Gå til innhold

Referanseliste

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt hjelp av dere. :) Holder på med en skoleoppgave, hvor jeg helt til slutt skal ta med alle kilder jeg har brukt, og samtidig skrive referanseliste. Og jeg er litt usikker på forskjellen mellom disse to. Det jeg oppgir som kilder vil jo også havne i referanselisten, ikke sant? For jeg skal vel skrive alt i referanselisten, også muntlige kilder? Er litt redd for at det skal bli smør på flesk, men samtidig står det jo klart og tydelig i oppgaven at jeg skal angi alle kilder og skrive referanseliste.

Kan noen vise meg et eksempel på hvordan de ville satt opp en referanseliste? Vet det finnes forskjellige måter å gjøre det på, og det står ikke spesifisert i oppgaven hvilken type referanseliste som er foretrukket. Det står ikke noe i pensum om referanselister, det jeg vet har jeg funnet ut ved å søke på nett. Det er første gang jeg har vært borti dette, det er derfor jeg stusser litt.

Takker for hjelp. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik gjorde jeg det:

Heidi, Hansen ( 1996) Arbeid med bistand. En praktisk håndbok for hjelpearbeidere

Oslo: Stiftelsen psykriatisk opplysning.

Tittel på bok skrives i kursiv

Jeg lærte at alt skulle i referanselisten

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Søk på utdanningsforumet. Det ligger flere tråder om referanser og kilder der.

Når det gjelder utformingen av referanselisten kan du eventuelt ta en titt i en eller flere av de mest aktuelle lærebøkene dine. Hvordan er referanselisten satt opp der? Hvordan man setter opp referanselister kan nemlig variere litt.

Ettersom kilder kan deles inn i både skriftlige og muntlige, kan du kanskje også gjøre en slik under inndeling i referanselisten din? Slik at den blir ryddigere?

Under følger et løst forslag:

REFERANSELISTE

Skriftlige kilder (Alfabetisk)

Grønneberg, M. (1999): Bla bla bla. Bergen: Universitetsforlaget AS.

Hansen, A. (2000): Bla bla bla. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Muntlige kilder

Endret av Sprilla
Skrevet

Etter hva vi lærte så oppgir du referanser i selve teksten hvis du kommer med en påstand som er omdiskutert/spesiell. Da skriver du referansen i parentes etter påstanden (Hansen, 1999:53) Navn på forfatter + årstall boken ble gitt ut + sidetall hvor du har hentet påstanden fra. Du kan også sette det inn som fotnote.

Helt til slutt kommer litteraturlisten, der lister du alle kildene du har brukt, også de som du har henvist til i oppgaveteksten.

Skrevet

Bruk Harvardmetoden, den er ganske enkel. Siden du ikke har fått noe beskjed om hvilken metode du bruker, er denne ganske enkel og grei. Hvis studiet ditt bruker en spesiell stil ville de gjort deg oppmerksom på det (Engelsk institutt bruker f.eks. MLA).

Her kan du lese om Harvard metoden

Kort fortalt, jeg antar de med kilder mener at du oppgir kildene i teksten. F.eks: "Kula-handelen er et fenomen i en øygruppe i Melanesia der man driver med seremonielt bytte av armbånd og halskjeder (Malinowski, 1927)"

Er det et sitat inkluderer du sidetall: (Malinowski, 1927:153).

Referanselisten er listen over kildene, og ramses opp nederst på oppgaven, eller på et eget ark.

Husk at du må inkludere kilder på absolutt alt du ikke har funnet på selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...