Tante M Skrevet 10. januar 2007 #1 Skrevet 10. januar 2007 Skal selge en bolig i Akershus. Forsøker å finne ut hvor mye meglerne skal ha for å selge den. Har kontaktet de meglerne som jeg vet har solgt noe i strøket. Men det er jo umulig å finne ut hvor mye de koster uten at de får komme hjem til meg først.... Jeg er jo bare ute etter å sammenligne litt først, men de gjør det ikke enkelt, akkurat. Det er vel mye likt, men greit å vite. Noen som har solgt sin bolig som kan fortelle meg hvor mye megleren tok? Hva kommer utenom salgsprovenyet og hva kostet det....
Arwen Skrevet 10. januar 2007 #2 Skrevet 10. januar 2007 Hvorfor ikke la de komme hjem til deg alle sammen? Det er jo gratis verdivurdering. Vi betalte 45000 for en leilighet til 1 100 000 i Oslo nord.
Tante M Skrevet 10. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. januar 2007 Det tar tid og det er ikke noe morsomt. De ringer desperat etterpå, og tar det ofte som en personlig fornærmelse at du ikke valgte dem....
Montezuma Skrevet 10. januar 2007 #4 Skrevet 10. januar 2007 Du må nok rege med fra ca 30-40 000 og oppover, avhengig av salgsobjektet. Og så har du f.eks Privatmeglern som har en fast pakke til ca 75 000,- . Kostbart, men VELDIG bra innsats fra dem. Sørg for at du har en megler som skal ha trappetrinnsbasert provisjon, dvs at megleren tjener mer dess høyere pris du selger for. Da vil de gjerne gjøre ganske mye mer for å skaffe deg en god pris. Spør de forskjellige meglerne hvilken provisjon de tar, om de stiller på visninger etc. Ville dog styrt unna Notar..............
Gjest KATTAstrofe Skrevet 10. januar 2007 #5 Skrevet 10. januar 2007 De jeg har vært i kontakt med tar 55000-70000.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 10. januar 2007 #6 Skrevet 10. januar 2007 Sørg for at du har en megler som skal ha trappetrinnsbasert provisjon, dvs at megleren tjener mer dess høyere pris du selger for. Da vil de gjerne gjøre ganske mye mer for å skaffe deg en god pris. ← Det er ikke nødvendigvis slik. Jeg valgte en megler som skulle ha provisjon, men prutet bort provisjonen, og han gjorde likevel en fantastisk innsats. Solgte langt over prisantydning. Det viktigste er å se an megleren.
Eliza Doalot Skrevet 11. januar 2007 #7 Skrevet 11. januar 2007 Vi solgte huset vårt for en mnd siden. Inkludert alt, også eierskifteforsikring, mener jeg det kom på ca 75000. Megleren skal jo ha en prosentsats av salgssummen, så hva det kommer til å koste deg blir jo vanskelig for oss å si...
Tante M Skrevet 11. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 11. januar 2007 Takk for svar. Det er den prosentbaserte jeg er ute etter. Hvor høy er den hos de ulike meglerne, liksom. Og hva kommer utenom. Jeg vet jo at det er vanskelig for dere å si eksakt hva jeg kommer til å måtte betale....
Eliza Doalot Skrevet 11. januar 2007 #9 Skrevet 11. januar 2007 Nå har jeg ikke papirene foran meg, men jeg mener prosentsatsen lå et sted på 3-tallet +mva. Det er jo bare selve provisjonen da, i tillegg kommer alt av annonsering( ca 12000), visningene (ca 1000 pr stk), avgift til staten for reguleringsplan eller noe sånt (husker ikke prisen, men den var fast), takstman (5000) og sikkert noe mer. Ta prisene med ei klype salt, jeg garanterer ikke at jeg husker rett. Vi brukte forøvrig Dnbnor og var veldig fornøyde.
Arwen Skrevet 11. januar 2007 #10 Skrevet 11. januar 2007 Jeg tror det kommer an på hvilken megler du er i kontakt med, og ikke firma nødvendigvis. Vi fikk prisforslag på 100 000 på DNB NOR! Altså over dobbelt så mye som hos areal som vi endte opp med å bruke. Derfor vil jeg anbefale deg å ha flere meglere hjem for prisoverslag. Da er det lettere å prute også.
Gjest Deception Skrevet 11. januar 2007 #11 Skrevet 11. januar 2007 Vi betalte 40 000 (fastpris i forb. med kampanje) for å selge en leilighet til 1.4 mill.De andre meglerne skulle gjerne ha ca. 50 000 i startpris, samt 10% av det vi fikk over prisantydning.
Eliza Doalot Skrevet 11. januar 2007 #12 Skrevet 11. januar 2007 Jeg tror det kommer an på hvilken megler du er i kontakt med, og ikke firma nødvendigvis. Vi fikk prisforslag på 100 000 på DNB NOR! Altså over dobbelt så mye som hos areal som vi endte opp med å bruke. Derfor vil jeg anbefale deg å ha flere meglere hjem for prisoverslag. Da er det lettere å prute også. ← Det var ikke billig!! Vi solgte for nesten 800.000 mer enn dere, og betalte somsagt ca 75.000. Er forsåvidt helt enig med Arwen i sjekk priser og prut, men jeg ville nok også holdt et godt øye med hvor mye de forskjellige meglerene får for boliger som er tilsvarende din.
Tante M Skrevet 11. januar 2007 Forfatter #13 Skrevet 11. januar 2007 Blir ikke solgt så mange av denne typen her, men det er en megler som går igjen som er kjempedyr, og som jeg ikke liker. Han får dog gode priser da..... Ellers er det hipp som happ, tror jeg. Skal vurdere å invitere noen, men har fått et godt tilbud gjennom jobben som jeg kanskje sier ja til. Eller kan vi kanskje prute de andre meglerne ned på dette nivået..... Noen flere tall og prosenter...
Arwen Skrevet 11. januar 2007 #14 Skrevet 11. januar 2007 Det var ikke billig!! Vi solgte for nesten 800.000 mer enn dere, og betalte somsagt ca 75.000. ← Nei, han var litt snål han som var hos oss. Kunne gå ned til 90 000,- men da synes han han var snill for da tjente han nesten ikke penger. Han ringte oss opp igjen noen måneder etter at vi hadde solgt og var overrasket over hvor billig vi hadde fått det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå