Mew Skrevet 11. januar 2007 #1 Skrevet 11. januar 2007 Og ja hva skal hund er det. Stor eller liten:) Og hvis en skal overta en hund på 1/2-1 år, hvor lang tid tror dere man må være hjemme før den kan være hjemme en hel arbeidsdag?
monikabrx Skrevet 12. januar 2007 #2 Skrevet 12. januar 2007 Og ja hva skal hund er det. Stor eller liten:) Og hvis en skal overta en hund på 1/2-1 år, hvor lang tid tror dere man må være hjemme før den kan være hjemme en hel arbeidsdag? ← En hund på 1/2-1 år bør fint klare seg hjemme alene. vell og merke om den er trent til det. Det finnes valper på 4 mnd som klarer seg bra alene, og det finnes hunder på 9-10 år som overhode ikke takkler det. Du spør hva man bruker på for i mnd.... vi bruker ca 600 kr i for, men så har vi en newfoundlands hund da.. Vi bruker minimum 100 kr på ører og tyggeben. dette for å unngå tannsten og dårlig ånde,rett og slett tannpuss... om du lurer på kostnadene til hund i mnd blir saken en annen. -ormkur -vaksiner -vet utgifter -Shampo osv..osv.. Dette er jo ikke hver mnd,men det bør alikevel tas med i beregningene.
Gjest Eir Skrevet 12. januar 2007 #3 Skrevet 12. januar 2007 Vi har en mellomstor hund, 25 kilo, og bruker ca 300 kr i måneden på for. Hun får midagsrester i tillegg. Angående det å være hjemme alene bør du høre hva den er vant til fra før. Er den ikke vant til å være alene må du ta en tilvenningsrunde på dette, før du lar den være alene en hel dag. Men er den vant til det trenger den ikke det.
Gjest Marie81 Skrevet 12. januar 2007 #4 Skrevet 12. januar 2007 Har en liten hund (5-6 kg) og kjøper en 3 kg's med Pro Plan i måneden - den koster i underkant av 200 kr.
Gjest Becca Skrevet 13. januar 2007 #5 Skrevet 13. januar 2007 Vi bruker ca 200 kr i mnd på fôr. har BC valp på cnart 6 mnd. I tilleg får han griseører av og til, men mest kjøttbein fra slakteriet.
Gjest Fruktfat Skrevet 13. januar 2007 #7 Skrevet 13. januar 2007 (endret) vi har en på 3 kg, kjøper en pose hills eller royal canin hver 2-3 mnd, tror jeg. den koster vel 160-180kr. så ikke de store summene, akkurat Endret 13. januar 2007 av Fruktfat
Gjest Deception Skrevet 13. januar 2007 #8 Skrevet 13. januar 2007 Vi har en mellomstor hund, 25 kilo, og bruker ca 300 kr i måneden på for. ← Tror dette stemmer for vår hund, også. Han får i all hovedsak vom og hundemat, med bittelitt pro plan laks&ris innimellom. Hvis han selv fikk bestemme, hadde han bare spist menneskemat, og vi hadde nok sultet i hjel.
Leo Skrevet 13. januar 2007 #9 Skrevet 13. januar 2007 Har en liten hund (14 kg.) og bruker vel ca. 600 på mat etc. i måneden. Nå kunne jeg har gjort dette en god del billigere ved å kjøpe foret i større sekker og velge et noe rimeligere for (Kjøper Royal Canine Dachsfor i 1,5 kg. sekker til kr. 129 pr. sekk), men jeg synes foret blir "harskt" når det ikke er helt ferskt og min gamle Voffe er kresen... I tillegg får han litt middagsrester i form av rent kjøtt/fisk/kylling (Jeg tror ikke hunder har godt av saus, poteter etc selv om mange gjerne spiser det). I tillegg til vanlig mat, vanker det godbiter i form av griseører, oksemuskler og rå kjøttben som også koster penger. Jeg tror imidlertid at det fint lar seg gjøre å gi en hund et fullverdig kosthold for +/- 300 kroner i måneden. Ellers sier jeg som de andre her; er hunden vant til å være hjemme alene, trenger du ikke lang tid. Er den ikke det, kan du trenge flere uker på å venne den til det. De fleste hunder takler helt fint å være hjemme alene, mens noen få aldri venner seg til det.
Gjest Eir Skrevet 14. januar 2007 #10 Skrevet 14. januar 2007 men jeg synes foret blir "harskt" når det ikke er helt ferskt og min gamle Voffe er kresen... ← Har du forsøkt å oppbevare foret i en lukket boks? Vi kjøper 15-kilos sekker, og syntes foret begynte å lukte mindre ferskt mot slutten, men så fikk vi med en slik fortønne fra Royal Canine, og etter at vi begynte å bruke den holder foret seg de 6-8 ukene hun bruker på å spise det opp.
Gjest Deception Skrevet 14. januar 2007 #11 Skrevet 14. januar 2007 (endret) Har en liten hund (14 kg.) og bruker vel ca. 600 på mat etc. i måneden. Nå kunne jeg har gjort dette en god del billigere ved å kjøpe foret i større sekker og velge et noe rimeligere for (Kjøper Royal Canine Dachsfor i 1,5 kg. sekker til kr. 129 pr. sekk), men jeg synes foret blir "harskt" når det ikke er helt ferskt og min gamle Voffe er kresen... I tillegg får han litt middagsrester i form av rent kjøtt/fisk/kylling (Jeg tror ikke hunder har godt av saus, poteter etc selv om mange gjerne spiser det). I tillegg til vanlig mat, vanker det godbiter i form av griseører, oksemuskler og rå kjøttben som også koster penger. Jeg tror imidlertid at det fint lar seg gjøre å gi en hund et fullverdig kosthold for +/- 300 kroner i måneden. ← Dachsforet er jo dobbelt så dyrt som annet for? Pro Plan laks og ris, som er det dyreste vanlige foret fra Purina (for sensitiv hud og pels) koster i underkant av 600 kroner for 15 kilo, og han bruker vel ca. to måneder på å spise opp en hel slik sekk. Vom og hundemat koster 28 kroner pr. kilospølse, og til vår hund på ca 28 kilo (og høyaktivitetshund i tillegg) går det ca en halv pølse om dagen. Selvsagt får han andre ting i tillegg; omega 3-tilskudd, og litt laks, men disse tingene går utenom forbudsjettet. Så jeg skjønner nesten ikke hvordan en hund av middels størrelse kan koste noe særlig mer enn 3-400 pr. måned i for? Unntaket er kanskje om man forer rått og tilbereder all mat selv, men jeg ble litt sjokkert da vom og hundemat viste seg å være såpass billig som det er. Endret 14. januar 2007 av Deception
Leo Skrevet 14. januar 2007 #12 Skrevet 14. januar 2007 (endret) Har du forsøkt å oppbevare foret i en lukket boks? Vi kjøper 15-kilos sekker, og syntes foret begynte å lukte mindre ferskt mot slutten, men så fikk vi med en slik fortønne fra Royal Canine, og etter at vi begynte å bruke den holder foret seg de 6-8 ukene hun bruker på å spise det opp. ← Jeg har både stor og liten fortønne fra Royal Canine, men jeg synes ikke foret holder seg noe særlig likevel. Mulig jeg er voldsomt kresen på hundens vegne, men prisforskjellen på liten og stor sekk er så vidt liten at jeg ikke bryr meg så mye om det. Dachsforet er jo dobbelt så dyrt som annet for? ← Ja, det er helt sikkert unødvendig dyrt! Jeg forstår ikke helt hva dette foret skulle innholde av "spesialingredienser" som legitimerer prisen, men det fungerer utmerket for min hund. Til tross for høy alder, legger han ikke på seg av det, fordøyelsen er helt perfekt, han utvikler lite tannstein og har flott pels. Så jeg skjønner nesten ikke hvordan en hund av middels størrelse kan koste noe særlig mer enn 3-400 pr. måned i for? ← Som jeg også skriver, så burde 3 - 400 pr. måned i for være tilstrekkelig, ja. I regnestykket mitt har jeg også tatt med ca. ett griseøre eller en oksemuskel om dagen og siden de gjerne koster 10 - 20 kroner stykket ender regnestykket på ca. 600 i måneden. Jeg mener absolutt ikke at det er nødvendig å bruke så mye på for, men samtidig vil jeg gjerne at Voffe skal ha det godt på sine gamle dager og så lenge foret og "snacsen" fungerer og hunden holder seg frisk og rask, synes jeg at det er verdt det. Det kan utmerket godt hende at rimeligere for hadde fungert like bra, men det gidder jeg rett og slett ikke eksperimentere med nå. Vi snakker tross alt om min beste venn som har fulgt meg i tykt og tynt i elleve år . Endret 14. januar 2007 av Leo
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 15. januar 2007 #13 Skrevet 15. januar 2007 Hehe... Jeg har en blanding av Border Collie, Golden Retriever og Engelsk Setter på 15 kg (var syk når jeg fikk henne og sluttet og vokse). Hun har en 15 kg sekk med Eukanuba-for i 4-6 mnd, og da har hun fri tilgang på mat hele tida. Pluss at hun får 1-2 griseører, og vi pleier å helle sånne små poser med biter av de grønne tannbørstene over foret hennes innimellom, for at hun skal spise bedre. En sjelden gang får hun litt matrester, bein eller våtfor (en gang hver annen mnd ca). Og når vi trener på triks får hun enten leverbiter eller Buster's Favourite (tørket fiskehud og innvoller *mmm*). Hun har hatt en liten tannsten, og hennes eneste helse-problem etter at jeg fikk henne er et utslett som kommer vår og høst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå