Antoinette Skrevet 9. januar 2007 #1 Skrevet 9. januar 2007 Hvordan har dere gått frem for å finne informasjon om når huset er bygget, hvem som bygde det, hva det ble brukt som etc.
Antoinette Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 9. januar 2007 Har vært i kontakt med de som finnes her oppe men det er lite info og finne om eiendommen. Godt mulig det ikke finnes så mye skrevet om stedet men jeg er glad for selv den minste detalj. Huset har vært brukt til både bolig, pensjonat og arbeidssted og alle har naturlig nok satt sitt preg på stedet. Har også funnet ut at tyske soldater brukte huset under krigen. Det er riktignok ikke så hyggelig å tenke på.
Gjest Gjesta Skrevet 9. januar 2007 #4 Skrevet 9. januar 2007 Hvis man pusser opp gamle hus finner man vel ofte tegn i huset? Årstall risset inn i mur eller treverk osv? Ellers får du se i kirkebøker og bygdebøker, spørre lokalhistorikere, snakke med gamle naboer osv.
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2007 #5 Skrevet 9. januar 2007 Det finnes jo kommunearkiver og sånt også, hvor papirer som tegninger av huset, søknader, tinglysninger osv er lagret. Vet ikke hvor langt tilbake de går.
Antoinette Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 9. januar 2007 Hvis man pusser opp gamle hus finner man vel ofte tegn i huset? Årstall risset inn i mur eller treverk osv? Ellers får du se i kirkebøker og bygdebøker, spørre lokalhistorikere, snakke med gamle naboer osv. ← Vi har funnet noen vegger i huset som ser betraktelig eldre ut enn resten av huset, de er godt bevart og selvsagt beholdt. Jeg vet at huset ble kalt "Fruehuset" (nei, ikke det samme som Baroniet Rosendal) en periode på 1920- tallet men tviler på at det er det originale navnet. Jeg skal undersøke litt mer med kommunen, de må jo ha et eller annet arkiv og hvis jeg er meget heldig- noen bilder.
ashera Skrevet 9. januar 2007 #7 Skrevet 9. januar 2007 Snakk med eldre folk på stedet. Finner du en åttiåring i nærheten, er det ikke umulig at han kan fortelle om ting som går enda lenger tilbake, ting han har hørt som liten. Når huset har vært brukt til så mye forskjellig, må det jo ha en viss plass i folks bevissthet.
Antoinette Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 9. januar 2007 Tror jeg skal stikke bortom Kirken etter søndagsgudstjenesten. Det er der "de eldre" er å finne :-)
Leo Skrevet 9. januar 2007 #9 Skrevet 9. januar 2007 Jeg vurderte å kjøpe ett gammelt hus for en stund siden og da viste det seg at teknisk etat i kommunen hadde masse informasjon som var innhentet i forbindelse med utarbeidelse av reguleringsplaner etc. Så gamle hus er også ofte vurdert i forhold til om de er verneverdige eller ikke og dette har også kommunen informasjon om. Alt i alt er nok ikke kommunen noe dumt sted å begynne. Den 90 år gamle damen som hadde bodd i huset ved siden av siden 30-tallet hadde også mye å fortelle, men hun var aldri i kirken så vidt meg bekjent . Hvis bygda ikke er så stor, kan det kanskje være en idè å forhøre seg på det lokale alders- og/eller sykehjemmet? De ansatte vet ofte hvor folk har bodd og hvem det kan være verdt å snakke med. Det kan jo være at det er noen som er klare og husker mye, men som ikke lenger er i stand til å bo hjemme. Alt i alt førte den informasjonen jeg fikk til at jeg aldri kjøpte huset, men det var likevel mye interessant!
Antoinette Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 9. januar 2007 All teknisk info fra kommunen har jeg fått for lenge siden. Jeg er mer interssert i å finne navn på de som har bodd her, hva de drev med ol. Men takk for alle tips, jeg skal undersøke videre og bygdas eldste er selvsagt en ressurs.
tuji Skrevet 9. januar 2007 #11 Skrevet 9. januar 2007 Hvis du vil finne de gamle, kan du jo bare ta en tur til venterommet på legekontoret en vanlig hverdag
Gjest vimse Skrevet 10. januar 2007 #13 Skrevet 10. januar 2007 Riksantikvaren og /eller Fortidsminneforeningen?
:-) anna Skrevet 10. januar 2007 #14 Skrevet 10. januar 2007 Vi kjøpte også gammelt hus på "landet" for noen år siden, og min beste hjelp, i arbeidet med å finne historien om huset, har vært naboer, de vi kjøpte huset av, og det lokale historielaget. Historielaget er nok mitt beste tips, om de ikke vet noe selv, så vet de gjerne hvem som kan vite noe. Og de er ofte glade for lokalhistorisk interesse. Jeg har for øvrig også funnet gamle flyfoto på nettet, som har fortalt en del om hvordan huset og området så ut for 50 år siden.
Gjest piaf Skrevet 11. januar 2007 #15 Skrevet 11. januar 2007 Du kan finne mye informasjon om en eiendoms historie i Digitalarkivet. Velg fylke og let deg bakover i folketellingene for kommunen eiendommen ligger i. Du kan søke på gårdsnavn, og treffer du blink, får du opp komplette lister over beboere på gården ved folketellingene i 1900, 1875 osv, med navn, yrke og alder.
emondak Skrevet 13. januar 2007 #17 Skrevet 13. januar 2007 Ta en utferd til det lokale biblioteket eller passende naboer og spør om de har "Norske Gårdsbruk" eller noe i den retningen. Det er et slags leksikon om hvert enkelt gårdsbruk i de forskjellige fylkene. Norske gårdsbruk er laget fra slutten av 40 tallet og fram til i dag, så om du finner en litt eldre utgave så burde du kunne finne navn og data om brukere og bruket fra 1900 og fram til da boka er trykket. Det er i allefall en god start, så er det jo historielag og slikt et godt sted å fortsette på. Det er litt morro å søke seg fram til slike ting!
Antoinette Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #18 Skrevet 19. januar 2007 Du kan finne mye informasjon om en eiendoms historie i Digitalarkivet. Velg fylke og let deg bakover i folketellingene for kommunen eiendommen ligger i. Du kan søke på gårdsnavn, og treffer du blink, får du opp komplette lister over beboere på gården ved folketellingene i 1900, 1875 osv, med navn, yrke og alder. ← Jeg undersøkte her og fant en hel del info. Tusen takk for tipset. Jøss så mange som har bodd her, på det meste har huset vært bebodd av over 15 mennesker samtidig.
Gjest piaf Skrevet 19. januar 2007 #19 Skrevet 19. januar 2007 Jeg undersøkte her og fant en hel del info. Tusen takk for tipset. Jøss så mange som har bodd her, på det meste har huset vært bebodd av over 15 mennesker samtidig. ← Jeg synes også det er spennende - har funnet mye liknende opplysninger der selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå