Gå til innhold

Klesvask i barnefamilien

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

Hvem vasker klær hjemme hos dere?

Mest mor?

Mest far?

Deler?

Barna vasker/vasker aldri? Evt når begyndte de?

:sjenert: Jeg må innrømme at jeg er en "klesvaskmartyr". Dvs at jeg vasker alt. Samboer og barna slipper ikke til... Jeg har forsøkt, men resultatet blir katastrofe og da er jeg heller martyr...

Har snakket en del med samboers datter (12 år), og hun vil lære det. Så sier jeg at da er det bare for henne å bli med meg når jeg sorterer klær, og lære å sette på vaskemaskinen og hvilke program en bruker til hva. Men å la henne vandre fritt blandt hvite/røde/sort klær som kokes/ullvaskes - tør jeg ikke... Hun mener at hvordan skal hun da lære seg å vaske klær dersom hun ikke slipper til uten meg... Ser at hun har et poeng, men dersom jeg tar bort ditt og datt kunne jo like gjerne jeg vasket klærene selv... Har laget en plakat med hvilke klær som skal på hvilket program og fargesammensetninger, men hun er ikke så nøye på det... :overrasket::sjenert::ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg harjo ikke barn, men jeg har engang vært det.

Vi lærte gradvis å vaske klær, rett og slett først sortere nok mamma klærne mens vi så på, og hun sa "sett dette på program 4, 40 grader". Etterhvert kunne hun plukke ut det som var oppe, og be oss ta med tilsvarende fra badet nede (skittentøysdunker på begge bad) og sette på program 4, 40 grader. Etterhvert kunne hun be oss om å sette på en vask med håndklær, og gjerne nevnte hun vel "60 grader" sånn uten at det var nødvendig.

Vi begynte nok tidelig å hjelpe til, å henge opp klær, eller overføre til tørketrommel etc begynte vi med lenge før vi satte på vaskemaskina helt alene. Vi hjalp generlt mye til hjemme, min bror og meg, for å avlaste vår mor. Hun er kronisk syk, og for å spare henne for å gå trappa var det altså at hun tidelig innførte "sett på dette på program 4, 60 grader" eller "heng ut klærnene". Men vi har aldri hatt ansvaret for klesvaksen, den har hun beholdt, i den grad at hun altså bestemte hva som skulle vaskes, og når.

Jeg kunne i alle fall utmerket godt vaske klær da jeg flyttet hjemmefra, og spurte om det var noe jeg lurte på (ellers er vaskeavnisninga grei til hjelp den...)

I dag har jeg hovedansvaret for klesvasken. Ikke fordi jeg ikke vil slippe noen til, men som en del av arbeidsdelingen i hjemmet (på samme måte har han hovedansvaret for oppvasken) Vi deler jo selvsagt på og "hjelper hverandre" likevel da. Og slik tror jeg nok det vil fortsette å være selv når/om vi får barn. Og jeg vil nok la dem få delta litt sånn gradvis, slik vi gjorde, tenker jeg. Learning by doing.

Gjest baby-E
Skrevet

Nå bor ikke jeg hjemme lenger, men jeg vasket tøy da jeg bodde der. Mammas mann vakser også klær, og mamma da.

Skrevet

Mener å erindre at jeg lærte min mor å bruke vaskemaskinen da jeg var 14 :ler: . (Hun fikk sin første helautomatiske maskin og skjønte null av bruksanvisningen.....). På det tidspunkt hadde jeg fått med meg at vi vasket sengetøy, undertøy og håndklær på 60 eller 90 grader og at "resten" stort sett ble vasket på 40 grader.

Ullgensere skulle vaskes for hånd, det var fast takst. (Datidens maskiner hadde ikke verdens beste ullprogram.)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Min mann og jeg vasker like mye, men barna har ikke vasket klær i det hele tatt. Det er gutter jeg har, og tviler på at de ønsker å lære uten at jeg må mase på de :ler:

Men den dagen jeg slepper de til, så får de fritt spillerom. Er det noe jeg er kjempe redd for, så får jeg heller bare fjerne det. Men skulle en t-skjorte eller en skjorte bli rosa, så er ikke det verdens undergang. De må jo lære av sine feil, så jeg er enig med stedatteren din ;)

Skrevet

Her er det mannen som vanligvis vasker klær og jeg henger de opp, legger de sammen og legger de inn i skapet. Så det er egentlig ikke rare jobben han har med det, men det hender han henger de opp, da.

Grunnen til at han vasker klærne er at han bruker badet i kjelleren for da får han sitte i fred når han er på do, der står også vaskemaskinen så da setter han gjerne på en vask når han alikevel er der.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg setter sorterer og setter på maskina, og så tar sambo og henger opp :) Så slipper jeg å få babyklær i spennende farger.. Jeg så snora hans da han bodde alene, og de guttene der vaska alt sammen på 60 grader.. Alt fra undertøy, til gensere, til jeans til ullsokker ;) Klærne mine er jeg generelt redd for, så jeg tar gjerne den jobben :)

Skrevet

Her vasker vi klær begge to. Sønnen er litt for liten til å sette på maskina enda, men han er flink til å legge inn i den da.

Skrevet

Jentene ( 9 og 11) er med på å vaske klær her. Enno har deres bidrag stort sett vært å henge opp, legge sammen og legge inn i skap;men den eldste kan nå å sette igang maskinen selv for 40- og 60-graders vask.

Selv vasket jeg mine klær fra jeg begynte på ungdomskolen, med egen skittentøyskurv på rommet.

Jeg er diffinitivt ingen klesvaskemartyr, her vasker sambo mye og som regel mer enn meg. Men han rører ikke ullvasken, den er mitt domene. ;)

Skrevet

Hos oss er det mannen som vasker klær. Han henger opp og legger sammen og i skapet. Det fungerer finfint.

Vi har for små barn til å lære de noe om dette ennå. Men med to jenter i hus blir det etterhvert mye vask tenker jeg - og da skal de få vaske litt selv også.

Skrevet

Her er det mannen som vasker og henger opp, og jeg som bretter sammen og legger på plass. Det ble bare sånn da vi flyttet sammen, pga arbeidstidene våre den gang. Jentene er for små til å ta klesvask, men hun eldste hjelper til med å henge opp og legge på plass. Innen hun er stor nok til å ta hele jobben, er det vel ikke gøy å hjelpe til mer. :sjenert:

Skrevet

Her vasker vi hvert vårt, vi...

Ingen her som er spesielt glad i å vaske klær, så derfor innførte vi egne skittentøyskurver og vask av egne klær.

Jeg vasker hånklær og sengetøy og sånt som er felles. Og det som er lille-jenta sitt.

Yngste gutten min er 10 år og har "fast" vaskedag på tirsdag. Tenåringen vasker når han trenger det og det gjør jeg og mannen også.

Det funker veldig greit hos oss - hender jeg må minne tenåringen på at nå er det vel hans tur til å vaske, men ellers går det greit her...

Skrevet

Men den dagen jeg slepper de til, så får de fritt spillerom. Er det noe jeg er kjempe redd for, så får jeg heller bare fjerne det. Men skulle en t-skjorte eller en skjorte bli rosa, så er ikke det verdens undergang. De må jo lære av sine feil, så jeg er enig med stedatteren din  ;)

Man kan også lære uten å få lov til å gjøre alle feilene vet du, tenk bare på bilkjøring :ler:

Jeg synes nok man bør tåle å vaske litt under veiledning før man slippes helt løs. Eventuelt kan hun jo få vaske sine egne klær, da er det henne selv det går ut over om hun ikke er nøye nok. En anne mulighet er at hun sorterer, så kan en som er dreven i gamet se over, før hun setter på maskinen og tar resten av jobben med opphenging og bretting.

Skrevet

Her i huset vaska vi begge klær, alså både samboer og eg. Jentene på 4 mnd og 2 år, er for liten no, men største er ivrig. No held ho seg til å putte inni maskina, håpar ho er like ivrig og 10-12 år :ler:

Gjest gjesta
Skrevet

Begynn å la henne vaske håndklær. Og så sengetrekk. Kan ikke ta mye feil der. Og undertøy osv.. Enkelte ting som ull kan hun jo vente litt med.

Skrevet

Jeg vasker somregel tøyet men det er jo fordi jeg går hjemme hele dagen da. Tidligere har vi vasket tøy begge to, junior er nok litt for liten enda! Men veldig flink til å skape klesvask da!

Skrevet

hei

jeg har ikke sa mye og føye til, men vil bare si at jeg tror pa og slippe henne gradvis til, men tror hun vil lere lit av og se pa og, det er ikke sa komplisert, det kommer jo og om en stund i ungdomskolen og da, regner med at hun skal dit, der lerer man vaskeanvisningene og di har det jo blit en del av, har vasket en del sel da jeg bodde alene og jeg er mann! jeg har heller ikke misfarget noe eller krympet noe bank i bordet, den eneste blemma jeg har gjort er at jeg overdoserte med tøymykner som var parfymert da jeg var veldig redd for og ikke fa mykt nok sengetøy, for og si det san jeg var veldig grønn og kvalm etter en nat i det etter på pøy

nar det gjelder det med ull syns jeg det er rart at sa mange er sa hysteriske med det her, jeg mener det er vel logisk at ull som skal vaskes skal pa ullprogrammet pa maskina :ler: det er vel derfor det heter ulprogram det bor sel en tolvaring forstå, dersom det er merket maskinvaskes da, na er det jo en del maskiner som kan vaske og det som er merket med håndvask men det skal sta i manualen regner med at eieren av maskinen vet det lykke til

hilsen

Gjest Miss Guided
Skrevet
Her er det mannen som vanligvis vasker klær og jeg henger de opp, legger de sammen og legger de inn i skapet. Så det er egentlig ikke rare jobben han har med det, men det hender han henger de opp, da.

Grunnen til at han vasker klærne er at han bruker badet i kjelleren for da får han sitte i fred når han er på do, der står også vaskemaskinen så da setter han gjerne på en vask når han alikevel er der.

Er vi gift med samme mann? :)

Mannen i huset er nok den som vasker mest klær nå om dagen. Det har vært en stri tørn med å lære den voksne mannen å sortere tøy, rødt og hvitt går sjelden bra sammen i vaskemaskinen. Og man skulle i grunnen tro at det å henge opp tøy skulle være en enkel sak, men nei. Hans mor vasket alt tøy for han før, og hun strøk også alt tøyet hans, og da mener jeg alt. Så heldig er han ikke med meg.

Alt man ikke har gjort før må læres, og i læringsprosessen må man regne med noen feil. Han har blitt en dugende klesvasker etter hvert. Guttene mine henger opp tøy av og til, og de skal nok få lov til å lære seg å sortere klesvask og sette på vaskemaskinen de også etter hvert.

Skrevet

Jeg gjør alt som har med klesvask å gjøre. Mannen misliker klesvask, så jeg tar det gladelig siden jeg slipper å skifte dekk på bilene og det meste av "utearbeid". :)

Vesla på 2,5 er ivrig med. Hun legger i maskinen, trykker på knappen når jeg har stillt inn riktig. Hun henger opp og legger sammen. Det tar litt ekstra tid når hun hjelper, men jeg synes det er flott at hun hjelper til på eget initiativ.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Når det gjelder sortering, så vil jeg bare reklamerer litt for vårt system.. ;)

Vi sorterer klærne i det vi "hiver dem til vask". I steden for en skittentøyskurv har vi et trådkurv-stativ der hver kurv har en "merkelapp" på seg som forteller hvilken type vask klærne skal vaskes på.

Dermed er det dem som putter klærne i "skittentøyskurven" som bestemmer hvordan plagget skal vaskes og ikke den som tar seg av det å putte klærne i maskinen..

Det er et suverent system.. Synes jeg.. Og stativet med trådkurvenen tar jo mindre plass på gulvet på badet enn de to skittentøyskurvene vi hadde før (vi har alltid hatt to ulike kurver, en for 40-grader og en for 60-grader).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...