Gå til innhold

Min datter på 4,5 våkner hver natt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter våkner hver natt rundt halv ett og vil inn til oss. Jeg har en periode latt henne sove på madrass på gulvet men resultatet var jo at hun kom tidligere og tidligere. Dessuten vil jeg at hun skal sove inne hos seg selv noe hun alltid har gjort tidligere. Hun sovner greit om kvelden ca halv åtte, kvart på åtte. Nå har hun køyeseng så hennes storebror sover i overkøya, jeg tenkte om hun ville ha selskap på rommet sitt men heller ikke dette hjelper. De ligger egentlig vegg i vegg og dørene er alltid åpne mellom rommene.

Hun sier at hun ikke får sove, hun sier ingenting om mareritt eller at hun er redd for å sove. Hun har et lite svakt nattlys på inne på rommet men det lyser ikke mer enn at jeg ikke kan skjønne at dette skal påvirke henne.

Er det noen som har noen gode råd til en mor som ser seg lei på ødelagt nattesøvn? Hun kan jo holde på en time og opptil to avhengig av hvor mange ganger jeg må følge henne inn på rommet igjen. Dessuten synes jeg synd på henne for hun gråter jo når hun ikke får ligge i min seng men jeg er redd for at da kommer hun hver eneste natt her også. Vi gjorde det til å begynne med også ble hun degradert til madrass på gulvet, men det er jo ingen god løsning. Nå har hun holdt på i 3 mnd.

Hva gjør andre foreldre med slikt? Hun går i bhg og er et svært veltilpasset barn så jeg kan ikke se hva som er årsaken annet enn en dårlig uvane.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har egentlig ikke hatt noe særølig problem med dette, men de gangene de har våknet har de blitt fulgt tilbake i sin egen seng, Men minstemann her hadde en lang periode der hun lå sammen med storebroren, og sålenge han syntes det var greit, så vi ingenting gale med de, et var jo litt søtt og da, de kunne sloss som hund o katt på dagtid, om natten lå storebror med armene rundt lillesøster. Så det er jo mulig det hadde hjulpet å la de to ligge på samme rom en stund, kanskje vverd å prøve i alle fall

Skrevet

Vi trenger også råd!!! Snuppa på tre våkner hver eneste natt, og kan være våken i timesvis. Det er så utrolig slitsomt. Hun kan ikke sove i vår seng, da får ikke jeg sove, og dermed ikke hun heller. Alternativet er at jeg flytter ut og at hun sover med faren fra ca 0200 hver natt. Det føles heller ikke særlig bra.... *gjeeesp*

Skrevet

Jeg var så fortvilet at jeg spurte helsesøster til råds og hun bad meg trappe ned sakte men sikkert. Synes alt det hjelper! Jeg sitter på sengekanten hennes til hun sovner og da våkner hun ikke mer. På forhånd snakker vi om det at jeg følger henne tilbake og sitter på sengen hennes til hun sovner, alternativt kan du legge deg i hennes seng sammen med henne til hun sovner. Etter sengekanten skal man stå ved sengen også etter noen dager stå ved døren etc. Altså en form for delvis nedtrapping, jeg vet ikke om det hjelper men jeg håper jo...

Måler at jo at hun slutter å våkne før jeg rekker å komme til døråpningen for jeg aner ikke hva jeg skal gjøre om hun fortsetter å komme etter denne formen for avvenning.

Lykke til!!

Skrevet

synes det høres ut som maipulasjon på sitt beste fra jenta di. kjenner det litt igjen ja. :ler: bare vær konsekvent. ikke la henne komme inn for dørstokken på rommet deres en gang før dere følger henne tilbake på sitt eget rom. forklar henne hvorfor hun skal sove i egen seng på eget rom. at hun er stor jente osv.

hvis dere er konsekvent tror jeg at dere vil merke forskjell på søvnmønsteret hennes i løpet av kort tid.

i alle fall fungerer det på min datter.

det eldste trikset i boka er jo å presse frem noen tårer å hevnde at am er reddd og sånt no for så å få fram en reaksjon hos foreldrene.

det er jo en grunn til å at hun sier det til deg!!!

Skrevet

Jeg har også en sånn unge, hun våkner hver natt og har holdt på sånn siden starten på desember. Det er slitsomt å være mamma til sånne barn! Jenta mi har ikke fylt 3 enda, men alder spiller ingen rolle tror jeg - de sliter oss ut uansett.

I går lagde vi ei lita bok til Mariaen min - brettet et a4 ark, skrev navnet hennes utenpå, og inni lagde vi ruter. Tror det ble 11 ruter jeg - 10 til henne og 1 til meg. I den siste ruta, min - klistret vi en Nemo, og forklarte at hun skulle få et klistremerke for hver natt hun sov godt, uten å komme inn til oss. (har snakket mye om at hun skal legge seg til å sove igjen når hun våkner på natta) Når hun har fylt alle rutene skal vi dra på badeland. Nemo er der for at hun skal husk belønningen.

Så langt ligger det an til ett klistremerke - og en fornøyd mor! (Jeg vet jo ikke om det var boka som trigget en god natts søvn, jeg vet bare at det er lenge siden sist)

:) det var ihvertfall et tips - lykke til med sovinga, uansett hvordan du måtte finne ut at du "løser" problemet.

Skrevet

Jeg brukte klistremerke-belønningen på min datter, og det fungerte veldig bra!

Problemstillinga var litt annerledes, for hun vekte meg hver natt for å ha følge til do. Hun var da 5 år og klarte fint å gå på do ellers, og rommet hennes er nærmest badet.

Jeg var gravid, og det var slitsomt å stå opp hver natt.

Vi lagde en 'Natt-kalender' og hver morgen hvor ho ikke hadde vekt meg på natta, så fikk ho velge seg et klistremerke som ho klistra inn i riktig rute på arket. Det ble med september-mnd, når oktober kom var kalenderen glemt, og jeg har ikke blitt vekt på natta siden vi starta med dette!

Skrevet

Jeg har også laget kalender med klistrelapper osv men det hjelper ikke. Hun fortsetter å komme og vil egentlig ikke vite av kalenderen som vi har hatt god hjelp av før for noe middagsmat ting så hun vet utmerket godt hvordan den fungerer. Det er nok manipulajson ja, men hvordan snu dette det vet jeg ikke. Det jeg vet er at jeg er i ferd med å miste tålmodigheten med henne om natta. Og jeg legger meg nå kl 22 for å holde ut på jobben dagen etter, ikke så hyggelig for samboer som blir sittende oppe en time til.

Skrevet

Jeg tror det må ligge en fin belønning når hun har fått x-antall klistremerker, ellers funker det ikke. Jenta mi har fått to klistremerker så langt, og i dag gråt hun og lurte på om hun aldri fikk på badeland - for no klistremerke fikk hun ikke i dag. Jeg sa joda, du må bare fylle opp med klistremerker her først, og for å få klistremerke må du sove godt på natta. OG selv om dette tilsynelatende funker hos oss (har iallefall fått to gode netter her, hurraa!), så er det ikke sikkert det funker i et annet hjem.

Men ja, det er frustrerende når disse små har fått uvaner som går utover nattesøvnen! Jeg satt oppe med jenta mi ei natt, og drømte om ei kjempestor sprinkelseng - eller om lydisolert rom til henne som jeg kunne låse, eller.. kanskje rett og slett bare omplassering..

Skrevet

Vi brukte også klistremerkesystem på jenta vår, - faktisk begge ungene, men hun var verst. De eeelsker å ligge i vår seg, og prøvde mange ganger å snike seg inn i løpet av natta. De gikk spesielt til faren, for han er så i svime at han ikke merket at de kom. Jeg sover lettere, og våkner som regel når de står i døra. Da er det ingen bønn - rett tilbake i egen seng! Jeg er kompromissløs, for jenta vår torturerte meg hver natt til hun var over to år, så jeg gikk "i veggen" etter to år med 3-4 timers søvn hver natt. Det gikk jo ikke i lengden...

Klistermerkesystemet fungerte utmerket, - ungene satte sin ære i å få så mange som mulig. Premien var som regel noe de ønsket seg. Da det til slutt ble klistremerker HVER dag, ble det slutt på opplegget, og de var blitt kvitt "uvanen". Nå kommer de mest inn hvis de har drømt eller har voksesmerter (de er 5 og 6 år). Da får de ligge i armkroken og få trøst ei lita stund, men så reiser de seg selv og går tilbake til sengene sine. De vet ihvertfall at det ikke nytter å komme inn til oss hvis mamma er våken :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...