Gjest Utlogget Skrevet 9. januar 2007 #1 Skrevet 9. januar 2007 Dere syns kanskje dette er en teit problemstilling, men dette irriterer meg bare mer og mer. Samboeren min har full jobb, men tjener ikke så godt for det, allikevel prioriterer han å ha en bil til ca 200 000, noe som fører til at det går mange, mange tusen til bil i mnd (det er ikke en billig bil å forsikre, den bruker mye bensin, i tillegg til at han har lån på mesteparten av summen). Dette fører igjen til at han er omtrent blakk 2 uker før lønning (og nei, han bruker ikke mye penger på unødvendige ting i det hele tatt), og da må jeg, som har dårligere råd, siden jeg er student, betale alt vi skal i to uker framover. Han sier at vi trenger jo ikke ha middag så ofte, eller finne på ting som f.eks kino/leie film eller lignende, men jeg er så lei av at han har en dyr bil skal gå utover hva vi kan gjøre sammen, så derfor spanderer jeg i stedet! Er ikke alltid jeg har råd til å betale for oss begge heller, så da blir det til at vi bare sitter hjemme i sofaen og ser på tv/sitter foran dataen, og det blir man veldig lei av etterhvert! Vi har vært sammen i noen år nå, og vi har enda ikke vært på en eneste ferie eller noe ennå pga at han aldri klarer å spare opp en eneste krone omtrent pga denne bilen. Jeg er så lei, og dette tærer på forholdet vårt Omtrent alle våre krangler handler om økonomi, og det er så unødvendig! Har fortalt han hva jeg syns, men han er så glad i bilen sin (veldig bilinteressert), og jeg syns det er egoistisk av meg å forlange at han skal selge den. Noen som har noen synspunkter?
Hu i Svingen Skrevet 9. januar 2007 #2 Skrevet 9. januar 2007 Hvis han har hatt bilen i flere år, så må han da snart være ferdig med å betale på den?
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2007 #3 Skrevet 9. januar 2007 Kjør det på sjøen. Hadde ikke taklet å bli utkonkurert av en bil. Kanskje han bruker alle pengene sine på bilen fordi han vet du betaler resten av mnd? Nekt i noen mnd og se hva som skjer.
Gjest TS Skrevet 9. januar 2007 #4 Skrevet 9. januar 2007 Hvis han har hatt bilen i flere år, så må han da snart være ferdig med å betale på den? ← Han hadde den ikke da vi ble sammen.. Er vel rundt ett år siden han kjøpte den, og nedbetalinga er 5 år, så fortsatt lenge igjen ja
Hu i Svingen Skrevet 9. januar 2007 #5 Skrevet 9. januar 2007 Ah, da så... Tenkte på det du sa om at dere ikke har vært på ferie sammen på grunn av bilen, så da antok jeg at han hadde hatt den lenger. Men det tyder jo på at han brukte opp pengene sine på annet enn bil de første fire årene? Kanskje det ikke er bilen som er problemet, men hans økonomiske sans generelt?
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2007 #6 Skrevet 9. januar 2007 Dersom dere har en kombinasjon om hva som er felles økonomi og adskilt så burde det gå greit. Felles, faste utgifter + hva dere beregner i mat den måneden. Har han da penger til overs som han vil bruke på bil, så la han gjøre det. Cluet her er at du ikke må dekke opp ham hele tiden. Har du lyst til å gå ut på kino/cafe så be med deg en venninne. Ikke spander på ham. Dersom du hele tiden betaler for ham så trenger jo ikke han å tenke på egen økonomi. Du dekker jo opp. Kan sikkert være tøft å velge å gjøre ting uten ham, men jeg tror det er viktig å markere her. Iallfall når du ikke når inn til ham med prat. Det er ikke riktig at du som student skal sørge for at han, som har jobb, har mat på bordet de siste ukene.
Gjest TS Skrevet 9. januar 2007 #7 Skrevet 9. januar 2007 Kjør det på sjøen. Hadde ikke taklet å bli utkonkurert av en bil. Kanskje han bruker alle pengene sine på bilen fordi han vet du betaler resten av mnd? Nekt i noen mnd og se hva som skjer. ← Jeg vet han kan leve på tørt brød og vann bare for å beholde bilen. Da jeg var arbeidsløs i noen måneder så hadde ikke jeg så god råd, og han beholdt bilen selv om jeg ikke spanderte noe i slutten av måneden. Kjøre den på sjøen frister nesten, men da får han vel bare igjen penger på forsikringa og skaffer seg en like dyr bil
Gjest TS Skrevet 9. januar 2007 #8 Skrevet 9. januar 2007 Ah, da så... Tenkte på det du sa om at dere ikke har vært på ferie sammen på grunn av bilen, så da antok jeg at han hadde hatt den lenger. Men det tyder jo på at han brukte opp pengene sine på annet enn bil de første fire årene? Kanskje det ikke er bilen som er problemet, men hans økonomiske sans generelt? ← Ja, men før hadde han dårlig råd fordi han ikke hadde full jobb, så fort han fikk full jobb så kjøpte han seg den bilen. Skjønner at det var litt dårlig forklart, ja.
Hu i Svingen Skrevet 9. januar 2007 #9 Skrevet 9. januar 2007 Skjønner. Vet ikke helt hva jeg skal si til dette da, men er vel egentlig enig med Persille. Bli enige om hva dere skal bidra med til felleskassen og ta det derfra. Men nå er jeg også en som er villig til å leve på vann og brød for bilen min da...
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2007 #10 Skrevet 9. januar 2007 Dersom dere har en kombinasjon om hva som er felles økonomi og adskilt så burde det gå greit. Felles, faste utgifter + hva dere beregner i mat den måneden. Har han da penger til overs som han vil bruke på bil, så la han gjøre det. Cluet her er at du ikke må dekke opp ham hele tiden. Har du lyst til å gå ut på kino/cafe så be med deg en venninne. Ikke spander på ham. Dersom du hele tiden betaler for ham så trenger jo ikke han å tenke på egen økonomi. Du dekker jo opp. Kan sikkert være tøft å velge å gjøre ting uten ham, men jeg tror det er viktig å markere her. Iallfall når du ikke når inn til ham med prat. Det er ikke riktig at du som student skal sørge for at han, som har jobb, har mat på bordet de siste ukene. ← Ja, jeg skjønner det, og jeg finner ofte på ting med venninner i stedet, men det som er så frustrerende er at det går utover forholdet vårt at vi ikke får gjort noe sammen
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2007 #11 Skrevet 9. januar 2007 Ja, jeg skjønner det, og jeg finner ofte på ting med venninner i stedet, men det som er så frustrerende er at det går utover forholdet vårt at vi ikke får gjort noe sammen ← Det går fortsatt ann å gjøre mye sammen som ikke koster så veldig mange kroner. En tur i skauen, ved sjøen, kortspill, film osv.
Gjest TS Skrevet 9. januar 2007 #12 Skrevet 9. januar 2007 Det går fortsatt ann å gjøre mye sammen som ikke koster så veldig mange kroner. En tur i skauen, ved sjøen, kortspill, film osv. ← Ja, jeg vet, og jeg har kommet med mange sånne forslag, men virker som om han heller vil sitte hjemme foran dataen enn å gå tur i skogen, for å si det sånn..
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2007 #13 Skrevet 9. januar 2007 Ja, jeg vet, og jeg har kommet med mange sånne forslag, men virker som om han heller vil sitte hjemme foran dataen enn å gå tur i skogen, for å si det sånn.. ← Da er det ikke ditt ansvar å invitere og spandere på ham aktiviteter som koster penger. Det her er hans valg.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2007 #14 Skrevet 9. januar 2007 Da er det ikke ditt ansvar å invitere og spandere på ham aktiviteter som koster penger. Det her er hans valg. ← Jeg vet
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2007 #15 Skrevet 9. januar 2007 Ta dere en kjøretur i stedet for å sitte i stuen og se på tv Da har dere iallefall en annen utsikt Og på veien spiser dere en pølse, det er ikke så dyrt. Han kan spandere bensinen, siden det er hans bil
Gjest Kattepus Skrevet 10. januar 2007 #16 Skrevet 10. januar 2007 Hei! Hva om han forlenger nedbetalingstiden på lånet sitt, da? Til 6 eller 7 år? Er ikke sikkert det hjelper såå mye, men da har han jo litt mer penger å rutte med hver mnd..
Gjest niomi Skrevet 10. januar 2007 #17 Skrevet 10. januar 2007 Slik gjør vi det med økonomi i måneden: Alt av fellesutgifter går først. I dette også husholdningsutgifter. Det som da er igjen er private penger, og brukes til det vi vil. For meg hadde det vært helt uaktuelt å fø på samboeren min fordi han prioriterte private utgifter foran bo og mat. Hadde det vært sånn, hadde vi ikke bodd sammen. Ei heller vært sammen, da jeg ikke kunne levd med den holdningen hans. Tror du han kommer til å bedre seg? Han gjør ihvertfall ikke det så lenge du før han... Ellers ser jeg det som en stor fordel å ikke flytte rett hjemmefra og sammen med kjæreste, for da får man aldri sett hvilke utgifter som det faktisk innebærer å leve.
Gjest vsn Skrevet 10. januar 2007 #18 Skrevet 10. januar 2007 Dette fører igjen til at han er omtrent blakk 2 uker før lønning (og nei, han bruker ikke mye penger på unødvendige ting i det hele tatt), og da må jeg, som har dårligere råd, siden jeg er student, betale alt vi skal i to uker framover. ← Så i praksis betaler du på billånet hans, mens det er han som eier den. Gutten er jo smart
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2007 #19 Skrevet 10. januar 2007 Ja, jeg vet, og jeg har kommet med mange sånne forslag, men virker som om han heller vil sitte hjemme foran dataen enn å gå tur i skogen, for å si det sånn.. ← Jeg syns rett og slett d virker som om du er langt nede på prioriteteringslista, uanhengig av økonomi.... Hvordan var livet før han fikk seg jobb og bil??? Hvordan prioriterte han tiden og pengene da?
Gjest Minimi Skrevet 10. januar 2007 #20 Skrevet 10. januar 2007 (endret) Har selv en stor bilentusiast som samboer. Nå funker det fint, han tjener greit og etter vi kjøpte leilighet, baket vi billånet inn i leiligheten. Så nå betaler han/vi mindre på leiligheten og bilen en hva han gjorde på bilen før vi kjøpte leilighet:) Før hadde han en 400 tusenkroners bil og jobbet kun det ene halvåret og utgiftene på bilen var 7000 i mnd og det utenom bensin.. er det det man kaller idioti? Glad jeg ikke var sammen med han da Når jeg tenker etter nå, skjønner jeg ikke helt hvordan jeg prøver å hjelpe deg Men trur de guttene er villig til mye så lenge de har bilen. men prøv med en sånn felleskasse, at dere har en boks og putter oppi litt hver uke som skal gå til mat og til å ha det gøy for. Har også ei venninne med samme problem som deg, så du er ikke alene Ei annen venninne tvinga kjærsten til å selge "gliset" sitt, syns ikke det er helt riktig, det er en stor lidenskap noen gutter har. men selvfølgelig går det utover mat og bo utgifter, så er det en annen sak.. Men jeg ville sagt klart i fra til han at det faktisk ikke er greit for deg at du må bruke dine penger på han fordi han bruker sine på noe han ikke har råd til. Endret 10. januar 2007 av Minimi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå