Gå til innhold

krav til forsikringsselskap ved tyveri

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvordan skal jeg legge frem krav om de ulike tingene jeg ble frastjålet da noen tok vesken min i romjula?

Jeg hadde ting som jeg har kvittering på, men selve vesken har jeg ikke kvittering på, jeg aner heller ikke når nøklene og bankkortene ble skaffet. I tillegg må vi bytte lås i 5 dører. Kan jeg be om å få det dekket også?

Europeiske krever dato ting ble anskaffet, verdien da og nå... :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvordan skal jeg legge frem krav om de ulike tingene jeg ble frastjålet da noen tok vesken min i romjula?

Jeg hadde ting som jeg har kvittering på, men selve vesken har jeg ikke kvittering på, jeg aner heller ikke når nøklene og bankkortene ble skaffet. I tillegg må vi bytte lås i 5 dører. Kan jeg be om å få det dekket også?

Du må vel anmelde det i første omgang, noe jeg regner med du gjorde samme dag.

Du må nok dokumentere dine ting. Har du bilde av tinga dine så hjelper det også.

Bankkortene vet vel banken. Så lenge du vet tyver har nøkler til huset, så bør du ha skiftet lås på døren din. Har du 5 inngangsdører? (bare nysgjerrig) :) vet ikke hvilke forsikring du har,men er det en sm dekker fritiden din, så betaler de nok skifte av låser.(-egenandel)

Gjest Gjesta
Skrevet

Ja det er anmeldt :)

Nei ikke fem inngangsdører, men to, og 3 garasjedører med lås... så det betyr 2 ulike nøkler, men 5 låser...

Men hvordan skriver jeg det opp? (har europeiske reiseforsikring)

Skal jeg skrive det etter nøklene da kanskje? Låsene er ikke byttet enda, da nøklene ikke var til oss, men til min familie. Forhåpentligvis finner ikke tyven frem til dem, men man vet jo aldri. :forvirret:

Synes forsikringsseselskapet var lite hjelpsomme da jeg ringte for å spørre om hjelp :forvirret:

Skrevet

Bare en tanke, men har du sett i forsikringsvilkårene hva som blir dekket? Det kan kanskje hjelpe deg til å finne en måte for hvordan du skal føre dette opp. Mitt forsikringsselskap ber ikke om kvitteringen eller kjøpesum ved anskaffelsestidspunkt. Jeg trenger bare å finne ut hva tingene koster, og skrive alt ned (gjenstander og tjenester) og deretter sende inn mitt krav.

Og som Frujuli sier så vet banken måned og år som bankkort ble anskaffet. Det må de vite slik at de sender ut nye bankkort når de andre blir ugyldige grunnet tidsbegrensning. Jeg går ut ifra at du har meldt bankkortene og legitimasjon som var i vesken din for stjålet/tapt til banken, slik at banken også er klar over dette og sperrer konti og bankkort for uttak.

Gjest Gjesta
Skrevet

Ja det var lurt. Skal ringe banken og sjekke!

Meldte alt savnet innen en halvtime etter det skjedde :)

Jeg kan ikke huske å ha sett noen vilkår ang låser osv, men jeg skal se igjennom en gang til.

Skrevet
(...)

Jeg kan ikke huske å ha sett noen vilkår ang låser osv, men jeg skal se igjennom en gang til.

Hvis du ikke finner det i vilkårene, og du synes det er vanskelig å få informasjon over telefon, så prøv å send spørsmålene dine skriftlig på e-post (eller brev). Jeg får vanligvis bedre svar på skriftlige henvendelser sammenlignet med hva som blir sagt over telefon. Bare en tanke, for da må de sikre svarene sine...

Skrevet

Nå har ikke jeg hatt Europeiske, men generelt pleier det å gå greit med ca tid og pris. Forsikringsselskaper skjønner at folk flest ikke tar vare på hver minste kvittering, og etterspør bare det dersom de mistenker noe. Dersom du husker ca når du kjøpte tingen (måned/år) og ca pris pleier det å holde. Prisen i dag må du evt sjekke, i forhold til tilsvarende produkt.

Gjest Gjesta
Skrevet

ok, det er bra.

Men det med tilsvarende produkt..

Vesken min var noen år gammel, og jeg er veldig usikker på prisen, og jeg er sikker på at jeg ikke finner lik i butikken. Skal jeg se etter en veske i omtrent samme størrelse og utforming da eller?

Skrevet

Du bør kikke etter en veske som kan fylle funksjonen til den du hadde, og som er av ca samme kvalitet. Du skal få erstattet samme kvalitet som det du hadde, og ikke bare billigste alternativ.

Skrevet

Jeg ble frastjålet mobiltelefon en gang og fikk da beskjed av Europeiske (som jeg ikke har lenger) at de var nødt til å se kvittering på telefonen. Jeg fant den til slutt, men orket ikke å styre med å sende inn og greier, så jeg kjøpte bare en ny billig en :sjenert:

Skrevet

Jeg tror kanskje de er ekstra sære på mobiltelefoner da det er noe som de kanskje får inn mest krav på.

Heldigvis har jeg kvittering på min :)

Skrevet

Bare et lite innspill litt på siden av din sak TS;

Når det gjelder mobiltelefoner og annet som man kjøper i elektriske forretninger o.l. Du kan gå i butikken og få en utskrift av kvitteringen din! De har dette på data! Sønnen min ble frastjålet telefonen sin et år etter at vi hadde kjøpt den. Vi gikk til Expert som kunne printe ut kvitteringen fordi den var registert i sysemet. Når man kjøper et slikt produkt blir navn på kjøper, produkt informasjon osv, registert. Mye pga. garantien som følger produktet.

Det er derfor som regel ikke noe problem å få tak i et kjøpsbevis/kvittering som man kan fremlegge for forsikringsselskapet.

Forøvrig er det jo ofte at man blir frasjålet noe som man har fått i gave. Da har man jo ikke kvittering og forsikringsselskapet kan heller ikke krever kvittering.

Skrevet
Bare et lite innspill litt på siden av din sak TS;

Når det gjelder mobiltelefoner og annet som man kjøper i elektriske forretninger o.l. Du kan gå i butikken og få en utskrift av kvitteringen din! De har dette på data!

Litt på siden av det igjen, men: Det er ikke alltid de har det, og det er ikke noe man kan kreve fra butikken, dette er en ekstraservice. For at dette skal være mulig må du også ha oppgitt ditt navn ved kjøpet, og ikke alle kunder ønsker det. (Har jobba i elektronikkforetning, og det er utrolig hvor mange som nekter å oppgi navn ved kjøp, og som forventer at butikken likevel skal kunne finne deres kvittering ved ett forsikringsoppgjør...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...