Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldrene mine har bedt meg om å låne dem 1000 kr som de sier jeg skal få igjen på tirsdag. Jeg har nettopp fått et stort stipend, må kjøpe bøker på mandag, og har satt mye av pengene inn på sparekonto. Av erfaringer vet jeg at jeg må direkte MASE på dem om å få dem tilbake......

De synes jeg er skikkelig kjip som ikke vil låne dem penger. Nærmest skjeller meg ut, og jeg føler meg presset.

Hva er deres synspunkter? Er jeg prippen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke si at du har brukt de alt på bøker da?

Skrevet

Hvis foreldrene mine spurte om det samme: Om jeg hadde hatt råd etter at alle regninger var betalt, skulle jeg gjerne lånt dem en tusenlapp.

Siden du må kjøpe skolebøker, har du ikke penger. Skolebøker er viktig. Jeg ville kjøpt bøkene først, også sett om det var noe til overs. Må du kjøpe bøkene på mandag? Om du har mulighet til å kjøpe dem over nettet nå, vil du jo se hvor mye penger du må bruke på disse bøkene, og om du får noe til overs.

Skrevet

Kan du ikke bare si det som det er, at du syns det er kjedelig å måtte mase på dem for å få tilbke pengene dine?

Eller at du bare MÅ kjøpe masse bøker akkurat nå?

Personlig hadde ikke nølt med låne penger til mine foreldre. Jeg har da lånt mange ganger av dem opp i gjennom årene..

Skrevet

Jeg låner aldri bort penger jeg ikke har råd til å miste. For man har aldri noen garanti på om man får igjen pengene og ihvertfall ikke når. Familie eller ei.

Skrevet

Jeg synes DU skal låne penger av dem!

Det er sånn det skal være! Basta.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Har du råd, så låner du dem penger. Har du ikke råd så har du ikke råd.

Skrevet

Det du kan gjøre er å oppgi betalingsfrist, og si klart ifra om at du ikke har får de tilbake den dagen så får de ikke låne penger av deg igjen.

Skrevet

Jeg hadde lånt dem om jeg hadde hatt penger til det.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

En litt merkelig situasjon du er i egentlig, for vanligvis er det jo foreldrene som støtter barna økonomisk.

Hvorfor vil foreldrene dine låne penger av deg, og hvor tror du de får penger fra på tirsdag som de kan betale deg tilbake?

Siden du har dårlig erfaring med å få pengene tilbake ville jeg ikke ha lånt dem penger med mindre de sulter. Det er uansett ikke ditt ansvar å sørge for at foreldrene dine har orden på økonomien sin.

Hvis de er vant til at du trer støttende til kan det også være en sovepute for dem. Så kanskje du skulle vise dem denne gangen at de får ta ansvar for seg selv.

Skrevet

Si at du begynner kreve renter hvis de ikke betaler tilbake i tide.

Skrevet

Dersom du ikke har råd til at de ikke betaler tilbake, bør du ikke låne ut pengene. Si at du har brukt dem opp, dersom du synes det er vanskelig å avvise dem.

Og å true med renter hjelper uansett lite når man ikke har en skriftlig avtale. Og selv med en skriftlig avtale tar det månedsvis å inndrive pengene, evt.

Skrevet

Takk for svar!

For det første: Jeg er nødt til å kjøpe bøkene mine på mandag, fordi jeg har innlevering på onsdag og da må jeg ha bøkene foran meg for å løse oppgaver. For det andre: Grunnen til at jeg får ingen pengene på tirsdag, er at moren min får lønn den dagen.

Det ordnet seg til slutt..... Eller, jeg sa at jeg ikke kunne låne bort penger. Det er ikke mitt ansvar å stå til hjelp, økonomisk sett. Jeg er tross alt student. Men hadde jeg hatt pengene for håden, og jeg hadde hatt råd til det, hadde jeg nok lånt dem penger.

Måtte bare høre andres mening om dette. Følte meg litt dårlig siden jeg ikke lot dem låne....

Skrevet

Utrolig at foreldrene dine må låne penger av deg da.

Er det så dårlig stelt med dem?

Skrevet

Ja, man får da ikke avkom uten å vite at man har penger for resten av livet. Makan!

Skrevet

Dårlig stelt er det absolutt ikke. De hadde feilberegnet budskjettet, og var plutselig helt tom for penger. Det er slikt som skjer en gang i skuddåret.

Skrevet

Men,da kunne det vel ikke være så vanskelig å låne dem litt penger?

Når det er så sjelden...

Skrevet

Jeg måte ofte lpne penger til mine foreldre mens jeg bodde hjemme og umyndig. Jeg hadde deltidsjobb ved siden av skolen, men brukte nesten ikke penger, så jeg satte dem i banken. Mine foreldre hadde det ofte litt for lite penger rett før lønning, siden det ikke er gratis å fostre opp mange barn.

Men hvis du skal låne ut penger bør du skrive et eksigiblet omsetningsgjeldsbrev. Og sett en betalingsfrist for lånet og krev forsinkelsesrente hvis de ikke betalr i tide (forsinkelsesrenten er på ca 10 % pa, den er nettopp satt opp så husker ikke nøyaktig rentefor).

Skrevet
Men,da kunne det vel ikke være så vanskelig å låne dem litt penger?

Når det er så sjelden...

Hvis du leser begynnerinnlegget mitt får du nok et litt annet syn på det.

Skrevet
Foreldrene mine har bedt meg om å låne dem 1000 kr som de sier jeg skal få igjen på tirsdag. Jeg har nettopp fått et stort stipend, må kjøpe bøker på mandag, og har satt mye av pengene inn på sparekonto. Av erfaringer vet jeg at jeg må direkte MASE på dem om å få dem tilbake......

De synes jeg er skikkelig kjip som ikke vil låne dem penger. Nærmest skjeller meg ut, og jeg føler meg presset.

Hva er deres synspunkter? Er jeg prippen?

Selvfølgelig. man hjelper om de er i knipe. De har forsørget deg ialle år. Når du sier tirsdag, så legg trykk på at du må ha de da pga skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...