Gjest niomi Skrevet 12. januar 2007 #41 Skrevet 12. januar 2007 Valla gjør en god jobb som fagforeningsleder. Det er det ikke tvil om. Men at hun kan være vanskelig å jobbe med, tviler jeg ikke på. Nå kan kanskje jeg ses på som subjektiv eller.no, siden jeg kjenner en del som er, eller har vært i LO-systemet, bl.a. en avdelingsdirektør. En annen jeg kjenner fikk ikke innvilget ett års ulønnet permisjon for å ta på seg en annen tidsbegrenset stilling innen arbeiderbevegelsen. Enten jobbet h*n i LO eller så gjorde h*n det ikke, fikk denne personen beskjed om. Og ja - Valla stiller høye krav. Og hun er direkte i sin lederstil. Jeg finner det, som Alfhild, merkelig at Yssen ble headhuntet av Valla til denne stillingen. Valla og Yssen har tross alt jobbet såpass tett sammen oppigjennom at Valla burde ha skjønt at dette ikke kom til å gå bra. Ting i en arbeidskonflikt oppfattes som regel forskjellig for de to partene. At Yssen føler seg mobbet ut tviler jeg ikke på. Men om hun faktisk ble det, er jeg ikke så sikker på. Kjemikrasj og ulike forventniger er nok det dette koker ned til. For øvrig syns jeg intervjuet med Martin Kolberg i dagens DB virker veldig troverdig, og anbefales å lese. Der frikjenner han ingen av partene.
T.S Skrevet 12. januar 2007 #42 Skrevet 12. januar 2007 Saken er uansett at en leder alltid skal være et godt forbilde og den som er flinkest i jobben sin... Særlig har en leder spesialt ansvar mht sine ansatte/underordnede og hvordan man får det beste ut av dem. Det er også slik at udugelige medarbeidere er et slit å ha, og fordrer masse arbeid i og med at man ikke kan sparke folk uten videre. Oppfølging, veiledning og tilrettelegging er noe L.O har sikret skal gjennomføres systematisk for å sikre at ledere ikke fuser fram og overkjører ansatte.... Samtidig reagerer jeg også på den offentlige skittentøyvasken, og det sier mye om Yssen og hennes måte å takle ting på. Men en leder er en leder synes jeg...
T.S Skrevet 12. januar 2007 #43 Skrevet 12. januar 2007 Valla gjør en god jobb som fagforeningsleder. Det er det ikke tvil om. Men at hun kan være vanskelig å jobbe med, tviler jeg ikke på. Nå kan kanskje jeg ses på som subjektiv eller.no, siden jeg kjenner en del som er, eller har vært i LO-systemet, bl.a. en avdelingsdirektør. En annen jeg kjenner fikk ikke innvilget ett års ulønnet permisjon for å ta på seg en annen tidsbegrenset stilling innen arbeiderbevegelsen. Enten jobbet h*n i LO eller så gjorde h*n det ikke, fikk denne personen beskjed om. Og ja - Valla stiller høye krav. Og hun er direkte i sin lederstil. Jeg finner det, som Alfhild, merkelig at Yssen ble headhuntet av Valla til denne stillingen. Valla og Yssen har tross alt jobbet såpass tett sammen oppigjennom at Valla burde ha skjønt at dette ikke kom til å gå bra. Ting i en arbeidskonflikt oppfattes som regel forskjellig for de to partene. At Yssen føler seg mobbet ut tviler jeg ikke på. Men om hun faktisk ble det, er jeg ikke så sikker på. Kjemikrasj og ulike forventniger er nok det dette koker ned til. For øvrig syns jeg intervjuet med Martin Kolberg i dagens DB virker veldig troverdig, og anbefales å lese. Der frikjenner han ingen av partene. ← sant så sant. Men dersom en føler seg mobet er det den reelle følelsen og ingen fantasi... da har det lite å si hva som er event intensjoner fra andre.
Gjest niomi Skrevet 12. januar 2007 #44 Skrevet 12. januar 2007 (endret) Nå kan vel Dagsavsien knappast kalles å være politisk nøytral, men de har en litt annen fremstilling av saken enn de store tabloidene:http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2514309.ece og http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2514113.ece Endret 12. januar 2007 av niomi
Gjest niomi Skrevet 12. januar 2007 #45 Skrevet 12. januar 2007 (endret) sant så sant. Men dersom en føler seg mobet er det den reelle følelsen og ingen fantasi... da har det lite å si hva som er event intensjoner fra andre. ← Det er også sant. Men hvordan skal da dette håndteres? Er det riktig av den som føler seg mobbet å blåse dette til media? Burde ikke heller denne personen ha involvert sitt eget tillitsmannsapparat, og arbeisretten..? Endret 12. januar 2007 av niomi
Catzy Skrevet 12. januar 2007 #46 Skrevet 12. januar 2007 Det er også sant. Men hvordan skal da dette håndteres? Er det riktig av den som føler seg mobbet å blåse dette til media? Burde ikke heller denne personen ha involvert sitt eget tillitsmannsapparat, og arbeisretten..? ← Problemet er vel at de fleste LO-ansatte er medlemmer i en LO-fagforening. Og da er du i solid trøbbel. Hvem i LO vil finne på å støtte en som har lagt seg ut med LO sentralt?
Gjest niomi Skrevet 12. januar 2007 #47 Skrevet 12. januar 2007 (endret) Problemet er vel at de fleste LO-ansatte er medlemmer i en LO-fagforening. Og da er du i solid trøbbel. Hvem i LO vil finne på å støtte en som har lagt seg ut med LO sentralt? ← En med ryggrad..? Nei, seriøst - jeg har selv jobbet sentralt i en fagforening hvor de fleste var organisert i samme forening. Var ikke bare-bare ved lønnsforhandlinger og slikt... Men det forsvarer allikevel ikke en offentlig skittentøysvask... Endret 12. januar 2007 av niomi
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2007 #48 Skrevet 12. januar 2007 (endret) Og ja - Valla stiller høye krav. Og hun er direkte i sin lederstil. Jeg finner det, som Alfhild, merkelig at Yssen ble headhuntet av Valla til denne stillingen. Valla og Yssen har tross alt jobbet såpass tett sammen oppigjennom at Valla burde ha skjønt at dette ikke kom til å gå bra. Ting i en arbeidskonflikt oppfattes som regel forskjellig for de to partene. At Yssen føler seg mobbet ut tviler jeg ikke på. Men om hun faktisk ble det, er jeg ikke så sikker på. Kjemikrasj og ulike forventniger er nok det dette koker ned til. ← Jeg syns vi ser dette overalt jeg. Vennskap og allianser går foran faglig dyktighet og egnethet. Hvis en underordnet føler seg mobbet av lederen - hvem har ansvar da? Fikk lyst til å lime inn en definisjon på mobbing: Det norske arbeidstilsynet legger følgende til grunn: Det er mobbing når en person gjentatte ganger og over tid utsettes for negative handlinger. Dette kan dreie seg om trakassering, plaging, utfrysing, sårende erting o.l. Det er typisk for situasjonen at offeret ikke er i stand til å forsvare seg. Dersom partene som står mot hverandre er like sterke eller det handler om enkeltstående episoder, defineres det ikke som mobbing. Endret 12. januar 2007 av Embla s
T.S Skrevet 12. januar 2007 #49 Skrevet 12. januar 2007 Det er også sant. Men hvordan skal da dette håndteres? Er det riktig av den som føler seg mobbet å blåse dette til media? Burde ikke heller denne personen ha involvert sitt eget tillitsmannsapparat, og arbeisretten..? ← Helt klart. men nå vet vi jo ikke hva som har blitt gjort før dette..
T.S Skrevet 12. januar 2007 #50 Skrevet 12. januar 2007 Problemet er vel at de fleste LO-ansatte er medlemmer i en LO-fagforening. Og da er du i solid trøbbel. Hvem i LO vil finne på å støtte en som har lagt seg ut med LO sentralt? ← paradokset er som jeg skrev at L.O selv har stått på for å sikre udugelige medarbeidere vern....
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2007 #51 Skrevet 12. januar 2007 paradokset er som jeg skrev at L.O selv har stått på for å sikre udugelige medarbeidere vern.... ← Ja, det er et paradoks når slike saker som denne kommer opp. Ang det at Yssen tar saken til media, syns jeg vi skal huske på at Valla er ikke hvem som helst. Mange mener at hun er den med mest reell makt og innflytelse i Norge. Jeg syns en slik sak kan høre hjemme som en offentlig debatt i lys av dette. Og i lys av hvilke andre saker som blir gjort til offentlige debatter.
Catzy Skrevet 12. januar 2007 #52 Skrevet 12. januar 2007 paradokset er som jeg skrev at L.O selv har stått på for å sikre udugelige medarbeidere vern.... ← Det samme slo meg før jeg hadde lest ditt svar. I dag har det kommet fram en del opplysninger om at Yssen kanskje ikke var beste person til jobben likevel, slik som flere her nå har nevnt. Og siden man har et solid stillingsvern i Norge, takket være LO, så har det jo blitt en snål situasjon ut av det. På den annen side, det ser jo også ut til at LO har prøvd å finne en annen jobb, men at det har falt i fisk. Mulig det ble gjort for sent, men man fikk kanskje ikke helt inntrykk av at det var så galt fatt. Something is rotten in the state of LO, og det er kanskje fint å få en utblåsing, og satse på at man kan starte på ny frisk i neste omgang. Tror en del organisasjoner har godt av sånt, selv om det er slitsomt mens det står på som verst.
dinamor Skrevet 12. januar 2007 #53 Skrevet 12. januar 2007 Jeg håper denne saken havner i Arbeidsretten slik at vi får vite hva som egentlig skjedde mellom Yssen og Valla. Slik som det er nå så er det bare skittentøysvask for offentlig skue. Synes Yssen er feig som går til pressen med det men ikke vil gå videre til retten med dette.
Gjest care Skrevet 12. januar 2007 #54 Skrevet 12. januar 2007 Ja, det er et paradoks når slike saker som denne kommer opp. Ang det at Yssen tar saken til media, syns jeg vi skal huske på at Valla er ikke hvem som helst. Mange mener at hun er den med mest reell makt og innflytelse i Norge. Jeg syns en slik sak kan høre hjemme som en offentlig debatt i lys av dette. Og i lys av hvilke andre saker som blir gjort til offentlige debatter. ← Ja derfor mener jeg også at saken hører hjemme i en offentlig debatt.
Gjest Calliope Skrevet 12. januar 2007 #55 Skrevet 12. januar 2007 Offentlig skittentøyvask er ikke hygelig for noen parter og burde vært unngått. På den andre siden kan kanskje Yssen nå få satt mobbing på arbeidsplasser, og kanskje særlig mobbing fra leder, på dagsordenen. For vi er mange som opplever eller har oppplevd dette, og jeg kan lover dere at det er ingen som forstår hvoran dette føles som ikke har opplevd det selv. Man føler seg som et null til slutt, selvfølelsen blir ødelagt, og jeg har sett et tilfelle av selvmord som resultat av en sånn sak. Jeg vet ikke hva som har skjedd her, sannsynligvis er det ingen røyk uten ild. Selv om det alltid er to sider av en sak.
T.S Skrevet 12. januar 2007 #56 Skrevet 12. januar 2007 Svaret fra Valla i dag viser igjen at hun har et problem som sjef og sjef for L.O. Hun synes å tilegge arbeidstaker et for stort ansvar i forhold til det regelverket L.O selv har forhandlet fram. Det ser ut til at hun synes det har vært Yssen sitt ansvar å si ifra vs det ansvaret som påligger arbeidstaker ellers i arbeidslivet: nemlig aktivt tilrettelegge for mennesker som har problemer. Å på første samtale med en sliten/utbrent arbeidstaker spørre om hun er på rett plass er rett og slett hårreisende personalpolitikk; og det motsatte man ellers ønsker fra arbeidsgivere. Det spørsmålet skal først komme etter lang tids veiledning og tilrettelegging og oppfølging.
Gjest Silmarill Skrevet 12. januar 2007 #57 Skrevet 12. januar 2007 (endret) Er tildels enig at det kanskje var dumt av I.Yssen å la dette bli en mediasak, men det har hun altså gjort! Det er ståstedet pr i dag! Ang det at Yssen tar saken til media, syns jeg vi skal huske på at Valla er ikke hvem som helst. Mange mener at hun er den med mest reell makt og innflytelse i Norge. Jeg syns en slik sak kan høre hjemme som en offentlig debatt i lys av dette. Og i lys av hvilke andre saker som blir gjort til offentlige debatter. ← JA enig med deg! Mener også at dette er en sak for media netopp pga. det du skriver Emblas! Syns det er greit at "vi" får vite om dette, men Valla kunne ha spart seg for så detaljerte personoplysninger som hun nå har kommet med ut i media mot Yssen for "å ta igjen" Skjønner godt at Valla vil fortelle mer detaljert om hennes side av saken, men kunne ha silt vekk en del personlige samtaler Yssen og henne imellom! (ala: "du a dø, er du no bedre a?" "skal jeg fortelle om deg ell") I går på pressekonf. satt hun nærmest å hånet Yssen, med et sleskt smil og latterliggjøring! Det vi har fått vite om G.Valla sin håndtering av Yssen er på ingen måte noen bra lederegenskap og spesiet ikke i den lederrollen hun har når det bla. gjelder "trivsel på arbeidsplassen". Heller ikke i pressekonf. i går der hun nærmest fremstår som en "rotweiler" Nå har Valla sendt et brev til media om personlige opplysniger mellom henne og Yssen - dette er stygt av Valla og svekker henne (Valla) betraktelig! Hun sparker en som allerede ligger nede! Yssen sendte en oppsigelse til Valla, brevet kom ut i media, men av hvem? Gerd Liv sendte et personangrepsbrev om Yssen som en pressemelding!!!!!!! Dette står det ingen respekt av Gerd Liv! Endret 12. januar 2007 av Silmarill
T.S Skrevet 12. januar 2007 #58 Skrevet 12. januar 2007 Jepp. Saken er jo at Yssen godt kan ha vært udugelig, men det er ikke poenget her. Poenget er at man ikke bruker hersketknikker på jobb.
Gjest Don Giovanni Skrevet 12. januar 2007 #59 Skrevet 12. januar 2007 Har man sett hva både Yssen og Valla har kommet med tidligere syns jeg det blir omtrent som å ta standpunkt for Hitler eller Mussolini. Yssen har i flere anledninger gjort en, etter min mening, veldig dårlig figur, og vært nesten patetisk opptatt av hvor "stor" sjef hun er. Valla har priset Stalin og hans metoder så der visste vi hva vi fikk. At noen undres over at slikt lederskap følger et slikt menneske er et mer interessant spørsmål. LO er norges største arbeidstakerorganisasjon, og man får ikke en topp-jobb i en slik organisasjon uten å ha mange i ryggen, inklusiv sittende regjering. Jeg er helt sikker på at det ikke er siste sprell vi ser fra den kanten, og det er mange, VELDIG mange i dette landet som kan takke seg selv for akkurat det.
talin Skrevet 12. januar 2007 #60 Skrevet 12. januar 2007 :klø: Har Valla oppfattet situvasjonen. Damen sitter på NRK og graver sin egen grav.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå