Gjest Lei og oppgitt Skrevet 9. januar 2007 #1 Skrevet 9. januar 2007 I løpet av en eneste reklamepause på tv2 nå i dag var det hele 3 ulike reklamer for produkter/programmer beregnet på å få en ned i vekt. Man kan knapt lese dagbladet og vgs nettsider uten å bli overøst med slankereklame for vektklubbene deres, og nesten alle ukeblad har artikler om hvordan man slanker seg regelmessig. På mozon.nos nettside er det i skrivende stund hele 5-6 artikler om slanking, og uansett hvor man ser får man det opp i fleisen hvor skadelig/farlig overvekt er. I tillegg kommer jo en titalls programmer om slanking på tv. Er det ikke nok nå? Det er jo greit nok at det er nyttår og høysesong for slanking, men dette tar jo helt av! Jeg er rett og slett dritlei! Og så har vi dagbladets oppslag her en dag da, om at overvektige er noen få poeng dummere enn normalvektige - uten at de informerte om at de generelle resultatene ikke kan overføres til hvert enkelt individ. Det vil si at selv om det er en generell sammenheng betyr ikke det at den overvektige du har foran deg er dum! Røykere har jo også blitt koblet til dårlig samarbeidsevne og en rekke andre mindre bra personlighetsegenskaper, men denne generelle sammenhengen sier ingenting om hvordan røykeren foran deg er. Rasisme er ikke generelt akseptert, men å hakke på overvektige er dessverre helt ok. Selv var jeg normalvektig helt til jeg begynte på medisiner som ga kraftig vektøkning som bivirkning, og har siden slitt med å gå ned igjen (bl.a pga insulinresistens) siden jeg har en skade som gjør at jeg ikke kan trene. Det er faktisk ikke alle som blir overvektig på grunn av usunt kosthold og lite morsjon, årsakene bak overvekt er mange og kompliserte. Overspising er jo faktisk den vanligste spiseforstyrrelsen som finnes, og mange medisiner, spesielt mot psykiske lidelser, gir overvekt som bivirkning. Dessuten er det mange psykologiske faktorer også: Ei jeg kjenner ble overvektig med vilje for å slippe oppmerksomhet fra menn etter at hun ble voldtatt. Det sier jo litt...En annen venninne av meg sliter med å legge på seg, og er i følge bmi kraftig undervektig. Hun spiser 2 sjokoladeplater (400 gram totalt) per dag, i tillegg til 3 porsjoner middag og 10 brødskiver per dag. Likevel legger hun ikke på seg et eneste gram, selv om hun ikke trener. Selv må jeg ned på 800 kcal per dag før vekten i det hele tatt rikker seg nedover, noe som er langt under det som vanligvis anbefales for vektreduksjon. Det er ikke alltid samsvar mellom hva som går inn og hva som vises på kroppen - folk er forskjellig når det gjelder hva som lagres av fett, rett og slett. Det er faktisk ganske sårende å få høre at man må slanke seg hele tiden, at man ikke er god nok slik man er og at man er stygg hvis man ikke passer inn i en bitteliten størrelse. Tror dere ikke at jeg vet at jeg er tykk? Det er ikke nødvendig å si det til meg, jeg er fullt klar over det - og jeg oppfyller mensakravene også, for de av dere som lurer på hvor dum jeg er siden jeg er overvektig. *snøfte litt* Det å høre det jævlige slankepresset overalt gjør en bare mindre, ikke mer, motivert til å gå ned i vekt! Så kjære overvektige der ute: Ikke la presset ta dere. Om dere ikke klarer å gå ned i vekt så kan dere trøste dere med at det faktisk ikke er farlig å være overvektig så fremt du trener og holder deg i god form - den tynne late naboen din belaster storsamfunnet mer enn det du gjør. Overvekt i seg selv er ikke farlig, men mangel på fysisk aktivitet er det. Se bare her! http://www.raringen.no/article/00166.shtml Dessuten er det bedre å være overvektig enn undervektig om du først skulle bli syk også - og det å være undervektig er farligere enn å være overvektig! Og ja, det er også ille å slite med selvbildet sitt om man er for tynn. Hvorfor kan ikke folk bli akseptert for den de er? Hvorfor skal ens verdi måles i kilo (eller mangel på dem)? Så til alle sammen: Dersom du trener regelmessig spiller det ingen rolle hva vekten din viser. Å være fornøyd med seg selv er mye viktigere!
Supraspinatus Skrevet 9. januar 2007 #2 Skrevet 9. januar 2007 Slankepresset er desverre ganske stort. Men hvis du ikke vil slanke deg så må du rett og slett vende det andre kinnet til. Folk har alltid strevd etter å nå det som var kroppsidealet. Før var faktisk overvekt sett på som en bra egenskap. Det er to tanker jeg gjorde meg når jeg leste innlegget. Den ene var at hvis du føler at det er et stort slankepress, så er det kanskje en del av deg som også vil ta del i det. Men som du sier har du medisinske faktorer som påvirker forbrenningen din og evnen din til å trene. Kanskje du burde snakke med legen om dette og kanskje h*n kan hjelpe deg? Den andre tanken jeg gjorde var at som sikkert alle de slankeartiklene sier, så er overvekt et økende helseproblem. Alle vil leve lengre og sunnere(nesten alle ihvertfall). Selv om vi gjerne ikke kan eller har vilje til det. Men til syvende og sist er det ditt valg. Det er ingenting gale med å veie mer enn gjennomsnittet!
Gjest Gjesta Skrevet 9. januar 2007 #3 Skrevet 9. januar 2007 Jeg mener at det økende slankepresset kommer fordi fedme er et økende problem i verden. Hvis man tror at folk mener at man burde slanke seg pga utseendet tar man stort sett feil! Jeg hadde ikke brydd meg katta om familien min var fete dersom det ikke var helseskadelig! Men jeg ønsker at de (og jeg) skal leve et godt liv så lenge som mulig, og ser derfor slankepresset rundt meg som en positiv pådriver. (jada jeg har slitt med vekt og spiserforstyrrelser siden jeg var liten, men jeg forstår da at det absolut ikke er sunt å være så overvektig at man kan pådra seg livsfarlige sykdommer)
Gjest Ylva Virvla Skrevet 9. januar 2007 #4 Skrevet 9. januar 2007 Enig med deg. Det tar helt av. Men det er stort fokus på utseende generelt, og ikke bare det å være slank. Særlig TVNorge har fylt mye av beste sendetid med denne type programmer.
Gjest Ylva Virvla Skrevet 9. januar 2007 #5 Skrevet 9. januar 2007 Slankeprogrammene, sammen med andre selvhjelpsprogrammer som f. eks "kle deg bedre"-programmer, har rett og slett blitt en ny trend akkurat som alle reality-programmene som regjerte for fem år siden.
Gjest Fresh Skrevet 9. januar 2007 #6 Skrevet 9. januar 2007 Jeg synes gårsdagens utgave av Puls på NRK satte det hele i et fint perspektiv, og fokuserte på de helsemessige gevinstene ved å ha et sunt kosthold og være aktiv.
Lille Grete Skrevet 10. januar 2007 #7 Skrevet 10. januar 2007 Jeg synes gårsdagens utgave av Puls på NRK satte det hele i et fint perspektiv, og fokuserte på de helsemessige gevinstene ved å ha et sunt kosthold og være aktiv. ← Ja, det var bra synes jeg. Og så snakket de lite om vekt.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2007 #8 Skrevet 10. januar 2007 Jeg mener at det økende slankepresset kommer fordi fedme er et økende problem i verden. Hvis man tror at folk mener at man burde slanke seg pga utseendet tar man stort sett feil! Jeg hadde ikke brydd meg katta om familien min var fete dersom det ikke var helseskadelig! Men jeg ønsker at de (og jeg) skal leve et godt liv så lenge som mulig, og ser derfor slankepresset rundt meg som en positiv pådriver. (jada jeg har slitt med vekt og spiserforstyrrelser siden jeg var liten, men jeg forstår da at det absolut ikke er sunt å være så overvektig at man kan pådra seg livsfarlige sykdommer) ← Jeg er enig i denne "tolkningen". Jeg har også merket at det er en "kampanje" for å ta tak i problemer som feil kosthold, mangel på mosjon osv, og på en måte er det noe bra med det. Mange av oss er lite fysisk aktive, og tenker kanskje ikke så mye på hva vi spiser. For noen av oss er det relativt lett å gjøre noe med dette - ta meg selv; jeg har det siste halve året lagt om kostholdet gradvis, og basert på sunnere ting jeg liker, i tillegg til at jeg har begynt så smått å trene. Men jeg har ikke noe problematisk forhold til dette fra før, jeg er naturlig slank og har alltid vært frisk. Jeg kan skjønne at det oppleves som et negativt press når man er syk eller av andre grunner ikke _kan_ trene, eller er skyld i vekt- og helseproblemene. For det blir ofte i slike kampanjer lagt veldig mye vekt på det personlige ansvaret vi har - og når man har faktorer som begrenser en får er jo ikke gjort så mye med det, og føler kanskje at andre ser på en som en taper. Det er synd, og det bør jo ikke være sånn! Jeg kjenner forresten en familie hvor alle er sterkt overvektige. De har selvsagt gener som gir dem tregt stoffskifte og høy vekt. Men de har også hatt endel uvaner som høyt sukkerforbruk, røyking o.l - og dette går det an å endre på. De jeg kjenner har gjort det, og det er jo kjempebra! Kanskje de ikke blir synlig slankere for naboer og kolleger, men de blir jo faktisk endel sunnere. Så man bør tenke seg om før man dømmer andre pga utseende, vi har forskjellige forutsetninger.
Gjest Lei og oppgitt Skrevet 10. januar 2007 #9 Skrevet 10. januar 2007 Til du første som svarte: Det at jeg opplever slankepresset som stort trenger ikke bety at jeg vil ta tak i problemet, men rett og slett at jeg vil kunne være fornøyd med meg selv uten å få det trygt opp i trynet at jeg ikke bør være det hele tiden! Jeg har jo uttalelser fra både lege og ernæringsekspert at det å slanke seg for meg blir som å slanke seg med to handbrekk på, og de har dermed foreslått at jeg heller bør passe på å trene mye - ikke for å gå ned i vekt, men for å være sunn. Jeg og en venninne gikk på samme diett med nøyaktig samme måltider her for en tid tilbake, med likt aktivitetsnivå hun gikk ned 10 kg, jeg gikk ned 1 kg. Dette gjorde vi altså i 3 måneder - og beklager å si det, tre måneders blodslit for en kilo er rett og slett ikke verdt det! Dermed har jeg fokusert på å like meg selv sånn jeg er i stedet, med alle feil og mangler. Og vet dere hva eller? Jeg er faktisk fornøyd med meg selv slik jeg er. Ja, jeg er ikke perfekt, men jeg har mange andre gode kvaliteter! Og dermed liker jeg ikke alle slankeprogrammene som på død og liv skal få meg til å føle meg mislykket og dårlig, samtidig som de sier at "hvis du ikke gjør noe med det så dør du". Det siste er jo ikke sant engang! Det er mangel på trening som er farlig, ikke overvekt i seg selv! Jeg får ikke trent så mye jeg ønsker pga skaden min, men jeg har i det minste funnet noen treningsformer (svømming blant annet) som holder meg aktiv. Og når alle mål (blodtrykk, kolestrol etc) hos legen er perfekt - hvorfor skal jeg da på død og liv slanke meg? Slankepresset burde heller blitt byttet ut med treningspress - for det er utrolig mange tynne og utrente mennesker der ute, med mye høyere farlig kolestrol og blodtrykk enn godt trente overvektige. Så folkens: Tren, uansett hvilken størrelse du er. Man kan være tykk på innsiden selv om man er tynn på utsiden...
Gjest =tentacle= Skrevet 10. januar 2007 #10 Skrevet 10. januar 2007 I løpet av en eneste reklamepause på tv2 nå i dag var det hele 3 ulike reklamer for produkter/programmer beregnet på å få en ned i vekt. Man kan knapt lese dagbladet og vgs nettsider uten å bli overøst med slankereklame for vektklubbene deres, og nesten alle ukeblad har artikler om hvordan man slanker seg regelmessig. På mozon.nos nettside er det i skrivende stund hele 5-6 artikler om slanking, og uansett hvor man ser får man det opp i fleisen hvor skadelig/farlig overvekt er. I tillegg kommer jo en titalls programmer om slanking på tv. Er det ikke nok nå? Det er jo greit nok at det er nyttår og høysesong for slanking, men dette tar jo helt av! Jeg er rett og slett dritlei! ← Sympatiserer med problemet. Men husk at dette ikke handler om deg i det hele tatt. De bryr seg ikke om hvordan kroppen din ser ut, eller om du risikerer helseproblemer på grunn av overvekt. Noe er helseinformasjon, noe er tabloid og katastrofevinklet "helseinformasjon", men reklame for produkter og tjenester handler om at forskjellige aktører vil tjene penger på en kjøpevillig gruppe.
punktom Skrevet 10. januar 2007 #11 Skrevet 10. januar 2007 Og vet dere hva eller? Jeg er faktisk fornøyd med meg selv slik jeg er. Ja, jeg er ikke perfekt, men jeg har mange andre gode kvaliteter! Og dermed liker jeg ikke alle slankeprogrammene som på død og liv skal få meg til å føle meg mislykket og dårlig, samtidig som de sier at "hvis du ikke gjør noe med det så dør du". Det siste er jo ikke sant engang! Det er mangel på trening som er farlig, ikke overvekt i seg selv! ← Jada. Og det finnes røykere som aldri dør av lungekreft. Skal man derfor unnlate å informere om at røyking faktisk er farlig? Jeg er enig i at media kan gi et skjevt bilde av saken (i salgsøyemed er dårlig samvittighet en bra ting) og de hjelper ikke akkurat, men det endrer ikke det faktum at befolkningen generelt sett blir feitere. Og selv om det finnes individer der ute som har en helse som fint takler overvekt, betyr ikke det at fedme ikke kan bli et generelt samfunnsproblem. For nordmenn har ikke blitt feitere fordi vi nå plutselig har biologien som takler fedme bedre. Vi har blitt feitere på grunn av mindre aktivitet og dårligere kosthold. Så et slankt individ er ikke nødvendigvis en god indikator for god helse, men et slankere Norge er det.
Gjest helseopptatt Skrevet 10. januar 2007 #12 Skrevet 10. januar 2007 Så kjære overvektige der ute: Ikke la presset ta dere. Dessuten er det bedre å være overvektig enn undervektig om du først skulle bli syk også - og det å være undervektig er farligere enn å være overvektig! ← Trist å høre at du er så lei deg! Om slankepresset har kommet for langt? JA og NEI. Ja - fordi det er bevist at det stort sett de som har et anstrengt forhold til slanking som tar innover seg slankepresset, les enten de som er for tynne, fanatikere eller de som rett og slett ikke klarer å slanke seg. For disse overnevnte så kan slankepresset i dagens samfunn føre til at de føler seg misslykkede og at de ikke strekker til. Ja - fordi slankepresset kan føre til psykisk press og sykdom Ja - fordi det er et utrolig press på de yngste som enda ikke har fått perspektiver på livets realiteter. Nei - fordi andelen overektige stadig øker i Norge (les artikkel under) og fordi vi må ta tak i denne situasjonen før det er for sent. Nei - fordi overvekt øker sykdoms byrden, ekstra kostnad for samfunnet og forkorter livet til den overvektige. Her er noen sykdommer assosiert med overvekt: Insulin resistens, Diabetes type II, reproduktive problemer (østrogen mengden øker hos men, PCOS og menstrasjons forstyrrelser hos kvinner), Hjertesykdommer (høyt blodtrykk, angina, åresykdommer, slag og hjertesvikt), Lunge problemer, Gallesteiner, økt fare for en rekke kreft former (spiserør, kolon, rektum, bukspyttkjertenen, lever, prostata, galleblære, bryst og underlivs kreft), lever sykdommer (fatty liver disease), gikt osv. Artikkel om fedme epedimien i Norge: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V...SEKS_ID=1473366 På grunn av den økte sykdoms byrden og kostnader både i menneske liv og økonomi så må vi fokusere på dette å forsøke å få bukt med problemet. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/VisArt....asp?ArtId=6329 Det er også bevist at fedme på egenhånd er en risikofaktor for hjertesykdom: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V...SEKS_ID=1375991 Og siden hjertesykdom er et at de største problemene vi ser i dag, vil fedme på lik linje som kolestrol, røyking og høyt blodtrykk være satsning områder. Nyresvikt er en annen kostbar sykdom hvor fedme er en risikofaktor: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V...SEKS_ID=1351223 Når du sier at undervekt er farligere enn overvekt så er nok ikke det helt korrekt, men det er en sammenheng mellom for høy og for lav BMI og økt dødlighet: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/VisArt....asp?ArtId=4129 Det er også den siste tiden gjort forskning på undervektige mus og funnet ut at disse lever lenge enn overvektige (finner dessverre ingen gratis linker til dette arbeidet). Jeg vil også påpeke at jeg mener det er behov for det slankepresset vi ser i dag på grunn av at det blir mer og mer akseptert å være overvektig. Se bare på kleskjedene som lansere f.eks Big is beautiful. Jeg mener for all del at man skal være fornøyd med den kroppen vi har og at også overvektige skal ha fine klær, men vi må passe oss for å normalisere fedme på grunn av helsefarene som følger med. Og det er ingen tvil om at slanking kan fungere: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/VisArt....asp?ArtId=6097 Men kanskje er slankepresset et feil fokus, kanskje det burde satses mer på å fokusere på et sunt kosthold og trening?
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2007 #13 Skrevet 10. januar 2007 Jeg skjønner det er vondt å føle at man blir stigmatiser fordi man er overvektig! Du tilhører til og med en gruppe som har ekstra vanskelig for å gå ned i vekt, det føles kanskje ekstra urettferdig å leve et sunt liv og fortsatt ikke gå ned i vekt slik de fleste andre gjør. Jeg er klar over at det er mange grunner til overvekt! Venninnen din du fortalte om som la på seg for å bli usynlig ovenfor menn er jo også en trist historie. Samtidig synes jeg allikevel det er utrolig viktig å sette fokus på den økende overvekten i Norge, akkurat like viktig som det er å sette fokus på andre samfunnsproblem, det være seg overgrep, klimaforandringer osv. Man må kanskje lære seg å se forbi slankereklamene og heller se på mulighetene for folkeopplysning som begynner allerede i barnehagen. Ikke slanking, men bevisstgjøring på mat og aktivitet. Jeg syntes pulsprogrammet var veldig fint. Da man filmet ekteparet spise middag uttalte kvinnen at hun mente deres familie hadde et tradisjonelt ok norsk kosthold. De spiste potetstappe og wienerpølser med ketchup. Jeg vet mange normalvektige også spiser dette, det er ikke den direkte årsaken til at de er overvektige, men en del av problemet. Utrolig lite næringsrik mat med masse sukker i! Forbrukere burde bli flinkere til å kreve å få vite sukkerinnhold i maten og bevisst velge sunne varianter slik at vi får mer sunt å velge mellom! Å ikke ha en slank kropp burde ikke være en årsak til å bli sett på som "mindre vellykket" slik det fremstilles i reklamene. Derfor er det utrolig viktig å først og fremst like seg selv og innse at reklamen kun har en mening; å gi deg dårlig samvittighet og få deg til å bruke penger på deres produkt. Samfunnsopplysning derimot, og TILRETTELEGGING i samfunnet gjennom å gjøre trening skattefritt, momsfi frukt/grønt og sunne matvarer. Informasjonskampanjer på samme måte det ble ført for å slutte å røyke. Ikke en informasjonskampanje der man fokuserer på overvekt kanskje, men der man fokuserer på sunn mat!
Gjest Coolaid Skrevet 10. januar 2007 #14 Skrevet 10. januar 2007 Vapyra skrev: "Jeg mener at det økende slankepresset kommer fordi fedme er et økende problem i verden". Er bare delvis enig i utsagnet ditt. Jeg tror mesteparten av slankepresset kommer som et resultat av media, reklamebransjen, modeller, klesbransjen, kjendiser osv, som forteller oss at å være slank er synonymt med det å være lykkelig. Kan man vise at man kontrollerer kroppen sin med å være tynn, har man også kontroll over livet sitt... Det er veldig skummelt hvor mange kjendiser som sliter med en eller annen form for sykdom i forbindelse med det å være tynn. At fedme er et økende problem i verden er nok riktig, ihvertfall i velstandslandene. Men det er ingenting som tilsier at det å være i god fysisk form har noe som helst å gjøre med det å være tynn. Og når det gjelder dette som handler om utseende så er det veldig personlig hva vi liker, tiltrekkes av og tenner på. Selv tiltrekkes jeg av jenter med utstråling, som tar vare på seg selv og er naturlige. Utseende er ikke det viktigste, og kan god tiltrekkes av litt større jenter som har fine personligheter. Drømmedama er en som et fornøyd med seg selv, som er sunn og frisk, har utstråling, og som har litt å ta i....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå