Gå til innhold

Hvorfor stelleveske?

Donpedro

Anbefalte innlegg

Jeg aner ikke hva en stelleveske har, som ikke en bag eller sekk har. Noen som kan forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det 15 år siden sist jeg hadde noen stellevesker - men jeg syntes den var glimrende å ha da. Det som var spesielt var at den kunne brettes ut og brukes til stelleunderlag ...

Selvsagt trenger du ingen stelleveske - du klarer deg like godt med en vanlig veske/bag og ha et teppe/håndkle oppi til å legge under barnet. Det finnes jo masse bager med små rom til diverste stellesaker.

Ellers er jeg temmelig overgitt over alt babyutstyret som liksom er et "must" nå. Og det som jeg reagerte mest på var bruken av baby-call som ble brukt som erstatning for det å gå inn og se til babyen mens denne sov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg har kjøpt har flere rom og henger veldig fint på vogna, men et must er den virkelig ikke. En sekk kan helt sikkert gjøre samme nytten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hemmeligheten er at den kan komme i en utgave som matcher vognen ;) og at de er lette å hekte fast på vognhåndtaket.

Jeg brukte en liten ryggsekk, det fungerte veldig bra for meg. Der hadde jeg alt jeg trengte for stell og den var lett å bære med seg for oss begge selv når vogna ikke var i bruk. Ser poenget med innebygd stellematte, men jeg opplevde aldri at jeg fikk vansker med bleieskift fordi jeg ikke hadde med egen stellematte. Jeg hadde selvfølgelig et (eller fler) små håndklær i sekken som jeg la under babyen når jeg skiftet bleie på tur.

De fleste steder er det stellerom med gode stellebord med stellematte. Men jeg har også skiftet bleier på gressbakke, på treterassegulv på hytta, på baderomsgulv hos venner og familie, osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har man i en slik en?

Skift, kluter/våtservietter, håndkle?

Hm, tror ikke jeg gidder å bruke penger på stelleveske. Mulig svigers gir oss en i gave (ryktene sier muligens hvit!!!!!!), hvis vi ikke får vurderer jeg sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det du har med deg til vanlig nå. Nøkler, mobil, lommebok ++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det summerer vel opp behovet de første månedene. Etterhvert tar du kanskje med feks grøtpulver/middagsglass/skje/smekke/flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det du har med deg til vanlig nå. Nøkler, mobil, lommebok ++

Hm, men vesken min vil jeg ikke kvitte meg med... Kanskje litt tungvint å ha i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleier, våtservietter, kluter, håndkle/stelleunderlag, vannflaske til deg (blir tørst av å amme!), tøyskift, glass med barnemat når den tiden kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte brukt seng og en del utstyr gjennom en rubrikkannonse i avisen, og de vi kjøpte av hadde en svart stellesekk som vi fikk kjøpe veldig billig. Den har vært helt genial å ha. Der er det et liggeunderlag som du kan rulle ut når du må skifte på babyen uten stellebord, termolomme til flaske, egen liten slags vanntett "mappe" til å legge våte kluter eller andre fuktige ting i, ytterlomme til lommetørkler og smokker, og flere andre lure finesser.

Det aller beste var at den ikke var rosa og blomstrete og veldig femi, men svart og ser ut som en helt vanlig sekk. Da kunne mannen min gå rundt med den også når han hadde sine åtte måneder med permisjon, uten å føle seg helt teit.

Nå er Plonkeliten 2 år, men vi bruker sekken fortsatt når vi skal ut eller på besøk til folk. Er veldig glad vi fikk tak i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte brukt seng og en del utstyr gjennom en rubrikkannonse i avisen, og de vi kjøpte av hadde en svart stellesekk som vi fikk kjøpe veldig billig. Den har vært helt genial å ha. Der er det et liggeunderlag som du kan rulle ut når du må skifte på babyen uten stellebord, termolomme til flaske, egen liten slags vanntett "mappe" til å legge våte kluter eller andre fuktige ting i, ytterlomme til lommetørkler og smokker, og flere andre lure finesser.

Det aller beste var at den ikke var rosa og blomstrete og veldig femi, men svart og ser ut som en helt vanlig sekk. Da kunne mannen min gå rundt med den også når han hadde sine åtte måneder med permisjon, uten å føle seg helt teit.

Nå er Plonkeliten 2 år, men vi bruker sekken fortsatt når vi skal ut eller på besøk til folk. Er veldig glad vi fikk tak i den.

...det innlegget skulle jeg akkurat til å skrive! Helt sant!

Vi kjøpte vogn og seng brukt gjennom finn.no, og fikk da en mørk blå sekk på kjøpet, som er akkurat som den Plonk beskriver her. Den bruker vi til alle knøttelitens ting når vi skal noe sted - der er jo stellematte allerede, så har vi et par ekstra bleier oppi der, et klesskift eller to, noen kluter/flanellsbleier etc.

Og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor man betaler på hundrevis av kroner for stellevesker... Tror det er en motegreie for foreldrene i stor grad jeg da - kan ikke helt se hvilke behov vi har som vi hadde trengt en sånn til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor man betaler på hundrevis av kroner for stellevesker... Tror det er en motegreie for foreldrene i stor grad jeg da - kan ikke helt se hvilke behov vi har som vi hadde trengt en sånn til...

Det er jo helt klart en motegreie. Tilfredstiller kun foreldrenes behov. Men sånn er det vel med veldig mye av babyutstyret i dag. Flere enn en er det vel ikke mange som kjøper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dalwhinnie

Poenget med en stelleveske framfor en vanlig veske eller sekk er at den har/kan brettes ut til stelleunderlag, enkelt kan festes på vogna og har mange rom for å holde litt orden på alt rælet en drar med seg når en får baby.

Selvsagt kan en bruke en helt vanlig sekk eller veske, så lenge den er stor nok og praktisk inndelt. Det er ikke noe problem å ha et håndkle oppi der som du bruker til å stelle ungen på.

Selv valgte jeg imidlertid en stelleveske fordi jeg ikke hadde noen vesker jeg syntes fungerte til dette bruket. Og når vi først kjøpte egen stelleveske, så kjøpte vi ikke en som matchet vogna, men en som ser mest mulig ut som ei vanlig, røff veske som kjæresten min også synes det er ok å bruke.

Vanlig veske i tillegg tviler jeg på at du gidder å dra på. Ergo er det praktisk med ei veske hvor du kan ha dine egne ting lett tilgjengelig og adskilt fra alle babytingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen veske fra før som var stor nok til å romme det vi trengte, og samtidig kunne henges lett tilgjengelig på vogna.

Endte derfor med en stelleveske (Kjøpt brukt!) som inneholdet uttagbar stellemappe og kan gjøres om til ryggsekk.

Den har jeg tenkt å bruke til meg selv når jeg skal reise på kortere turer i framtida!

Den har et rom som er egnet for babytingene, et til å ha stellemappa i, og et som enkelt rommer alt mor/far skal ha med seg ut på tur.

Nå fulgte det med stelleveske til vogna også, og den bruker vi på kortere turer. Da tar vi som regel med stellemappa fra den andre, så slipper vi å pakke om.

Synes stelleveska vi kjøpte var fin og praktisk, men absolutt ikke nødvendig. Vi hadde klart oss fint uten også.

Alternativt kunne vi jo bare kjøpt en slik løs stellemappe. De selges nemlig separat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Jeg snakket med mannen om en sekk jeg synes ville passe ypperlig. han ble lng i maska, og sa "skal vi ikke ha egen stellevekse?". Jeg fortalte om mine tanker rundt sekk og økonomi, men han ble enda lengre, og sa at "om man kjøper stellevekse, så får man slik som matcher vognen".

:overrasket:

Så da blir det stelleveske her i huset gitt. Hvem hadde trodd det? Hvem i all verden er det jeg bor i samme hus med? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er best med stelleveska kontra en sekk er at du kan henge veska på vognen og slipper da å ha en sekk på ryggen. Jeg synes det er deilig å ikke ha veske eller sekk på meg når jeg er ute og dytter vognen. (Mine erfaringer etter hele tre stk trilleturer, he he)

Når det gjelder selve veska så har jeg arvet den etter en i slekta. Aner ikke om sånne vesker er så dyre, men det finnes sikkert i alle prisklasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...