Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har funnet alt fra lommebøker til Gameboy opp gjennom årene, og spesielt i butikkene jeg har jobbet i. Jeg har alltid gjort mitt beste for å finne eieren og aldri har jeg forsynt meg av eventuelle penger som har ligget i lommebøkene. Som regel har det ligget legitimasjon i lommebøkene og det har da nesten alltid vært mulig å få telefonnummeret til eieren ved å ringe Opplysningen. De gangene jeg har funnet kun kredittkort med navn men ikke har fått tak i eieren har jeg sendt kortet inn til kortselskapet og fått finnerlønn fra dem.

Det som er så rart er at folk har så ulike oppfatninger om dette med finnerlønn. Noen sier bare så vidt "takk" når de får tilbake lommeboka si (eller Gameboy'en for den saks skyld, han mannen hvis 7 år gammel sønn hadde mistet Gameboy'en sin smilte ikke en gang! :frustrert: ) mens andre er nesten på gråten av lykke og gir gladelig penger, sjokolade eller blomster.

Jeg forventer ikke å få noe store greier, særlig ikke når jeg finner noe der jeg jobber, og det er jo der det som oftest skjer. Men det er klart at lommeboka kan jo like fort havne hos noen som vil beholde alt innholdet selv og da får jo eieren ikke tilbake noenting....og det koster jo både tid og penger for meg å ringe Opplysningen og deretter eieren da.

Hva mener dere om dette? Ville dere gitt en påskjønnelse hvis dere fikk tilbake lommeboka deres? Hva hvis dere finner en lommebok, tenker dere på finnerlønn da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis det lå mye kontanter i lommeboken ville jeg gitt en påskjønnelse ja. Og uansett ville jeg vært overlykkelig og sagt tusen, tusen takk til den som hjalp meg å få igjen lommeboken. Det med finnerlønn kommer vel litt an på økonomi også...

Har lurt på noe av det samme, da jeg mange ganger har ringt til hundeeiere og fortalt at jeg har funnet hunden deres, og at de kan hente den hos meg. Et par av dem har bare vært skikkelig sure og dratt bikkja inn i bilen uten et ord til takk, selv om kjøteren faktisk har urinert ned huset mitt. Andre er superhappy, og det er jo så klart hyggelig. Folk er forskjellige.

Uansett: Finner man en lommebok (eller en løs hund for den saks skyld) så bør man si i fra til eieren, finnerlønn eller ikke. :)

Piaf: Ørten feil. :klaske:

Endret av Hu i Svingen
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde gitt finnerlønn hvis noen fra butikken hadde ringt meg og fortalt at lommeboken (eller lignende) lå der. Men hvis en privatperson hadde funnet noe som var mitt og kontaktet meg hadde jeg tenkt på finnerlønn.

Skrevet

Enig med Embla S.

Eg jobba på butikk ei tid, folk gløymde alt mogleg, inkl pengebøker, men eg tenkte aldri på noko finnarløn. Det er liksom ein del av servicen på jobben, å ta vare på ting folk mister, og prøve å finne dei dersom legitimasjonen er der.

Skrevet
Hva mener dere om dette? Ville dere gitt en påskjønnelse hvis dere fikk tilbake lommeboka deres? Hva hvis dere finner en lommebok, tenker dere på finnerlønn da?

Jeg ville ha gitt en påskjønnelse, om jeg fikk tilbake lommeboka mi (med innholdet i). Har man ikke "rett" på finnerlønn også da...? Noe om "10% av verdien"...??

Min far fannt en gang en lommebok med ganske mye penger, som han leverte til politiet. Tror politiet snakket om 10%... Mener at politiet ordnet så far fikk "finnerlønn" (tror han snakket med eieren, og betalte ut av pengene i lommeboka...).

Gjest graceland
Skrevet

Jeg blir veldig glad hvis folk finner igjen tingene mine, og tar kontakt. F.eks. så mista jeg lommeboka mi en gang, og fikk beskjed hvor jeg kunne komme og hente den. Det var ikke mye penger i den, men jeg hadde jo bankkort, førerkort, bilder etc., som ville vært surt og upraktisk å miste. I det tilfellet hadde jeg ikke anledning til å gi noen finnerlønn, men jeg sa ihvertfall tusen takk og var glad og takknemlig. :)

Skrevet

Rett før jul mistet jeg veska mi med lommebok, mobil og alt. En kompis sende en sms til mobilen min om at evt finnere kunne ringe ham. Og det gjorde de. De var på vei til politistasjonen for å levere veska. De kjørte til og med og leverte den de jeg var. Jeg hadde en hundrings i veska som jeg tilbød, men de ville ikke ha noe. Jeg ble dritglad for at de var så hjelpsomme og klemte dem flere ganger. Hverdagsengler :-)

Skrevet

Jeg forventer ingenting! Har levert mange ting til politiet jeg har funnet.

Jeg synes det er en uting at man skal forvente å få noe fordi man er lovlydig og IKKE stjeler :forvirret:

Det burde faktisk være en selvfølge at man er snill og leverer slike ting.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Jeg har også returnert en del lommebøker, bilnøkler, mobiler osv i forbindelse med jobb. Har aldri verken fått eller forventet finnerlønn.

Men takk er det jo hyggelig å få. Jeg har en følelse av at folk i mindre grad "ser" folk som er på jobb i forhold til andre privatpersoner når det gjelder å takke ol..

Skrevet
Jeg har også returnert en del lommebøker, bilnøkler, mobiler osv i forbindelse med jobb. Har aldri verken fått eller forventet finnerlønn.

Men takk er det jo hyggelig å få. Jeg har en følelse av at folk i mindre grad "ser" folk som er på jobb i forhold til andre privatpersoner når det gjelder å takke ol..

Det har du sikkert rett i, men i mine øyne er det naturlig. I en butikk er det vel en del av jobben din å ta vare på og kontakte eier av f.eks lommebok, som en del av butikkens service?

Men enig i at et "tusen takk" er på sin plass uansett!

Skrevet

:Nikke:

Skrevet

Det ER en selvfølge at man er snill og leverer tilbake slike ting. Det er jo derfor man alltid gjør det :) Og det er ikke dette det var snakk om heller, at man skal slutte å levere ting fordi enkelte ikke gir "belønning." Jeg vil si at i 50% av tilfellene får man tilbud om en eller annen påskjønnelse, man takker jo nei men av og til insisterer vedkommende.

Men jeg har også den samme følelsen som noen nevnte, liksom at butikkpersonale ikke blir sett på som "individer".

Sett i sammenheng med det å tipse på restaurant og i taxi så er det på en måte litt snodig kanskje...men det er nok en annen diskusjon. :)

Skrevet

Nei når det gjelder butikkansatte så forventer jeg at de tar vare på slikt. Jeg takker naturligvis, men finnerlønn gir jeg ikke.

Jeg synes det er enda frekkere dersom butikkansatte hadde stjålet en kundes lommebok (selv om kunden hadde mistet den), enn om en vanlig privatperson gjør det.

Skrevet

Jeg forventer ingenting. Egentlig er det nok å vite at noen er glad for at de fikk igjen det de hadde mistet. Finner man noe som gjester har glemt (kunder i en butikk er på en måte gjester) så synes jeg ikke man skal forvente noe som helst. Finner man noe på gaten, så stiller det seg litt anderledes synes jeg.

Skrevet
Jeg forventer ingenting! Har levert mange ting til politiet jeg har funnet.

Jeg synes det er en uting at man skal forvente å få noe fordi man er lovlydig og IKKE stjeler  :forvirret:

Signerer på denne.

Reagerte litt på TS innlegg her.. som om man forventer å få noe - selv om man sier at man ikke forventer det.. :overrasket:

Skrevet (endret)
Signerer på denne.

Reagerte litt på TS innlegg her.. som om man forventer å få noe - selv om man sier at man ikke forventer det.. :overrasket:

Ja det var jo voldsomt. Du kan vel se inn i hodet mitt du, som påstår at jeg forventer å få noe selv om jeg sier at jeg ikke gjør det. Jeg forventer å få takk derimot! Poenget er at noen ganger får man noe - andre ganger ikke. Så kom ikke her og legg ord i munnen på meg.

Og - det er ikke snakk om ting som kunder har glemt, det er snakk om ting de har mistet.

Endret av Meaty
Skrevet

Hadde jeg funnet en lommebok så hadde jeg tatt pengene som lå der, og ikke prøvd å finne personen. Mye fordi det er stress og jeg gidder ikke. Men kommer jo ann på, er det noen som har glemt den der jeg jobber hadde jeg lagt den til vent, men hadde jeg funnet den på bussen eller på bakken et random sted hadde jeg tatt den. Ja, jeg vet. Det er sånne som meg som ødelegger, blablabla

Skrevet

Jeg forventer heller ikke å få noe når jeg leverer tilbake mistede lommebøker, kort osv. Men det var nevnt før her at man har rett på 10 % av verdien, og det stemmer faktisk. Fant et annet sted at Hittegodsloven av 1953 § 9 sier at man kan nekte å gi fra seg hittegods før man får finnerlønn, og at finnerlønnen ikke skal være over 10% når verdien på tingen er over 500,-.

Skrevet
Hadde jeg funnet en lommebok så hadde jeg tatt pengene som lå der, og ikke prøvd å finne personen. Mye fordi det er stress og jeg gidder ikke. Men kommer jo ann på, er det noen som har glemt den der jeg jobber hadde jeg lagt den til vent, men hadde jeg funnet den på bussen eller på bakken et random sted hadde jeg tatt den. Ja, jeg vet. Det er sånne som meg som ødelegger, blablabla

Da antar jeg selvfølgelig at du synes det er helt greit at andre tar din lommebok hvis du mister den i stedet for å prøve å levere den tilbake?

Det er faktisk veldig enkelt, enten leverer du på politihuset/vekterkontor etc, ellers ringer du opplysningen og sjekker adr/tlf til personen og ringer og sier at du har funnet lommeboka så de kan hente den hos deg.

Mener du virkelig at det er mye jobb? :overrasket:

Skrevet
Da antar jeg selvfølgelig at du synes det er helt greit at andre tar din lommebok hvis du mister den i stedet for å prøve å levere den tilbake?

Det er faktisk veldig enkelt, enten leverer du på politihuset/vekterkontor etc, ellers ringer du opplysningen og sjekker adr/tlf til personen og ringer og sier at du har funnet lommeboka så de kan hente den hos deg.

Mener du virkelig at det er mye jobb? :overrasket:

Jepp! Jeg gjør dessverre det.

Nå går jeg sjeldent med kontanter, men det har skjedd.

Var i oslo i november, og mista den på et kjøpesenter. Liertoppen eller noe tror jeg det var. Var der 5 minutt før stengetid, og det var bare oss der. Oppdaga at jeg hadde mistet den, og ringte med en gang den ene butikken jeg var inni og de hadde ikke sett den i det hele tatt. Jeg vet jo det var hun som tok den, men det eneste som var i den var busskortet mitt, og bankkortet som jeg sperra med engang. Det var litt kjipt, men tenkte ikke mye over det.

Men jeg syntes fortsatt det er stress og gå gjennom masse leting etter en eier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...