Gå til innhold

Mødre som lar barna på 2 år bruke kniv...


Gjest Lottemor

Anbefalte innlegg

Gjest Lottemor

denne tråen ble jeg rett og slett rystet over å lese,ha sier dere ?

Er jeg over beskyttende ?

jeg har svart og er C.K det er min mening om å gi 2 åringer kniv ha sier dere andre ????

Innlegg på din baby

Rystet...jepp det er jeg..... :fy: og litt sinna :sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva jeg synes? Jeg mener at alle toåringer er forskjellige, noen vil være istand til å håndtere kniv og gaffel bedre enn andre.

Og ja: jeg synes det er greit at de får bruke kniv dersom mor står ved siden av, men da en som ikke er stor, selvsagt. Du mente at barnet da lett kunne ta en kniv (tro det var lov) og løpe avgårde med den. Vel, om et barn ser noe spennende kan det ta det uansett. Enten barnet får bruke kniv med matbordet eller ikke lar man de ALDRI ligge slik at barnet får tak i de på egen hånd.

Men om jeg mener det er greit, så mener jeg selvsagt ikke at alle burde la sine barn gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Starya. Alle to-åringer er forskjellige, og det er stor forskjell på å la barn hjelpe til under oppsyn, og å la barn leke med farlige redskaper...

Tassen fikk ikke røre noen kniver da han var to, og det er bare så vidt nå også, selv om han er tre.

Hjelpe til får han selvfølgelig, og han elsker jo det. Men det er også viktig å la barna hjelpe til med ting de mestrer eller vil mestre ved prøving og feiling uten at de risikerer liv og lemmer....

Dette tror jeg de fleste foreldre greier å vurdere selv. :)

Ellers så er det jo klart at man oppbevarer farlige ting unna barnas rekkevidde uansett alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottemor, du hadde nok fått hjertestopp om du hadde vært på besøk her hos oss. :lol: Her bruker ungene sakser, kniver, hammer, treskjæringsjern, svipenner, limpistoler(slike varme du vet) osv fra 2-års alderen.

Vi synes at barn bør lære seg å håndtere "farlige" redskaper fra de er små. Når de vet hvordan ting skal brukes og lærer seg hva som er farlig er faren for uhell mye mindre enn for barn som ikke har erfaring med slike redskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike ting varierer fra barn til barn. Dette vil jo være helt avhengig av finmotorikken til barnet, og ser ikke problemet hvis barnet har god nok finmotorikk.

Barn kan bare lære seg å håndtere redskap ved å bruke dem. Og når barnet lærer hvordan et redskap skal brukes, læres det også hvordan det ikke skal brukes. Altså; barn som lærer å håndtere et redskap vil få kunnskap om at det ikke er et leketøy. Forbudte ting er veldig spennende å utforske. (=leke med)

Sløve kniver = smørekniver

Skarpe kniver = skjæreredskap

Redskapen bør passe til oppgaven! Man skal ALDRI bruke makt når man skjærer.

Barnet vil komme til å skjære seg når det skal lære seg å håndtere kniv; uansett alder. På samme måte som et barn som skal lære seg å sykle vil komme til å falle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Må tilpasser hvert barn og hvert tilfelle.

Min sønn brukte kniv da han var to - under oppsyn - nettopp for å lære at tollekniver er til å skjære tre med - og at smørkniv ikke er egnet til dette formålet.

Jeg er helt enig i at det er bedre å lære barn hva som er farlig og hva som ikke er det fremfor å overbeskytte dem fullstendig! Derfor likte jeg veldig godt svaret til asterix - sannsynligvis fordi det gjenspeiler min holdning til disse tingene.

Se, det, Lottemor, var min mening om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Avonlea

Du hadde vel fått hjerteinfarkt om du hadde vært hjemme hos oss du da.

Min sønn på 2 år har fått lov til å bruke kniver etc fra han var 1 1/2 år under oppsyn.

Hans far er byggmester og sag, hammer, spiker osv håndterer hans som om han aldri skulle gjort annet.

JHan er med når pappa skifter dekk, olje og diverse mekking på bilen.

Hovedpoenget er at man må lære barna at man skal ha RESPEKT for disse tingene og at det blir gjort under oppsyn.

Min eldste sønn har aldri noen gang skjært seg på en kniv, jeg som er voksen og er utdannet kokk har ikke tall på hvor mange kilometer med plaster og sytråd som er brukt for å lappe sammen igjen mine fingre.

Hele poenget er at det handler om RESPEKT for ting, alt er jo egentlig "farlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det virker litt "hysterisk" å bastant si at ingen små barn kan få bruke kniv.

Selvsagt under tilsyn, og du gir ikke akkurat 2-åringen din jaktkniven - men barn har godt av å lære. Skumlere med en 10-åring som aldri har hatt en kniv i hånda, vil jeg tro.

Dessuten så har de ikke vondt av å skjære seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

tror jeg at det er blitt sånn : at de som er så innmari liberal og er for fri oppdragelse ol. svarer på dette netopp fordi at det er blitt en sånn tråd der dere støtter hverandre.....

Først så ble jeg litt usikker på om det dere har svart er rett eller om jeg hadde rett i det store bilde...

Så jeg tak en liten ringe runde til helsestasjoner , barne pedagoger,barnehage personell ol. for netopp å få et svar på hva disse menneskene syntes om at så unge barn brukte slike voksene og farlige redskaper.

Det var det enstemmig dere og de som jeg syntes dette er svart tidelig og uasvarlig som foreldre og sette barna sine til å hontere slike bruks gjennstander.

Flott at man lar barna vere med i huslige sysler,men ikke med slike redskaper sier jeg i alle fall .....

Finnes så mye annet et barn kan hjelpe med som er mindre farlig og som de kan bruke til å lære seg og hontere og få kontroll på sin egen kropp.....

Hva urbefolkning har gjort i åretall har vel ikke så mye å si, de er primetive og for ikke mer enn 50 år siden var det stammer som spiste sine døde......

Nei i mine øyne kunne dere like så godt ha bygget en leke plass ved bilveien.....eller det er vel ikke så gale for de må jo lære seg at Biler er farlig og at de kan blir på kjørt om de løper ut i veien !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om hva andre mener, og når de ikke er enige med deg, blir du sint....???

La oss holde oss til saken (ikke blande inn f.eks. kanibalisme....). Det er ingen som sier at barna skal leke med kjøttøksa her, men mange mødre og fedre synes at barna under oppsyn skal kunne kutte opp grønnsaker eller smøre smør på brødskiva si. Mine barn har fått lov til dette og jeg har vel plastret fingre 2 - 3 ganger på mine gutter på 3 og 5 hitill pga. dette. Og det er jo ikke akkurat fare for å kutte av fingrene i en slik sammenheng!! Dessuten så merker jeg godt at de veldig fort lærer forskjell på farlige kniver (brødkniven, spisse kniver) og smørkniver, fordi de har blitt forklart dette mens vi står og "jobber".

Får barna dine bruke gaffel? Eller har du skrekkvisjoner om utstukne øyne, sår i ganen osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottemor,

tror jeg at det er blitt sånn : at de som er så innmari liberal og er for fri oppdragelse ol. svarer på dette netopp fordi at det er blitt en sånn tråd der dere støtter hverandre.....

den var usaklig!

Når jeg svarer på innlegg her, er det fordi jeg mener noe og har tenkt gjennom det, ikke for å hverken støtte eller "bli støttet".

Tanken har igrunnen aldri streifet meg, så her må jeg nesten bare minne om at "på seg selv kjenner man andre".

Sett heller pris på å få respons, i stedet for å bli sur.

Det er ingen som har tvunget deg til å la barna dine bruke kniv, men jeg forbeholder meg retten til selv å velge det. OG å mene noe om det.

Du sier du har ringt rundt og hørt. Det er jo greit det, men jeg stoler igrunnen vel så godt på min egen logiske sans, som de som "skal kunne det". Jeg velger å tro at du gjorde det fordi du bryr deg om barna dine, og det er kjempefint. Men, jeg mener fortsatt ikke at en 2-åring trenger skjermes for alle "mulig skumle" faktorer...

Jeg synes også det er tull å lage lekeplasser der det ikke går an å slå seg - de har bare godt av å herdes litt.

Å oppdage konsekvenser (til en viss grad, selvsagt. alt dette skjer under tilsyn - det skjønner du sikkert) er positivt for små barn, og å skjære seg litt i fingeren på frokostkniven, eller få et kutt i panna når du ramler av huska - det har ingen vondt av.

Til slutt: nei, jeg er over hodet ikke for fri oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Først skal jeg bare starte med å beklage min usakelige opptreden.....

Ikke alltid like lett når man har en dårlig dag og holde seg sakelig.....Ble til at det var dere som fikk dritten i tryne...

*Sorry*

Denne ynskyldingen betyr ikke at jeg ikke mener det hva jeg skrev,men at det var unødvenndig å skrive det.

For som sakt så har jeg spurt om andres meninger og bør vel da respektere dem også...... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Avonlea

Ja du har helt rett i ha dine meninger du som alle andre, men som du selv har sagt så var det det unødvendig og usakelig.

Men hvordan i h****** kan du påstå at vi er for fri barneoppdragelse bare fordi vi ikke er overhysteriske mødre????? :roll:

For å si min mening rett ut: Hvis du begynner å tenke gjennom hva som egentlig er farlig for barn og vil skjerme barna dine for alt dette, ja da har du en case altså.

Men for å slå i hjel ett av argumentene dine om "fagfolk". Jeg har også forhørt meg litt rundt. Blandt annet fikk jeg lest opp en artikkel fra min mor ( som forøvrig er pedagog ) om at barn i dag faktisk ikke kan å bruke kniver ( dette var snakk om smørekniver, brødkniver og middagskniver) fordi at det går altfor mye på gaffel og fingermat i hjemmene nå om dagen og fordi at foreldre nå til dags er altfor hysteriske når det gjelder at unger skal slå seg og skade seg.

ER DET NOE RART AT BARN OG UNGE I DAG HAR PROBLEMER MED MOTORIKKEN??????????

Mine leveregler når det gjelder mine to gutter på snart 3 år og 1 år er som følgende:

Hvis mine barn er rene på slutten av dagen og ikke har skrubbsår og blåmerker:

Da er ikke mine barn friske, enkelt og greit.

Når du oppfordrer til å få svar på et sånt tema må du også regne med at folk gir deg det enig eller uenig, men du må også tåle pepper når du kommer med usakelige innlegg. Du skrev at du beklager at det ble sagt, men at du fortsatt mente det og da må du regne med reaksjoner også.

:evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lottemor: Har du noen argumenter på lager da???....

Hvorfor er det farlig?

Hva kan skje? Er det farlig å kutte seg i fingeren?

Konsekvenser Lottemor?

Dersom problemstillingen er å kutte opp mat med smørekniv (som jo også er butt) med voksen ved siden av hverandre, ja da ser jeg INGEN problemer jeg!

Da er det farligere å løpe, hoppe, site på i bil, at det er for varmt vann i huset etc....

(forøvrig mener jeg alt som ikke er varig truende for helsen ikke er FARLIG jeg....)

Og jeg er pedagog :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Om du ser over hær Lasse så er det ikke snakk om smørkniver, det er snakk om limpistoler , strykejern, "ikke fullt så skarpe kniver" mm. og det mener jeg er farlig....

Et barn på 2-3 års alderen har ikke samme virkelighets bilde som det vi voksene har og om de forstår ordet farlig vet vi ikke.....Kansje det bare er et innøvd ord som de vet at da skal vi stoppe opp med det vi gjør eller ikke at på det jeg ville ta på....

Barn må i de fleset tilfeller lære av hendelser for å vite at en kniv er skarp,man skal ikke løpe med kniv ol.

Og ja om dere vil ta sjangsen på at de skjærer seg kraftigt eller får kniven på øye så versegod.....

Og spessielt i denne alderene der de begynner å utvikle egen vilje og prøver grenser hele tiden syntes jeg ikke at det er forsvarligt å sette et strykejern i hånden deres og si : uff...det er varmt ikke brenn deg...forsiktig...

nei kan ikke si noe på en smørkniv den kan vel ikke gjøre mer skade enn en leke kniv,men en brødkniv er det stor forskjell på.....

Det er så ufattelig mye annet de kan hjelpe med i huset som ikke er fullt så risekabelt...

å la dem leke med saks når foreldrene er tilstede jaja.. så en dag så klater småen opp på kjøkkenbenken og åpner det skapet som mor hadde gjemmt unna saksen i tar saksen og skal klippe håret til sin søster og tar øret i steden for.....

Nei de er for ung til å "leke" med slike ting syntes jeg ,og leke er det de gjør de har ikke samme syn på å kutte opp grønnsaker de som det vi har.....

Jeg syntes at det minner om fri oppdragelse for stakkars barn de må jo lære hvordan virkeligheten er og hva som er farlig...

Og dere tar sjangsen på at de skader seg og argumenterer på at det er slik det er vi voksene skjærer oss også eller da har de lært at kniven er skarp....

For meg blir det det samme som at dere senner ungene ut og leke ved en bilvei for at de skal lære at biler er farlig og voksene også kan risikere å bli på kjørt om vi går i bilveien.....

Dere får gjerne syntes at jeg er over beskyttende og hysterisk på lik linje med at jeg syntes at dere setter for mye ansvar på et allt for ungt barn og det er uansvarligt syntes jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det samme å skjære seg i fingeren og bli drept av en bil nå???

Hva er en "ikke så skarp kniv"? Kan den være butt i enden?

Vil barn lete i skap BARE når de vet hvor kniv og saks ligger? nei.

Burde man ha barnelås på alle skap deter kniver og vaskemiddel i? Ja.

Kan man forhindre at barn fekter for mye med kniven når man står ved siden av? Ja.

Er en gaffel farlig for øyet? Ja. (......)

Er en pinne farlig for øyet? ja. (.....)

Er det snakk om at de får lov til å bruke kniv alene i linken din? nei.

Jeg synes ikke du er hysterisk, har ikke nevnt noe om det! Men jeg synes du overdramatiserer, og ser ikke at det som er utg punkt for tråden her: Bruk av kniv sammen med voksen) kan gi noen konsekvenser.

Nei, jeg synes ikke dt gjør noe at barn får skrubbsår og kutt i fingeren.

Nei, jeg vil ikke la dem leke ved veien.

Ja, jeg synes det er forskjell på å få en skade som leges i løpet av en uke, og å få varige men, brekke noe eller dø ....

Fri oppdragelse? Dette har da ingen ting med fri oppdragelse å gjøre? Dette har vel med å la barn gjøre noe under oppsyn og i kontrolerte former. Hvorfor? Hvorfor ikke gjøre noe som ikke er farlig.....?

Og tr meg: Barn på 2-3 år vet hva farlig er....!

Men Lottemor; når mener du barna kan være med å kutte ting når du står ved siden av da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Huff, Lottemor da!!!! Du kan da ikke sammenligne dette med å leke langs veien, for at barn slik skal lære seg at biler er farlig?? Du kan sammenligne det med at et barn oppholder seg ved veien med far/mor for å lære å se seg for, å holde seg godt inn på veikanten, bruke fortau osv. Vi understreker jo hele tiden at bruken av kniv er under oppsyn av en voksen.

Dessuten trekker du inn strykejern osv i din argumentasjon. Og det har jeg sett blitt nevnt i andre svarinnlegg. Men det var ikke det du var så "rystet" over i ditt opprinnelige innlegg. Det var barn som brukte kniv til å kutte grønnsaker eller smøre smør på brødskiva.

Min femåring har alltid rørt i varme gryter, brukt kniv, hatt eget verktøyskrin med sag og hammer og har (det siste året) også fått brukt limpistol. Han har utviklet fantastisk finmotorikk og elsker å fikle med lim og snekring. Jeg kan knapt huske vi har hatt uhell. (Men vi tar selvfølgelig bort de små skrutrekkerene som fulgte med verktøyet - de er farlige! Verktøyet blir ofte brukt ute, farten er høyere og vi holder ikke samme kontrollen på dem som inne. Men vil han sitte rolig ved et bord å skru: Værsågod!)) Han er blitt kjempeflink til å ta ansvar og trekker alltid ut stikkkontakten f.eks. etter at han har brukt limpistolen. Og så stolt han er over å mestre nye ting!!!

Lillebroren er mer uvøren og har ikke fått samme friheten. F.eks. har han en tendens til å slå med hammeren og da kan han selvfølgelig ikke bruke denne før han blir større og får en bedre forståelse for konsekvenser. Til våren prøver vi igjen og jeg er sikker på at han også i løpet av sommeren har egen verktøykasse.

Når de er hos bestemor må de "hjelpe til" og får de hver sin kraftige hagesaks som de klipper kvister med. De vet at de da må gå rolig, holde saksa nedover og ikke klippe i nærheten av hverandre. Disse reglene har de aldri hatt problemer med å følge - barn lærer utrolig fort!!!

I barnehagen vår kutter de grønnsaker og (hvis de vil) smører på egen brødskiva fra de er ca. 3 - 4 år. De klipper med saks fra de kan holde i denne. Når ville du introdusert dette for barnet ditt?

Lottemor, jeg mener ikka å være krass! Jeg kan mange ganger ligge våken om natten fordi jeg er så redd noe skal skje barna mine!! Men da gjelder helt andre ting enn det vi diskuterer i denne tråden!!! Og ikke tro at vi er ansvarløse foreldre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, her i huset er det ingen fri barneoppdragelse! Jenta mi på 6,5 har brukt kniv og saks så lenge jeg kan huske, og det gjorde de også i barnehagen! Selv om jeg husker jeg reagerte engang jeg var på besøk, og 10 5-åringer spikka med tollekniv...

Min 2,5 åring får også bruke kniv. Han står med kjøkkenbenken og hjelper mamma med middagen, og synes han er kjempeflink! Jeg er fullt klar over at han kan skjære seg, og det kan skje en ulykke, men tar alle forhåndsregler, så til nå har det gått bra! Ikke så mye som et kutt i fingen engang! Han får også lov å prøve seg med grønnsaksskrelleren, selv om den er kjempeskarp!

Men, han får ikke lov å sitte fremme i bilen, må sitte bak i setet sitt, han får heller ikke lov å leke alene i veien, eller bade uten at noen voksne er med. Han får heller ikke lov å klippe i ørene til lillebror, selv om han har veldig lyst. Så jeg synes jeg er en fryktelig ansvarlig mor :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg fikk prøve meg frem med både kniver og annet ganske tidlig, og endte opp med å lære opp min eldre fetter som rett og slett ikke visste at man skjærer fra seg, og at man f.eks ikke leverer kniver fra seg med bladet først. ja, jeg kuttet meg litt, men skjønte fort at det ikke var noen leke, men en potensielt farlig ting. det var en stolt liten pike på 4-5 år som var med på sin første store fjelltur med egen kniv i beltet.

jeg var nok også den eneste 7-åringen i mils omkrets med egen luftpistol.

*ravna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det bare er fint for barn å få respekt for kniv så tidlig som mulig. Kniv er et farlig redskap som man MÅ ha respekt for å behandle. Jeg tror det er bare er sundt å la små barn få bruke kniv til enkle ting under oppsyn, da lærer de fortere å håndtere redskapet.

Små kniver som passer i barnehånden er bare fint at de får oppleve å bruke, da lærer de respekt for redskapet. Tror ikke barn lærer respekt for kniv ved at mor roper "nei nei, den er farlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...