Gå til innhold

Hvordan bli kjent med potensiell venninne

Anbefalte innlegg

Gjest Ylva Virvla
Skrevet (endret)

Jeg har et par ganger pratet med ei jente jeg føler jeg "klikker" veldig godt med, og jeg vil gjerne bli bedre kjent med henne. Jeg er selv kvinne, og dette har ingenting med romantiske følelser å gjøre. Jeg har bare et veldig godt inntrykk av henne. Har pratet med henne på noen få fester, og har jobbet sammen med henne tidligere uten at vi har hatt så veldig mye kontakt. Pratet masse med henne på en fest for en del måneder siden. Vi har de samme favorittbøkene og snakker godt sammen. Hun skrøt av arbeidet jeg har gjort, og hun spanderte øl på meg. Vi snakket om et badested. Jeg var full og spurte om hun ville være med dit dagen etter. Hun svarte ikke. Kanskje fordi det var en litt pussig ting å spørre noen en så vidt kjenner om. Nå har hun flyttet til en annen by, men er en gang i blant i byen jeg bor i. Hva ville du gjort i min situasjon? Ingenting?

Og mer generelt: Har du noen gang sett deg ut en person du kunne tenke deg som venn, og gått inn for å bli bedre kjent med vedkommende og for å treffes i fritida? Eller er det veldig tilfeldig hvem du blir venner med?

Endret av Ylva Virvla
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo litt vanskelig det der med vennskap da... Når det gjelder gutter så er det liksom dating som er tingen, men vanskelig å spørre en potensiell venninne om en date :ler:

Uansett, de vennene jeg har, har liksom kommet naturlig. Enten via studier etc. Men er sjelden (eller aldri??) at jeg har funnet en god venninne på en fest. Selv om det er flere jenter jeg har møtt i slike settinger, og gjerne kunne tenkt meg og blitt bedre kjent!

Man er vel redd for å virke litt for innpåslitne, eller kanskje aller mest - virke venneløse! I dagens samfunn skal jo alle være så forb.. vellykkede, ha mange venner og greier.

Men dersom du har nr hennes, kan du ikke bare spørre om dere kan ta en kaffe el no - neste gang hun kommer til byen? :)

Skrevet

Jeg tror jeg sjelden (aldri?) har tatt aktivt kontakt utenfor der man møtes uansett, dvs på skole, interesser eller jobb, jeg. Men jeg er rar, da... dvs lite sosial. Men det virker jo som du har blitt litt kjent med henne allerede, så det er jo ikke noe i veien for å spørre om dere skal f eks gå på kino eller kafé eller noe?

Gjest Ylva Virvla
Skrevet
Er jo litt vanskelig det der med vennskap da... Når det gjelder gutter så er det liksom dating som er tingen, men vanskelig å spørre en potensiell venninne om en date  :ler:

Enig. :ler: Synes nesten det blir vanskeligere enn om jeg hadde vært interessert i henne.

Har ikke telefonnummeret hennes. :) Men vet jo hva hun heter og kan søke det opp. Uansett synes jeg det kanskje blir litt vel rart. Får kanskje satse på at jeg treffer henne på fest igjen, og be om nummeret hennes da. Men det kan bli lenge til.

:icon_neutral:

Tenker at dersom jeg følte at vi hadde en veldig god tone da vi snakket sammen, gjorde kanskje hun også det.

Takk for hyggelig svar uansett. :)

Skrevet
Og mer generelt: Har du noen gang sett deg ut en person du kunne tenke deg som venn, og gått inn for å bli bedre kjent med vedkommende og for å treffes i fritida? Eller er det veldig tilfeldig hvem du blir venner med?

Det blir vanskligere og vanskligere jo eldre jeg blir. På jobben er det ei som ser på meg som venninnepotensiale, men jeg vet liksom ikke. synes jenter er så skumle :sjenert: , og jeg vet ikke om jeg har tid til noe nytt vennskapsprosjekt akkurat nå heller. Også blir jeg plutselig nervøs, tenker "åh, tenk om hun synes jeg er kjedelig om vi blir bedre kjent?". Dumme hode som tenker så rare ting. :ler:

Men for å svare på spørsmålet: Begge deler. :)

Jeg ville ikke gjort inenting om jeg var i din situasjon, men jeg ville tatt det rolig. Dvs ikke prøvde å spore henne opp, men ventet til neste gang hun er i byen. Også ta det derfra, se hvordan tonen er da. Noen er jo like lettskremte som meg... :sjenert::ler:

Skrevet

Hvis man snur litt på situasjonen, så hadde i hvert fall jeg blitt veldig glad (og sikkert positivt overrasket) over at ei jeg kun hadde truffet på fest og delvis gjennom jobb ville ha tatt kontakt med meg, og sett på meg som en potensiell venninne. Det er i hvert fall ikke noe å bli skremt av.

Men samtidig; Av og til har jeg møtt jenter på fest som jeg bare har fått god kontakt med der og da, og vi har utvekslet telefonnummer og nesten lovet hverandre evig troskap - uten at det noen sinne har blitt noe vennskap ut av det.

Hadde jeg vært tøff nok hadde jeg i din situasjon funnet telefonnummeret hennes og skrevet en sms til henne, men det er selvfølgelig kanskje en like god idé å vente til du tilfeldig støter på henne igjen. :)

Gjest Ylva Virvla
Skrevet
Det blir vanskligere og vanskligere jo eldre jeg blir. På jobben er det ei som ser på meg som venninnepotensiale, men jeg vet liksom ikke. synes jenter er så skumle  :sjenert: , og jeg vet ikke om jeg har tid til noe nytt vennskapsprosjekt akkurat nå heller. Også blir jeg plutselig nervøs, tenker "åh, tenk om hun synes jeg er kjedelig om vi blir bedre kjent?".  Dumme hode som tenker så rare ting.  :ler:

Sånn er jeg også. Dersom noen synes å ha et veldig godt inntrykk av meg uten at jeg kjenner dem noe særlig, blir jeg liksom litt redd for at de skal bli skuffet. Ganske teit. :ler: Er litt sjenert selv.

Gjest Nattblomst
Skrevet
Dersom noen synes å ha et veldig godt inntrykk av meg uten at jeg kjenner dem noe særlig, blir jeg liksom litt redd for at de skal bli skuffet.

Jeg er ikke særlig sjenert, men det der stemmer på meg også.

Jeg ville bare tatt kontakt, jeg. Hva har du å tape?

Gjest venninne
Skrevet

Jeg gjorde dette en gang, vi møtte et par hos felles venner, nå var det riktignok mannen jeg snakket mest med hele kvelden, fordi vi begge er innflyttere og deler samme hobby (lidenskapelig) i et lokalsamfunn hvor få er interessert. Vi gikk deler av veien hjem sammen, og da sa jeg rett ut at vi (mannen min og jeg) likte dem veldig godt og dette måtte vi gjøre igjen. Siden vi er mye borte og har relativt lite tid, sa jeg og at hvis de noen gang ba oss med på noe og vi sa nei, var det ikke fordi vi ikke ville, men fordi vi var inne i en periode i livet med mye jobb. Vi "klikket" veldig både som vennepar og som venninner den kvelden.

Noen uker senere ble mannen min og jeg enig om at vi skulle ringe dem for å ta en kaffe. Da hun tok telefonen sa hun at de akkurat hadde sittet og pratet om oss. Dette er 2 år siden og i dag er vi "bestiser" i en alder av 35 ca.

Neste gang du treffer henne, og det passer sånn, hvorfor ikke si det som det er; du synes hun er veldig trivelig og at det hadde vært kjekt å ta en kaffe en gang.....eller bare ring henne nå?

Som mange andre sier, jeg ville også blitt positivt overrasket. Det eneste må være at du tar høyde for at dere kan bli "gode" bekjente og er glad for det, vi vet alle hvor vanskelig det er å etablere nye, tette vennskap i moden alder.

Lykke til!

Skrevet

Kanskje du kan slå opp nummeret hennes, og sende en sms og si at du har såååå lyst til å se en eller annen film, men alle du kjenner har sett den alt, også kom du til å tenke på at kanskje hun hadde lyst til å se den med deg...?

Skrevet
Kanskje du kan slå opp nummeret hennes, og sende en sms og si at du har såååå lyst til å se en eller annen film, men alle du kjenner har sett den alt, også kom du til å tenke på at kanskje hun hadde lyst til å se den med deg...?

Dette synes jeg er en glimrende ide. For en del år siden kom jeg i snakk med ei jente på min alder i et bursdagsparty, jeg visste hvem hun var men kjente henne ikke. Vi begynte å prate om filmer, og jeg sa at jeg syntes Monty Python var kjempefestlig, hvorav hun så lirer av seg en god del MP-sitater. Akkurat den helgen hadde en film med John Cleese premiere (Fierce creatures) og vi ble enige om at den måtte vi se, så vi dro på kino sammen og ble bestevenninner etter det :) Vi hang sammen i 6-7 år men så flyttet hun så nå ser jeg henne aldri men savner henne ofte.

Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet

Jeg har ei sånn ei! For noen dager siden gikk vi nesten ikke sammen, men så tilbød jeg meg henne å være med og se henne bli tatovert her om dagen og nå er vi på café hver dag :) Sånt er koselig!

Skrevet

Jepp. Kinotrikset er bra. Det er sånn passende uforpliktende, men kan åpne for både kafeturer, flere kinoer og evt. andre ting dere er opptatt av (utstillinger, teater osv.)

Skrevet

heisann

jeg traff en jente på byen for et par år siden, gjennom at broren hennes "prøvde seg" på meg. Vi ble stående å prate sammen og fant tonen med en gang. På slutten av kvelden spurte hun om vi skulle ta en kaffe en dag, og hun fikk nr mitt. Synes det var liiiitt snålt der og da, men angrer ikke et sekund. I dag er hun en av de beste vennene jeg har:)

Gjest Smarties - ikke innlogget
Skrevet

Syns kinoforslaget var bra! Men egentlig ville jeg bare si: for en koselig tråd :) Og så koselig for hun jenta at du har lyst å bli kjent med henne :smilyblomst: Jeg mener - det er jo alltid koselig å bli likt :) (Som regel, hvertfall, haha..)

Skrevet

Jeg hadde ei venninne som tok kontakt med meg på en nokså direkte måte, ved at hun sa: "Jeg liker deg, og har lyst til å bli bedre kjent, skal vi finne på noe sammen en dag?" Jeg synes det var veldig kult av henne å være så åpen, og vi ble fort gode venner.

Skrevet

Kjenner til det, har flere ganger truffet jenter som har fått meg til å tenke "hun virket veldig grei, føles som vi har ting til felles, skulle gjerne prøvd å bli venne med henne", men jeg har aldri vært særlig sosial, og har generelt vanskelig for å ta kontakt med folk, så alle disse jentene har gått mellom fingra mine...

Nå for tia er det 1 slik jente som jeg har snakket med jevnlig i ca et år, og nå holder hun på å forsvinne pga no tull som muligens kjæresten hennes har stelt istand... Jeg sendte henne en mail og spurte litt om situasjonen med kjæresten, så får vi se om hun også forsvinner eller ikke:p

Gjest Ylva Virvla
Skrevet
Jeg hadde ei venninne som tok kontakt med meg på en nokså direkte måte, ved at hun sa: "Jeg liker deg, og har lyst til å bli bedre kjent, skal vi finne på noe sammen en dag?" Jeg synes det var veldig kult av henne å være så åpen, og vi ble fort gode venner.

Tøft gjort av henne.

• 1 måned senere...
Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Og yeah! Gjett hvem jeg traff på byen i går? Og gjett hvem som foreslo kaffe og spurte meg om telefonnummeret mitt? :sjarmor:

Skrevet

Jeg sliter veldig med sånt! Har omtrent bare guttevenner, tror det er litt pga at det av en eller annen grunn er lettere for meg å spør dem om tlfnr etc. Det er liksom så unaturlig å spørre en dame man møter på byn om hun vil bli med å ta en kaffe en dag!

Men jeg burde bli flinkere på det, har et par kvinnelige bekjentskaper som jeg møter mer eller mindre tilfeldig i sosiale sammenhenger og som jeg tror kunne blitt nære venner om jeg bare hadde tatt litt initiativ til å finne på noe sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...