Gå til innhold

Bønner

Anbefalte innlegg

Gjest Vidvandre
Skrevet

Ble anbefalt legen min å spise bønner fordi jeg er vegetarianer, men har absolutt ingen peiling på hvordan bønner tilberedes ellers hva slags bønner man bruker. Har noen oppskrift på noe veldig enkelt med bønner? Hva slags type bønner er gode? (så det var flere typer i butikker)

Må være veldig enkelt og lett og lage for jeg er typisk lat student med dårlig tid og råd, og er dessuten katastrofe på kjøkkenet :sjenert: Jeg liker ikke å blande matsorter, så få ingredienser er også et krav. Jeg liker best "sprø" (ikke kokt, myk) mat og er ikke glad i tomater. Veldig kresen altså...

Tusen takk for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Linser er som regel raskere - mange av dem slipper du å legge i vann først.

Men ang. bønner. Prøv deg frem. Kideybønner er jo en favoritt for mange.

Bønnene legges i vann over natten. Kokes i en time. Brukes i salat, suppe eller i stedet for ris. Eller som pålegg: moses med krydder som du liker, litt olje, gratineres i ovnen i en havtime.

Men oppskrifter er jeg ikke god på. Bare prøver meg litt frem.

Kikerter eller erter og blomkål i en karrisaus er godt sammen. Lag karrisaus av meljevning, buljongterning, krydder som du liker og ev. litt soyamelk.

Skrevet

Som Succubus sier er linser enklere. Det finnes en tråd med linseretter i matforumet også! Men man kan jo også kjøpe bønner på boks. Da slipper man bløtlegging og lang koketid, da de bare skal varmes gjennom. Men pass på å skylle dem godt! Den gørra de ligger i er ikke god. Jeg bruker både tørkede bønner og boksbønner, det avhenger av hvor god tid jeg har. Men tørkede smaker klart best.

De bønnene jeg bruker mest er:

Cocobønner/borlottibønner

Kikerter/garbanzobønner

Limabønner/butter beans

Brune bønner

Kikerter, limabønner og brune bønner får man på boks i såkalte "velassorterte dagligvarebutikker". Tørkede bønner er det lettest å få tak i i innvandrerbutikker.

Linser og bønner er "myk mat", så det blir litt vanskelig med oppskrifter hvis du foretrekker at maten er sprø...

Den enkleste måten å bruke dem på er som Succubus sier å tilsette dem i salater og supper. Dessuten, hvis du ikke har noe mot hermetiserte tomater eller tomatpuré kan du jo lage en chili con carne (ja, jeg vet at chili con carne betyr chili med kjøtt :) ) med bare bønner og uten kjøtt. Bare finn en oppskrift på chili con carne du synes ser god ut, og utelat kjøttet og tilsett mer bønner i stedet. Hvis du lager en litt tørrere versjon kan den jo brukes som tacofyll også.

Skrevet

Hva spiser du ellers da? I en salat kan du jo tilsette noen røde bønner. Ellers kan du jo lage en couscoussalat med kikerter. De man koker selv, smaker best (synes jeg), men du kan fint bruke de som man får kjøpt på boks.

Hvis du liker indisk mat, finnes det mange gode retter. Kikertgryter, f.eks, men også mange andre variasjoner. Røde bønner smaker veldig godt i chili sin carne.

Linser kan du også lage mye godt av. Selv liker jeg godt røde linser, fordi det går så kjapt når man har dårlig tid, men de blir lett veldig myke. Hvis du vil ha noen som er litt "hardere", så prøv grønne, brune eller puy-linserl.

Bønner og kikerter legger du i bløt kvelden før og koker i ca. en time, avhengig av type og hvor lenge de har ligget i bløt. De dagene du ikke har så god tid, er hermetiske et ok alternativ.

Gjest Vidvandre
Skrevet

Takk for svar!

Teit spørsmål, men kan bønner spises rå? Jeg spiser for det meste rå grønnsaker og frukt, brødmat, grøt, melkeprodukter, pizza, pommes frites. :sjenert: Har aldri vært glad i typisk middagsmat (sær unge), men spiser et stort måltid til dagen.

Hvordan fungerer hermetisk mat, har aldri vært borti det (jeg bruker det ikke og min mor hater hermetisk :P). Føler meg som en skikkelig nyutflyttet fuglunge nå :ler:

Skrevet

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel902.asp

Her finner du litt mer informasjon om bønner. De fleste er tørkede, og de er harde, så de går det ikke an å spise uten å bløtlegge dem og koke dem først. Prøv de hermetiske sammen med de rå grønnsakene dine først, og så kan du jo prøve å koke noen selv til sammenligning senere. Kok en stor porsjon, så kan du eventuelt fryse dem ned.

Av ferske bønner er de grønne de mest vanlige (aspargesbønner, brekkbønner, voksbønner, snittebønner). Her bør du styre unna de hermetiske. Men de må kokes lett. Ikke så lenge at de mister den friske grønnfargen sin. De blir likevel ikke som kokte gulrøtter, hvis det er slike erfaringer som har fått deg til å foretrekke rå grønnsaker!

Skrevet

Bønner du får på butikken er tørkede, så de må nesten kokes før du spiser de.

Hermetiske bønner er ferdige, disse kan du spise rett fra boksen om du vil, men de er ikke rå i den forstand, de er kokt på fabrikken.

Hermetikk fungerer enkelt og greit slik at du tar av lokket, heller av vann/skyller røde bønner og tilsetter de maten. Gjerne slik som de er i f.eks. salater (røde bønner) eller stekt fort med litt chili, olje og persille (kikerter).

Gjest Deception
Skrevet

Røde eller grønne linser koker jeg rett og slett i litt lettsaltet vann, og bruker som om det var ris. Sunnere, og ikke minst: bedre. :) De røde er ferdigkokt før du får snudd deg, og linser er dessuten veldig billig, spesielt på innvandrerbutikk.

Av kikerter kan du lage den gudommelige retten hummus :)

Gjest Vidvandre
Skrevet

Tusen takk for svar, og takk for link til nyttig side. :)

De blir likevel ikke som kokte gulrøtter, hvis det er slike erfaringer som har fått deg til å foretrekke rå grønnsaker!

Spot on! Hehe, kokte gulerøtter er jo bare grusomt, gulerøtter som er så gode råe!

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det kjappeste jeg lager med bønner er en salat av hermetiske røde bønner som skylles, siles av, og blandes med litt creme fraiche (eller magrere prod som kesam el lettrømme), helt finhakket rødløk, chili (finhakket, el sterk saus el sambal oelek). Tilsett litt salt/pepper, evt andre krydder, og gjerne grønnsaker, f.eks paprika. Jeg liker godt bønner da, og kan spise dem skylt naturell. Pass på mengden når du begynner å spise bønner, ellers risikerer du mye luft i magen som ikke frister til gjentagelse.

Nachos kan også lages vegetarisk med bønner og evt litt grønnsaker, med salsa, guacamole, lettrømme, ost og chips. Det finnes det nok mange oppskrifter på på nett :)

Hermetikk er enkelt å bruke. Hvis du vil koke selv, kan du lage store porsjoner og fryse i plastposer som du klemmer flate. Det tiner fortere, og du kan brekke av de mengdene du vil ha.

Skrevet

Jeg lagde meg faktisk bønneburger her om dagen. det var ikke så værst!

2 bokser (200 gram) hvite bønner (moses)

ett egg

2 ss potetmel

salt og pepper

rør sammen og form til små burgere. stekes ca 5-7 min på hver side.

Ha det i pita brød sammen med salat og evnt en dressing.

Skrevet
Jeg lagde meg faktisk bønneburger her om dagen. det var ikke så værst!

Det var en god idé, det skal jeg sannelig prøve en gang! Og så går det jo an å variere med f.eks. hakket løk, hvitløk, chili, persille og andre friske urter, garam masala, karripulver osv.

Skrevet

Bønner kan brukes til nesten alt man ellers ville brukt kjøttdeig i. Feks taco, hvor man steker bønnene, og bruker taco-krydder som vanlig. Tomatsaus til pasta, stek bønnene, krydre og hiv på tomatpure/hakkede tomater, mais osv. Chili uten Carne, stek bønnene, sammen med feks hakkede tomater, oppskjært paprika, løk osv. Burger, som noen nevnte over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...