Gå til innhold

Bønner

Anbefalte innlegg

Gjest Vidvandre
Skrevet

Ble anbefalt legen min å spise bønner fordi jeg er vegetarianer, men har absolutt ingen peiling på hvordan bønner tilberedes ellers hva slags bønner man bruker. Har noen oppskrift på noe veldig enkelt med bønner? Hva slags type bønner er gode? (så det var flere typer i butikker)

Må være veldig enkelt og lett og lage for jeg er typisk lat student med dårlig tid og råd, og er dessuten katastrofe på kjøkkenet :sjenert: Jeg liker ikke å blande matsorter, så få ingredienser er også et krav. Jeg liker best "sprø" (ikke kokt, myk) mat og er ikke glad i tomater. Veldig kresen altså...

Tusen takk for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Linser er som regel raskere - mange av dem slipper du å legge i vann først.

Men ang. bønner. Prøv deg frem. Kideybønner er jo en favoritt for mange.

Bønnene legges i vann over natten. Kokes i en time. Brukes i salat, suppe eller i stedet for ris. Eller som pålegg: moses med krydder som du liker, litt olje, gratineres i ovnen i en havtime.

Men oppskrifter er jeg ikke god på. Bare prøver meg litt frem.

Kikerter eller erter og blomkål i en karrisaus er godt sammen. Lag karrisaus av meljevning, buljongterning, krydder som du liker og ev. litt soyamelk.

Skrevet

Som Succubus sier er linser enklere. Det finnes en tråd med linseretter i matforumet også! Men man kan jo også kjøpe bønner på boks. Da slipper man bløtlegging og lang koketid, da de bare skal varmes gjennom. Men pass på å skylle dem godt! Den gørra de ligger i er ikke god. Jeg bruker både tørkede bønner og boksbønner, det avhenger av hvor god tid jeg har. Men tørkede smaker klart best.

De bønnene jeg bruker mest er:

Cocobønner/borlottibønner

Kikerter/garbanzobønner

Limabønner/butter beans

Brune bønner

Kikerter, limabønner og brune bønner får man på boks i såkalte "velassorterte dagligvarebutikker". Tørkede bønner er det lettest å få tak i i innvandrerbutikker.