dinamor Skrevet 11. januar 2007 #1 Skrevet 11. januar 2007 Bare for å klargjøre det med en gang: jeg har lite peiling på data! Men nå skal jeg altså ha ny data, da denne gamle er treig og funker dårlig. Den er gammel og kan trygt byttes ut. En venn av oss anbefalte meg å kjøpe Mac. Han sa at Mac var bedre, enklere og en fikk ikke virus på den. Den hadde visstnok et veldig bra design også, der skjermen og pc en var ett, altså så hadde en ikke den digre boksen i tillegg. Er det noen her som vil anbefale Mac, og i såfall hvorfor?
Liskat Skrevet 11. januar 2007 #2 Skrevet 11. januar 2007 Det kommer vel litt an på hva du skal med den. Det finnes nok virus for Mac, men det er svært lite utbredt, så risikoen er nærmere lik null. Du kan slippe virus på PC og ved å installere Linux som operativsystem istedenfor Windows, og det finnes versjoner av Linux som er rimelig greie og bruke. Personlig har jeg bare brukt Windows til dags dato, men vurderer sterkt å bytte til Linux så fort jeg kan være sikker på at jeg får kjørt spillene mine. Den egentlige forskjellen ligger i operativsystemet, og ikke hva som er inni (designen er gjerne litt forskjellig, men datamaskinene inneholder de samme komponentene). Etter det jeg hører fra de som kjenner godt til dem så er operativsystemet i Mac til tider litt mer brukervennlig enn Windows, pluss at det er langt mindre utsatt for virus (men tro meg, hvis Mac var like utbredt så ville det sikkert vært like mye utsatt for virus), samt at Mac er bedre på noen typer programmer enn Windows (hører at Mac er en favoritt blant folk som driver med bl.a. webdesign og diverse kunstneriske former for databruk). Tidligere ville man ikke kunne kjøre de fleste Windowsbaserte programmer på en Mac, men det har de forandret på, så den eneste grunnen til å ikke velge Mac er at den kan koste litt mer.
Boyah Skrevet 11. januar 2007 #3 Skrevet 11. januar 2007 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=231661&hl= les det jeg skrev her
Gjest StockDama Skrevet 11. januar 2007 #4 Skrevet 11. januar 2007 har drevet med pc og mac, og når alt kommer til alt syns jeg det egentlig bare kommer til design preferanser..
Gjest Deception Skrevet 11. januar 2007 #5 Skrevet 11. januar 2007 Apple har fått veldig dårlig kundeservice de siste par årene, og det er en hodepine bare å ta kontakt med dem. Sånn apropos fra meg, som FØRST fikk amerikansk tastatur enda jeg hadde bestilt norsk, og DERETTER sluttet batteriet å funke som det skulle (MacBook). Maskinen ble kjøpt i august, så jeg synes batteriet kunne holdt litt lenger. Ikke gøy å bruke flere timer i telefon, samt løpe hit og dit for å få fikset noe så enkelt. Dessuten leverer applestore via UPC, så hvis du ikke bor i en av de største byene, må du uansett via Posten. Hvis du vil ha MAC, anbefaler jeg å kjøpe i butikk, i hvertfall.
Scheherazade Skrevet 11. januar 2007 #6 Skrevet 11. januar 2007 Ja, kjøp på Eplehuset, det er ofte det greieste. Nettverkskortet mitt røk etter et års tid, null problem å fikse det. Ellers er det mye smak og behag, OSX er et mye mer moderne OS enn XP, men nå er jo Vista kommet... Uansett lanserer nok Apple Leopard i løpet av våren, og da kommer de uten tvil til å ha det mest moderne OS-et igjen. Virus på Mac er en evig debatt, men det er vel så og si fakta at arkitektueren til OSX er sikrere enn XP, Vista adresserer noen av problemene, som å kjøre som rot-bruker, men med massevis av irriterende pop-ups. Virus har vel ikke vært rapportert om (?), men det var vel noen trojanere for en stund siden. Det beste er vel å prøve en Mac for å se hva du synes... Jeg liker veldig godt min, bare det å slippe dll og registeret er en lettelse.
dinamor Skrevet 11. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 11. januar 2007 Jeg bor i Stavanger og der er det en Mac butikk, men det er ikke vedrens beste servic der. Jeg var innom for å få noen svar men var like lur da jeg gikk igjen
Catzy Skrevet 12. januar 2007 #8 Skrevet 12. januar 2007 Så et engelsk program for noen uker siden. De sammenliknet Mac og pc på flere punkter Pris: Du får en bedre PC enn en Mac for de samme pengene. Valgmuligheter: Mac har færre valgmuligheter. På arbeidsstasjoner kan du velge mellom bra, bedre eller best. For PC er det tusenvis av kombinasjoner. Det gjør det enklere å velge hvilken Mac-versjon du skal ha, enn hvilken PC-kombinasjon du vil ha. Brukervennlighet: De kjøpte en Mac og en pc med samme spesifikasjoner (innhold), og fikk en i redaksjonen til å teste hvor lang tid det tok fra hun åpnet kassen til hun hadde gått på websiden til dette programmet. Det tok påfallende mye kortere tid med Mac'en, 17 min mot ca 30. Så Mac er nok enklere å komme igang med. Ytelse: De satt opp Adobe Photoshop til å gjøre samme endringer på det samme bildet. (Du kan lage en makro i Photoshop som gjør en jobb, så det er målbart.) Bildet ble ferdig moderert merkbart raskere på PC'en enn Mac'en, selv om man kanskje skulle tro at Mac var bedre på grafiske oppgaver. Spill: Samme spill, et skytespill. Mac klarte ca 120 bilder i sekundet, PC klarte 200. Hvor enkelt det er å bytte deler: De slapp pc'en og mac'en fra samme høyde, 7 m over betongunderlag. Begge ble nokså ødelagt, men det så ut som om hovedkortet hadde gått på begge delene. Så de fant ut at de fikk kjøpe nye hovedkort. For PC'en var det bare å rusle ned til nærmeste PC-butikk, og de kjøpte et nytt hovedkort til 60 pund. Den så jo herpa ut, men fikk startet og kunne brukes. Mac'en fant de ikke deler til. De ringte rundt til 4 Mac-butikker innenfor 1 times kjøretur. Ingen hadde hovedkortet på lager, men de kunne ta med Mac'en inn for reperasjon. Etter å ha stilt en del spørsmål, følte de at alle selgerne de hadde snakket med, heller ville at de skulle kjøpe en ny Mac enn å reparere den gamle. Alternativt kunne de prøve å reparere, med en startpris på ca 100 pund per påbegynte time. De konkluderte med at det ville bli ganske dyrt å kanskje få reparert en havarert Mac. Så det er gode grunner til å kjøpe mac, og gode grunner til å kjøpe pc, men det er kanskje greit å se litt på hva du har tenkt til å bruke maskinen til, hvor mye penger du har til rådighet, og så gjøre et valg.
dinamor Skrevet 12. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 12. januar 2007 Ut fra den testen så er det vel ikke tvil om at jeg nok burde kjøpe vanlig PC
Catzy Skrevet 13. januar 2007 #10 Skrevet 13. januar 2007 Ut fra den testen så er det vel ikke tvil om at jeg nok burde kjøpe vanlig PC ← Nei, det er ikke egentlig det. En del Mac-entusiaster mener at du får med en del ekstra programvare med en Mac, og at det oppveier en del av de ekstra utgiftene. På den annen side, det finnes en god del gratis-programvare til Windows også, så du kan komme langt uten å betale i dyre dommer for noe mer enn operativsystemet. Linux er jo også et alternativ. Der kan du få operativsystemet og en del programvare gratis, eller betale for noe hvis du vil.
Gjest Gjesta Skrevet 13. januar 2007 #11 Skrevet 13. januar 2007 (endret) Ut fra den testen så er det vel ikke tvil om at jeg nok burde kjøpe vanlig PC ← Egentlig ikke. For det første kommer det an på hva du skal bruke maskinen til - hvis du ikke spiller 3D-spill vil du trolig ikke merke noen praktisk forskjell på ytelse og hastighet mellom pc og mac. Du kan fint se film fra en iMac eller MacBook, f eks, eller redigere hjemmevideo (da bør du nok ha litt ekstra ram). En av grunnene til at en pc og en mac med samme spesifikasjoner har ulik ytelse pr i dag, er dessuten at endel programmer (som Photoshop) ikke har kommer i UB (universal binary) som trengs på intel-macene, og dermed må kjøre via Rosetta som gjør programmet endel treigere. jeg bruker selv Photoshop ofte, og må si at "forsinkelsene" ikke er merkbare engang - de går i hvert fall ikke utover arbeidstempo. Jeg valgte mac delvis på grunn av jobb, delvis fordi jeg ble satt ut av de uendelige valgmulighetene om jeg skulle valgt pc. Fordelene med macen er at den er stabil og enkel og bruke, og så langt (etter et halvt år) har jeg ikke trengt å bekymre meg for feil og vedlikehold som stort sett trengs på pc. Edit: Jeg liker også godt operativsystemet, som er mer intuitivt - og ting bedre integrert - enn i Windows. Men det er helt klare minus også; som nevnt trodde jeg macen ville være det soleklare valget for meg som jobber innen "kreative" fag. Men så langt har jeg hatt problemer med filoverføringer til oppdragsgiver - jeg må faktisk låne pc for å få levert ting. Det er også endel bugs som går på at endel programmer ennå ikke er tilpasset intel-macene, så man kan oppleve programkrasj eller at ting blir gjengitt unøyaktig og feil. Og endel integrerte ting som Apple skryter veldig av (iLife-pakka) fungerer gjerne best sammen med andre macer, ikke mellom mac og pc... En annen ting er selvsagt kundeservicen; kjøp for all del i butikk. Den siste negative faktoren er prisen, men en iMac eller MacBook er relativt mye for pengene likevel, synes jeg. (Nå høres jeg negativ ut - alt i alt trives jeg veldig godt med macen min, men så lenge en er i stand til å holde virus- og adwareprogrammer oppdatert, ikke lar "pent" design være overordnet og gjerne bruker Firefox som nettleser, - eller kan bruke Linux i stedet for Windows - vil en komme like godt ut av det med en pc i de fleste tilfelle) Endret 13. januar 2007 av bendelorm
Gjest gjesta Skrevet 13. januar 2007 #12 Skrevet 13. januar 2007 Altså, hvis man er en gjennomsnittlig bruker som ikke har veldig greie på data, og heller ikke har planer om å få det, og i tillegg allerede er vant til windows, ville jeg anbefalt å fortsette med det, i stedet for å kjøpe en dårligere mac for flere penger. Hvis man derimot er over gjennomsnittet interessert i design (både hvordan maskinen ser ut, og å bruke maskinen til design og tegning) trekker det i retning av Mac. Hvis det store problemet er at man synes det er for mye virus og bugs med windows, kan man like godt installere Linux på PCen, som tillegg er gratis. Ubuntu er for eksempel relativt brukervennlig. Men det krever også at man tilegner seg en del ekstra kunnskaper for å bruke det, hvis man bare har brukt Windows før (selv om enkelte Linux-brukere, deriblant min samboer, får lyst til å slå meg i hodet for at jeg skriver det). Men jeg ser ingen grunn til å foretrekke Mac over f.eks Ubuntu når det gjelder brukervennlighet heller. Så er det jo i tillegg problemet med at mange spill ikke fungerer på annet enn Windows da.
Gjest Gjesta Skrevet 13. januar 2007 #13 Skrevet 13. januar 2007 (endret) Å venne seg til å bruke OSX når man er vant til Windows vil jeg si er veldig, veldig lett. Men jeg synes også at valget kommer an på hva man skal bruke maskinen til, hva man kan om data og hva man VIL sette seg inn i. Om man har hatt mye problemer med spyware og virus, og ikke skjønner hvordan man bruker antivirus eller at man ikke må åpne ukjente vedlegg eller trykke på sånne "You Have Won"-annonser, bør man velge enten mac eller å installere Linux (ikke virus som jeg skrev først...). Det høres kanskje teit ut, men jeg har i hvert fall èn venninne som har klart å fucke opp pc-en sin utelukkende på grunn av total uvitenhet - hun kunne virkelig trengt en mac... Men da jeg hadde pc hadde jeg aldri problemer med noe sånt - uten å gjøre annet enn det jeg beskrev i siste avsnitt i forrige innlegg. Og om man spiller mye 3D-spill og ikke vil investere i de dyrere macene for å få bra nok grafikkort, får man mer for pengene om man kjøper en pc, vil jeg tro. Så det koker egentlig ned til bruk, kunnskap og behov... Men kanskje aller mest; en smakssak. Endret 13. januar 2007 av bendelorm
ply Skrevet 13. januar 2007 #14 Skrevet 13. januar 2007 Kjoep Mac! Eier selv en MacBook Pro og en iMac, og det er de desidert beste investeringene jeg har gjort paa teknologifronten - noensinne! Naa som Mac kan kjoere Windows uten problemer, er det ingen argumenter for aa kjoepe "vanlig PC". Ingen.
Fingal Olsson Skrevet 13. januar 2007 #15 Skrevet 13. januar 2007 Kjoep Mac! Eier selv en MacBook Pro og en iMac, og det er de desidert beste investeringene jeg har gjort paa teknologifronten - noensinne! Naa som Mac kan kjoere Windows uten problemer, er det ingen argumenter for aa kjoepe "vanlig PC". Ingen. ← Datainnvesteringer er generelt sett svært dårlige. Det finnes få ting som faller raskere i verdi... Hvorfor kjøpe en Mac for å kjøre Windows når en PC gjør det raskere - for en adskillig lavere pris? Lisens for Windows må det jo betales for uansett... En PC med Windows er det enkleste for "vanlige" brukere - best ytelse og lavest pris. Installer et antivirusprogram, hold det oppdatert, og bruk en brannmur - gjerne XPs egen.
Brunhilde Skrevet 13. januar 2007 #16 Skrevet 13. januar 2007 Jeg fikk en mac G4 i gave... Pr i dag har vi i husstanden en PowerMac G4, en MacMini og en MacBook. I tillegg har 16-åringen en PC som brukes til spill. Jeg foretrekker mac av mange grunner, designet, operativsystemet og brukervennligheten teller mye. Det faktum at vi aldri har hatt problemer med noen av maskinene teller også. Jeg bruker maskinen til bildebehandling og kommer nok aldri mer til å kjøpe PC.
Scully Skrevet 13. januar 2007 #17 Skrevet 13. januar 2007 (endret) Hvorfor kjøpe en Mac for å kjøre Windows når en PC gjør det raskere - for en adskillig lavere pris? Lisens for Windows må det jo betales for uansett... Mac Pro og MacBookPro er faktisk kåret til verdens raskeste Windowsmaskin, til info... skriver blant annet IT-avisen Flere tester enn denne spesifikke, men har verken tid eller engasjement til å lete de opp akkurat nå. Bare å google litt. En PC med Windows er det enkleste for "vanlige" brukere - best ytelse og lavest pris. Installer et antivirusprogram, hold det oppdatert, og bruk en brannmur - gjerne XPs egen. Mac er forøvrig kjent for å være svært enkel å bruke, spesielt sammenlignet med andre OS, som f.eks. Windows. Ting er lagt opp på veldig logisk og oversiktlig måte (regn med et par dager å venne seg til det, men sånn er det alltid med nye ting - tenk bare nokia/ericsson, etc). Macs system er lagt opp slik at man slipper å installere typiske drivere som man må lete opp på PCer, dette gjelder f.eks kamera, mobiltelfoner, o.l. Her slipper du å tenker antivirusprogram (per dags dato eksisterer det fortsatt ingen virus for mac, dette kan selvsagt ikke loves videre. Men mac er bygd opp på et UNIX-system som er svært vanskelig for hackere å komme inn på. Uansett vil andel virus neppe kunne komme opp på nivået med pcantall) Det er mange fordeler med mac, mange er nok nevnt her - dog har jeg ikke lest igjennom alle postene så bra. En av de største fordelene til den "vanlige bruker", er som sagt enkelheten, men også bør det nevnes batterikapasiteten, som er overlegen PCer. På papiret sier det at MacBooken har opp til 5 timer, dette er selvsagt ikke reelt når du skal kjøre litt forskjellige programmer, ha litt lysstyrke i skjermen, kanskje høre musikk samtidig - men 3-4 timer er absolutt realitet. Var jeg deg, ville jeg tatt turen ned til en appleforhandler for å ta og føle på maksinen. Spør forhandleren om hvorfor du skal velge denne maksinen fremfor en PC, så får du kanskje svarene du trenger. Lykke til på jakten. Endret 13. januar 2007 av Scully
Gjest gjesta Skrevet 13. januar 2007 #18 Skrevet 13. januar 2007 Mac Pro og MacBookPro er faktisk kåret til verdens raskeste Windowsmaskin, til info... skriver blant annet IT-avisen ← For det første var det der snakk om en maskin til 60 000 kroner, for det andre er ikke akkurat IT-avisen de jeg ville brukt til kilde på slike ting. Jeg sier forøvrig ikke at det er usant for det, det er meget mulig.
Scully Skrevet 13. januar 2007 #19 Skrevet 13. januar 2007 For det første var det der snakk om en maskin til 60 000 kroner, for det andre er ikke akkurat IT-avisen de jeg ville brukt til kilde på slike ting. Jeg sier forøvrig ikke at det er usant for det, det er meget mulig. ← Nå er jeg enig i at akkurat dette var ert relativt dårlig eksempel, men det var det første jeg fant ved googlesøket mitt. Men det er gjort flere tester på MacBookPro også, hvor denne har blitt kåret til den raskeste windowlaptopen (finner ikke artikkelen akkurat nå, skal se om jeg finner den frem etterhvert), og dette er en helt annen prisklasse (fra 17000). Nå skal det sies at skal du ha den raskeste PCen, må du også opp i priser som dette. Det jeg prøver å si, er at hastigheten på Mac er langt fra dårligere enn PC, tvert om så ligger de jevnt sett godt over - når det gjelder samme prisklasser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå