lilje20 Skrevet 11. januar 2007 #1 Skrevet 11. januar 2007 Hei alle sammen, jeg har vært inne som gjest en liten periode tidl men nå har jeg registrert meg, føles godt. =) Jeg og sambo har slitt i snart 2 år med å få en liten spire til å vokse. Jeg hadde tenkt på å reise til gynekolog, men fikk ikke kommet meg dit før i sept 06. Da begynnte den lange grufulle perioden hvor jeg skulle få svar på hva som var galt. Det hele begynnte med at jeg hadde konstante blødninger i nesten 1 1/2 år i strekk, så plutselig i sommer ga det seg helt. Siste blødning var i juli 06, så når sept kom så måtte jeg gjøre noe for jeg skjønnte at noe var galt. Legen tok en haug med blodprøver av med (livredd for blodprøver ) og fant ut at jeg hadde et veldig høyt prolactin nivå i blodet. Dette hindrer eggløsning og derfor også graviditet. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta en ny prøve for å få bekreftet at det var mye høyere enn normalt. Etter blodprøve nr to satt legen med på en tablettkur som heter Parlodel, den skal hjelpe hypofysen med å forminske tumorene som produserer dette hormonet prolactrin. Denne tablettkuren skulle jeg gå på fra 31 okt til 10 jan 07. Jeg var hos lege nå på onsdag og fikk beskjed om at nivået hadde sunket, og jeg da var frisk.. Det eneste som manglet var jo da å få eggløsning. Tok innvendig UL og legen sa at han ikke kunne se at det hadde vært eggløsning og han kunne ikke se at det kom til å komme nå i nærmeste fremtid. Han kom frem til at vi måtte ta enda fler blodprøver for å finne ut om eggløsning kommer av seg selv eller om kroppen min trenger hjelp til å få det i gang. Jeg går nå på nåler og venter på svar fra legekontoret om resultatet av denne blodprøven. Er den positiv, er det bare å hoppe til køys, er den negativ så vil jeg få en ny time hos lege i slutten av feb. som da vil sette meg på en Pergo kur. Dette er en litt slitsom prosess, for alle rundt meg sier at jeg bare skal slappe av for jeg er jo enda så ung så det er ikke noe å stresse med. Men jeg er utrolig glad for at jeg tok magefølelsen på alvor og dro til lege, så et tips til alle som føler at noe er galt, ikke nøl et sekund, reis til lege! Jeg lurer på om det er noen her inne som har vært i nesten lik situasjon, som evt kunne fortalt meg hvordan ting har gått. Krysser fingrene og lever i håpet! Mange klemmer til alle som ikke har det lett fra Liljen
Gjest *Frida* Skrevet 11. januar 2007 #2 Skrevet 11. januar 2007 Hei Lilje20! Denne måtte jeg bare svare på Selv er jeg ikke prøver, men fast leser av forumet. (Det begynner å krible i eggstokkene, jeg er snart ferdig med utdannelsen...) Anyways; jeg har også en for høy produksjon av prolaktin, og går på parlodel. Det virker som om du har fått beskjed om at du skal gå på en (kortvarig) kur, men jeg har nå gått på parlodel siden 99 tror jeg, pga prolaktinom/mikroadenom i hypofysen/tumor. (Kjært barn har mange navn?) Prolaktinnivået har vel aldri siden jeg begynte på medisinen vært nede i normale verdier, men svinger litt. Har gått på høyere dose enn nå, men fikk redusere pga bivirkningene (kvalme). Legen (endokrinolog, altså spesialist) mener at det ikke gjør noe at prolaktinnivået er forhøyet over tid. Jeg har forresten væske i brystene også, dette kommer jo av at prolaktinnivået ennå er for høyt. Du skriver forresten noe som var nytt for meg, nemlig at høy prolaktin hindrer eggløsning! Det er jo naturlig, har bare ikke tenkt på det... Det er jo relevant for meg innen kort tid, håper jeg Da må vel parlodel-dosen økes til jeg får eggløsning, pluss sjekke om jeg _har_ eggløsning. Hmm. Legen min har forresten nevnt en annen medisin som kan erstatte Parlodel (husker ikke navnet på den). Kan prøves for å prøve å slippe bivirkningene ved Parlodel. Dette ble mer et tankespinn rundt min egen situasjon, men jeg ønsker deg lykke til med prøvingen! Og spør gjerne om du lurer på noe! Jeg vil gjerne høre fra andre i samme situasjon. Frida
Gjest *Frida* Skrevet 12. januar 2007 #3 Skrevet 12. januar 2007 Nå har jeg sjekket litt rundt dette med høyt prolaktin-nivå og eggløsning. Det jeg har funnet er at om man har mensen, så har man jo eggløsning, ikke sant?! Så når man vha medisiner får ned prolaktin-nivået slik at man får mensen igjen, så skal det ikke være noen problemer med å bli gravid, selv om prolaktinet er _noe_ forhøyet. Da ser jeg selvfølgelig vekk fra andre ting. Ved graviditet må man tilbake til legen, som skal overvåke prolaktinverdiene gjennom graviditeten. Helst skal man ikke bruke Parlodel ved graviditet pga ukjent virkning på fosteret/svangerskapet, men det må altså vurderes utifra risikoen for at prolaktinomet (hypofysetumoren) kan vokse. Selv fikk jeg tilbake mensen etter kort tid (tror jeg, lenge siden) etter oppstart på Parlodel, og har hatt rimelig stabil syklus siden. Hadde da ikke hatt mens på over 6 måneder. (Jeg hadde forresten ikke et sinnsykt høyt nivå, 'bare' nærmere 3000 (skal være under 600 eller 900). For tiden går jeg på p-pillen Cerazette, og har ikke mens lengre. Dermed har jeg mistet kontrollen over Prolaktinnivået mitt Hmm. Hvordan er det med deg, Lilje20? Har du fått mensen (eggløsning) ennå?
lilje20 Skrevet 12. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 12. januar 2007 Jeg har ikke hatt blødninger siden juli06 , før det hadde jeg det regelmessig (sånn ca) i 5 mnd, ble alikevel ikke gravid . Gynekologen konkluderte det da med at det var fordi prolaktin nivået var før høyt. Prolaktin er jo det hormonet kvinner produserer etter fødsel for å få i gang melkeproduksjon, det er jo derfor man kan få væske fra brystene. Jeg har ikke hatt problemet med væskefylte bryster. Legen visste ikke om kroppen klarte å få i gang blødninger selv og da ville han prøve Pergo, hvis ikke ting falt på plass innen slutten av februar. Men etter hva jeg forstår så får man litt forskjellig informasjon om dette problemet. Jeg går på en privatklinikk (kvinneklinikken/gynekologklinikken) der det en en litt eldre svensk (spesialist på området) gynekolog, jeg har vært veldig fornøyd med dette, men alle leger har vel litt forskjellige oppfatninger, definisjoner og erfaringer med dette tror jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå