spekeskinke hovedrett: peppes pizza dessert:sjokolademousse (som oss andre)
Gjest Gjesta Skrevet 15. januar 2007 #15 Skrevet 15. januar 2007 Synes kanskje julemat høres litt voldsomt ut, men har jo mye med tilbehøret å gjøre også. Ribbe grilles jo om sommeren, hvorfor ikke salat og sånt ved siden av. Ikke like kraftig. Barnemenyen over hørtes topp ut. Greit å gi ungene noe de faktisk liker. At det da samtidig blir billigere er jo bare helt topp. Vår meny: Oksecarpaccio med trøffelvinaigrette sikori salat med valnøtt og redikk brunoise Urtemarinert hjortefilet servert med madeirasaus, sellerirot puré, stekt sopp røstipotet Le Symphonie Herlig sjokolademoussekake med hasselnøttpralin på nøttebunn. En drøm for alle som elsker sjokolade. Litt bekymret for den eldre garde og foretten da... Kanskje valgt noe annet til enkelte... Men vi elsker carpaccio da... De kan jo ha godt av å prøve litt nytt også...
Gjest gjesta Skrevet 15. januar 2007 #16 Skrevet 15. januar 2007 gidder ikke bruke masse penger på dyr mat til barn som ikke liker noen ting, går det an å servere en barnemeny ala noe sånt, synes dere, eller blir for dumt? Barnemeny: forrett: melon med spekeskinke hovedrett: peppes pizza dessert:sjokolademousse (som oss andre) ← Nå hørtes vel denne barnemenyen ganske grei ut, men når jeg var liten ble jeg ganske så fornærmet hvis jeg fikk annen (kjip) mat enn foreldreldrene mine. Så er ikke alle barn som ikke liker noen ting.... Kommer jo litt an på hvor mange barn dere har bedt også. Når det gjelder julematen ville jeg synes det var litt rart å få servert pinnekjøtt på sommeren (men veldig godt!). Hvis dere vil ha ribbe kan dere jo ha en litt annen vri. Jeg spiste en gang ribbe Szechuan (på den ene kinarestauranten i trondheim), den var urtemarinert og med ananas-chilisaus. veldig godt
Chantelle Skrevet 16. januar 2007 #17 Skrevet 16. januar 2007 Jeg tror vi lander på denne: Camcatka krabbe salat og mild sennepsdressing * Spekeskinkebakt Breiflabb kremet kål, tomatpesto * Helstekt Oksefilet minimais, aspargesbønner, artisjokkhjerter bakte poteter, peppersaus * Tiramisu
Gjest lillelou Skrevet 16. januar 2007 #18 Skrevet 16. januar 2007 (endret) Pinnekjøtt og ribbe er for meg vintermat,så jeg hadde nok stussa en del på den menyen,ja.I tillegg kan det komme til bli ganske kraftig mat til et sommerbryllup.Men hver sin smak.Selv har vi ikke bestemt menyen ennå-skal snakke mat med "vertskapet" vårt i mars,men jammen er det mye bra inspirasjon i denne tråden! Endret 16. januar 2007 av lillelou
Gummi Tarzan Skrevet 16. januar 2007 #19 Skrevet 16. januar 2007 For meg som ikke er spesielt glad i julemat, så må jeg innrømme at jeg hadde blitt rimelig skuffa om jeg hadde fått servert dette i et bryllup om sommeren.. Sommer er lett og god mat: fisk og sjømat, fjærkre, kalv etc.etc.. Ikke tung og fet julemat! Vi har ikke bestemt noen meny enda, men stedet vi har booket er kjent for veldig bra mat - så jeg regner med at vi kommer til enighet om en spennende meny
Gjest niomi Skrevet 16. januar 2007 #20 Skrevet 16. januar 2007 Til trådstarter: Regner med at dere er glade i lammekjøtt siden dere er glade i pinnekjøtt. Hva med lammestek, f.eks.? Mer sommermat, ikke så tungt, deilig smak. Jeg syns også at ribbe og spesielt pinnekjøtt hører vinteren til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå