Devana Skrevet 9. januar 2007 #1 Skrevet 9. januar 2007 Har fått svar på blodprøvene mine idag og de var ganske greie...jeg lå såvidt det var innenfor grensene med jern, men det meste var nøyaktig over...0,3 over bare faktisk. Kan det gi symptomer da? Har hatt endel typiske jernmangelsymptomer i det siste. Også lurte jeg på en ting til...hva søren er fruktosamin? Denne verdien var litt lav tydeligvis. Jeg spurte om å få snakke med legen og få en forklaring, men han hadde visst ikke tid idag...Håper noen av dere vet noe mer enn meg og kan opplyse meg litt...?
Gjest Virvel Skrevet 9. januar 2007 #2 Skrevet 9. januar 2007 (endret) Visst kan det gi symtomer. Referanseområdene er basert på statistikk, det vil derfor alltid være noen som ligger innefor referanseområdet som er "syke", og noen som ligger utenfor referanseområdet som er "friske". Spesielt når du ligger sånn helt på grensen vil man ta større hensyn til klinikk/symptomer enn prøvesvar. Det finnes ingen absolutter i biologien. :icon_smile: Fruktosamin er, hvis jeg ikke husker helt galt, et uttrykk for den gjennomsnittlige blodsukkerverdien de siste par ukene før prøvetaking. (På samme måte som HbA1c, hvis du er kjent med det.) Endret 9. januar 2007 av Virvel
Devana Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 9. januar 2007 Visst kan det gi symtomer. Referanseområdene er basert på statistikk, det vil derfor alltid være noen som ligger innefor referanseområdet som er "syke", og noen som ligger utenfor referanseområdet som er "friske". Spesielt når du ligger sånn helt på grensen vil man ta større hensyn til klinikk/symptomer enn prøvesvar. Det finnes ingen absolutter i biologien. :icon_smile: Fruktosamin er, hvis jeg ikke husker helt galt, et uttrykk for den gjennomsnittlige blodsukkerverdien de siste par ukene før prøvetaking. (På samme måte som HbA1c, hvis du er kjent med det.) ← Ja, HbA1c vet jeg hva er. Så det er noe av det samme altså..? Da er den grei. Da kan jeg ta jerntablettene mine igjen da, og satse på at jeg blir bedre håper jeg
Devana Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. januar 2007 Jobber du forresten med dette Virvel? Siden du kan endel om blod?
Gjest Virvel Skrevet 9. januar 2007 #5 Skrevet 9. januar 2007 (endret) Jeg er bioingeniør så jeg har hatt mye av den slags i løpet av utdannelsen, men det er ikke det jeg jobber med til daglig, nei. :icon_smile: HbA1c er glykosylert (sukkerbundet) hemoglobin, mens fruktosamin er sukkerbundet albumin (tror jeg). Endret 9. januar 2007 av Virvel
Devana Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 9. januar 2007 Takk for hjelpen virvel. Du kan ikke tilfeldigvis forklare meg hva LKC står for? (B-LKC).
Gjest Virvel Skrevet 9. januar 2007 #7 Skrevet 9. januar 2007 Leukocytter tenker jeg, målt i fullblod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå