Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter på snart to år har fått sin første ørebetennelse. Hun fikk antibiotika hos legen. Det var bare det ene øret og han sa det var nok å gi henne i 5 dager. Hun ble raskt bedre. Mens nå på dag 5 klager hun på vondt i det andre øret. Spørsmålet mitt er egentlig om det er mulig å få ørebetennelse mens man går på pencillin eller er hun rett og slett så smart at hun skjønner at hvis hun sier hun har vondt i øret så får hun komme opp av senga, få en god smeltetablett med banansmak for så å få sove i mamman sin seng???

Og skal vi fortsette med pencillinen noen dager til for sikkerhets skyld? Bør vi sjekke det hos legen...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres rart ut at hun skal ha fått en betennelse mens hun har gått på antibiotika, så det spørs om hun gjør det for å få oppmerksomhet. Hvis dere er i tvil, kan bare legen se inni øret, så ser han raskt om det er inflammasjon.

Gjest gjesta
Skrevet

Det kan være at antibiotikaen ikke er riktig i frohold til bakterien.

Jeg har to ørebarn. Yngstemann hadde hatt hull på trommehinnen minst ti ganger da han var 8 mnd.

Det spesialisten gjorde var å ta en bakterieprøve av nese/hals som han sendte inn til dyrkning. Jeg fikk en resept på antibiotika med beskjed om å ikke bruke den før det var absolutt nødvendig. Det kunne faktisk hende at medisinen ikke tok den type bakterie som mitt barn hadde.

Du trenger ikke å ha barnet i dn seng. Har det vondt på natta så sitter du oppe med det en stund. Nesedråper og å ligge høyt med hodet hjelper noe på smertene.

Skrevet

Svært ofte er ørebetennelse forårsaket av virus, og da hjelper ikke antibiotika. Det kan nok hende det er virus som gjør at datteren din nå har vondt i det andre øret. Eller; hun kan , som du selv sier, ha lyst på en kos og en god "drops" ;) . Du får nok bare se det an en dag eller to...

Skrevet

Tror også at kanskje ikke antibiotikaen er den riktige i forhold til bakterien.

Har ei datter som har vært mye plaget med ørebetennelser i oppveksten. I flere tilfeller så har hun fått feil antibiotika. Du merker det ganske raskt når hun har fått den riktige.

Ville uansett fått legen til å sjekke.

Skrevet

Jeg tipper hun er litt ung til å begynne å lure med vondter for å få spesialbehandling. Ta heller en ekstra tur til legen. Håper hun blir frisk snart! :)

Skrevet
Jeg  tipper hun er litt ung til å begynne å lure med vondter for å få spesialbehandling. Ta heller en ekstra tur til legen. Håper hun blir frisk snart! :)

Hehe - nå nei du, det skjønner de når de er to år.

Som mange her sier, antibiotikaen kan være feil. Det første øret ville uansett blitt bra nå uavhengig av riktig eller feil medisinering. Ta en tur til legen igjen - gjerne øre-nese-hals spesialist. Vi hadde MANGE slike runder da vesla var rundt to, og endte opp med dren til slutt. Vips - problemene slutt *bank i bordet*

Skrevet

tusen takk for svar! Hun har ikke klaget noe på øreverk idag eller i kveld. Så det ser ut som det har gått over enten det var ekte eller rent skuespill... ;)

Gjest Silmarill
Skrevet
Det kan være at antibiotikaen ikke er riktig i frohold til bakterien.

Jeg har to ørebarn. Yngstemann hadde hatt hull på trommehinnen minst ti ganger da han var 8 mnd.

Det spesialisten gjorde var å ta en bakterieprøve av nese/hals som han sendte inn til dyrkning. Jeg fikk en resept på antibiotika med beskjed om å ikke bruke den før det var absolutt nødvendig. Det kunne faktisk hende at medisinen ikke tok den type bakterie som mitt barn hadde.

Du trenger ikke å ha barnet i dn seng. Har det vondt på natta så sitter du oppe med det en stund. Nesedråper og å ligge høyt med hodet hjelper noe på smertene.

Enig med Persille! (sønnen min også var "ørebarn" med sprukken trommehinne sikkert 10 ganger han også) :tristbla:

Tenkte at i tilegg til det Persille nevner for å døyve smerten, er det lurt å ha noe varmt mot øret! Husker pappa alltid ristet et brød, pakket det inn i litt kjøkkenpapir å la det mot øret mitt :) (går fint ann med varmeflaske så klart mot det vonde øret)

Ser nå at det har gått over åda, og det er bra uansett årsak, men tipset mitt gjelder uansett ;)

Skrevet

Vårt barn har også ørebetennelse. Har endel feber, og svetter endel når hun har sovet. Det som er litt rart er at hun er iskald på føtter og hender, men varm/svett ellers? Pleier det å være sånn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...