Gå til innhold

Anleggsgartner til privat hage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Vi vurderer å be en anleggsgartner utarbeide et forslag til

og fornye vår hage på ca 1 mål.

Er det noen her som har erfaring med dette?

Ble dere fornøyd og hvor mye kostet det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anleggsgartner er vel ikke nødvendigvis det du er ute etter.....?

Vi fikk en hagearkitekt til å tegne hagen vår, FK Landskap heter firmaet. Betalte ikke mange lappene for tegningene. Det var kjempegreit! Han tegnet en hage som passet våre ferdigheter (eller mangel på sådanne :forvirret: ), tok hensyn til at vi har barn (ikke farlige planter), samt hvor mye energi vi ønsket å bruke på vedlikehold. Videre kom jeg stadig m ønsker og innspill om bestemte vekster. Da tegnet an de inn på egnet plass, eller forklarte evt hvorfor jeg IKKE burde ha denne veksten.

Vi fikk flere utkast helt til vi var 100% fornøyde. Da fikk vi den endelige tegningen.

Vi bestilte altså bare tegningen, fordi vi u utg.pkt. hadde lyst til å plante og "skape" hagen selv; litt om gangen (skal jo bo her en del år....). Men så skjedde det litt omveltninger her m sykdom osv., så mannen min ga meg verdens beste bursdaggave: han leide gartnere til å beplante og ferdigstille hagen vår! :)

DEt var først i forb. m gartner vi fikk problemer i prosessen, så jeg vil anbefale en del research, sjekke referanser osv før man velger gartnerfirma! Og ha heelt klare skriftlige avtaler før arbeidet påbegynnes!

Nå har vi en kjempeflott, spennende hage, og vi gleder oss veldig til å se alt vokse til i årene fremover!

Skrevet

Tusen takk for svar!

Hagegartner er selvfølgelig tingen!

Vi bor også i Østfold, så jeg skal øyeblikkelig undersøke firmaet du anbefalte.

Takk igjen :)

Skrevet
Tusen takk for svar!

Hagegartner er selvfølgelig tingen!

Vi bor også i Østfold, så jeg skal øyeblikkelig undersøke firmaet du anbefalte.

Takk igjen  :)

bare en ting: det firmaet ligger ikke her, men i Bærum. Vi brukte de alikevel: alt gikk via post, mail og tlf.

Og når det gjelder gartner, så styr unna et visst gartnerfirma i Rygge...... Kan si deg navnet på PM om det er fare for at du velger det.

Skrevet

Hvis dere får en hagearkitekt/landskapsarkitekt til å utarbeide tegninger først, er det også mye enklere å undersøke priser hos anleggsgartnere. For en slump ekstra lager arkitekten også en beskrivelse, der det står post for post hvilke oppgaver som skal gjøres, og hvor mye av hver. (F.eks. utgraving for blomsterbed, 5 m3, levering og planering av jord, 15 m3, levering og legging av ferdigplen, 100 m2, etc.)

Deretter sender dere ut beskrivelse og tegning til 2-3 forskjellige anleggsgartnere og ber om tilbud på jobben, og det blir mye enklere å sammenligne tilbudene og se hvem som egentlig er billigst. Mange anleggsgartnere gir også gjerne forslag til hvordan hagen kan se ut, men undersøker dere hos 3 forskjellige anleggsgartnere får dere 3 forskjellige forslag, og det kan bli kronglete å sammenligne tilbudene.

Når det gjelder prisen, kommer det helt an på hvilke materialer og planter dere velger. Skifer og granitt er (mye) dyrere enn betongheller, ferdigplen er dyrere enn sådd plen, magnolia er dyrere enn syrin, skal dere ha støttemurer blir det dyrere enn å bare ha skrånende terreng, etc.

Om du blir fornøyd kommer an på to ting: Hvor gode fagfolk dere finner, og hvor godt dere klarer å kommunisere med dem. Gjør som Montezuma sier, sjekk referanser.

Skrevet

Takk for gode råd.

Jeg har mest lyst til at de skal komme hit å se egentlig. Vi sliter med vind fra sør,

og hagen er gammel så noen av de eldste vekstene vil jeg gjerne beholde.

Synes det er vanskelig å finne en hagearkitekt (særlig i østfold) på nettet. De har lite info på sidene sine og om jeg ringer dem så vil de sikkert "skryte" av seg selv alle sammen ;)

Har noen av dere gode erfaringer med noen hagearkitekter som kommer på befaring i Østfold?

Sara :)

Skrevet
Takk for gode råd.

Jeg har mest lyst til at de skal komme hit å se egentlig. Vi sliter med vind fra sør,

Synes det er vanskelig å finne en hagearkitekt (særlig i østfold) på nettet. De har lite info på sidene sine og om jeg ringer dem så vil de sikkert "skryte" av seg selv alle sammen  ;) 

Har noen av dere gode erfaringer med noen hagearkitekter som kommer på befaring i Østfold?

Sara  :)

Kan vel ikke anbefale deg noen spesiell, for da ville jeg vel "skryte" av meg selv. ;) - men jeg kan trygt anbefale deg å ringe rundt, be om å få se på eksempler på hva de har gjort tidligere, eventuelt referanser de har tegnet hage for som du kan kontakte, så har du litt mer å vurdere ut i fra enn bare hva landskapsarkitekten selv sier. Kan også være greit å vite om vedkommende er landskapsarkitekt MNLA - da er de medlem av landskapsarkitektenes forening og da har de hvertfall utdannelsen i orden. kan jo også være greit å kjenne litt om du klarer å kommunisere med vedkommende, slik at han eller hun forstår hva dine ønsker og behov er. Er forøvrig enig med deg i at det beste er å være på befaring og se stedet som skal planlegges "live".

Lykke til med hagen din!

Skrevet
Takk for gode råd.

Synes det er vanskelig å finne en hagearkitekt (særlig i østfold) på nettet. De har lite info på sidene sine og om jeg ringer dem så vil de sikkert "skryte" av seg selv alle sammen  ;) 

Sara  :)

Slik var dte hos oss også, men det er ikke noe problem. Vi bare tegnet inn på skissen hvor vi hadde hvilke vekster, så tegnet han resten i fht det. Og sliketing som vindforhold osv trenger han heller ikke se for å klare å gjøre noe med. Disse folka vet nøyakti hvilke vekster som passer hvor i ght himmelretning, lys/vindforhold osv.

Anbefaler deg å ta kontakt med FK uansett, så får du hvertfall etinntrykk av hvordan de jobber.

Skrevet

Vi ble skikkelig skuffet over hagearkitekten vi brukte, selv om de kom høyt anbefalt. Tok ikke hensyn til det vi ønsket alternativer på i det hele tatt, og vi kommer nok ikke til å bruke noe av det de tegnet. Føler nesten at vi ble lurt. Da vi reklamerte, fikk vi bare skriftlige svar på konkrete spørsmål, og de var ikke veldig imøtekommende.

Har imidlertid fått noen gode råd og tips av en gartner som driver et mindre gartneri i nærheten - helt gratis :klappe:

Vår erfaring er altså at de dyreste fagfolka ikke nødvendigvis er de beste.

Fru Nitha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...