Gå til innhold

Vi må få listet, men det virker så vanskelig....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fjernet alle gulv listene i leiligheten + taklistene i stuen når vi flyttet inn. Lagt nytt gulv, og kjøpt inn lister, men det virker så vanskelig og det er vel egentlig ingen av oss (meg eller sambo) som er så giret på å sette igang med det heller. Er ikke snakk om mer en ca 50 m2 som skal listes, men alikevel...

Noen som har kastet seg ut i det og fått det til?

Vurderer å få noen til å gjøre det for oss, men ingen anelse om hva det ville kostet eller hvem jeg kontakter (et firma fra gule sider eller fra en annonse i en avis....)

HJEEEELP!!!! Hater å bo slik :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, har ingen trøst å komme med bortsett fra at jeg og kjæresten pr dags dato har 30 m listverk liggende bak sofaen. Der ligger de godt :ler:

Skrevet

Sambo er tømrerlærling og han sier ihvertfall at om det ikke er betongvegger så skal det gå ganske greit å liste egentlig. Skal dere bruke superfix eller dykkertspiker? :)

Skrevet
Hehe, har ingen trøst å komme med bortsett fra at jeg og kjæresten pr dags dato har 30 m listverk liggende bak sofaen. Der ligger de godt :ler:

:ler: Det er om ikke annet godt å høre at det ikke bare er vi!!! Problemet er at jeg ikke kan kjøpe reoler osv. som skal stå intill veggene FØR vi har listet siden vi da bare gjør jobben enda verre. Og JEG SAVNER TINGENE MINE!!! som står på loftet :sur:

Bannade dritt altså!!

Skrevet
Sambo er tømrerlærling og han sier ihvertfall at om det ikke er betongvegger så skal det gå ganske greit å liste egentlig. Skal dere bruke superfix eller dykkertspiker? :)

Yess!! Sender du han over til meg en helg?? Lover å ta godt vare på han!!Har ikke peiling på hva vi skal bruke, jeg.... vet at det ikke er betongvegger. Grøsser med tanken på å sette igang....

Skrevet
Yess!! Sender du han over til meg en helg?? Lover å ta godt vare på han!!Har ikke peiling på hva vi skal bruke, jeg.... vet at det ikke er betongvegger. Grøsser med tanken på å sette igang....

Hehe...det burde gå ganske greit å liste når dere slipper betong. Vi lista hele leiligheten her, men da var det betong mange steder og det ble endel mer knotete.

Dere er jo to, så hvis den ene holder lista og passer på at den sitter som den skal og den andre fester den så går det nok bra tenker jeg. ;)

Har dere fått kappet listene i riktig lengde fra før av? :)

Skrevet
Hehe...det burde gå ganske greit å liste når dere slipper betong. Vi lista hele leiligheten her, men da var det betong mange steder og det ble endel mer knotete.

Dere er jo to, så hvis den ene holder lista og passer på at den sitter som den skal og den andre fester den så går det nok bra tenker jeg. ;)

Har dere fått kappet listene i riktig lengde fra før av? :)

Ja det er vel bare å kaste seg ut i det.... har ikke fått kappet listene i riktige lengder så det må vi ta under veis... Har sag og alt det der så det er nok viljen og skrekken det står på :ler: tror jeg må få sjekket litt hva det vil koste å få det gjort også... Hadde vært vanvittig digg å bare komme hjem fra jobb og så var det gjort!!!

Skrevet

Samboeren min er relativt hendt, og han gjorde det hos oss. Vi malte listene aller først, deretter ble de saget i riktige lengder (og han brukte gjæringssag til hjørnene). Deretter sparklet vi spikerhodene og malte over, og så brukte vi MASSE akrylmasse eller hva det var, både i overgangene vegg/list og list/tak, men også i skjøtene. Det ser helt perfekt ut!

Skrevet
Ja det er vel bare å kaste seg ut i det.... har ikke fått kappet listene i riktige lengder så det må vi ta under veis... Har sag og alt det der så det er nok viljen og skrekken det står på  :ler: tror jeg må få sjekket litt hva det vil koste å få det gjort også... Hadde vært vanvittig digg å bare komme hjem fra jobb og så var det gjort!!!

Ja, det hadde nok vært deilig det. Sjekk på finn.no om det står noe om noen som jobber svart. Det er jo en såpass liten jobb. ;)

Skrevet
Ja, det hadde nok vært deilig det. Sjekk på finn.no om det står noe om noen som jobber svart. Det er jo en såpass liten jobb. ;)

Takk!!! Det har jeg ikke tenkt på!! Surfer rett inn der nå :-) :klem:

Skrevet

Skal ikke skryte på meg at jeg har fått til, men sambo har :)

Om du sjekker her:

http://maxbo.no/filestore/140-163ByggInne_del2.pdf

eller går inn på Maxbo.no har de ganske mange kjekke "hvordan gjøre" forskjellige ting...fant denne under Byggkonstruksjon inne del 2...

Ikke værre enn at dere får det til selv, tror jeg-eller jukser litt med pynteklosser i hjørnene(det har jeg i et vemmelig skråtak, sammen med taklistene)...

Skrevet
Skal ikke skryte på meg at jeg har fått til, men sambo har  :)

Om du sjekker her:

http://maxbo.no/filestore/140-163ByggInne_del2.pdf

eller går inn på Maxbo.no har de ganske mange kjekke "hvordan gjøre" forskjellige ting...fant denne under Byggkonstruksjon inne del 2...

Ikke værre enn at dere får det til selv, tror jeg-eller jukser litt med pynteklosser i hjørnene(det har jeg i et vemmelig skråtak, sammen med taklistene)...

:klem: Takk for tipset! Får skrive det ut og ta med hjem. Har vel noen "gjør det selv" bøker hjemme også. PÅ LOFTET i en kasse fordi jeg ikke kan ta ned bøkene fordi jeg ikke har noe sted å sette dem fordi vi ikke har listet... HMMM.... er det hva men kaller kjede reaksjon :ler:

Gjest -eline-
Skrevet
Samboeren min er relativt hendt, og han gjorde det hos oss. Vi malte listene aller først, deretter ble de saget i riktige lengder (og han brukte gjæringssag til hjørnene). Deretter sparklet vi spikerhodene og malte over, og så brukte vi MASSE akrylmasse eller hva det var, både i overgangene vegg/list og list/tak, men også i skjøtene. Det ser helt perfekt ut!

Ja det ser bra ut når man har listene på men det er et rent h***vete å fjerne når man ikke vil ha lister :sur:

...ikke ment negativt altså, bare en liten utblåsning etter å ha stått og skrapt alle himlingene våre rent for svineriet... Betonghus hvor vi skal male direkte på veggene og dermed ikke trenger listverk i taket, men siden de som bodde der før både hadde panel, halvpanel & tapet og kun tapet så er det listet overalt, og den der akrylmassen (eller hva det nå er) sitter godt fast gitt. :sjenert:

Skrevet

Men akrylmasse er utrolig godt egnet til å skjule småskavanker.... ;)

Silikon sitter godt det også. Det var en takstein som datt ned her for noen år siden, mens jeg ennå var alene. Så uten en sterk og hendt mann i huset måtte jeg opp i stigen selv. Men hullene på steinen var ødelagt, og jeg orket ikke sette igang med å få tak i en ny stein. Så jeg limte den fast med silikon ( den eneste jeg fant i farten). Mange år senere skulle vi skifte papp og lekter på taket. Gutta som rev bannet vilt og inderlig over en stein som satt bom fast! De måtte knuse den i småbiter og dra løs bitene med tang.... :ler:

Det kom noen komentarer om hvilken kronidiot som hadde festet den steinen, jeg holdt klokelig munnen min godt lukket......... :sjenert:

Skrevet
Ja det ser bra ut når man har listene på men det er et rent h***vete å fjerne når man ikke vil ha lister  :sur: 

Hihi, jeg lover at det ikke var vi som satte opp dine lister. Jeg får vel be om unnskyld på forhånd til de som skal pusse opp vår leilighet en gang i fremtiden, da! :ler:

Skrevet

Du sier du har sag - men er det håndsag, gjærekasse, hånd-gjæresag eller skikkelig elektrisk kapp-sag som du kan stille inn nøyaktig på gradene?

Hva slags taklister har du? Hvis du har hulkil er de innmari vanskelig å holde styr på hvordan du skal kappe - dermed blir det fort feilkapp, svinn og stygge gloser.

Selv med skikkelig utstyr er listing en relativt pirkete jobb, blir fort unøyaktigheter. Jeg angrer utrolig på alt vi har listet før vi fikk skikkelig utstyr, og selv med ordentlig kappsag blir det behov for akrylmasse (guds gave til hobbysnekkeren). Men det forutsetter jo selvfølgelig at du skal male listene......

Mange snekkerfirmaer er glade for småjobber nå på vinteren - spør hva de skal ha for å gjøre jobben, kanskje det ikke blir så galt.

Det er litt kjipt når man ikke får opp taklistene før dagen før man skal ha visning *rødme*

Skrevet

Er så glad for at de som bodde her før oss gjorde en skikkelig sparklingsjobb og dermed slapp å legge taklister. For taklister er ikke pent... :riste:

Skrevet
Er så glad for at de som bodde her før oss gjorde en skikkelig sparklingsjobb og dermed slapp å legge taklister. For taklister er ikke pent... :riste:

Da har vi jamen forskjellige meninger, gitt. Jeg synes "firkantede rom" uten taklister ser ut som billige betongkasser og er helt utrivelig. Men jeg skjønner jo at det kommer an på type hus. I min sveitservilla er det relativt nødvendig med taklister :sjarmor: Jo bredere, jo bedre!

Men det verste jeg ser er gamle, store leiligheter i bygårder fra 1800-tallet som er renovert av noen so helst skulle bodd i funkishus - med flotte krysspostvinduer hvor all listing er droppet og foringen flukter med veggen - nei, kjøp heller en femtitallsleilighet

:fy_fy:

Skrevet (endret)
I min sveitservilla er det relativt nødvendig med taklister  :sjarmor:  Jo bredere, jo bedre!

Men det verste jeg ser er gamle, store leiligheter i bygårder fra 1800-tallet som er renovert av noen so helst skulle bodd i funkishus - med flotte krysspostvinduer hvor all  listing er droppet og foringen flukter med veggen - nei, kjøp heller en femtitallsleilighet

Det er jeg så enig i! Det er direkte trist å komme inn i et gammelt hus som er ribbet for opprinnnelige detaljer. Det er viktig å respektere husets egenart, synes jeg.

Jeg bor i en leilighet fra forrige århundreskifte hvor det er tre meter under taket - der ville det sett helt rart ut uten (kraftige) taklister!

Endret av bada
Gjest -eline-
Skrevet
Da har vi jamen forskjellige meninger, gitt. Jeg synes "firkantede rom" uten taklister ser ut som billige  betongkasser og er helt utrivelig. Men jeg skjønner jo at det kommer an på type hus. I min sveitservilla er det relativt nødvendig med taklister  :sjarmor:  Jo bredere, jo bedre!

Men det verste jeg ser er gamle, store leiligheter i bygårder fra 1800-tallet som er renovert av noen so helst skulle bodd i funkishus - med flotte krysspostvinduer hvor all  listing er droppet og foringen flukter med veggen - nei, kjøp heller en femtitallsleilighet

:fy_fy:

Hele poenget er vel det at man må velge listvekt utifra hus: 50-tallsleiligheter og funkishus skal helst ikke ha lister og bygårdsleiligheter fra 1890-tallet og sveitservillaer skal ha det. Har vært i en borettslagsleilighet fra 50-tallet hvor det hadde tatt helt av med både "stukatur" og listverk anmass, det så fælt ut... kan ha noe med at det var 2.40 under taket og det ikke passet helt med stilen på vinduer ;)

Vi bor i en 50-tallsleilighet og derfor dropper vi lister, i tillegg var listene som var satt opp i helt feil stil i forhold til huset (+ at det var hvertfall 3 forskjellige typer listverk). Vi har kun 2.45 under taket, og da synes jeg det er penest uten lister (der det går og passer med huset), det får det til å virker høyere under taket.

Verste jeg ser er folk som har pusset opp huset og satt inn helt feil vinduer i forhold til stilen. Har man et 50-tallshus så passer det ikke med sprosser i vinduene og har man et jugendhus så skal man ikke sette inn husmorsvindu!! :sur: Har sett noen grusomme eksempler på det siste...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...