Gå til innhold

Nye salatoppskrifter

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Hei,

Synes salat er veldig godt, elsker friske grønnsaker. Men nå har jeg spist gresk salat og salade nicoise hver dag i lang tid. Oppdaget for ikke lende siden at trukket laksefilet er godt i salat.

Andre forslag til gode ingredienser? Hva er deres beste salatoppskrifter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen salatoppskrifter tilgjengelig, dessverre. Jeg er også lite flink til å lage spennende salater, men her er noen ingredienser jeg varierer med hvis jeg får ånden over meg:

avokado

kokte grønne linser

kokte cocobønner (små hvite bønner)

linsespirer (ganske dyrt, og ikke så lett å få tak i, men en dag skal jeg lage selv!)

kokte aspargesbønner

kokt brokkoli

cashewnøtter

couscous, bulgur eller byggryn

grillet paprika

stekt squash

serranoskinke eller parmaskinke

mozzarella (av den ferske typen, som ligger i lake)

ansjos (fransk, italiensk eller spansk)

kapers

oliven

Skrevet

Tenker du på alle slags type salater, eller fortrinnsvis på salater med grønne salatblader som basis? Jeg lager gjerne salater av couscous, byggryn, bønner, linser, nypoteter, grillede grønnsaker osv. Men hvis du tenker grønne salater, har jeg to å foreslå:

*Grønn salat med røkelaks i strimler, vårløk, tomater (gjerne klase- eller cherrytomater), chèvre eller feta og ristede pinjekjerner, pluss sitron/olivenoljedressing med dijonsennep. Gjerne frisk dill eller basilikum i dressingen om man har. Tipper at også lettkokte aspargesbønner ville smake godt i denne - det må jeg forsøke neste gang. Noen ganger har jeg også laget den med skiver av grillet squash, kommer an på hva jeg har i kjøleskapet.

*Grønn salat med strimler av stekt kyllingbryst krydret med spisskummen og chili/cayenne/paprika. Avokado, kidneybønner, tomater, rødløk og lime/olivenoljedressing. Her passer det med frisk koriander i dressingen. Dessuten godt med litt lettrømme eller matyoghurt ved siden av salaten.

Skrevet

Oppskrifter har jeg ikke, men ingredienser jeg synes kan gjøre seg er:

* Kyllingfilet i skiver

* Sprøstekte bacon-biter

* Skiver/biter av en god, kraftig ost, for eksempel en brie de maux

* Litt frukt (appelsin, eple)

* Nøtter (cashew, pinjekjerner, pistasj, annet)

* Kalde poteter

* God spekepølse/spekeskinke

Pleier rett og slett å kikke i skuffer og skap og se hva jeg finner...

Skrevet (endret)

Pleier å lage salat av kylling stekt i fajitas-krydder (e.l.), halve druer, mandarinbåter, paprika, salatblader, pinjekjerner, vårløk/purre og litt annet godt.. Nam nam

Endret av Latee
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg lager salat av alle mulige typer kjøtt.

I tillegg liker jeg å bruke:

tunfisk

laks

pinjekjerner

bønner

soltørket tomat

ris

pasta

ananas

eple

vannmelon

kikerter

krutonger

fetaost

vanlig ost

parmasan

Egg

reker

krepsehaler

osv

Bare fantasien setter grenser!

Skrevet

Kyllingfilet "marinert" i tacokrydder, stekt i folie i ovnen er godt i salat. Så bruker jeg ofte diverse nøtter, pinjekjerner, bønner, melon, søtpotet, reker og egg i tillegg til det grønne som er nokså "basic".

Gjest Gjesta
Skrevet

En annen ting:

Varier mellom de ulike salat typene! Frisk spinat og ruccola er godt!

Kjøp en blandingspakke og prøv deg frem!

Skrevet

Mine favoritter:

Isbergsalat (evnt annen grønn salat etter ønske)

Penne Pasta

Rødløk

Masse paprika

Belg av sukkerert

Skinke el. kylling

Dressing av Fransk Dressing og Balsamico Dressing (Blandes 50/50)

Eller bytt ut skinken/kyllingen og bruk skalldyr istedet. Da brukes en dressing av pesto. Lag den selv, eller kjøp ett glass av den gode typen på velassortet dagligvare.

Bland det hele sammen. Knallgodt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...