*miolin* Skrevet 9. januar 2007 #1 Skrevet 9. januar 2007 Søknadsfristen er i morgen... det er mye snakk om rentestigning for tiden. som de fleste andre i etableringsfasen, sitter jeg med noen lån. Det ene er et stuidelån. Vært endel snakk om å kunne binde renta her. fra 01.04.2007 vil renta stige med 0,4% og ligge på 4,4. Den flytende renten på studielån har steget med over 1,5 prosentpoeng siden siste kvartal i 2005. Tenker du binde renten ( 3 års periode) blir denne på 5,0% Vil dette lønne seg?.. er så i tvil.. jeg har nemlig ikke SÅ vanvittig mye peiling på hva som er hunstig og hva som ikke er det....
punkyB Skrevet 9. januar 2007 #2 Skrevet 9. januar 2007 Jeg har ikke vurdert det. Som regel legger de jo sikkerhetsarginer inn i beregningen av fastrente - hvertfall banker men lånekassen bør vel også gjøre det. Nå ser ikke det tilbudet så veldig ille ut. Sanns. er vel større for at renta vil stige enn at den vil gå ned. Tror du bør vurdere behovet for stabil økonomi i disse årene. Har du søkt på nett om det er noen eksperter som har uttalt seg?Vil tro at de kanskje kan gi forskjellig svar på om det dreier seg fastrente på lånekasse kontra bank. Jeg tar sjansen på at det lønner seg med flytende, men har ikke så mye lån igjen og har økonomi til å tåle litt svingninger.
liv Skrevet 9. januar 2007 #3 Skrevet 9. januar 2007 Jeg har gjort det i dag... http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=151910
rusketulla Skrevet 9. januar 2007 #4 Skrevet 9. januar 2007 Jeg har også gjort det nå, for 5 år. Taper nok ikke så mye på det tror jeg :smile: Gjør det først og fremst fordi det vil være vanskelig for oss hvis renta fortsetter å stige, ved å binde renta vet jeg hvor mye jeg må betale i kvartalet. Men hva som anbefales er jo veldig forskjellig, du må nesten se på den situasjonen du er i og vurdere ut fra den :smile:
Gjest Gjesta Skrevet 9. januar 2007 #5 Skrevet 9. januar 2007 Kan man binde den selv om man ikke har begynt å betale ned studielånet?
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2007 #7 Skrevet 9. januar 2007 Jeg har bundet renta for tre år. Ønsker en forutsigbar økonomi.
Beam Skrevet 10. januar 2007 #9 Skrevet 10. januar 2007 Jeg kommer nok til å binde den for fem år. Er litt i tvil, men er redd for at renta skal bli høy og det er greit med forutsigbarhet. Dessuten så tyder jo mye på at det kan lønne seg denne gangen.
Sun Mei Skrevet 10. januar 2007 #10 Skrevet 10. januar 2007 Jeg har hatt bundet rente i mange år på studielånet. Først og fremst fordi det gir forutsigbarhet i forhold til utgiftene
iss Skrevet 10. januar 2007 #11 Skrevet 10. januar 2007 Jeg er sånn i tvil! Er det noen som har linker til andre steder enn dine penger og vg??? Noen flere ekspertuttalelser??
Gjest Myztica Skrevet 11. januar 2007 #12 Skrevet 11. januar 2007 Hvorfor så jeg ikke denne tråden i går :sur:
Lizz Skrevet 11. januar 2007 #13 Skrevet 11. januar 2007 Fristen for å binde renta er utsatt til i morgen 12.01 kl 24:00 pga datatrøbbel. Det stod det iallefall på siden deres i går kveld.. Så det går fortsatt ann å binde renta... sitter å teller på knappene selv.. skal skal ikke...
Gjest Myztica Skrevet 11. januar 2007 #14 Skrevet 11. januar 2007 *løpe inn på lånekassa sine sider og sjekker*
Gjest Myztica Skrevet 11. januar 2007 #15 Skrevet 11. januar 2007 ...og der fant jeg ingenting Jaja... hadde sikkert angret på det allikevel Tror jeg...
Gjest StoreSky Skrevet 11. januar 2007 #16 Skrevet 11. januar 2007 Jeg har bundet renta, under tvil! Men når renta går opp i april, så er det kun 0,6% som skiller... Så nå vet jeg hva jeg har av utgifter de neste fem årene! Forøvrig kan man bestille til midnatt fredag, også over telefon/brev. (om data problemene fortsetter)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå