Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var med en venn å så på leiligheter som er under bygging i dag. Han vurderer å kjøpe seg inn.

Fikk se bilder av kjøkken bla. Da sier utbygger/megler at det var 20 års garanti på kjøkkenet. Stusset over det. Trodde det er vanlig med 5 års garanti. (ikke eksklusivt / dyrt kjøkken)

Bor selv i nytt hus og der har vi 5 års garanti på alt.

Blir litt forvirret her.

Denne leiligheten som min venn vurderte har lavt inskudd,men høy fellesgjeld. Nå har han råd,men spurte hva mnd utgifter ble ved ferdigstillelse. Fikk klart svar på det,men han spurte hva de ble om renten steg til 6 eller 7 prosent. Megler trodde ikke på at renten kan bli så høy.

Dette var et hastig møte og han skal tilbake på mandag.

Felleskostnader pr dagens rente på lånet( 3.5) var 4.750. Om åtte år skal det betales avdrag/renter. Hva blir utgiftene om renten blir 7 %( lån 1.400.000)

Ingen vet hva renten kan bli,men må vel ta høyde for at den kan bli høy på lang sikt.

Megler mente han var pessimist om han mente den kunne bli så høy. Nei, svrte han, jeg prøver å være realist.

Noen som kan si noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det ikke mange år siden renta var på 7% da. Jeg har hatt boliglån da renta var på 11% også. Det er fornuftig at han tar høyde for at renta stiger med 3%

Hvor stort avdraget blir har med nedbetalingstid. Det må han også sjekke ut. Også om det f.eks. er avdragsfritt i noen år. Jeg ville ikke ha vurdert en leilighet med lavt innskudd og høy fellesgjeld. Det står nok om det, bl.a i Aftenposten. Forbrukerrådet har også vært negativ til dette. Også fordi mange kjøpere faktisk ikke er klar over konsekvensene når fellesgjelda er høy.

Gjest -eline-
Skrevet
Var med en venn å så på leiligheter som er under bygging i dag. Han vurderer å kjøpe seg inn.

Fikk se bilder av kjøkken bla. Da sier utbygger/megler at det var 20 års garanti på kjøkkenet. Stusset over det. Trodde det er vanlig med 5 års garanti. (ikke eksklusivt / dyrt kjøkken)

Det er ikke så uvanlig at garantien på kjøkkeninnredningen er 20 år dersom det er fra en av de dyrere kjedene, IKEA har feks 10 års garanti på kjøkkeninnredningene deres.

Skrevet

Garanti på kjøkkeninnredning er ofte ganske mange år. Tror vårt har 25 år.

Men mulig du tenker på reklamasjonsretten. Den er 5 år (etter loven) Garantien kommer i tillegg til denne, og er ofte bedre/utvidet i forhold til reklamasjonsretten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...