Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har ikke trådløst nettverk i leiligheten min, men klarer å koble meg til noen usikre trådløse i nærheten. Men det er kun av og til det går.

Hvorfor er det bare en gang i blandt det går? Er det noe jeg kan gjøre for å komme meg inn på det nå jeg vil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse trådløse nettverkene du referer tilhører de som bor rundt deg som har usikra nettverk. Du kan bare logge deg på samtidig som de selv er på internett (hver gang routeren deres er på). Hvis de skrur av routeren hver gang de skrur av sin egen pc vil også internett være skrudd av. Du er altså avhengig av at de har routeren på og at modemet er plugga inn.

Så jeg tror nok ikke du kan gå inn når du selv vil.

Skrevet
Er det noe jeg kan gjøre for å komme meg inn på det nå jeg vil?

Skaffe deg ditt eget trådløse nettverk som du eier og dermed hersker over?

Skrevet
Skaffe deg ditt eget trådløse nettverk som du eier og dermed hersker over?

går ikke, bygården er for gammel til å ha trådløst sies det.

Gjest Maxagaze
Skrevet

Betongvegger.. ?

Kjøp en antenne !

Samt en trådløs ruter selvsagt..

..og ett internettabbonemang.. ?

Skrevet

Det er jo helt klart at det går når du får inn andres nett. Om du har ditt eget, så trenger du ikke sette din sender så langt fra der du kommer til å oppholde deg.

Men husk: Sikre nettet ditt! ;)

Skrevet (endret)
Disse trådløse nettverkene du referer tilhører de som bor rundt deg som har usikra nettverk. Du kan bare logge deg på samtidig som de selv er på internett (hver gang routeren deres er på). Hvis de skrur av routeren hver gang de skrur av sin egen pc vil også internett være skrudd av. Du er altså avhengig av at de har routeren på og at modemet er plugga inn.

Så jeg tror nok ikke du kan gå inn når du selv vil.

Er det noen som faktisk skrur av ruteren sin? :sjarmor:

Jeg vil heller tro at det skyldes andre forhold. Trådløst nettverk benytter seg av radiofrekvenser i 2,5 Ghz-båndet. Disse er veldig mottakelige for støy. Noe av grunnen til at de er frigitt uten kosesjon er at de som regel lar seg forstyrre fremfor å forstyrre andre frekvenser. Dermed er det en rekke ting som kan påvirke tilgjengeligheten på trådløse nett. Dersom signalet er svakt på en god dag kan det være så elementært som dårlig vær, selv om det nok ikke er den vanligste årsaken. Det kan være en TV som skrus på mellom deg og senderen, eller andre forstyrrelser.

Jeg skal ikke holde noen moralpreken her, men husk at du tyvlåner fra andre - det er ikke akkurat noen rett å få gode signaler fra andre til en hver tid. Oppdager naboene dine det, så kan det hende de blir sure, selv om det i utgangspunktet er deres feil som ikke har sikret nettverket.

Det verste som finnes for radiosignaler er armering. Det er vel ikke så veldig mange gamle blokker som har masse armering - i alle fall ikke i Oslo, der det i hovedsak skal være uarmert tegl i eldre bygårder (du skriver ikke hvor du bor, men jeg forbinder bygård med Oslo), så jeg kan ikke se noen god grunn til at alderen på bygården skal gjøre det vanskelig. Dersom nabotomtene har samme type bygg kan man vel kalle det et bevis på at det fungerer fint :)

Jeg bor selv i en bygård fra 1950 med tegl og har ingen problemer med verken mitt eget eller naboenes trådløse nett :)

Endret av enden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...