*sandra* Skrevet 11. januar 2007 #1 Skrevet 11. januar 2007 -------------------------------------------------------------------------------- Vi har per idag forsikring gjennom IF - jeg skal ringe rundt nå snart for og høre om noen har noe bedre/billigere og tilby. -Nå er jeg ikke så inni dette med forsikring, og hva man egentlig burde ha - noen med gode råd?? - Hva har dere?
Betsy Skrevet 11. januar 2007 #2 Skrevet 11. januar 2007 Når det gjelder hva verdien på selve huset blir satt til i forsikringen, så spiller ikke det noen særlig rolle. Ved totalødeleggelse (eks. brann) plikter forsikringsselskapet og dekke kostnadene til å sette opp et tilsvarende hus uansett. Ellers lønner det seg og sette seg inn i vilkårene til hvert enkelt selskap før du tegner ny forsikring, da det kan være store forskjeller på hva slags type skader selskapene dekker og ikke dekker. Mange selskaper kaller forøvrig enkelte dekninger for typisk "superforsikring ", dette lønner det seg også å være obs på. Enkelte ganger kan denne superdekningen være omtrent lik som en vanlig dekning, men de kaller det som om du får med deg en ekstra god dekning (også må du betale en høyere pris). Hva innboforsikring angår, så er det opp til hver enkelt familie og finne ut av hvor mye de trenger som forsikringssum ved verst tenkelige tilfelle. Det er mange momenter som er av betydning, for eksempel hvor mange medlemmer det er i husstanden, hva slags stand man har på innbo (veldig dyre ting eller "IKEA-nivå"), antall kvm++. Hadde jeg vært deg, hadde jeg ringt rundt til en rekke selskaper og bedt om uforpliktende tilbud, og bedt om å få tilsendt forsikringsvilkårene slik at du kan sette deg inn i hvilke selskaper som tilbyr best forsikring til best pris. Jeg har personlig ikke særlig god erfaring med if..., men er veldig fornøyd med Gjensidige! Dette blir jo veldig individuelt da...
Gjest prestekrage Skrevet 11. januar 2007 #3 Skrevet 11. januar 2007 De fleste forsikringsselskaper tilbyr også en "super dekning", denne koster ofte ikke så veldig mye mere enn en vanlig dekning- så absolutt verdt å vurdere. Når det gjelder bolig inneholder denne ofte dekning for sopp, råte og skade dyr. Men vær obs- mange av selskapene tilbyr denne dekningen for bare enkelte sopper o.li. (vet at IF sin dekker absolutt ALLE typer). Når det gjelder innbo super inneholder denne ofte en "tabbe forsikring". Finn frem den gjeldende polisen din (for da har du ant de opplysningene du trenger)- og sett deg ved telefonen å ring de ulike selskapene... Dersom du ikke har polisen- eller denne ikke inneholder info så må du skaffe til veie: Totalareal av huset- samt bo areal Byggeår Byggmasse (tre-mur-betong) Type alarmer Gårds- bruksnr Husker ikke mer i farten.... Jo- kom på en ting til: Finn ut hvilke organisasjoner/foreninger du er medlem i. Disse kan ofte gi verdifulle rabatter. Og det kan være seg de "merkeligste" organisasjoner; fagforening- boligbyggelag- pasientorganinsasjoner (astma- reuma etc)- korforbundet etc etc... Husk totalrabatt- Har du bare to gjenstander du skal forsikre kan du faktisk ofte spare masse penger ved å kjøpe en liten tilleggsforsikring (verdisak- ulykke). Har du kollektive forsikringer gjennom jobb/ fagforening etc kan de ofte telle slik at du får totalrabatt (selv om den kollektive forsikringen ikke er i samme selskap)... Med hilsen fra tidligere forsikringsrådgiver (men det er såpass mange år siden at jeg ikke tør å være skråsikker på mine tips)
Lizzee Skrevet 14. januar 2007 #4 Skrevet 14. januar 2007 Bor du i enebolig eller i blokk/leilighet? Hvis du bor i blokkleilighet (eller leier bolig) trenger du kun innboforsikring da selve bygningen er forsikret via borettslaget/sameiet (eller den personen som eier boligen om du leier). Det som er viktig med innboforsikringen er at du ikke er underforsikret. Veldig mange tenker ikke over hvor mye verdier de egentlig har. Det du bør gjøre er å sette deg ned og skrive opp en liste over alt du eier og har (sofa, bøker, cd'er, klær, ski, snowboard, kjøkkenmaskin osv.osv...) Hvor mye vil det koste deg å kjøpe alt dette på nytt? Summen du da kommer til er hva du skal ha i forsikringssum på innboforsikringen din! Eier du hus (rekkerhus eller tomannsbolig) tenger du husforsikring med innboforsikring. Forøvrig kan man også regne seg frem til hva man trenger ut ifra boareal, antall rom og antall beboere. (se Vesta: http://www.vesta.no/privat/forsikringer/in...ing/innbo.html) Skulle det aller verste skje (brann f.eks.) så er det trist å kun ha en forsikring som utbetaler 300.000,- (fordi det er det beløpet du har valgt) når de faktiske kostnadene til gjenskaffelse av alt du eide er 600.000,-.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå