Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Denne uken bestilte jeg legetime, så nå kan man vel si at vi nesten er i gang med utredningen.. Jeg er dritnervøs! Riktignok får vi vel bare henvisning til en annen, siden vi bestilte time gjennom fastlegen. Er en jeg har hørt så mye bra om, så deror vil vi be om henvisning til ham. Både mannen og jeg er veldig spent. Vi kommer til å gå sammen på første legetimen for å snakke med legen. Men vi vet liksom ikke hva vi kan forvente oss... Kommer han til å spørre oss litt først, eller gir han oss kun henvisning? Hva spør han om? Må vi legge ut om vårt sexliv, om hvor ofte vi har og sånt?

...er nervøs, jeg... Fryktelig redd for hva de kan finne ut... Har hatt mye ville drømmer siden vi bestilte legetimen.. Men samtidig synes jo både mannen og jeg at det er på tide etter å ha forsøkt i 2,5år uten å lykkes...

:sjenert:

Endret av Lassie
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at du synes det er litt skummelt, men det er jo bra å være igang med utredning - egentlig! Så kan dere få hjelp med et evt problem. Første time jeg hadde hos fastlegen var kun prat om hvor lenge vi hadde prøvd, at moren min er operert for cyster i livmor og eggstokker og avtalte at jeg skulle ta en blodprøve. Så det var ikke så mye som skjedde.

Første time hos privatklinikken var mer effektiv. Igjen litt info om hvor lenge vi hadde prøvd, fortalte igjen om moren min, han tok en innvending UL av meg, så på temperaturkurvene mine (jeg målte basaltemperatur hver morgen for å finne eggløsning) og snakket litt om hva som kunne være problemet. Mannen hadde også allerede levert en spremprøve, så han gikk også gjennom resultatene av den. Og så avtalte vi at jeg skulle ta fire blodprøver gjennom de neste to syklusene (altså fire i hver av dem).

Det var vel de første timene. Ingen spørsmål om hvor ofte vi hadde sex eller noe som var pinlig synes jeg. Vel, nå er ikke gynekologiske undersøkelser og innvending ultralyd det morosomste i verden, men det har etterhvert blitt så mange at jeg har blitt så vant til det nå :ler:

Lykke til!

Skrevet

Legen vil spørre hvor lenge dere har prøvd, hvor lange sykluser du har, om de er regelmessige. Dere bør opplyse om at dere har reglemessig sex, det ebste er vel annen hver dag fom iallefall fom. dag 10 til dag 18 hver syklus.Hvis du tar tempen for å sjekke at du har hatt eggløsning ville jeg opplyst om det. Du blir sikkert bedt om å begynne med dette hvis du ikke allerede gjør det, men kanskje ikke av primærlegen, men av gynekologen. Ta med deg kurven(e) hvis du har noen. Gynekologen vil iallefall sikkert se på de(n).

Legen vil forhåpentligvis undersøke dere begge parallelt, dvs. at mannen din vil bli henvist et sted der har tar med seg sædprøve. Han skal da ikke ha hatt utløsning de2-5 siste dager før prøven. Du vil bli henvist til gynekolog som tar innvendig ul. av deg. Spør legen din om når i syklusen du helst bør ha denne timen. Du vil nok også bli henvist til blodprøver. Disse tas et par ganger i løpet av syklusen din. En stund før eggløsning og et par tre dager før du venter mens.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Tusen takk for gode og beroligende svar! :)

Skrevet

Det kommer nok til å gå kjempefint hos legen. Jeg har snakket med ganske mange forskjellige leger om vår situasjon og har blitt møtt med stor forståelse og alle har vært veldig hjelpsomme.

Så du trenger ikke å grue deg..

De andre her har skrevet gode råd, eneste jeg vil legge til er at du forbereder mannen på at han må levere sædprøve.

Min kjære ble nemlig litt "skremt" når jeg kom brasende hjem og sa han måtte det, så jeg måtte bruke endel tid på å godsnakke ;)

Skrevet

Postet visst før jeg var ferdig å skrive jeg!

Masse lykke til Lassie, håper du oppdaterer her eller sender en PM når dere har vært der :klem:

Skrevet
De andre her har skrevet gode råd, eneste jeg vil legge til er at du forbereder mannen på at han må levere sædprøve.

Min kjære ble nemlig litt "skremt" når jeg kom brasende hjem og sa han måtte det, så jeg måtte bruke endel tid på å godsnakke ;)

Mannen er allerede forberedt på både det ene og det andre, han har jo nesten undersøkt mer enn meg hva som skal foregå :ler:

Men det spørs om han synes det blir tøffere når vi kommer til stadiet hvor han kanskje må levere, for da blir alt mye mer virkelig enn slik det er nå..

Jeg skal enten oppdatere her eller sende PM, jeg, Grace :)

Takk for klemmen :klem:

Skrevet

Håper det går bra under utredningen og at de vil hjelpe dere med å få barn

• 2 uker senere...
Skrevet

Det gikk bra hos legen. Fått henvisning til spesialist - skal dit 5.mars. Lang ventetid..

Skjedde ikke så mye mer denne gangen, egentlig. Snakket med legen om hva som skjer videre.

Men han snakket om sprøyte for å få eggløsning hvis det viser seg at det er problemet. Men hva med pergotabletter, da? Har det kommet sprøyte isteden?

Skrevet

Hvis manglende el er problemet vil jeg tro at du faar proeve pergo foerst, ja. Sproeyten kan brukes for aa faa egget til aa loesne, tror jeg, men det er jo litt mer "invaderende" enn bare tabletter. For meg funket halv dose pergo fint (men i Norge er det ikke vanlig aa faa halv dose), hadde nok bivirkninger av det saa jeg er glad jeg slapp full dose eller dobbel dose, eller sproeyter osv. Men hadde selvsagt takket ja til det dersom det trengtes.

Lykke til!

• 4 uker senere...
Skrevet
Det gikk bra hos legen. Fått henvisning til spesialist - skal dit 5.mars. Lang ventetid..

Jeg står visst i nesten samme situasjon som deg Lassie. Jeg har også nettop vært hos legen, og har fått time hos gynekolog. Ventetiden her er ennå lengre - jeg og mannen fikk først tid 8 mai. Men - på en måte føler jeg at det ikke gjør så mye, for nå har vi liksom satt prosessen igang...

Men alt i alt synes jeg det hele er litt skummelt - for det må jo være en eller annen grunn til at jeg ikke har blitt gravid igen. (Vi har en datter sammen på 10 år, og jeg har aldri blitt gravid igjen).

Du må gjerne skrive her når du har vært hos spesialisten, så jeg vet hva jeg har i vente ;)

Lykke til!

:klem:

Miranda

Skrevet

I dag var vi på første time hos gynekolog...

Har tatt GU, innvendig UL, blodprøver, målt blodtrykk, lyttet på hjerte og lunger, og svart på en del spørsmål. Alt så helt fint ut og blodtrykk osv var normalt.

Fått med papirer slik at jeg skal innom og ta blodprøve på dag 2 og dag 21 i syklusen. Fått ny time om 3 mnd. I mellomtiden kommer jeg antagelig til å få time til lapraskopi, det er kikkhullsoperasjon for å sjekke om jeg har tette eller åpne eggledere.

Alt så fint ut ifølge gynekologen, det var ingen ting som så påfallende ut.

Mannen har fått papirer sånn at han kan bestille time på Rikshospitalet for å avlevere sædprøve.

Godt å være i gang - det skal bli fint å få vite årsaken (hvis de finner noen) og få hjelp.

Gynekologen spurte også hvordan vi stilte oss til assistert befruktning hvis vi kom så langt. Det er så lang venting og man må sende søknader osv, så det var lurt å sende papirer så fort som mulig slik at ventingen ikke blir så lenge hvis man kommer til det stadiet at slikt blir aktuelt.

Fikk også beskjed om å følge nøye med på syklusen.

Ellers var det ikke noe mer som skjedde - gynekologen fortalte om gangen videre og vi svarte på en del spørsmål, og vi spurte litt spørsmål.

Var veldig fin gynekolog, forklarte alt han gjorde og hvorfor, og fortalte masse om ufrivillig barnløshet og muligheter.

En ting han sa som jeg syntes var veldig godt å høre, var at det er svært lite sannsynlig at SA'en jeg hadde i 2002 hadde noe å gjøre med at vi ikke fikk det til nå.

Jeg håper selvfølgelig at det "bare" er at jeg ikke har eggløsning, for da blir det Pergokur, og det er for meg "letteste utvei" om dere skjønner hva jeg mener..

Men vi er i gang - og det er godt! :)

Skrevet

Fint at du oppdaterer ;)

Jeg hadde ikke noen ide om at man også kanskje skulle til lapraskopi.

Får du fri fra arbeid til å ta blodprøvene...?

(Jeg aner ikke hvordan reglene er i Norge - ei heller i DK, for den saks skyld - bortsett fra at beh. for barnløshet ikke er oppsigelsesgrunn. Det er nemliggenerelt ikke så stramme regler for oppsigelse her..)

Misunner deg for at du er igang ;)

:klem:

Miranda

Skrevet

Vet faktisk ikke om jeg får fri fra jobb til å ta blodprøvene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...