Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har høyrt ein del snakk om at folk i vesten blir så tjukke og får dårleg helse, mellom anna pga ferdigmat, som er så usunn. Men kva er denne ferdigmaten dei snakkar om?

Er det fast food, hamburgarar og slikt som ein kjøper på gatekjøkken? I så fall skjøner eg det.

Eller er det mat som ein kjøper i butikken, som ein berre varmar opp heime? Fjordland har jo mykje slikt, i porsjonspakkar, evt. fiskegrateng, lapskaus, etc.

Men er dette verkeleg så usunt? Eg har trudd at eg spiser sunt når eg handlar fiskegrateng, eller den frosne ferdig-woken frå Findus som ein berre slenger i panna.... men så byrjar eg å tvile...

Må ein verkeleg lage alt heilt frå bunnen for at det skal vere sunt? Er ferdigkjøttkaker så usunne samanlikna med dei ein lagar heime?

Det skal vel ikkje vere så lett å leve sunt... :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder den ferdigmaten det advares mot er det vel heller typisk gatekjøkkenmat, dvs hamburger, pølse i brød, kebab o.l. og ikke Fjordland og andre helfabrikata. Uten at jeg har særlig kjennskap til Fjordland o.l. vil jeg nok si at det ikke er spesielt usunt, muligens kan det være mer salt og fett enn hjemmelaget mat (avhengig av hva du pleier å lage da). Det jeg ikke liker med hel-/og halvfabrikata er ikke om det er sunt/usunt, men at jeg ikke har kontroll over hva som er i det. Ferdige kjøttkaker og fiskekaker inneholder kanskje bare halvparten kjøtt og resten potetmel og annet fyllstoff, når jeg lager det selv vet jeg i allefall at mesteparten er kjøtt/fisk og jeg kan krydre og tilsette smaker som jeg vil og evt passe på salt- og fettmengden etter hva jeg selv ønsker. Men det aller viktigste for meg er imidlertid smaken. Ferdiglaget mat smaker (for meg) dvaskt og uinteressant, hjemmelaget er uendelig mye bedre. Og i tillegg synes jeg det er gøy å lage mat, så da er jo saken enkel. Men jeg synes ikke du skal bekymre deg så mye. Å kjøpe ferdige kjøttkaker, frosne wokgrønnsaker eller Fjordlandmiddager på travle dager kan fint inngå i et sunt og variert kosthold.

Gjest gjesta
Skrevet

Når ikke Fjordland vet hva som er i maten de selger, hvordan skal man som kunde vite det? :) I ny og ne er ikke en Fjordlandmiddag noe ille, men det er viktig å spise variert.. Dessuten så inneholder slike ting veldig mye salt, for at det i heletatt skal smake noe..

Skrevet

Jeg er nok blant dem som er klarest på at jeg mener hel- og halvfabrikata er usunn mat, og som derfor lager all mat fra grunnen med hjemmelaget kraft og hele pakken.

Hovedargumentet mitt er noe av det Arkana nevner - når jeg lager maten min fra grunnen av rent kjøtt, fisk, kornprodukter og friske grønnsaker, vet jeg hva jeg spiser. Jeg bruker i tillegg i høy grad økologiske råvarer, da vet jeg enda mer (dvs at jeg ikke får mat som inneholder sprøytemiddelrester eller er genmodifisert). Og jeg synes også mat laget fra grunnen smaker best, med klare, rene smaker, i motsetning til oversaltet ferdigmat full av "smaksforsterkere".

Generelt sett finner man i hel- og halvfabrikata høyt innhold av salt, sukker og fett, i tillegg til konserveringsmidler og diverse tilsetningsstoffer. I en god del ferdigmat (feks kjeks, frokostblanding, suppeposer) er det i tillegg transfett/herdet fett, som er kreftfremkallende. Les på pakken, så får du et inntrykk.

I ferdigprodukter kan også dårlige råvarer maskeres og krydres til det ugjenkjennelige - hvor mye fisk er det egentlig i fiskegratengen? Hva inneholder egentlig pølsene? Men selvsagt finnes det bedre og dårligere ferdigprodukter i så måte, og man får nok til en hvis grad det man betaler for.

Jeg tror også at jo mer prosessert og raffinert maten er, dess fattigere er den på vitaminer og mineraler. Derfor er maten man lager fra grunnen av ubearbeidede råvarer den sunneste.

Men så kommer det hele også an på hvordan man definerer "sunn/usunn" - som du ser er det for meg ihvertfall ikke synonymt med "kalorifattig". ;)

Skrevet

Det av ferdigmat som er særlig usunt er farseprodukter av alle slag, dvs. hamburgere (bortsett fra de som består av nesten bare rent kjøtt), kjøttkaker, -boller og -pudding av alle slag, pølser, osv. Grunnen til at disse er usunne er at de ofte inneholder mindre enn 40% kjøtt, og resten fett, tilsetningsstoffer, potetmel, osv. Det finnes imidlertid produsenter som lager sunnere og renere varianter, f.eks. Grøstad. Deres pølser inneholder 90 % kjøtt, og er dessuten økologiske, og har nesten ikke tilsetningsstoffer.

Fiskepinner er heller ikke sunt, da skorpen som regel inneholder transfett. De inneholder dessuten svært lite ren fisk. Det samme gjelder ferdig fiskegrateng.

Lettpølser, lettmajones o.l har jeg ingen tro på at er sunt - de inneholder alle slags fyllstoffer som skal erstatte fettet.

Når det gjelder halvfabrikata som suppe-, sause- og gryterettpulver kan jeg ikke tenke meg at de inneholder særlig næring. De har dessuten svært høyt saltinnhold.

(Dette høres jo ut som rene skremselspropagandaen! Det er ikke ment slik, altså, :) man dør ikke, og trenger ikke å bli feit av det - det handler mer om hva man vil/ikke vil putte i kroppen sin.)

Det finnes imidlertid sunne ferdigprodukter:

Frosne grønnsaker inneholder som regel mer vitaminer enn ferske grønnsaker, da de blir frosset ned rett etter innhøsting, mens ferske grønnsaker gjerne har reist langt og ligget på lager/i butikken lenge og dermed tapt mye av næringsverdien. (Men de smaker jo mye bedre...)

Bacalao de Pedro som finnes i frysedisken er god, og har ingen tilsetningsstoffer. (Men den er fryktelig dyr!)

Fjordland er sikkert OK, men inneholder nok for mye salt.

Lapskaus på boks er sikkert ikke usunt.

Og så går det godt an å lage mat fra bunnen som er usunn også! Med masse fløte, smør, margarin, sukker, salt, fett kjøtt, bacon, osv.

Tingen er å spise variert og nok grønnsaker (gjerne frosne!) Da tror jeg man får et bra nok kosthold som ikke er for fetende. De som blir feite og usunne av ferdigmat tror jeg blir det fordi de spiser for ensidig og ikke får i seg nok grønnsaker.

Gjest gjesta
Skrevet

Bare et hjertesukk, men det burde være overrepresentasjon av krefttilfeller og overvektige på diverse usentrale småsteder i Norge, hvor det knapt finnes gode råvarer i den lille dagligvarehandelen, knapt hel frossenfisk til å lage fiskekaker av.

Ellers prøver jeg også å lage mat fra bunnen for å få bedre smak og mer kontroll over hva som er i - det er mye vi ikke trenger, og som ikke har næringsverdi. Men jeg merker jeg noen ganger nesten ikke klarer å handle i nærbutikken om jeg begynner å tenke for mye, og jeg har ikke så mange alternativer til daglig.

(Forresten kan selv soyamelk være kreftfremkallende fordi soyaprotein er østrogenhermende, så jeg prøver å resignere og bare løpe fort under kraftledningene når jeg kommer på det...)

Skrevet (endret)
Bare et hjertesukk, men det burde være overrepresentasjon av krefttilfeller og overvektige på diverse usentrale småsteder i Norge, hvor det knapt finnes gode råvarer i den lille dagligvarehandelen, knapt hel frossenfisk til å lage fiskekaker av.

Ellers prøver jeg også å lage mat fra bunnen for å få bedre smak og mer kontroll over hva som er i - det er mye vi ikke trenger, og som ikke har næringsverdi. Men jeg merker jeg noen ganger nesten ikke klarer å handle i nærbutikken om jeg begynner å tenke for mye, og jeg har ikke så mange alternativer til daglig.

(Forresten kan selv soyamelk være kreftfremkallende fordi soyaprotein er østrogenhermende, så jeg prøver å resignere og bare løpe fort under kraftledningene når jeg kommer på det...)

Er det virkelig slik at man på småsteder og i nærbutikker ikke kan få kjøpt friske (eller frosne) grønnsaker som ikke inngår i en eller annen ferdigrett, hermetiske tomater, frosne eller ferske koteletter, eller blokker/stykker med frossen sei, laks eller torsk? Ikke egg, melk, fløte, rømme og yoghurt naturell? Og heller ikke ris, pasta og ulike typer mel og gryn? Det er nemlig alternativer til ferdigmat - det trenger faktisk ikke å være mer komplisert. :)

Ordet "kreftfremkallende" går det nok noen ganger inflasjon i, om det er det du mener å si, men jeg brukte det kun i forbindelse med transfett, og der er det såvidt jeg vet en veldokumentert sammenheng.

(Forøvrig går det ikke så bra å lage fiskekaker av frossenfisk... ;) .

Endret av piaf
Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Vel, til å lage en og annen rett går det jo - det hender jo det både er broccoli OG gulrøtter som ikke har blitt til jord i butikken... Og løk og poteter får man alltids tak i. Og ferdige grønnsaksblandinger type bestemor smaker jo ikke SÅ vondt om man holder pusten. Men variasjonen blir det dårlig med. Mye bedre enn det er det ikke, er min erfaring fra de minste stedene - selvsagt bedre når folketallet kommer opp i over noen få tusen.. Av "ferskvarer" er det stort sett farser og billige fiskekaker, samt selvsagt kjøttdeig. Nesten ingenting økologisk. Linser, bønner o.l er fremmedord, men kan selvsagt kjøpes tørre eller i boks i store kvanta når man er andre steder. Og det har nok med interesse å gjøre også - vi kunne jo oftere kjørt noen mil for å hamstre sunnere varer (og jeg tar med meg litt når jeg er i byen), fisket mer selv og gått på jakt - og neste år blir grønnsakshagen dobbelt så stor og med fornuftigere utvalg av sorter som kan lagres.

(og selvsagt finnes sånt som melk og egg, da. Men glem alt som finnes av fullkornspasta, økologiske varer - noe som gjør at jeg kvir meg for å kjøpe egg og kyllingprodukter, noe som gjør at du kan lage noe mer interessant enn nettopp koteletter osv. Kunne vært interessant å være vegetarianer et sånt sted)

Endret av tyroato
Skrevet

Nei, jeg forstår godt at det ikke er lett å lage middag hvis man bor på et lite sted med elendig utvalg i butikken... Her er noen tips fra da jeg selv bodde langt fra gode matbutikker:

*Svinekoteletter: Hvis man ikke er særlig begeistret for stekte svinekoteletter kan man skjære ut kjøttet (ikke så lett med nakkekoteletter, men med vanlige svinekoteletter går det fint). Det kan enten strimles og brukes i asiatiske retter, pastasauser, tex-mexretter e.l., eller det kan bankes flatt og stekes som en slags løvbiff (det blir veldig godt hvis man steker kjøttet raskt, tar det ut av pannen, steker litt sopp i skiver, tilsetter sherry eller madeira, lar det koke litt inn, og legger kjøttet tilbake i pannen), eller fylles med noe godt, rulles sammen, og stekes i panne eller ovn.

*Tomatbaserte pastasauser: Det er godt med bacon og de grønnsakene man måtte få tak i.

*Frosne reker bruker jeg til mye.: Jeg lager f.eks. tomatsaus med mye chilipepper, og tilsetter rekene rett før servering. Eller jeg hakker dem grovt og tilsetter dem til risotto (f.eks. med tomatterninger og chili, eller med purreløk og/eller safran). Det krever selvsagt at man har risottoris, men det kan man jo passe på å kjøpe med seg når man har anledning. Ellers bruker jeg reker mye i indiske og andre asiatiske retter (rekecurry, thai-supper, retter med nudler, osv.)

*Ovnsstekte omeletter av alle slag er det lett å variere med: Stek f.eks. noen av følgende ting i panne, legg dem over i et ildfast fat, og hell eggestand over: bacon, løk, paprika, squash, poteter, purreløk, sopp, frosne erter...

*Pass på å ha linser og bønner i huset.

Skrevet

Har selv bodd på et lite sted, og har vokst opp med hjemmelaget mat fra bunnen.

Klart kjøpmannen ikke tar inn varer han ikke får solgt, men hvis man spør er det helt utrolig hva de kan skaffe. Ikke er det dyrere enn andre steder heller.

Ellers er jeg enig i de andre her at ferdigmat veldig ofte inneholder for mye salt og sukker. Det er det også mange ernæringeksperter som sier også, senest på NRK puls mandag 8/1

Personlig syns jeg posesupper smaker salt og lite annet etter å ha laget all maten vi spiser hejmme fra grunn av i flere år.

(Forøvrig går det ikke så bra å lage fiskekaker av frossenfisk... ;) .

Det går, men man må ta vare på søet som siver ut av fisken når den tiner. Er der "seighetsstoffene" havner når den tiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...