Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått ansvar for å leie ut en ok leilighet som er i god stand, der det er plass til en familie. Vi bor ikke i umiddelbar nærhet, må kjøre bil et lite stykke (skal mao ikke bo i samme bygg)

Noen som har erfaringer med å leei ut til andre privat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er helt avhengig av hvem man leier til er min erfaring. Jeg og samboeren leide ut en enebolig i en lengre periode og mens noen leieboere var greie raserte andre huset... Barnefamilier sliter veldig på boligen! Veldig mange småskader i gulv og vegger, utrolig irriterende men ser ut for at mange bryr seg mindre når det er leiebolig. Vi hadde 2 kollektiv, jentekollektivet var ugreit.. guttekollektivet var veldig greie (men maange biler i gata). Det beste er voksne par uten barn.

PS det kan være greit å få referanser fra de som ønsker å leie, og bruk litt tid på å sjekke opp rundt dem. Å leie ut til folk du kjenner til (gjennom venner/familie etc) er ingen garanti, den vanskeligste leieboeren vår var nemlig søskenbarnet til min samboer!

Endret av onyx
Gjest gjesta
Skrevet (endret)

ja, det viktigste er å finne noen man kan stole på, tror jeg. Vi leier selv, og har inntrykk av at huseier er glad for å ha oss som leietakere. Vi er nøye med betaling og oppmerksomme på ting som må fikses før det blir ubotelig skade... Dessuten har vi god kjemi med huseieren. Men ei jeg kjenner leier ut i et strøk hvor det dessverre er vanskelig å få "anstendige" folk til å leie, og hun har mange bekymringer - det er utrolig hvor dårlig boevne enkelte har; de stopper igjen rørene ved å kaste alt mulig i do, lager bråk, glemmer å låse (felles inngang), sier ikke fra før etter lang tid om noe er i stykker osv... Det var da en skrekkhistorie...

Jeg tror heller ikke det er spesielt lurt å leie ut til noen man kjenner, men kanskje du kjenner noen som kan anbefale eller gå god for noen? Vi fikk leie der vi gjør fordi vi kjente de forrige leietakerne, sånn sett fikk huseier en pekepinn om at vi i hvert fall var tilnærmet normale.

Jeg har også inntrykk av at det er mer forutsigbart å leie ut til delvis voksne par (og kanskje barnefamilier om det ikke er nøye med parketten) enn å dele opp til et kollektiv eller hybler.

(edit: modifisering av selvskryt)

Endret av tyroato
Skrevet

Husk for all del å lag en god kontrakt. Forslag på gode kontrakter er ikke vanskelig å finne på nettet.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg har leid ut min bolig. Den ligger i et atraktivt strøk for barnefamilier og leieprisen var ikke av de laveste. Begge gangene var det kvinner med barn som fikk leie. Den ene hadde to små, den andre to tenåringer. Jeg var veldig fornøyd med begge leietakerne. Ingen problemer vedr husleie eller unormalt mye slitasje. Skjønte på noen av henvendelsene jeg fikk at alenemødre hadde litt problemer på leiemarkedet.

Jeg ville ikke leid ut til kjente. Det blir fort vanskeligere å ta opp problemer. Hadde en venninne som trengte et sted å bo, men jeg visste at jeg ikke ønsket henne som leietaker.

Jeg hadde heller ikke leid ut til noen som ikke kunne stille depositum. Garanti fra sosialkontoret er ikke holdbart. Den garanterer kun for husleia og ikke for skader på leiligheta. Foreldrene til en venninne fikk bittert erfare det.

Skrevet

Stedet har 3 soverom, så jeg ser for meg at det antakelig blir noen med barn eller et slags kollektiv.

Har også betenkeligheter mht å leie ut til kjente, og kontrakt er uansett en selvfølge.

Litt usikker på hvilke grep man må ta for å få kastet noen ut, ks hvis de ikke betaler husleien.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg tror jeg ville meldt meg inn i Huseiernes Landsforbund. Er man medlem der har man tilgang på mye informasjon, tips og veiledning rundt slike spørsmål.

Jeg ville nok vurdert å leie ut som studentkollektiv, dvs hatt tre(?) separate utleiekontrakter hvis det ligger sånn til at det er attraktivt for studenter.

Når det gjelder utkastelse, er det egne regler for dette. Det som er viktig er at man reagerer raskt (ved f.eks ikke betalt husleie) og at man får med seg de rette formuleringer i hver henvendelse. Noen jeg kjenner fikk veldig god veiledning og hjelp hos Huseiernes landsforbund og hos politiet i en slik sak - de har egne mennesker som driver med blant annet utkastelsessaker, så de kan veilede slik at man gjør det rette.

Kontrakt får du kjøpt i enhver bokhandel. Der har de standardkontrakter som dekker det som er viktig juridisk. Huseiernes landsforund har også kontrakter. Man får kjøpt uten å være medlem. (men jeg ville brukt standardkontraktene de selger i bokhandel).

Ellers er det viktig å tenke over tidsrom: Vanligvis kan ikke utleier leie ut for mindre enn tre år. Det er noen unntak, blant annet hvis utleier (eier) har bodd der selv iløpet av et visst tidsrom uten at jeg husker eksakt. Oppsigelsestid og depositum. Hvis du f.eks leier ut til studenter ville jeg nok ikke hatt mer enn to mnd oppsigelse med tilhørende dep. Leier du ut på den måten kan du også overlate til de som bor der å finne en erstatter hvis noen flytter ut. Hvis du har ordentlige mennesker der i utgangspunktet kan du regne med at de gjør en god jobb mtp å sile ut/indre justis.

Du bør også tenke litt over om dere skal ha "delvis møblering". Etter hva jeg tror kan det være fordeler å leie ut "delvis møblert". Men det blir jo også mer prakk for dere.

Det viktigste koker ned til: Ordentlige og pålitelige leieboere (man kan be om referanser!) En ordentlig kontrakt og depositum, og at man handler raskt og riktig hvis leie uteblir.

Tror jeg ville kjøpt meg en kontrakt og studert denne, samt satt meg inn i husleieloven:

Lov om husleieavtaler/husleieloven

Gjest gjesta
Skrevet

Uff, jeg har erfaring med dette, og kjenner flere som også har det. Og det er bare dårlige erfaringer vi har. Men dette kommer nok litt an på hva slags bolig og i hvilket strøk den befinner seg. Vi leide ut i et område hvor folk for det meste kjøpte selv (lave priser), så de som var interessert i å leie hadde dårlig økonomi. Ja, de raserte og ødela mye i huset, så depositumet vi tok fra dem dekket ikke inn alt. Og det verste var i forhold til sosialkontoret: sosialklienten fikk beskjed om å betale husleia etter alle andre utgifter var betalt, så vi fikk ikke husleie på flere måneden. Det offentlige baserer seg tydeligvis på at huseiere som leier ut skal drive veldedighet (for all del, det var sikkert synd på dem, men vi kunne ikke ta oss råd til å støtte en enkelt sosialklient).

Og øknomisk gikk det heller ikke bra, ikke mye å tjene på utleie i et slikt område. Men husk på at du får fradrag for kostnader i forbindelse med utleien på selvangivelsen. Men så må du også skatte av et ev overskudd av utleievirksomheten.

Og til alle dere som mener flesteparten av utleiere på det private marked er griske bolighaier kan gjerne endre deres oppfatning. Og så er det så underlig hvordan alle mener det er så mye verre å betale penger til en privatperson enn til en forretningsbank som man jo må når man kjøper bolig selv (og rentekostnadene er ganske høye de totalt sett, og forretningsbankene er virkelig griske). De som driver privat utleie gjør det ikke bare pga profitten, men de ønsker gjerne å leie ut for å redusere et ev tap når de selv ikke kan bo der i en periode. (slik som i vårt tilfellet)

Skrevet

Hehe, "Ikke innlogget", jeg var leieboer i 7.5 år. De det var desidert greiest å leie av var profesjonelle - dvs. studentsamskipnad eller eiendomsfirma. Likte dårlig å bo i sokkelen hos privatpersoner, da det ble for "personlig", og jeg var sannelig borti et par hushaier, også. Og hushaiene gjør dette kun for profitt. *grøss og gru* Det er nok flere slike haier sentrumsnært i de største byene enn mer landlig.

Skrevet

Takk for flere tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...