Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2007 #1 Skrevet 9. januar 2007 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=152071 Eller er det tryggest å bare la dem sulte i hjel i fred der nede i Utlandia og Nødistan, mens vi krangler om hvor mange soldater vi skal sende til hvilken del av Afghanistan?
Gjest Gjest 1 Skrevet 9. januar 2007 #2 Skrevet 9. januar 2007 Jeg kan forstå mediene. Det er grenser for hvor lenge og mye folk orker å lese og humanitære katastrofer. Vi hører om dem overalt året rundt: internett, radio, tv, aviser, TV-aksjoner, hjelpeorganisasjoner...Folk kobler ut dersom det blir for mye mas. Det er flott det frivillige, organisasjoner og myndigheter gjør...og vi trenger alle å bli minnet på dette. Men jeg tror ikke akkurat det er fare for at folk skal glemme at det er humanitære katastrofer andre steder i verden.
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2007 #3 Skrevet 9. januar 2007 Jeg kan forstå mediene. Det er grenser for hvor lenge og mye folk orker å lese og humanitære katastrofer. Vi hører om dem overalt året rundt: internett, radio, tv, aviser, TV-aksjoner, hjelpeorganisasjoner...Folk kobler ut dersom det blir for mye mas. ← Nei, la oss heller få noen ukers diskusjon om hva Jan Werner døde av, om bensinprisen eller om navnet (NAVNET) på fusjonen av Statoil og Hydro. Sånne ting er det ikke grenser for hvor lenge og mye vi orker å lese om.
Gjest Gjest 1 Skrevet 9. januar 2007 #4 Skrevet 9. januar 2007 Nei, la oss heller få noen ukers diskusjon om hva Jan Werner døde av, om bensinprisen eller om navnet (NAVNET) på fusjonen av Statoil og Hydro. Sånne ting er det ikke grenser for hvor lenge og mye vi orker å lese om. ← Det er ikke akkurat noe bedre alternativ det du ramser opp her da...kan du ikke bare kjøpe Morgenbladet, Dagens Næringsliv og The Economist som alle andre? Resten kan jo lese VG og Dagbladet, eller se Frokost-TV i NRK og TV2 som uansett henter mange av ideene sine fra KG ( i morgen tar TV2 Frokost-TV opp temaet "tjukke kjæledyr"...).
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2007 #5 Skrevet 9. januar 2007 Det er ikke akkurat noe bedre alternativ det du ramser opp her da...← Dét har du, om ikke annet, rett i. Sannsynligvis er det litt av grunnen til at norske medier og norske politikere må tåle kritikk for å være minst like navlebeskuende som nordmenn flest.
Bettie Skrevet 9. januar 2007 #6 Skrevet 9. januar 2007 Leger Uten Grenser har rett i at det er noen få områder som får masse oppmerksomhet og det er mange som havner i skyggen.Kanskje mediene kunne variere litt. 2 uker Afghanistan og så over til noe annet - f.eks. Elfenbenskysten.
Gjest Gjest 1 Skrevet 9. januar 2007 #7 Skrevet 9. januar 2007 Leger Uten Grenser har rett i at det er noen få områder som får masse oppmerksomhet . ← Ja, dessverre: sport.
mysan Skrevet 10. januar 2007 #9 Skrevet 10. januar 2007 (endret) Ja, dessverre: sport. ← Ja, er det noe som får oppmerksomhet over alt annet, så er det den forbannede sporten! (Nå skal jeg lese linken i startinnlegget så jeg skjønner hva denne tråden egentlig handler om) Nå har jeg lest. Det er vel gjerne sånn at folk er sensasjonslystne. De glemte krisene er ikke nyheter lenger, dette er ting som har foregått i årevis. De har vel hatt sin andel av mediedekning kanskje? Ikke vet jeg, men jeg ser for meg aviser tjukke som bøker dersom alt skulle dekkes til en hver tid.. og hvis folk er noe som helst like meg så mister man interessen etter en gitt periode hvor det samme står i avisene dag etter dag uten endringer. Videre er det vel også sånn at ingen ting blir bedre fordi om vi får lese om det. Brenner man veldig for disse sakene, så er det faktisk mulig å krype ut av sin egen komfortsone og bidra aktivt. Barn sulter i store deler av verden, men blir de mettere av at vi kan lese om dem? Neppe, det er nok mere konkrete tiltak som må til. Endret 10. januar 2007 av mysan
talin Skrevet 10. januar 2007 #10 Skrevet 10. januar 2007 Det er vel gjerne sånn at folk er sensasjonslystne. De glemte krisene er ikke nyheter lenger, dette er ting som har foregått i årevis. De har vel hatt sin andel av mediedekning kanskje? Ikke vet jeg, men jeg ser for meg aviser tjukke som bøker dersom alt skulle dekkes til en hver tid. Problemet er at krisene i Afrika ikke er nyheter lenger de har gått over til å være normalen. Hadde det sluttet å være sult katastrofer i Afrika så hadde det blitt nyheter av det.
Gjest gjesta Skrevet 17. januar 2007 #11 Skrevet 17. januar 2007 Nei, la oss heller få noen ukers diskusjon om hva Jan Werner døde av, om bensinprisen eller om navnet (NAVNET) på fusjonen av Statoil og Hydro. Sånne ting er det ikke grenser for hvor lenge og mye vi orker å lese om. ← Du ramser opp ting som angår oss i større grad, som er i vår nærhet og dermed fyller nyhetskriteriene langt bedre enn de mange katastrofene i verden. Vi er mest interessert i det som skjer nærmest oss selv, sånn er det bare.
mysan Skrevet 17. januar 2007 #12 Skrevet 17. januar 2007 Ellers får vi da med oss ganske mye av katastrofene og krisene ellers i verden uansett, gjør vi ikke? jeg kan huske at det første jeg hørte om i så måte var barna i Biafra. Dette var på 60-tallet. Etter det har det alltid vært noe. Og man kan ikke dekke alt som skjer hele tiden i år etter år... skulle vi ikke gjort annet enn å lese avisene da? De ville vært tjukke som bøker, alle sammen hvis alt skulle dekkes. Og vi vet at verden er et helvete for flesteparten av de som bor i den, ikke blir det noe bedre av at vi går rundt og har vondt i magen på hele verdens vegne heller. Et hvert oppegående menneske VET at det er problemer, og vil man bidra, så finnes det muligheter. Som jeg sa litt tidligere i debatten, det er konkret bistand som hjelper, ikke å sitte og lese om det i avisen hjemme i sin egen lune sofakrok.
Gjest Silmarill Skrevet 17. januar 2007 #13 Skrevet 17. januar 2007 Enig med Mysan! Vi vet at elendigheten finnes, selvom alt ikke blir dekt i media! Vi hjelper ved å handle og gi, ikke bare av å lese om det. Uansett, kanskje en ide å bytte ut sportsbilaget med "nødsbilaget" eller noe!
Gjest gjesta Skrevet 17. januar 2007 #14 Skrevet 17. januar 2007 Ganske mange handler og gir fordi de leser om det. Andre tror at "katastrofe" betyr at håndballandslaget har tapt en kamp og at "tragedie" betyr at Per Sandberg går på fylla igjen. Greit å ha frihet til å velge.
Gjest Fresh Skrevet 17. januar 2007 #15 Skrevet 17. januar 2007 Jeg tror jeg sier som tre små kinesere: Når jeg blir litt lei av vafler, tar jeg eplekake med krem. Og hvem tør antyde at jeg ikke har problemer, lizzm.
Gjest gjesta Skrevet 17. januar 2007 #16 Skrevet 17. januar 2007 Jeg tror jeg sier som tre små kinesere: Når jeg blir litt lei av vafler, tar jeg eplekake med krem. Og hvem tør antyde at jeg ikke har problemer, lizzm. ← Vel, etter tilstrekkelig mange eplekaker med krem risikerer man å mobbe seg selv neste gang man veier seg. Der har du problem, azz!
Gjest Fresh Skrevet 17. januar 2007 #17 Skrevet 17. januar 2007 Vel, etter tilstrekkelig mange eplekaker med krem risikerer man å mobbe seg selv neste gang man veier seg. Der har du problem, azz! ← Ah, det er festlig å være vestlig. Vi er kanskje ikke flere, men vi er iallefall større!
Gjest LilSweetie Skrevet 17. januar 2007 #19 Skrevet 17. januar 2007 Nei, la oss heller få noen ukers diskusjon om hva Jan Werner døde av, om bensinprisen eller om navnet (NAVNET) på fusjonen av Statoil og Hydro. Sånne ting er det ikke grenser for hvor lenge og mye vi orker å lese om. ← Du ramser opp ting som angår oss i større grad, som er i vår nærhet og dermed fyller nyhetskriteriene langt bedre enn de mange katastrofene i verden. Vi er mest interessert i det som skjer nærmest oss selv, sånn er det bare. ← Jeg sliter endel med aa se hvordan Jan Werner eller navnet paa Statoil+Hydro angaar meg mer enn at mennesker doer. Det skremmer meg hvis noen faktisk mener det. Ellers enig med Gjest 1: kjop engelske aviser. De er ufattelig mye bedre enn de norske.
Gjest gjesta Skrevet 17. januar 2007 #20 Skrevet 17. januar 2007 Ellers enig med Gjest 1: kjop engelske aviser. De er ufattelig mye bedre enn de norske. ← Trenger heldigvis ikke lenger enn til Danmark for å finne bedre aviser. Problemet med engelske aviser er all orddelingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå