Gå til innhold

Kjapp og sunn middag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Penne con tonne e olive nere (pasta med tunfisk og sorte oliven):

Sett over vann til en passe porsjon med penne (rør, koketid pleier å være rundt ti minutt). Mens vannet koker opp, freser du en hakket løk og en presset hvitløksbåt i olivenolje, når løken er myk har du i en boks hakkede tomater, en boks tunfisk i vann og en god neve svarte oliven. Krudre etter smak med timian (som med alle tørkede urtekrydder er det fint å støte den i morter først eller gni den mellom fingrene for å frigjøre eteriske oljer), nykvernet pepper og litt havsalt. Bland med pastaen når den er ferdigkokt. Denne retten tar 15-20 minutter å lage. Jeg bruker fullkornpasta, og serverer gjerne en god salat til evt. etter pastaen.

Skrevet

En av disse:

*Grønn salat med røkelaks i strimler, vårløk, tomater (gjerne klase- eller cherrytomater), chèvre eller feta og ristede pinjekjerner, pluss sitron/olivenoljedressing med dijonsennep. Gjerne frisk dill eller basilikum i dressingen om man har. Tipper at også lettkokte aspargesbønner ville smake godt i denne - det må jeg forsøke neste gang. Noen ganger har jeg også laget den med skiver av grillet squash, kommer an på hva jeg har i kjøleskapet.

*Grønn salat med strimler av stekt kyllingbryst krydret med spisskummen og chili/cayenne/paprika. Avokado, kidneybønner, tomater, rødløk og lime/olivenoljedressing. Her passer det med frisk koriander i dressingen. Dessuten godt med litt lettrømme eller matyoghurt ved siden av salaten.

Eller denne:

Torskefilet med kikerter og spinat

(2 pers)

500 fersk filet av torsk eller hyse

1/2 sitron i skiver

1-2 boks(er) kikerter (eller legg i bløt og kok selv)

1 stor pakke frisk spinat

1 rødløk i tynne båter

1 rød chili

2 fedd hvitløk

olivenolje

5-6 middelhavsansjos

salt og pepper

liten smørklatt

extra virgin olivenolje

Salte og pepre fisken, legg den på et stort stykke aluminiumsfolie smurt med litt olivenolje, dekk med tynne sitronskiver og pakk inn. Stek ved 200 grader i 8-10 min.

Stek imellomtiden rødløkbåter, hakket chili og hvitløk i 1-2 min i litt olivenolje. Åpne et lite hjørne på foliepakken til den ferdigbakte fisken, og hell ut sitron- og fiskekraften gjennom en sil og ned i panna. Tilsett kikerter og middelhavsansjos, og la småkoke under lokk 2-3 min, til kikertene er varme. Tilsett spinaten, og rør rundt til den faller sammen. Rør evnt inn en liten smørklatt, og smak til med salt og pepper.

Fordel fisk og kikert/spinatblanding på to tallerkener, og sprinkle litt extra virgin olivenolje over både fisk og grønnsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...