Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Yssens inkompetanse er vel ikke akkurat hovedpoenget. Eller er det kanskje slik at LO står for en linje som tilsier at arbeidsgiver kan gå til tilnærmet etthvert skritt de ser passende for å fjerne "inkompetente" arbeidstagere. Det hadde i såfall vært svært oppsiktsvekkende.

Forøvrig er det interessant å se hvor tett rekkene sluttes i LO/Ap nå. Selv de som sannsynligvis ikke har noen særlig informasjon om denne saken - som tross alt er en personalsak - uttaler alle som en at de står 100% bak Valla og overhodet ikke kan se at det er gjort noe kritikkverdig. Det gjør i alle fall at jeg aner ugler i mosen.

Yssens inkompetanse er jo bakgrunnen for at Yssen og LO var enige om at hun skulle forlate LO. Dette er alle enige om, ufrivillig også Yssen selv. Måten Yssen gjorde det på kjenner vi etter hvert til.

;)

At rekkene sluttes i en organisasjon som blir utsatt for usaklig mediekjør er verken unormalt eller spesielt oppsiktsvekkende. Dog skuffende for media, som må kjøre frem stadig mer kuriøse innfallsvinkler. Arbeidstilsynet, for eksempel, er i dag prisverdig klare på at media har dratt deres uttalelser langt ut av proporsjoner.

Er noen overrasket over dét? Eller aner man ikke mosen for bare ugler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det avgjørende er jo om mobbingen var et ledd i å skvise ut en medarbeider som ble oppfattet som "inkompetent". Her blir det ord mot ord og bare Yssen og Valla vet vel den fulle sannhet.

Og mht LO/Ap - jeg er skeptisk til at lojaliteten til organisasjonen må være av en slik art at man uttaler seg samkjørt om en sak man ikke vet den fulle sannhet om. Uansett er det litt OT.

Skrevet
Og mht LO/Ap - jeg er skeptisk til at lojaliteten til organisasjonen må være av en slik art at man uttaler seg samkjørt om en sak man ikke vet den fulle sannhet om. Uansett er det litt OT.

Jeg er mer skeptisk til dem som i tilsynelatende fullt alvor "mener" at regjeringen (!) eller AP "må" gripe inn i noe de ikke har noe med.

Skrevet
LO hadde to valgmuligheter:

1) Holde kjeft, la personhetserne styre showet og få bøtter av kritikk fordi de ikke ville diskutere "saken" i media.

2) Ta saken, gi sitt tilsvar og få bøtter av kritikk fordi de var med på å diskutere "saken" i media.

Såpass vet enhver som har kjørt slike saker. Problemet med Yssens strategi, som isolert sett er glimrende lagt opp av rådgiverne hennes, er at "saken" ikke holdt det prosessen lovet. Dermed går kritikken etter hvert bare på LOs medietilsvar og ikke på "saken." Slik kritikk hadde som nevnt kommet uansett hvilken strategi LO valgte, noe enhver medierådgiver (som Yssens eksmann og resten av rådgiverkollegiet) selvsagt vet utmerket godt. Det er i seg selv en vesentlig del av en drittpakke.

Neineinei. De kunne gjort som en god arbeidsgiver ville gjort: Gå ut og si at det registerer at Yssen har følt seg dårlig behandlet, at de tar det seriøst og vil gå gjennom saken for å se om de har gjort noe som kunne vært behandlet bedre. Og at de ellers ikke ville diskutere konidisielle opplysninger oppfentlig pga arbeidsgiveransvar/loven...

Og "saken" er jo personalbehandling og -ledelse. Det har Valla avslørt seg så det holder, noe som nok var Yssens plan fra begynnelsen. Hun trenger ingen rettsak når hun har med en person som viser så lite ydmykhet og selvinnsikt som Valla.

Skrevet
Jeg er mer skeptisk til dem som i tilsynelatende fullt alvor "mener" at regjeringen (!) eller AP "må" gripe inn i noe de ikke har noe med.

Jeg er forsåvidt enig med hensyn til Ap, men lurer litt på hvordan det er innad i LO.

Skrevet
- uttaler alle som en at de står 100% bak Valla og overhodet ikke kan se at det er gjort noe kritikkverdig. Det gjør i alle fall at jeg aner ugler i mosen.

DET er skremmende det! Dersom slik personalbehandling overhode ikke er kritikkverdig, så ser vi en dreing bort fra alt L.O har vært med på å bygge opp, og mot et samfunn der arbeidsgiver skalter og valter med arbeidstakerne som de vil.

Skrevet
Hun trenger ingen rettsak når hun har med en person som viser så lite ydmykhet og selvinnsikt som Valla.

Det har du helt rett i, isolert sett. Forutsatt, selvsagt, at målet er å ta personen Valla når saken altså ikke holder. De fleste ser etter hvert at målet begrenset seg til dette, og da dør "saken" ut av seg selv.

Skrevet
DET er skremmende det! Dersom slik personalbehandling  overhode ikke er kritikkverdig, så ser vi en dreing bort fra alt L.O har vært med på å bygge opp, og mot et samfunn der arbeidsgiver skalter og valter med arbeidstakerne som de vil.

Hvilket selvsagt er hva Carl I Hagen ønsker, noe som gjør at han tar Yssens parti. Trist for Yssen, bra for LO, fordi motivene blir tydeligere enn det rådgiverne i utgangspunktet hadde sett for seg.

Gjest Don Giovanni
Skrevet

Det som synes å ignoreres i debatten er det faktum at de aller fleste kvinner som er gravide blir ekstremt nærtagende, og tolker ord, setninger og kommuniksajon generelt på en helt annen måte enn de ville gjort ellers. Dette er visstnok også tabu-belagt å si, men slik er det nå. Hvem vet hva som egentlig ble sagt mellom dem? Det er jo på grensa til brudd på menneskerettighetene å si til en gravid kvinne at "dette passet dårlig gitt"......Tror man måtte vært flue på veggen for å bedømme denne saken jeg. Liker ingen av damene og mener ingen av dem har noe som helst i en lederrolle å gjøre, men hvem av dem som har mest feil i akkurat denne saken tror jeg er umulig for utenforstående å avgjøre.

Skrevet
Det har du helt rett i, isolert sett. Forutsatt, selvsagt, at målet er å ta personen Valla når saken altså ikke holder. De fleste ser etter hvert at målet begrenset seg til dette, og da dør "saken" ut av seg selv.

Vitner har jo stått fra da.. Så "saken" holder jo vann den.

Skrevet
Hvilket selvsagt er hva Carl I Hagen ønsker, noe som gjør at han tar Yssens parti. Trist for Yssen, bra for LO, fordi motivene blir tydeligere enn det rådgiverne i utgangspunktet hadde sett for seg.

Tror ikke man skal blande andres motiver med Yssens jeg....

Skrevet
Det som synes å ignoreres i debatten er det faktum at de aller fleste kvinner som er gravide blir ekstremt nærtagende, og tolker ord, setninger og kommuniksajon generelt på en helt annen måte enn de ville gjort ellers. Dette er visstnok også tabu-belagt å si, men slik er det nå. Hvem vet hva som egentlig ble sagt mellom dem? Det er jo på grensa til brudd på menneskerettighetene å si til en gravid kvinne at "dette passet dårlig gitt"......Tror man måtte vært flue på veggen for å bedømme denne saken jeg. Liker ingen av damene og mener ingen av dem har noe som helst i en lederrolle å gjøre, men hvem av dem som har mest feil i akkurat denne saken tror jeg er umulig for utenforstående å avgjøre.

saken dreier seg om langt mer enn den setningen der...

Skrevet (endret)
Tror ikke man skal blande andres motiver med Yssens jeg....

Hvorfor ikke? En del av den planlagte drittpakken er jo å få andre med samme motiv (å ta Valla) til å henge seg på. At det er feil person som henger seg på, er trist for Yssen, men bra for LO. Sånn sett er andres motiv absolutt med på å koke "saken" ned til den vannglasstormen den faktisk er.

At det ikke passer til den "virkeligheten" noen gjerne vil konstruere er en annen sak, men som sagt bare en gunstig sideeffekt for LO.

Endret av Champagnepikken
Skrevet
Hvorfor ikke? En del av den planlagte drittpakken er jo å få andre med samme motiv (å ta Valla) til å henge seg på. At det er feil person som henger seg på, er trist for Yssen, men bra for LO. Sånn sett er andres motiv absolutt med på å koke "saken" ned til den vannglasstormen den faktisk er.

At det ikke passer til den "virkeligheten" noen gjerne vil konstruere er en annen sak, men som sagt bare en gunstig sideeffekt for LO.

Synes du synser og spekulerer vel mye jeg nå...

Skrevet

Men jeg mener da at udugelig ledelse ikke er storm i et vannglass. Ikke når denne ledelsen sitter i LO

Skrevet

Ser ut til at du vet at Yssens motiv er noe helt annet enn det hun gir uttrykk for?

Altså at mobbingen hun beskriver ikke er reell, men kun et påskudd for en vikarierende agenda?

Skrevet
Synes du synser og spekulerer vel mye jeg nå...

Det er gjerne slike ord man blir møtt med når argumentene er borte. Les tråden fra begynnelsen, og sjekk hvem som "synser og spekulerer."

;)

Skrevet
Ser ut til at du vet at Yssens motiv er noe helt annet enn det hun gir uttrykk for?

Altså at mobbingen hun beskriver ikke er reell, men kun et påskudd for en vikarierende agenda?

Yssen har selv innrømmet at påstandene rundt "graviditetsmobbingen" er synsing og at Vallas ord falt slik Valla har beskrevet dem. At sjefen er den siste som får beskjed om en graviditet er ikke veldig vanlig, noe Yssen selv vet.

Jeg baserer meg altså på det Yssen selv har innrømmet i ettertid - at hun tolket Vallas utsagn som mobbing. Tolkningen har jeg respekt for, mangelen på realitetssjekk før VG-publisering står det som sagt mindre respekt av.

Skrevet
Det er gjerne slike ord man blir møtt med når argumentene er borte. Les tråden fra begynnelsen, og sjekk hvem som "synser og spekulerer."

;)

stønn. ikke gidd...........................................

Tørk av deg på føttene selv i stedet for å ta den hver gang... Når du synser så tål at det blir kommentert at du gjør det, selv om andre også spekulerer.

Jeg SYNES at dine teorier om vikarierende motiver er god fiksjon, men vanskelige å kommentere siden det blir OT og bare fri fantasi.

Skrevet
Men jeg mener da at udugelig ledelse ikke er storm i et vannglass. Ikke når denne ledelsen sitter i LO

Man kan beskylde Gerd Liv Valla for mye, og mye vil være helt riktig. Å kalle henne udugelig er derimot et grovt bomskudd. At hun kunne taklet kritikken fra en udugelig "med"arbeider bedre er noe helt annet enn at hun er udugelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...