Eliza Doalot Skrevet 11. januar 2007 #1 Skrevet 11. januar 2007 Det her blir litt teit siden jeg akkurat har lovprist megleren vår i en annen tråd, men det får så være. Saken er som følger: Vi solgte huset vårt i midten/slutten av november. Siden kjøperene ikke skal flytte før til våren ble overtagelsen satt til en dato midt i januar. Det passet forsåvidt greit for oss, vi flyttet ut og alt er vasket og klart. Så får vi i dag beskjed av megler om at datoen ble flyttet for lenge siden, 3 uker fram, uten at vi har fått beskjed eller blitt spurt. Det får vi altså beskjed om bare noen få dager før den opprinnelige overtagelsen. Det er ikke i orden for oss i det hele tatt, men i følge megler er det for seint å få gjort noe med det. Dette er surt både fordi vi har stresset litt med å bli ferdig, mannen har tatt seg fri osv, men også fordi dette jo har et økonomisk aspekt for oss. -Vi sitter med 2 lån. Det ene betales det ikke noe på nå, men det påløper jo renter. -Vi må betale 2 husleier. -Vi har belånt det nye huset 100%, og skulle brukt mesteparten av overskuddet til å betale ned på dette. Det får vi ikke gjort ennå, så det påløper mer renter+ avdraget blir høyere -Vi har et annet lån som skulle vært innfridd, dett må også utsettes. -Noe av overskuddet skulle vært brukt til opgradering i det nye huset, dette må også vente. Alt i alt endel kjedelige forsinkelser for oss. I kjøpekontrakten står det at dersom kjøpesummen ikke blir betalt til rett tid kan vi kreve 9% rente p.a. på kjøpesummen i "straff". Nå er jo ikke dette kjøpers skyld, men meglerens som ikke har gitt oss beskjed. Kan vi kreve megleren for denne renten? Hva ville dere gjort?
MiniMjau Skrevet 11. januar 2007 #2 Skrevet 11. januar 2007 (endret) Megler kan vel ikke bestemme ny overtagelsesdato uten videre, etter at kjøpskontrakten er signert. Min megler sa at dette kunne endres KUN hvis både selger og kjøper var enige. Om de ikke blir enige er det dato som står i kontrakten som gjelder. Endret 11. januar 2007 av MiniMjau
Eliza Doalot Skrevet 11. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 11. januar 2007 Megler kan vel ikke bestemme ny overtagelsesdato uten videre, etter at kjøpskontrakten er signert. Min megler sa at dette kunne endres KUN hvis både selger og kjøper var enige. Om de ikke blir enige er det dato som står i kontrakten som gjelder. ← Det var vår oppfatning også! Men megleren har altså tatt seg den friheten, og papirene rekker visst ikke å bli ferdige til den opprinnelige datoen.
*Terje* Skrevet 11. januar 2007 #4 Skrevet 11. januar 2007 Dette virker helt utrolig merkelig. I kontrakten dere har skrevet under står det jo en overtakelse -- selvfølgelig skal denne overholdes. Ga megler noen grunn? Uansett, hvis historien din er slik du beskriver den har dere ha krav på å få dekket alle ekstra utgifter dere vil ha ved å sitte ved to boliger. Hvilke papirer er det som ikke rekker å bli ferdige?
Eliza Doalot Skrevet 11. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 11. januar 2007 Dette virker helt utrolig merkelig. I kontrakten dere har skrevet under står det jo en overtakelse -- selvfølgelig skal denne overholdes. Ga megler noen grunn? Uansett, hvis historien din er slik du beskriver den har dere ha krav på å få dekket alle ekstra utgifter dere vil ha ved å sitte ved to boliger. Hvilke papirer er det som ikke rekker å bli ferdige? ← Jeg vet ikke hvilke papirer megleren sikter til. Saken er enkelt og greit sånn at kjøper har kontaktet megler for å få overtakelsestidspunktet senere enn opprinnelig avtalt (fordi de ikke skal flytte før til våren), og dette har megler godtatt uten å konferere eller informere oss (før nå, noen dager før). Punktum. That's it.
*Terje* Skrevet 11. januar 2007 #6 Skrevet 11. januar 2007 Oj. Snakk med faglig leder på kontoret med en gang, og gi klar beskjed om at dette ikke aksepteres. Gi også beskjed til administrasjonen/hovedkontoret til firmaet. Du har all rett på din side. Jeg må si jeg aldri har hørt om noe lignende før -- helt hårreisende av megler. Ikke rart vi får et dårlig rykte som yrkesgruppe
MiniMjau Skrevet 12. januar 2007 #7 Skrevet 12. januar 2007 Ja, du har all rett på din side. Megleren jeg brukte var veldig flink og redelig. Hun sa at om overtagelsesdato skal endres, så må kjøper/selger bli enige om dato, og så må begge sende en skriftelig bekreftelse til megler på at de er enige om ny overtagelsesdato. Når kontrakten er signert, så er jo det en avtale mellom deg og kjøper/selger, IKKE med megler. Han er jo bare mellommann. Jeg vil også anbefale som de andre - snakk med daglig/faglig leder på meglerkontoret.
Gjest Turi Skrevet 12. januar 2007 #8 Skrevet 12. januar 2007 Dette er ikke lov, kontakt faglig leder. Du har krav på pengene dine til overtakelsesdato.
Eliza Doalot Skrevet 12. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 12. januar 2007 Hyggelig å lese at dere er enige med meg! Er en veldig kjedelig sak det her. Vi har vært superfornøyde med megleren så langt, så det er litt kipt å måtte begynne å lage bråk nå. Samtidig synes jeg dette er helt uakseptabelt, så jeg har absoluttikke lyst til at det bare skal ble forbigått i stilhet. Vi kommer il å kreve megleren for forsinkelsesrenten, hvis det ikke er i orden tar vi kontakt med faglig leder.
Shoegal Skrevet 12. januar 2007 #10 Skrevet 12. januar 2007 Hyggelig å lese at dere er enige med meg! Er en veldig kjedelig sak det her. Vi har vært superfornøyde med megleren så langt, så det er litt kipt å måtte begynne å lage bråk nå. Samtidig synes jeg dette er helt uakseptabelt, så jeg har absoluttikke lyst til at det bare skal ble forbigått i stilhet. Vi kommer il å kreve megleren for forsinkelsesrenten, hvis det ikke er i orden tar vi kontakt med faglig leder. ← Å ta kontakt med faglig leder synes jeg dere skal gjøre uansett hva megleren sier. Her har megler/selger brutt kontrakten, og megler har "godkjent" det. Enten så er megler sleip og prøver seg på selgers vegne, eller så er megler totalt ukjent med kontraktsrettslige regler. Jeg er faktisk litt sjokkert over det du forteller her! Og for at ingen skal misforstå: Jeg er helt enig med deg, og du har retten på din side hvis megler gir beskjed om at datoen som er fastsatt i kontrakten er endret uten at du har gitt samtykke.
Gjest Turi Skrevet 12. januar 2007 #11 Skrevet 12. januar 2007 Er en veldig kjedelig sak det her. Vi har vært superfornøyde med megleren så langt, så det er litt kipt å måtte begynne å lage bråk nå. Vi kommer il å kreve megleren for forsinkelsesrenten, hvis det ikke er i orden tar vi kontakt med faglig leder. ← Skjønner at det er kjedelig. Men dere er ikke kjipe om dere bråker om dette. Det har tross alt stor privatøkonomisk betydning for dere, og megler har gått utover sine rettigheter her. Forklar det på en skikkelig måte, si at dere ikke kan leve med denne endringen, og at dere krever oppgjør etter kontrakten dere har signert. Easy as that - det er ikke å lage trøbbel. Snakk gjerne med megleren først, men være klar over at det ikke er ham/henne dere krever for erstatning - det er det selskapet som dekker. Derfor bør dere snakke med daglig/faglig leder om dette dersom megler ikke umiddelbart tar tak i saken. Daglig leder er strengt tatt rette person, da vedkommende er økonomisk ansvarlig. Faglig leder er faglig ansvarlig, og vil kunne si at dette var feil, men det økonomiske styres ikke derfra. Ofte er det imidlertid samme person som har begge roller da. Men du - si fra NÅ. Ikke vent, da kan det ansees som stilltiende samtykke. Gjør det på en skikkelig måte og uten dårlig samvittighet. Lykke til
Rødvinspiken Skrevet 14. januar 2007 #13 Skrevet 14. januar 2007 Dette er jo helt vilt. Megleren og/eller kjøperen kan ikke endre overtakelsesdatoen uten ditt samtykke. De må på samme måte som deg forholde seg til kontrakten om ikke annet er avtalt. Endring av overtakelse skal gjøres skriftlig med signatur fra begge parter. Du har krav på forsinkelsesrenter om ikke kjøpesummen er på meglers klientkonto innen overtakelsesdato (den dato som står i kontrakten). Jeg er veldig nysgjerrig på hva slags papirer som ikke er ferdig? Signerte dere ikke på alle nødvendige papirer på kontraktsmøte? For dere har hatt kontraktsmøte og signert papirer??? (Bare spør for jeg synes dette er så vilt at jeg kan ikke helt få det til å stemme) Hilsen eiendomsmegler
Eliza Doalot Skrevet 14. januar 2007 Forfatter #14 Skrevet 14. januar 2007 Nei, vi har faktisk ikke hatt kontraktsmøte. Kjøperne bor på en annen kant av landet så vi skrev under papirene før de ble sendt til kjøper for underskriving. Endringen av datoen ble gjort etter at vi skrev under. Når vi fikk tilsendt kontrakten for noen dager siden, var den opprinnelige datoen strøket over, og den nye påført for hånd med en fotnote om at forsinkelsesrenten ikke skulle begynne å løpe før etter den nye datoen. (Jeg reagerte veldig på at kontrakten var "tuklet med" etter underskriving.) Vi har pratet med megler, og etter mye om og men, og div forsøk på å legge skylden over på oss og kjøper, innrømte megler at h*n hadde gjort en feil. Det skal ha blitt sendt et notat til Megleroppgjør om at det er uenighet om oppggjøret, og at vi krever kompensasjon.
Rødvinspiken Skrevet 14. januar 2007 #15 Skrevet 14. januar 2007 Men dere avtalte overtakelsesdato i forbindelse med budaksept ikke sant? Så lenge dere gjorde det er du fortsatt trygg
Eliza Doalot Skrevet 14. januar 2007 Forfatter #16 Skrevet 14. januar 2007 Men dere avtalte overtakelsesdato i forbindelse med budaksept ikke sant? Så lenge dere gjorde det er du fortsatt trygg ← På budskjemaet kjøper leverte står det oppført "etter avtale" på punktet som omhandler overtagelse. Vi ønsket i utgangspunktet overtagelse før jul, men det var helt greit med den datoen som megler i utgangspunktet foreslo (i midten av januar), og som sto oppført i kontrakten som vi undeskrev.
Gjest Turi Skrevet 15. januar 2007 #17 Skrevet 15. januar 2007 Vi har pratet med megler, og etter mye om og men, og div forsøk på å legge skylden over på oss og kjøper, innrømte megler at h*n hadde gjort en feil. Det skal ha blitt sendt et notat til Megleroppgjør om at det er uenighet om oppggjøret, og at vi krever kompensasjon. ← Innrømmelse av dokumentfalsk - det høres proft ut Jeg ville hatt en kopi av notatet til oppgjør om jeg var deg. For å være sikker på at det nå skjer det som blir sagt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå