Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

du har holdt deg kvisefri i over 26 år, ikke en gang i puberteten poppet det opp kviser i deg...

SÅ HVORFOR I HULE HEITE SKAL DU BEGYNNE NÅ ???

:frustrert:

har begynt å få noen sånne pittesmå "usynlige" kviser helt plutselig, ingen endring av medisiner og kosthold etc... noen som vet hva det kommer av ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betyr "usynlige", at de er sånn vonde, som ligger langt under i huden?

Klør det?

Skrevet

nei ikke underhudskviser men små kuler på huden med en diameter på ca 1 mm... klemmer jeg på de så kommer det litt hvitgul gugge (måtte bare teste hva dette var på et par av de).

ingen kløe eller smerte i det hele tatt og de er ikke røde eller med sorte prikker.

Skrevet

Hormonforandringer kanskje? På tide å skifte hudpleiemerke, til ett for mer voksen hud? Noe er det jo, huden er et speil på hvordan vi har det.

Skrevet

Gravid?

Jeg fikk ihvertfall sånn ca 1 million kviser da jeg var gravid...

(Nå hadde jeg forsåvidt ikke rosenhud fra før heller da, men allikevel...)

Skrevet
Hormonforandringer kanskje? På tide å skifte hudpleiemerke, til ett for mer voksen hud? Noe er det jo, huden er et speil på hvordan vi har det.

bruker ingenting i ansiktet, er velsignet med såkalt "perfekt" hud... har forsøkt meg med mye forskjellige kremer/produkter fra diverse produsenter men da har disse småkvisene poppet opp med en gang... tar det som et hint om at huden min ikke vil ha krem i ansiktet :ler:

problemet er jo at jeg ikke har brukt noe krem nå ?

Gravid?

Jeg fikk ihvertfall sånn ca 1 million kviser da jeg var gravid...

he he, totalt utenkelig med mindre det er nye jesusbarnet ;)

Skrevet

Det kan være hårrotsbetennelse, dette kan komme av at hårsekkene (som vi har i hele ansiktet) har blitt irritert. Spør legen om å få Dalacin lotion, dette er en antibiotika lotion. Tar knekken på problemet på et par dager.

:sminkedokke:

Skrevet
har forsøkt meg med mye forskjellige kremer/produkter fra diverse produsenter men da har disse småkvisene poppet opp med en gang... tar det som et hint om at huden min ikke vil ha krem i ansiktet  :ler:

Vel, når man begynner å rense huden så vil det poppe ut kviser og man vil ganske sikkert få en reaksjon til å begynne med - dette betyr som regel at ting skjer, at produktene faktisk gjør noe med huden og får den i gang med rensing og fornyelse. Om å gjøre og ikke gi seg før man har prøvd ca tjueåtte dager, som er den tiden en total cellefornyelse tar. Med mindre man svir eller klør av produktet man prøver, det vil vel gjerne være en allergisk reaksjon.

Du sier du har en såkalt normal hud, perfekt uten kviser o.l.

Ingen grunn til ikke å pleie den av den grunn. Jeg har en del venninner som har hatt det slik som deg i yngre år. Resultatet nå når vi faktisk nærmer oss femti, er at de har veldig mange flere rynker og linjer enn jeg har, som aldri har hatt en enkel hud. De har pergamentaktige linjer til og med midt på kinnet!! Det er ikke nødvendig før man er atskillig eldre, og dette har de hatt siden slutten av trettiårene. Mangel på pleie og fuktighet, ikke noe annet.

Skrevet
Vel, når man begynner å rense huden så vil det poppe ut kviser og man vil ganske sikkert få en reaksjon til å begynne med - dette betyr som regel at ting skjer, at produktene faktisk gjør noe med huden og får den i gang med rensing og fornyelse.

joda, men rensing går helt fint, det er fuktighetskremer jeg har problemer med.

slik som på vinteren når det kunne vært deilig å smurt inn ansiktet med noe... glem det, jeg tåler ikke kremer i ansiktshuden.

men uansett, dette er jo ikke rynker men små kviselignende ting som jeg ikke skjønner hvorfor kommer, er jo rart at det plutselig skulle poppe opp x antall av disse over natta uten grunn :forvirret:

Skrevet

Hvor i ansiktet har du disse små kvisenda da?

Skrevet

Utrolig interessant, Mysan!! Jeg opplever noe av det samme. Er 34 og har hatt div hudplager i mange år. Nå er jeg mye bedre, og folk tror jeg er yngre enn jeg eg egentlig er.

De som før hadde "ferskenhud" har maaange flere rynker enn meg.

Skrevet
Hvor i ansiktet har du disse små kvisenda da?

litt her og litt der, ikke sentralisert i t-sonen osv

Skrevet
litt her og litt der, ikke sentralisert i t-sonen osv

Ok, synes bare det er litt rart du plutselig får masse småkviser. Høres mer ut som utslett som kan minne om små kviser

Skrevet
Ok, synes bare det er litt rart du plutselig får masse småkviser. Høres mer ut som utslett som kan minne om små kviser

men utslett har vel ikke gulhvit gugge inni ?

Skrevet

Det kan ikke være en allergisk/intoleransereaksjon, da? Prøv å kutte ut melk, f eks.

Ellers kan det være at huden har blitt tørrere med årene og kunne trengt litt beskyttelse, og at det er derfor den reagerer sånn. Hva slags merker har du prøvd tidligere? Kanskje Dermalogica eller Dr Hauschka kunne være noe, de bruker litt andre prinsipper enn en del "tett-og-dekk"-kremer? Har også ok erfaring med uparfymerte Cosmica-kremer.

Apropos pleie eller ikke av perfekt hud - moren min har såvidt meg bekjent aldri brukt annet enn såpe og vann for å stelle huden sin, som fra naturens side er "perfekt", hellende mot fet/blank i yngre dager, og av og til enkelte fuktighetskremer (og et og annet peelingprodukt en sjelden gang). Hun er pr i dag nesten seksti, og har færre rynker enn de fleste på hennes alder, og fortsatt relativt spenstig hud. Dette har mer med arveanlegg og livsstil å gjøre; rynkene dannes uansett mest som følge av at kollagenet i underhuden mister spensten med årene, og hudpleieprodukter påvirker først og fremst det ytterste døde hudlaget og såvidt laget under... Dårlige gener, soling, røyking og usunt kosthold (eller alt dette med motsatt fortegn) påvirker mye mer enn all verdens hudpleie i lengden. Det at huden til moren min har vært noe fet, og muligens også nokså robust og tykk, har nok også hatt litt å si for "varigheten".

Min egen erfaring, med noe mer sensitiv hud, er at min hud blir tørr og "grå" om jeg bare vasker den med vann, og ikke bruker fuktighetskrem - jeg forsøkte dette en tid da huden reagerte med eksem på hudpleieproduktene jeg brukte.

Skrevet
små fettkjertler???

jo det kan jo forsåvidt stemme men da er jo spørsmålet hvorfor i huleste de dukker opp nå ?

Det kan ikke være en allergisk/intoleransereaksjon, da? Prøv å kutte ut melk, f eks.

Ellers kan det være at huden har blitt tørrere med årene og kunne trengt litt beskyttelse, og at det er derfor den reagerer sånn. Hva slags merker har du prøvd tidligere? Kanskje Dermalogica eller Dr Hauschka kunne være noe, de bruker litt andre prinsipper enn en del "tett-og-dekk"-kremer? Har også ok erfaring med uparfymerte Cosmica-kremer.

har laktoseallergi fra før så jeg holder meg unna melkeprodukter.

husker ærlig talt ikke navnet på alle produktene jeg har forsøkt men jeg har fyllt opp lageret til mamma og naboen for å si det sånn.

kjøper aldri billigprodukter, bruker heller litt ekstra og kjøper kvalitet på parfymeri/apotek/helsekost.

har hatt noe problemer med å finne sminke jeg tåler da øynene mine reagerer på en del, ACO serien fra apotek har jeg hatt hell med både med øyenskygge og foundation - kanskje de har noe jeg kan prøve av type dagkrem ?

Skrevet

Jeg tror jeg har hatt en nattkrem fra Aco en gang, som jeg var fornøyd med. Huden min har ikke likt så mange forskjellige kremer, men Aco har gått greit og ikke laget urenheter eller noe...

Skrevet
jo det kan jo forsåvidt stemme men da er jo spørsmålet hvorfor i huleste de dukker opp nå ?

Nei si det :overrasket: Men det er noe som skjer av og til, noen får det i forbindelse med hormonforandringer altså P piller, hormonspiral etc noen får det i overgangsalderen.

Skrevet
men utslett har vel ikke gulhvit gugge inni ?

Jo, hvis du har Rosacea eller Perioral Dermatitt, får man utslett som likner små kviser med gul/blank væske. Det har akkurat vært en tråd om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...