Gå til innhold

Gulvteppe (vegg til vegg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i et gammelt hus og det er gulvkaldt. Nede der vi har stue og kjøkken har vi parkett, men oppe er det nå gulvbelegg. Oppe er det soverom, gang og bad. Guttungen flyr barbeint mellom rom og bad, så det er ikke noe særlig. Sp vi tenker på å legge teppe oppe. Vi har katt, så bør være noe some r lett å holde rent, korthåret. Har og støvallergi, så skal vel ta hensyn til det og mht. støvsamler.

Noen tips? Jeg har IKKE peiling på gulvtepper...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der jeg bodde før kjøpte jeg gulvteppe til kjellerstua i ull, berber heter det kanskje? Er vevd og har ikke sånne hår som står opp. Veldig varmt og godt, og lett å holde rent!

Skrevet

Ull er et bra forslag, i tillegg liker jeg sisaltepper, som f.eks. dette.

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet

Det finnes ingen gode vegg til vegg tepper for allergikere, og jeg ber deg om å tenke over dette en gang til!

Men, om du absolutt må ha det, kjøp et syntetisk teppe, og bytt teppe ofte!

Syntetiske tepper binder støvet i teppet, og inneluften blir dermed ikke merkbart forverret p.g.a teppet. I alle fall ikke før det er mettet av støv, og ikke kan ta til seg mer.

Når teppet er "mettet" av støv, det tar ca 2-3 år (avhengig av bruk), må du bytte det for at det ikke skal gå ut over innemiljøet!

Husk at en allergi fort kan utvikle seg til astma om en til stadighet blir utsatt for allergener og irritanter.

Skrevet
Det finnes ingen gode vegg til vegg tepper for allergikere, og jeg ber deg om å tenke over dette en gang til!

Men, om du absolutt må ha det, kjøp et syntetisk teppe, og bytt teppe ofte!

Syntetiske tepper binder støvet i teppet, og inneluften blir dermed ikke merkbart forverret p.g.a teppet.  I alle fall ikke før det er mettet av støv, og ikke kan ta til seg mer.

Når teppet er "mettet" av støv, det tar ca 2-3 år (avhengig av bruk), må du bytte det for at det ikke skal gå ut over innemiljøet!

Husk at en allergi fort kan utvikle seg til astma om en til stadighet blir utsatt for allergener og irritanter.

Jeg har noe astma....er det veldig veldig dumt da? Finnes det ingen tepper som er egnet for astmatikere?

Skrevet

Jeg vil ikke anbefalle vegg-til-vegg teppe. det er rene bakteriebomben. kaff heller guttunge et par tøfler ;)

Skrevet

Vil anbefale kork om dere ønsker et varmt gulv.

Skrevet

Enig ang kork. Og hvis ikke - hva med å legge ut en lang løper mellom rom og bad? Og innføre tøffelrutiner ;)

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet
Jeg har noe astma....er det veldig veldig dumt da? Finnes det ingen tepper som er egnet for astmatikere?

Det er dessverre veldig dumt å legge vegg-til-vegg tepper når du har astma, og gutten din dermed er disponert for det ja. :tristbla:

De eneste teppene som er til dels egnet for allergikere/astmatikere er de som kan vaskes/renses og bankes, kort sagt: løse tepper...

Ikke nødvendigvis, det kommer bl.a. an på renhold og type teppe. Se f.eks. her. http://www.ifi.no/main.jsp?content=/doc/Fa...per_allergi.htm

Den linken du henviser til har delvis rett, du finner tepper som er bedre enn andre, MEN du finner ingen tepper som er gode for astmatikere over lengre tid!

Tepper er støvsamlere, uansett renhold, og etter en viss tid vil ikke teppet klare å holde på støvet lenger, og støvet frigis ut i luften.... til irritasjon for astmatikerens slimhinner!

Løse matter (vaskbare), kork og/eller tøfler er et mye bedre alternativ for de som er utsatte for astma/allergi.

Skrevet
Det er dessverre veldig dumt å legge vegg-til-vegg tepper når du har astma, og gutten din dermed er disponert for det ja.  :tristbla:

De eneste teppene som er til dels egnet for allergikere/astmatikere  er de som kan vaskes/renses og bankes, kort sagt: løse tepper...

Den linken du henviser til har delvis rett, du finner tepper som er bedre enn andre, MEN du finner ingen tepper som er gode for astmatikere over lengre tid!

Tepper er støvsamlere, uansett renhold, og etter en viss tid vil ikke teppet klare å holde på støvet lenger, og støvet frigis ut i luften.... til irritasjon for astmatikerens slimhinner!

Løse matter (vaskbare), kork og/eller tøfler er et mye bedre alternativ for de som er utsatte for astma/allergi.

Og når man i tillegg har katt, vil katteallergener opphope seg i teppet. Og siden dere er disponerte for astma/allergi, kan det faktisk medføre til katteallergi...

Skrevet

ok, takk for svar, går bort ifra vegg til vegg teppe. Kork.....noen som kan vise til noen nettsider der man kan se forskjellige korkgulv? Har ingen anelse om hvordan det er :)

Gjest -eline-
Skrevet

Her er bilder av noen forskjellige varianter.

Mer informasjon om korkgulv finner du her og her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...