Devana Skrevet 9. januar 2007 #1 Skrevet 9. januar 2007 Vi er to personer som bor i en liten leilighet, men har masse ting som det egentlig ikke er plass til, men som vi ikke vil kaste eller gi bort siden vi har arvet det. Men nå begynner jeg å bli lei!! Det er ALLTID rotete hos oss og vi har så mye møbler at det ser rotete ut enda det for en gangs skyld er ryddig. De fleste møblene vi har er furu, og jeg er så drit lei av all furuen her...Men som sagt, så er det arv En annen ting (og dette gjelder kun meg) er at jeg har så masse klær i diverse størrelser, former og farger...hehe..jeg går mye opp og ned i vekt, men er nå permanent på vei ned forhåpentligvis.... Spørsmålene mine er: 1. Hvordan skal vi få det til å virke mindre rotete, og faktisk få litt system? Og i tillegg få det mer stilrent. 2. Hva burde jeg kvitte meg med av klær sånn med tanke på størrelser...? 3. Vi har mye smånips...hvor kan jeg oppbevare de tingene jeg ikke har framme, men som jeg ikke vil kaste? (har som sagt liten leilighet og stappa full bod.) 4. Siste spørsmål... Er det noen sted man kan få bestilt ulike typer rammer på nettet? Gjerne "samlerammer" med plass til flere bilder i en på en måte. Håper noen kan hjelpe meg/oss litt.
Champagnepiken Skrevet 9. januar 2007 #2 Skrevet 9. januar 2007 Om klær: Kast det som er for stort! I dag! Da kvitter du deg med alle unnskyldninger for å gå opp igjen i vekt (siden du håper vekttapet er permanent), i tillegg til at du får ryddet opp en del. Dessuten kan du gjerne kaste alt du ikke har brukt på et år, sjansen er minimal for at du kommer til å bruke det igjen...
Hu i Svingen Skrevet 9. januar 2007 #3 Skrevet 9. januar 2007 Begynne med å rydde i boden kanskje? Sannsynligvis er det en del der dere ikke har bruk for. Så må du gå gjennom alt av ting og tang i leiligheten og kaste med hard hånd. Ting/ klær som ikke har blitt brukt på ett år kan du vurdere om det er noen vits i å ta vare på. Gi avlagte klær til Fretex. Kan noen av de møblene du er lei av flatpakkes? MÅ dere ta vare på alt selv om det er arv? Kan noen av dem (som du vil ha fremme) males eller beises, slik at de blir mer "tidsriktige"? Finn et par hovedfarger på tilbehør som puter og pledd etc. og en eller to grunnfarger på møblene. Ikea har noen rammer med plass til flere bilder.
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2007 #4 Skrevet 9. januar 2007 De fleste møblene vi har er furu, og jeg er så drit lei av all furuen her...Men som sagt, så er det arv ← Er det veldig gamle furumøbler? Furu forbinder jeg med den trenden som vi nå har forlatt. Altså ikke så gamle møbler. For å få orden og oversikt så må dere faktisk kvitte dere med ting. Et annet alternativ er å lagre det utenfor hjemmet. Har dere mulighet til å lagre hos familie? Eller dere kan leie lagringsplass. Koster litt pr. måned da, men kan kanskje være verdt det.
Gjest Fresh Skrevet 9. januar 2007 #5 Skrevet 9. januar 2007 Kast med hard hånd. Det eneste som fungerer her iallefall.
Antoinette Skrevet 9. januar 2007 #7 Skrevet 9. januar 2007 Har du ikke plass så er det ikke noen unnskyldning at noe er arvegods. Som en annen her foreslo, kan noe demonteres og settes vekk, hvis ikke må dere enten selge/gi vekk eller kaste. Rydd i bod/skap, kast med hard hånd, det er den eneste måten å få orden på. Når jeg flyttet fra leiligheten min i Oslo så kastet jeg nådeløst alt som ikke var verdt å flytte med seg. Det var litt vemodig men det er utrolig hva som samler seg opp i skuffer og skap.
Sus Skrevet 9. januar 2007 #8 Skrevet 9. januar 2007 Kast med hard hånd. Det eneste som fungerer her iallefall. ← Enig i at det er det eneste som hjelper. MEN det er ikke alltid like lett dette her. Jeg har også store problemer med å kaste alt fra nips til klær osv. men etterhvert så fylles huset opp og det blir bare rot. Jeg har som nyttårsforsett å kaste minst en ting pr. dag i år... og så langt har det fungert kjempegodt. Jeg har plassert en stor søppelsekk som jeg kaster tingene/klærne oppi (sånn at jeg ikke ser hva som er oppi etterpå.. ) - og når sekken er full går den på dynga og jeg setter klar en ny sekk. Det går faktisk lettere for hver dag å kaste noe. Det er som de andre her sier; det som ikke har blitt brukt det siste året kommer neppe til å bli brukt senere heller!!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 9. januar 2007 #9 Skrevet 9. januar 2007 Jeg vet det er vanskelig, men det er faktisk bare kasting som hjelper. Om dere bare flytter på rotet så er det like stappfullt! Møbler kan males, jaja, så er det arv, men hvis ikke det er verdt noe (antikviteter altså) så er det faktisk bare døde ting. Heng heller opp et fint bilde, kanskje med en liten gjenstand som minner om den personen i stedet for å spare på hele stuemøblementet etter ham/henne. Det betyr så uendelig mye mer. Begynn på boden, få inn et hyllesystem fra gulv til tak hvis ikke dere har det fra før. IKEA har masse billig og enkelt å montere - helt greie hyller til å ha på boden. Se så deilig det blir når dere har fått rydda! Lov dere selv at det skal VÆRE sånn, at det ikke skal stappes fullt av dritt der inne som ikke passer noe annet sted. Alt som er ødelagt er det bare å kaste. Hvor mye vi kasta som vi "skulle fikse" eller "kunne få bruk for" eller "kanskje noen andre vil ha det" da vi flytta første gangen, har jeg ikke ord for å beskrive. Fikk en liten oppvekker da, og vi har faktisk klart å skjerpe oss fælt etter det. Men fortsatt er det nødvendig med en oppryding en gang i året. Skal du gi det bort, så gi det bort med en gang. Noen som er interessert? Si ta det nå, i morgen er det borte. Klær: Kast eller gi bort (eller selg på Finn) alt det du ikke kunne tenke deg å ta på deg med en gang. Passer det ikke? Kvitt deg med det. Dyrt, men har ikke brukt det på lenge? Kvitt deg med det. Gode minner? Ta et bilde og heng det opp, og kvitt deg med klærne. Egner det seg ikke til å ha på veggen, så glem det Tenk så utrolig deilig å kjøpe en ny topp, som passer, og bruke den i stedet for den som passet for fire år siden, og som var veldig in da... Sko: Kast alt du ikke har brukt det siste året. Samme med vesker. Nips: Hvor mye orker du å ha framme og tørke støv av? Velg deg ut det du vil spare på, og kvitt deg med resten. Jeg lover deg at du ikke kommer til å savne det så fort det er borte. Mitt beste tips er at alt som har affeksjonsverdi kan til en viss grad erstattes av noe annet med affeksjonsverdi. Er det så viktig for deg, så bør det stå på utstilling på en eller annen måte. Enten selve tingen, eller noe som illustrerer situasjonen eller minnet du har tilknyttet tingen. F.eks har jeg rammet inn den første bodyen, lua og sokkene til jenta vår sammen med babyteppet, avisutklippet, det første bildet og sykehusarmbåndet hennes. Henger på veggen, og minner om den tida hver dag, i stedet for å ligge i en pose på loftet og bli musespist. Etter bestemor og bestefar har jeg et kjempekoselig svarthvittbilde av dem som unge og nyforelskede på veggen, og en juletrekule og en gammel nisse som jeg henger på juletreet hvert år. Ser ikke ut i måneskinn, men de tar ikke noe plass og blir brukt hvert år. Vi KUNNE ha spart på den gamle seksjonen som svigermormor lot oss arve da vi flyttet for seg selv, men den var rett og slett så stygg (selv om hun syntes den var helt nydelig) at den "ble ødelagt i flyttinga", tilfeldigvis samtidig som vi kjøpte oss nye bokhyller. Hun hadde selv byttet den ut med noe annet, og vi var jo takknemlige for all hjelp helt i begynnelsen, men fordi om man har fått eller arvet noe så betyr ikke det at man er bundet til det for evig og alltid. Hvis ikke dere klarer å fikse alt på en gang, så gjør som Sus sier: Kast en ting om dagen. Det blir en del ting i løpet av et år Kanskje sette av en helg i måneden til å rydde på ett og ett sted? F.eks skal boden til pers til helga, i februar skal soverommet ryddes (og kanskje få et nytt strøk maling eller nye gardiner? DET er gull det!), i mars er det kjøkkenet (stort potensiale! Tro meg!), i april og mai er det stua, og plutselig er hele huset tatt
Devana Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 9. januar 2007 Takk for kjempemange fine råd alle sammen. Jeg skal ta en prat med sambo og prøve og ta tak i problemet og bli kvitt endel av rotet.
Devana Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 9. januar 2007 Er det veldig gamle furumøbler? Furu forbinder jeg med den trenden som vi nå har forlatt. Altså ikke så gamle møbler. For å få orden og oversikt så må dere faktisk kvitte dere med ting. Et annet alternativ er å lagre det utenfor hjemmet. Har dere mulighet til å lagre hos familie? Eller dere kan leie lagringsplass. Koster litt pr. måned da, men kan kanskje være verdt det. ← Det er forresten ca. 5-10 år gamle møbler...
Antoinette Skrevet 9. januar 2007 #12 Skrevet 9. januar 2007 Det er forresten ca. 5-10 år gamle møbler... ← 5-10 år gamle furumøbler er ikke hva jeg ville kalt "arvegods". Du kan trygt kvitte deg med dem. Overmøblerte rom er til irritasjon og det gjør det tungvint å holde det rent. Og det ser stygt ut.
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2007 #13 Skrevet 9. januar 2007 5-10 år gamle furumøbler er ikke hva jeg ville kalt "arvegods". Du kan trygt kvitte deg med dem. Overmøblerte rom er til irritasjon og det gjør det tungvint å holde det rent. Og det ser stygt ut. ← Det var det jeg var redd for. Det her er IKKE arvegods verdt å ta vare på. Behold de som har en form/funksjon som du trives med og mal/beis de. Resten kvitter du deg med.
Devana Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #14 Skrevet 9. januar 2007 Det var det jeg var redd for. Det her er IKKE arvegods verdt å ta vare på. Behold de som har en form/funksjon som du trives med og mal/beis de. Resten kvitter du deg med. ← Går det ann å beise de slik at de blir mørkere? På en måte litt sånn antikk? Og hvordan gjør jeg det, når noen av møblene er lakkert? Takk for at dere åpner øynene mine litt her
Hu i Svingen Skrevet 9. januar 2007 #15 Skrevet 9. januar 2007 Malebutikken hjelper deg med å finne riktig beis. Det er lurt å pusse over lakken med fint sandpapir og å fjerne fett fra overflaten med rødsprit eller salmiakkvann (vaskes vekk med rent vann) før du beiser.
Devana Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #16 Skrevet 9. januar 2007 Malebutikken hjelper deg med å finne riktig beis. Det er lurt å pusse over lakken med fint sandpapir og å fjerne fett fra overflaten med rødsprit eller salmiakkvann (vaskes vekk med rent vann) før du beiser. ← Takker Tenkte jeg ihvertfall kunne spare noen kroner så jeg ikke trengte å kjøpe nye møbler.. Men mer ren furu orker jeg rett og slett ikke.
Hu i Svingen Skrevet 9. januar 2007 #17 Skrevet 9. januar 2007 Takker Tenkte jeg ihvertfall kunne spare noen kroner så jeg ikke trengte å kjøpe nye møbler.. Men mer ren furu orker jeg rett og slett ikke. ← Flink jente.
Antoinette Skrevet 9. januar 2007 #18 Skrevet 9. januar 2007 Du kan også male de med oljebasert interiørmaling men da må de pusses godt og kvistlakkes først.
Devana Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #19 Skrevet 9. januar 2007 Du kan også male de med oljebasert interiørmaling men da må de pusses godt og kvistlakkes først. ← takk for tipset
MiniMjau Skrevet 10. januar 2007 #20 Skrevet 10. januar 2007 Ikke la deres leilighet bli en dumpingplass for slektens avlagte møbler. Vi har en "avtale" om at vi skal takke nei til alle tilbud fra slekta om å ta over brukte salonger,seksjoner, spisestuer osv nå når vi skal flytte i ny leilighet..... Det er jo hyggelig å innrede etter sin egen stil (og lommebok). Ordentlig arvegods/antikviteter er jo en annen sak, men det er jo begrenset med plass en har uansett..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå